Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar

Ska vi kunna köpa in oss i Djurgården via börsen?

Ja
3
18%
Nej
11
65%
Vet ej
3
18%
 
Antal röster: 17

1962FenderStrat
Inlägg: 931
Blev medlem: 2012-09-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Woodland Hills, California

Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av 1962FenderStrat »

I slutet av 90-talet gjorde man ett framgångsrikt försök att börsintroducera Djurgården Hockey vilket på den tiden inbringade 46 miljoner kr, det hela stoppades dock av Riksidrottsstyrelsen. Ett nytt försök idag justerat för inflation bör kunna inbringa 50-100 mkr via en introduktion på börsen. Vore inte detta toppen att vi supportrar kan köpa in oss i vårt Djurgården samt att Djurgården Hockey får en massiv kapitalinjektion?

http://www.allabolag.se/5565368734/Djurgarden_Hockey_AB

Senaste årens siffror är inget vidare, skulle Djurgården börsnoteras skulle man få koll på kostnaderna tror jag, då ett börsbolag rapporterar varje kvartal och man kan då dra i handbromsen innan kostnaderna skenar. Ett börsbolag har dessutom krav på sig från aktieägare att generera vinster åt dom.
Senast redigerad av 1962FenderStrat den 2013-10-15 11:51:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av Zephyrox »

Nej!

Först och främst har aktieägare ofta rösträtt (om inte så kan de ändå påverka för ingen vill väl ha ett företag där aktieägarna är missnöjda), och vi bör sträva efter att dom som har nått att säga till om inom Djurgården också ska ha Djurgårdshjärta.
Det är ingen produkt vi lanserar, det är Djurgården vi pratar om!

För det andra, behöver vi pengarna? Just nu? På det här sättet?
Visst, vid introduktionen kommer det in massa pengar men sen, alla kommande år får vi dela med oss till aktieägarna. Känns som folk ofta glömmer det!
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
1962FenderStrat
Inlägg: 931
Blev medlem: 2012-09-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Woodland Hills, California

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av 1962FenderStrat »

Är det så fel att aktieägarna tar del av DIF:s framtida vinster om dessa skjuter in massa pengar initialt? - Jag tycker inte det. I börsbolag är det vanligt att 50% av eventuell vinst delas ut till aktieägarna och 50% återinvesteras i verksamheten. Jag tror att DIF skulle gynnas av detta. Steget upp till SHL skulle avklaras rätt omgående då man får 40-50 miljoner rakt i fickan att spendera - vilket i förlängningen kommer innebära större intäkter då man tar steget upp igen.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av Zephyrox »

Absolut, steget upp till SHL skulle säkert gå mycket lättare.
Men sen väl i SHL måste vi dela ut 50% av vinsten medans de andra lagen slipper det..
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av -daniel- »

Det är intressant, dock skall man vara oerhört restriktiv med vart pengarna vid en eventuell introducering skall gå till. Ingen Malmö-satsning, tack.

Sen skall man ha i åtanke att det kostar ganska mycket pengar att genomföra en introducering, har för mig man brukar räkna med upp till 10% av emitterat kapital.
Bild
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av crike »

Zephyrox skrev:Absolut, steget upp till SHL skulle säkert gå mycket lättare.
Men sen väl i SHL måste vi dela ut 50% av vinsten medans de andra lagen slipper det..
Jag vet inte om du vet något som jag inte vet men vad jag känner till så finns det inget krav för ett AB att dela ut sin vinst.

Att någon investerare prompt skulle vilja ha utdelning ur DIF-hockey AB ser jag vidare som föga troligt. Ingen utav den vanliga börsens investerare skulle se detta bolag som en kassako direkt, en sådan introduktion hade mer varit för oss supportrar som vill bidra.
1962FenderStrat
Inlägg: 931
Blev medlem: 2012-09-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Woodland Hills, California

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av 1962FenderStrat »

crike skrev:
Zephyrox skrev:Absolut, steget upp till SHL skulle säkert gå mycket lättare.
Men sen väl i SHL måste vi dela ut 50% av vinsten medans de andra lagen slipper det..
Jag vet inte om du vet något som jag inte vet men vad jag känner till så finns det inget krav för ett AB att dela ut sin vinst.

Att någon investerare prompt skulle vilja ha utdelning ur DIF-hockey AB ser jag vidare som föga troligt. Ingen utav den vanliga börsens investerare skulle se detta bolag som en kassako direkt, en sådan introduktion hade mer varit för oss supportrar som vill bidra.


Exakt. Man låter bara DIF Ishockeyförening äga 51% av rösterna så kan det aldrig hända.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av Zephyrox »

1962FenderStrat skrev:
crike skrev:
Zephyrox skrev:Absolut, steget upp till SHL skulle säkert gå mycket lättare.
Men sen väl i SHL måste vi dela ut 50% av vinsten medans de andra lagen slipper det..
Jag vet inte om du vet något som jag inte vet men vad jag känner till så finns det inget krav för ett AB att dela ut sin vinst.

Att någon investerare prompt skulle vilja ha utdelning ur DIF-hockey AB ser jag vidare som föga troligt. Ingen utav den vanliga börsens investerare skulle se detta bolag som en kassako direkt, en sådan introduktion hade mer varit för oss supportrar som vill bidra.


Exakt. Man låter bara DIF Ishockeyförening äga 51% av rösterna så kan det aldrig hända.
Det låter lite konstigt med en börsintroduktion av ett bolag som uttalat INTE tänker dela med sig av vinsten till aktieägarna. Hur motiverar ni då priset på 50-100mkr?
Om syftet är att supportrar ska köpa in sig i föreningen så borde det finnas bättre sätt tycker jag..
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av minalman »

Tror inte börsen "riktiga börsen" är särskilt intresserad av sådana här bolag. Det skulle knappast vara någon handel i papperen.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av minalman »

Ska DIF AB ha något intresse för börsen måste det handlas aktier. Då behövs en verksamhet med litet mer substans. Min idé har alltid varit att DIF AB ska ta över som arenabolag i Globenområdet och driva hela evenemangsbiten. Då skulle de 49% som går att handla på börsen bli mer intressanta. Kanske köra Friends också. Nuvarande (AEG) verkar ju inte se värdet av att ha ett starkt varumärke (Djurgården) som hyresgäst, så då är det bättre att vi och fotbollen driver verksamheten själva.
Edit: För om de (AEG) sett värdet har de investerat i laget så att det blivit så attraktivt så att de kunnat fylla Globen med fler hockeymatcher.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Arkju
Inlägg: 257
Blev medlem: 2012-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vendelsö

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av Arkju »

Inget jag gillar att göra men i det här sammanhanget så måste man ändå ta upp solna aik eftersom deras fotboll är börsnoterad: http://bors.affarsvarlden.se/afvbors.sv ... 20145716))
Handlas (nja, det är väl en överdrift då det inte är några större volymer som omsätts) på NGM och aktien har inte någon vidare kul utveckling för den som varit med länge.
Titta sen också på indexet STOXX Europe Football (http://www.stoxx.com/indices/index_info ... ymbol=FCTP) och titta på charten ända tillbaka till 1992 så ser iaf jag att det inte är något jag skulle vilja sätta några pengar i.

Jag tror alltså inte alls på idén med en börsintroduktion då jag inte ser några stora möjliga löpande intäkter för föreningen (ser mest kostnader). Ja, pengar kommer in vid en introduktion men sen skulle det förmodligen mest handla om återkommande emissioner för att få in pengar (möjligen också riktade vilket späder ut ägandet för de som inte kan/vill delta i efterföljande emissioner). Sen finns givetvis risken för hur ägandet kommer att se ut på sikt. 51%-regeln och dess (i vissa kretsar diskuterade) framtid i kombination med att man har en klubb som är publik och börsnoterad ger mig rysningar. Det här vore i mina ögon ett skräckexempel på vad som kan hända: Red Bull vill köpa ett PL-lag, gärna i närheten av London http://www.aftonbladet.se/sportbladet/f ... 7657518.ab

Vill man stödja Djurgården och hålla på med aktier blir mitt förslag istället att investera pengar i andra börsnoterade företag och ge 95% av avkastningen till Djurgården. Då är sannolikheten större att du själv och Djurgården gör en vinst på det hela.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av Zephyrox »

Hur kan den här tråden ha 288 visningar men enbart 13 röster? Har dessa 13 varit inne över 20 gånger var eller undviker folk att rösta?
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av Stulle »

Zephyrox skrev:Hur kan den här tråden ha 288 visningar men enbart 13 röster? Har dessa 13 varit inne över 20 gånger var eller undviker folk att rösta?
Min röst är till salu, för högstbjudande. ;)
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av -daniel- »

Zephyrox skrev:Hur kan den här tråden ha 288 visningar men enbart 13 röster? Har dessa 13 varit inne över 20 gånger var eller undviker folk att rösta?
Det är väl inte helt självklart vad folk tycker? Själv har jag inte röstat för jag ser både för och nackdelarna med bägge lösningar så jag vet faktiskt inte riktigt vart jag själv står i frågan.
Bild
1962FenderStrat
Inlägg: 931
Blev medlem: 2012-09-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Woodland Hills, California

Re: Börsintroducera Djurgården Hockey AB

Inlägg av 1962FenderStrat »

-daniel- skrev:
Zephyrox skrev:Hur kan den här tråden ha 288 visningar men enbart 13 röster? Har dessa 13 varit inne över 20 gånger var eller undviker folk att rösta?
Det är väl inte helt självklart vad folk tycker? Själv har jag inte röstat för jag ser både för och nackdelarna med bägge lösningar så jag vet faktiskt inte riktigt vart jag själv står i frågan.

Lagt till "vet ej" men nu försvann alla röster ... :|
Skriv svar