Engagera publiken i DIF Hockey

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nyberabb
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-11-15
Säsongskort: Ja

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Nyberabb »

Pogue Mahone skrev:
MartinDIF51 skrev:Sjukt hur många som ser förbi problemen med DIF, pratas om att höja publiksiffror, lockany publik osv.

Det är väl just där problemen börjar enligt mig. För mycket prat om att locka "nya" när man skiter i de engagerade supportrar som redan finns i DIF.
Hela mobil grejen nu är det pinsammaste jag upplevt under min tid på DIFs läktare, tror fan det inte kan bli mer plast egentligen. Alla bortfröklaringar som om att det är ett "tack" till oss som är trogna, vet ni ens själva vad ett bra "tack" egentligen borde vara? Just nu är det hundratals erfarna, engagerade supportrar som INTE går (de är då utöver UCS och ST) och tror knappast att DIF försöker få tillbaka dem eller "tacka" dem för det de har gjort.

Jag har själv gett upp, har tapapt all ork att sjunga för DIF i hockeyn då känslan och gemenskapen i klacken är helt borta, DIF pissar på allt som egentligen var DIF på läktaren (gör bort oss supportrar med alla dessa plastiga kampanjer osv). Bojkottar att gå på matcherna nu, eventuellt ser jag matcherna från sittplats men kommer inte använda mitt klack-kort mer i år.
Den får någon av mina polare använda, om de skulle bestämma sig för att göra en comeback dem med.


Det är inget jag menar är ett måste för att ändra på saker, absolut inte att det är något man ska förvänta sig en Djurgårdare att göra. Men jag ser inte några som helst förbättringar med DIF hockey (jämför bara med hur fotbollen är och kommunicerar med sina supportrar, natt och dag ju) så ger därför upp.
Precis som jag känner.
bara en sådan enkel sak som 51% regeln

allas våran älskling TJ som medvetet lobbade för att 51% skulle bort gick med på suportrarnas krav att i slutändan arbeta för ett bevarande,

DIF Hockey å sin sida säger något i stil med, vi kan inte garantera att vi kommer jobba för att bevara 51% regeln trots att 95% av idrotssverige vill behålla den och förmodligen varenda djurgårdare.

Vad som måste ske är att hela eller större delen av sittande styrelse måste bort
Först och Främst- ALLTID OAVSETT
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Husmusen »

Förra säsongen hade tappade vi ca 1600 åskådare i snitt om man jämför med 09/10, 10/11 och 11/12. Då var ändå förra säsongen lite av storsatsning för att snabbt studsa tillbaka till eliten och nog fanns det lite av nyfikenhet att se på det nya motståndet. Nästa säsong (14/15)tror jag kommer presentera betydligt sämre siffror.

Visst vill man att allt ska bli bättre runt omkring men ytterst så är det medgång som genererar besök.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Kentta »

Janne Ednertz pratar om publik i Aftonbladets TV grej (från 91.50 ungefär): http://tv.aftonbladet.se/webbtv/sport/s ... le21081.ab

Gillar Janne!

Edit: Fantastiskt trist att det sitter två personer i den där panelen som egentligen borde jobba med DIF..
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av pulverapa »

Vad har DIF Fotboll gjort för att locka 3000-4000 fler personer till varje match?

Tele2 är en bra fotbollsarena när det kommer till läktare och så vidare men vad gäller utbud av kiosker och barer så är den en katastrof. När det gäller den biten är Globen i särklass bästa arenan (säkert i hela Sverige). Kan vi locka 3000-4000 fler personer till varje match så skulle Globen vara ypperlig. Hur gör vi då detta?

Ja, som sagt. Kolla lite på vad DIF Fotboll gjort. Gå upp i SHL. I övrigt har jag inga konkreta förslag.......... Min enda poäng är att Globen är en kanonbra arena när det gäller barer/kiosker/utrymme samt "kringarrangemang" - en vital del för att få kidsen att ha roligt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av SirDIFalot »

Allt snack om kringarrangemang och snack om kiosker och när det handlar om publikrekrytering får mig att må dåligt. Erik Niva skrev en bra krönika om just det för några år sedan.
http://bloggar.aftonbladet.se/bankoniva ... t-of-step/

DIF fotboll har blivit jävligt tighta med sina supportrar. Det kräver flera år av jobb och det är inget som går snabbt. Vi måste få tillbaka känslan av att det är kul på matcherna. Just nu är det inte det.
Expert.
KYLERKYLER
Inlägg: 216
Blev medlem: 2012-07-12
Säsongskort: Ja
Ort: Haninge

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av KYLERKYLER »

pulverapa skrev:Vad har DIF Fotboll gjort för att locka 3000-4000 fler personer till varje match?

Tele2 är en bra fotbollsarena när det kommer till läktare och så vidare men vad gäller utbud av kiosker och barer så är den en katastrof. När det gäller den biten är Globen i särklass bästa arenan (säkert i hela Sverige). Kan vi locka 3000-4000 fler personer till varje match så skulle Globen vara ypperlig. Hur gör vi då detta?

Ja, som sagt. Kolla lite på vad DIF Fotboll gjort. Gå upp i SHL. I övrigt har jag inga konkreta förslag.......... Min enda poäng är att Globen är en kanonbra arena när det gäller barer/kiosker/utrymme samt "kringarrangemang" - en vital del för att få kidsen att ha roligt.
Kanske är det det faktum att de flyttat till ny arena som de drar mer publik. DIF:s publiksiffror i fotboll är ju bättre nu än på Stadion.Utan att ha statistik för det så verkar det till 100% vara så att när hockeylag och fotbollslag som får ny arena drar de mer publik. Se Färjestad, Modo, Kalmar, Elfsborg osv.. Nu några år senare dippar publiken. Nyhetens behag. Se även vilken hipe det blev när DIF flyttade in i Hovet. Gick ibland inte få tag på biljett utan säsongskort.

Ny arena kanske är svaret. Önskar jag hade en generallösning att dela med mig. Men tyvärr :shock:
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av crike »

Utan den här säsongen "sista på stadion", nya arenan och hela haussen runt laget med PM i spetsen tror iaf inte jag att siffrorna i fotbollen hade varit lika roliga som dom är nu.
Fotbollssektionen jobbar säkert bättre mot de aktiva supportergrupperna men det är inte hela förklaringen.

Kan även tro att det faktiskt finns fler där ute som hellre kollar på fotboll i allmänhet än hockey.

För många matcher i hockey tror jag också är en bidragande orsak om man ska fortsätta jämföra fotboll och hockey.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av SirDIFalot »

crike skrev:Utan den här säsongen "sista på stadion", nya arenan och hela haussen runt laget med PM i spetsen tror iaf inte jag att siffrorna i fotbollen hade varit lika roliga som dom är nu.
Fotbollssektionen jobbar säkert bättre mot de aktiva supportergrupperna men det är inte hela förklaringen.

Kan även tro att det faktiskt finns fler där ute som hellre kollar på fotboll i allmänhet än hockey.

För många matcher i hockey tror jag också är en bidragande orsak om man ska fortsätta jämföra fotboll och hockey.
Ja, antalet omgångar och att varje match inte känns så betydelsefull bidrar säkert. Speciellt inte när det är i slutspelet/kvalserien det verkligen gäller sedan. Det är ju då folk kommer. (Oavsett vad vår gode vän Sensei tror)
Expert.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Sv: Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av BaronVonDif »

pulverapa skrev:Vad har DIF Fotboll gjort för att locka 3000-4000 fler personer till varje match?

Tele2 är en bra fotbollsarena när det kommer till läktare och så vidare men vad gäller utbud av kiosker och barer så är den en katastrof. När det gäller den biten är Globen i särklass bästa arenan (säkert i hela Sverige). Kan vi locka 3000-4000 fler personer till varje match så skulle Globen vara ypperlig. Hur gör vi då detta?

Ja, som sagt. Kolla lite på vad DIF Fotboll gjort. Gå upp i SHL. I övrigt har jag inga konkreta förslag.......... Min enda poäng är att Globen är en kanonbra arena när det gäller barer/kiosker/utrymme samt "kringarrangemang" - en vital del för att få kidsen att ha roligt.
När vi flyttade in i Globen sent 80-tal ökade publiksnittet nåt otroligt, nyhetens behag, ny arena kommer alltid dra mer folk till en början.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
MartinDIF51
Inlägg: 157
Blev medlem: 2012-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av MartinDIF51 »

Att ta upp kiosker eller ens snack om att "rekrytera" publik är ju sjukt. DIF behöver inte ny publik, DIF har massor av trogna Djurgårdare som blivit bortskrämda (inte av sportsliga motgångar, utan hur DIF hockey behandlat supportrar) och det är DEM man ska arbeta för att få tillbaka.

Tifo-cencur, Abbe, 51% regeln, snacket om "locka ny publik" och nu dessa jävla mobiltelefoner!
Utöver allt detta så är DIF hockey mycket sämre med att arbeta med sin relation till fansen än vad DIF fotboll är.

Mår illa av de som varken förstått det här eller tror det inte behövs fixas.
Därför jag tröttnat att stötta DIF hockey från läktaren, känns inte som om man är önskad. Känns som om vi ses som kunder är fans.



Jävla mobiltelefoner!?!?!?!?!?!!!!!!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
nevyn
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av nevyn »

SirDIFalot skrev:Allt snack om kringarrangemang och snack om kiosker och när det handlar om publikrekrytering får mig att må dåligt. Erik Niva skrev en bra krönika om just det för några år sedan.
http://bloggar.aftonbladet.se/bankoniva ... t-of-step/

DIF fotboll har blivit jävligt tighta med sina supportrar. Det kräver flera år av jobb och det är inget som går snabbt. Vi måste få tillbaka känslan av att det är kul på matcherna. Just nu är det inte det.
Jätteintressant, både detta och det Viktory skriver. Det var ungefär det jag menade, men inte lyckades beskriva, när jag undrade hur ex familjehörna skulle påverka befintliga supportrar.

Det kan mycket väl vara ett vägval om bara upplevelse-mysigt kontra äkta supporterstämning, eller så går det att balansera och få med båda vägarna.
Jag hoppas att det går att få med båda delarna i samma arrangemang. Å ena sidan skulle barnfamiljer och mindre hängivna supportrar kanske innebära större intäkter. Å andra sidan får DIF inte mycket av kringförsäljningen, och vem i helsicke vill gå på en match utan riktigt bra stämning, undrar jag som är aktiv säsongare. Svårt att sätta sig in i det andra perspektivet.

Jag tror nog att det finns en medelväg. Stämningen kräver helt klart god dialog med supportrarna, och precis som det redan pekats ut krävs en långsiktig satsning med hårt jobb, bra dialog och stor transparens.
Att få med barnfamiljer, supportrar som blivit äldre och "växt ur klacken" eller som köper lösbiljetter breddar publikunderlaget (alla kan inte vara klack), hjälper till att sprida hockeyns och DIFs goda rykte samt bidrar till att uppfostra kommande DIF-supportrar. Där krävs nog lite uppfräschning av omgivningarna och som någon skrev, enklare hockey från dörr till dörr.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av crike »

MartinDIF51 skrev:Att ta upp kiosker eller ens snack om att "rekrytera" publik är ju sjukt. DIF behöver inte ny publik, DIF har massor av trogna Djurgårdare som blivit bortskrämda (inte av sportsliga motgångar, utan hur DIF hockey behandlat supportrar) och det är DEM man ska arbeta för att få tillbaka.

Tifo-cencur, Abbe, 51% regeln, snacket om "locka ny publik" och nu dessa jävla mobiltelefoner!
Utöver allt detta så är DIF hockey mycket sämre med att arbeta med sin relation till fansen än vad DIF fotboll är.

Mår illa av de som varken förstått det här eller tror det inte behövs fixas.
Därför jag tröttnat att stötta DIF hockey från läktaren, känns inte som om man är önskad. Känns som om vi ses som kunder är fans.



Jävla mobiltelefoner!?!?!?!?!?!!!!!!
Du får ta det här hur du vill men jag tycker det låter som om du har satt dig på en pedestal som är ca 20m över alla andra.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av minalman »

MartinDIF51 skrev: Utöver allt detta så är DIF hockey mycket sämre med att arbeta med sin relation till fansen än vad DIF fotboll är.
Som representant för en supportergrupp som varje år betalar fem ggr mer för sina sittplatsbiljetter än vad ett klackkort kostar blir jag ibland ganska trött på allt snack om att allt ska vara så djävla dåligt med DIF hockey. Jag uppskattar den service DIF hockey ger och kommer fortsätta betala säsongskort så länge jag kan ta mig till Hovet.
Se i stället till att stötta laget från alla läktarsektioner efter bästa förmåga. Min förmåga ligger inte i att sjunga ramsor och jag gillar heller inte att sjunga, men jag köper glatt mössor och halsdukar till mina barn. Med sittplatspublikens pengar och klackens sång så får laget extra kraft att gå upp i SHL, få mer TV-pengar och kom tillbaka som vinnare i högsta ligan! Problem solved. Det handlar inte om vad DIF hockey ger er utan vad ni kan göra för DIF hockey.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Don66-2 »

minalman skrev:
MartinDIF51 skrev: Utöver allt detta så är DIF hockey mycket sämre med att arbeta med sin relation till fansen än vad DIF fotboll är.
Som representant för en supportergrupp som varje år betalar fem ggr mer för sina sittplatsbiljetter än vad ett klackkort kostar blir jag ibland ganska trött på allt snack om att allt ska vara så djävla dåligt med DIF hockey. Jag uppskattar den service DIF hockey ger och kommer fortsätta betala säsongskort så länge jag kan ta mig till Hovet.
Se i stället till att stötta laget från alla läktarsektioner efter bästa förmåga. Min förmåga ligger inte i att sjunga ramsor och jag gillar heller inte att sjunga, men jag köper glatt mössor och halsdukar till mina barn. Med sittplatspublikens pengar och klackens sång så får laget extra kraft att gå upp i SHL, få mer TV-pengar och kom tillbaka som vinnare i högsta ligan! Problem solved. Det handlar inte om vad DIF hockey ger er utan vad ni kan göra för DIF hockey.
+1
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Kall-El »

Bara tanken på Globen får mig att kallsvettas av obehag.

Det krävs minst 11k för att det skall skapas stämning där och vi är väl bara sisådär 5-6k ifrån de siffrorna.

Att bara tro att en uppflyttning, även de rätt orealistiskt skall tilläggas, skulle kunna locka de publiksiffrorna är ute på väldigt tunn is. Är det något lag i SHL som uppvisar positiva publiksiffror? ( Undantaget lag som precis blivit uppflyttad. )

Det räcker inte bara med att spela i den högsta serien utan matcherna i densamma måste också gälla något. Spänningsmomentet är antagligen viktigare än kvalitén på hockeyn som presteras ( jämför med t ex fotbollen ) så om man vill göra något för att verkligen förbättra siffrorna måste man genomföra saker som gör varje match mer spännande eller viktig.

Fler streck gärna kombinerat med färre antal matcher är en bra start. Lägg därtill färre lag till slutspel samt färre antal matcher i detsamma. Helt ärligt borde det räcka med bäst av fem matcher och jag skulle till och med kunna tänka mig att låta finalen gå i bara en match. Två lag till upp till högsta serien samt då inte minst två lag ur varje säsong och två nya upp.

Görs detta är jag övertygad om att publiksiffrorna kommer öka igen.

I vårt fall måste styrelsen dessutom göra en fullständig kovändning i hur fansen behandlas och hur troligt är detta på en skala från ett till tio? Känns ju snarast som att denna är mer intresserad av att vara bästa kompis med misshandlande och tillika anoboluppumpade poliser.
Skriv svar