Engagera publiken i DIF Hockey

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av crike »

Gällande pausunderhållning.

Självklart är det en kostnadsfråga med studio men det hade varit bra tror jag. Det för att öka upplevelsen i allmänhet och minska gapet mellan tv-soffa och live men även för att ta bort den tristessen som vissa känner (har folk så jäkla svårt att sitta stilla idag?). Det är också väldigt många "kändisar" på plats på matcherna och det borde inte vara så svårt att få några av dom att komma ner regelbundet, typ Södergren, Challe och andra liknande.

Nu har jag inte varit på någon match på Hovet i år men jag kan inte minnas att det förra säsongen visades sammandrag från de andra matcherna på jumbotronen. Kanske är problematiskt med rättigheterna men det gjordes när vi låg i ES och det var canal+ som visade...en ny HD-jumbotron hade ju varit att föredra också så man faktiskt kan få nytta av repriserna...när dom väl visas. Ofta har ju även Viasat studio på någon match då kanske man kan visa den, om inte DIF har egen.

Det dyraste alternativet är självklart att rusta upp arenan alt. bygga en ny. Rusta upp Hovet, riv Globen och bygg en riktig evenemangsarena där, det hade varit fint. Plocka ihop godbitarna från andra arenor, typ Malmö Arena och Vida Arena. En utopi men ändå man får väl drömma? :)

Att få tillbaka vissa supportergrupper är nog den ekonomiskt minsta bördan för att öka publiksiffrorna. Det går att vrida och vända på det på många sätt. En bra klack drar nog en hel del andra besökare också. Dock är detta inte uteslutande för att de gäster som man ekonomiskt verkligen vill komma åt ska komma. Det är familjerna och de potentiella matgästerna på långsidan som jag tänker på. Förutsatt att DIF får en del av kakan är det dessa två grupperna som verkligen kan bidra till omsättningen. Både genom kringförsäljning och dyrare biljetter. Kräver dock en del fixande av Hovet.

Jag själv är ju en rätt kass besökare. Köper min biljett (visst dyrare än klack) men gör inte så mycket mer än så. Kanske någon bira i någon paus men pga det som många andra säger, att det tar sådan satan tid så blir det inte så ofta. Absolut inget käk då utbudet är för dåligt.
Användarvisningsbild
nr20
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-04-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av nr20 »

För att kunna locka tv-publiken till Hovet så måste man kunna konkurrera med den produkt som presenteras för publiken hemma i sofforna. Repriser borde vara en självklarhet, men även andra typer av pausunderhållning måste förbättras. En studio som pratar igenom perioden i varje paus känns som ett naturligt steg.

Då gärna något inslag som inte tv-publiken kan ta del av. Ett exempel är Challe och eventuella skadade/avstängda spelare (Nisse förra året hade varit given) som gäster i studion. Vi som såg ET sändningarna med Challe förstår varför han är underbar att ha med i en studio, det får gärna vara väldigt Djurgårdsvinklat prat. På så sätt borde Djurgårdspubliken som faktiskt är på plats uppleva att de fick uppleva någonting som tv-publiken gick miste om.

För att det ska funka så måste Jumbotronen förbättras. Vet inte om det är jag som börjar bli gammal, men enligt mig så är det riktigt svårt att faktiskt se vad som händer på den.

Se Luleås lösning, har finns det även plats för reklamytor. Vilket borde kunna inbringa en hel del pengar. Antar att det här en lösning som SGA måste stå för och ingenting som Djurgården eller AIK kan lösa.
Bild
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av -daniel- »

crike skrev:Gällande pausunderhållning.

Självklart är det en kostnadsfråga med studio men det hade varit bra tror jag. Det för att öka upplevelsen i allmänhet och minska gapet mellan tv-soffa och live men även för att ta bort den tristessen som vissa känner (har folk så jäkla svårt att sitta stilla idag?). Det är också väldigt många "kändisar" på plats på matcherna och det borde inte vara så svårt att få några av dom att komma ner regelbundet, typ Södergren, Challe och andra liknande.

Nu har jag inte varit på någon match på Hovet i år men jag kan inte minnas att det förra säsongen visades sammandrag från de andra matcherna på jumbotronen. Kanske är problematiskt med rättigheterna men det gjordes när vi låg i ES och det var canal+ som visade...en ny HD-jumbotron hade ju varit att föredra också så man faktiskt kan få nytta av repriserna...när dom väl visas. Ofta har ju även Viasat studio på någon match då kanske man kan visa den, om inte DIF har egen.
Studion behöver liksom inte vara avancerad, ta någon av de vanliga rävarna som ändå står för intervjuer och ha ett litet bås och sen pratar man lite mer runt hela omgången. Att visa sammandrag från matcher går nog inte pga rättighetsskäl, vill minnas att det visades någon säsong när vi låg i ES. Väldigt uppskattat från många på plats. Men tror det kan vara lika uppskattat att visa resultaten från kvällens matcher på jumbotronen och prata lite kring det hela. Behöver inte göras i någon högbudgetform, folket är ju ändå på plats och kameramannen likaså... gäller väl bara att den som står som programledare är hyfsat påläst.
Bild
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av -daniel- »

Jag kan förresten hålla med om kritiken mot "mediakuben" ovan, den känns inte helt OK (är väl förtusan bara något år gammal dessutom?). En annan sak är att ljudet från högtalarna på Hovet är förskräckligt uselt. Låter ibland som spruckna membran... Tråkigt bara att det krävs ekonomiska resurser för att göra något åt saken.
Bild
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av crike »

-daniel- skrev:
Studion behöver liksom inte vara avancerad, ta någon av de vanliga rävarna som ändå står för intervjuer och ha ett litet bås och sen pratar man lite mer runt hela omgången. Att visa sammandrag från matcher går nog inte pga rättighetsskäl, vill minnas att det visades någon säsong när vi låg i ES. Väldigt uppskattat från många på plats. Men tror det kan vara lika uppskattat att visa resultaten från kvällens matcher på jumbotronen och prata lite kring det hela. Behöver inte göras i någon högbudgetform, folket är ju ändå på plats och kameramannen likaså... gäller väl bara att den som står som programledare är hyfsat påläst.
Absolut behöver den inte vara avancerad. Jag bara är van att se siffror i jobbet och ser hur utgifterna springer iväg :wink:

Gällande rättigheterna så förstår jag egentligen inte varför det skulle vara ett problem. Jag kan inte se att en visning på Hovet skulle på något sätt vara annorlunda jämfört med t.ex. en sportbar eller liknande och då skulle ett canalpaket kunna köpas in. Vet inte hur distributörerna tar betalt för sina tjänster, men det kanske springer iväg om det är utifrån "möjlig publik". Lite skillnad på Hovet och Olearys med 150 platser.
Användarvisningsbild
Challen
Inlägg: 940
Blev medlem: 2008-03-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Inlägg av Challen »

MartinDIF51 skrev:Sjukt hur många som ser förbi problemen med DIF, pratas om att höja publiksiffror, lockany publik osv.

Det är väl just där problemen börjar enligt mig. För mycket prat om att locka "nya" när man skiter i de engagerade supportrar som redan finns i DIF.
Hela mobil grejen nu är det pinsammaste jag upplevt under min tid på DIFs läktare, tror fan det inte kan bli mer plast egentligen. Alla bortfröklaringar som om att det är ett "tack" till oss som är trogna, vet ni ens själva vad ett bra "tack" egentligen borde vara? Just nu är det hundratals erfarna, engagerade supportrar som INTE går (de är då utöver UCS och ST) och tror knappast att DIF försöker få tillbaka dem eller "tacka" dem för det de har gjort.

Jag har själv gett upp, har tapapt all ork att sjunga för DIF i hockeyn då känslan och gemenskapen i klacken är helt borta, DIF pissar på allt som egentligen var DIF på läktaren (gör bort oss supportrar med alla dessa plastiga kampanjer osv). Bojkottar att gå på matcherna nu, eventuellt ser jag matcherna från sittplats men kommer inte använda mitt klack-kort mer i år.
Den får någon av mina polare använda, om de skulle bestämma sig för att göra en comeback dem med.


Det är inget jag menar är ett måste för att ändra på saker, absolut inte att det är något man ska förvänta sig en Djurgårdare att göra. Men jag ser inte några som helst förbättringar med DIF hockey (jämför bara med hur fotbollen är och kommunicerar med sina supportrar, natt och dag ju) så ger därför upp.
Är helt enig med det du skriver.

Jag är inte insatt i situationen mellan UCS och DIF hockey men jag får ju bara höra samma sak från DIF dvs att DIF bjuder in UCS men dom avböjer. Varför skriver inte UCS någonting på sin hemsida? Trycker man tillbaka lite så hittar man EN text om situationen med DIF hockey.

Tror tyvärr att UCS måste komma ut med mer info så att folk förstår vad det är som händer och kan ställa sig bakom UCS/Sofialäktaren och sätta mer press på DIF. Just nu känns det faktiskt som att UCS är jävligt nöjda med sin bojkott och inte anstränger sig allt för mycket för att lösa den. (Säger inte att det är så men bristen på information från UCS ger mig den känslan).

Sen måste jag ju känga till dom som snackar om att skapa en ny kärna i klacken, det går åt helvete med det. Hela inledningen på denna säsongen har varit pinsam. Utskåpade av björklövens tillresta fans i vår egen borg är inte acceptabelt. Klacken är pinsam i dagsläget och en ändring krävs snabbt om vi vill ha någon slags supporterkultur kvar.

Usch. Ge mig UCS tillbaka så man har något vettigt att försöka locka kompisar/familj med. Inte sms kåta fjortisar och folk som håller käften i klacken, det är pinsamt.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
litto
Inlägg: 387
Blev medlem: 2009-08-15
Säsongskort: Ja

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av litto »

Globen har riktigt fräsch jumbotron, inköpt inför hockey- VM i år. Nu ligger den och samlar damm, väl? Låt oss leka med tanken, låt Hovet låna jumbotron...!
Niklas Wikegård till Fimpen: När jag säger att du ska vara på kuklängdsavstånd från motståndaren då menar jag inte Joaquin Gages utan din & det är VÄLDIGT nära.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Mattias_87 »

nr20 skrev:För att det ska funka så måste Jumbotronen förbättras. Vet inte om det är jag som börjar bli gammal, men enligt mig så är det riktigt svårt att faktiskt se vad som händer på den.
Det är inte åldern. Jumbotronen på Hovet suger. Man ser knappt ett jävla skit på repriserna.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av -daniel- »

crike skrev:
-daniel- skrev:
Studion behöver liksom inte vara avancerad, ta någon av de vanliga rävarna som ändå står för intervjuer och ha ett litet bås och sen pratar man lite mer runt hela omgången. Att visa sammandrag från matcher går nog inte pga rättighetsskäl, vill minnas att det visades någon säsong när vi låg i ES. Väldigt uppskattat från många på plats. Men tror det kan vara lika uppskattat att visa resultaten från kvällens matcher på jumbotronen och prata lite kring det hela. Behöver inte göras i någon högbudgetform, folket är ju ändå på plats och kameramannen likaså... gäller väl bara att den som står som programledare är hyfsat påläst.
Absolut behöver den inte vara avancerad. Jag bara är van att se siffror i jobbet och ser hur utgifterna springer iväg :wink:

Gällande rättigheterna så förstår jag egentligen inte varför det skulle vara ett problem. Jag kan inte se att en visning på Hovet skulle på något sätt vara annorlunda jämfört med t.ex. en sportbar eller liknande och då skulle ett canalpaket kunna köpas in. Vet inte hur distributörerna tar betalt för sina tjänster, men det kanske springer iväg om det är utifrån "möjlig publik". Lite skillnad på Hovet och Olearys med 150 platser.
Mmjo lite det jag menade, har ju varit väldigt mycket prat om TV-rättigheter för sportbarer så förmodligen är det en pengafråga. Men kan tycka att det borde kunna ingå i avtalet för TV-rättigheterna som TV-bolagen tecknar med respektive liga; gratis provida highlights till arenorna.

Men i Hockeyallsvenskan har vi ju ytterligare ett problem eftersom det är Viasat / S24 samt Hockeyallsvenskan.se som delar på rättigheterna, tror det är mer komplicerat att få till en deal där. Samt att det nog är något som sagt istället borde lösas centralt och sen pushas ut till alla arenor.
Bild
Användarvisningsbild
antti-pekka
Inlägg: 175
Blev medlem: 2007-01-08
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av antti-pekka »

Som det ser ut just nu måste Djurgården främst jobba för att behålla den publik som i dag går på matcherna. Går det bra sportsligt är det givetvis enklare men det finns inget som säger att vi inte kommer att spela mot Troja och Oskarshamn de kommande säsongerna också.

Det finns en rad grejer som kan förbättras. Klacken blir svagare och svagare och händer inget där kommer den snart att tunnas ut. Viktigt att få tillbaka folk med driv och känsla för att skapa bra stämning. Hovet som arena är tyvärr ett skämt. Viktigt att arenan renoveras och att ytorna bakom läktaren blir bättre. Barerna är extremt ogästvänliga och trånga och utbudet i kioskerna är totalt värdelöst. En annan grej som jag stör mig något fruktansvärt på, trots att jag i dagsläget inte behöver betala för det, är att det kostar 150 kronor att parkera bilen i garage. DIF får väl inte en krona av dem?

I långa loppet blir det dyrt att se en match, framförallt om man tar med sig barnen, och när Troja och Oskarshamn kommer på besök ännu en gång kanske folk till slut känner att det inte riktigt är värt besväret att ta sig till ogästvänliga Hovet.
Viktory
Inlägg: 171
Blev medlem: 2011-06-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Viktory »

Varför tror ni här att så pass många går på DIF Fotboll? Inte fan beror det på att man på arenan försöker efterlikna tevesändningen.

Anledningen till DIF:s publikuppsving senaste åren stavas tradition, enkelhet och DIF-prägel. Om vi ska börja göra allt som alla andra gör så kommer vi snarare tappa publik.

Minimera allt krims-krams runtomkring, satsa på att bygga varumärket på stämning, läktarsång och sjung/klappvänlig sittplats. Det är det som gör DIF till en unik upplevelse.

Jag går i alla fall inte till Hovet för att få samma känsla som jag får framför Viaplay.

Det som däremot kan förbättras är givetvis barer, kiosker och liknande. Både utbud och antal/storlek. Till viss del är det nog detta som lett till relativt bra publiksiffror på Stockholmsarenan i fotbollen.
Senast redigerad av Viktory den 2013-10-09 12:16:21, redigerad totalt 1 gånger.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av sensei »

antti-pekka skrev:Som det ser ut just nu måste Djurgården främst jobba för att behålla den publik som i dag går på matcherna. Går det bra sportsligt är det givetvis enklare men det finns inget som säger att vi inte kommer att spela mot Troja och Oskarshamn de kommande säsongerna också.

Det finns en rad grejer som kan förbättras. Klacken blir svagare och svagare och händer inget där kommer den snart att tunnas ut. Viktigt att få tillbaka folk med driv och känsla för att skapa bra stämning. Hovet som arena är tyvärr ett skämt. Viktigt att arenan renoveras och att ytorna bakom läktaren blir bättre. Barerna är extremt ogästvänliga och trånga och utbudet i kioskerna är totalt värdelöst. En annan grej som jag stör mig något fruktansvärt på, trots att jag i dagsläget inte behöver betala för det, är att det kostar 150 kronor att parkera bilen i garage. DIF får väl inte en krona av dem?

I långa loppet blir det dyrt att se en match, framförallt om man tar med sig barnen, och när Troja och Oskarshamn kommer på besök ännu en gång kanske folk till slut känner att det inte riktigt är värt besväret att ta sig till ogästvänliga Hovet.
Touché. Ogästvänliga hovet, en arena man kom undan med på 70-80-talet, men nu är kraven lite högre hos publiken..

Det måste bli mer friktionsfritt med hockey dörr-till-dörr, hela upplevelsen. Allt från irriterande parkeringar, där extra parkeringsavgifter tas ut mellan 19-22 bara för att jävlas med folk som tar sig ut, till köer, trånga serveringar, svagt utbud och hovets sunkiga ytskikt. Fixa, Jesper Björck!
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
sthlm19
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stan

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av sthlm19 »

litto skrev:Globen har riktigt fräsch jumbotron, inköpt inför hockey- VM i år. Nu ligger den och samlar damm, väl? Låt oss leka med tanken, låt Hovet låna jumbotron...!
Dom köpte även in lys-deoders runt arenan likt många NHL-arenor eller Malmö arena. Snart får de gärna ta och lägga ett par kronor på hovet också.

Bild
Användarvisningsbild
Arkju
Inlägg: 257
Blev medlem: 2012-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vendelsö

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Arkju »

antti-pekka skrev: En annan grej som jag stör mig något fruktansvärt på, trots att jag i dagsläget inte behöver betala för det, är att det kostar 150 kronor att parkera bilen i garage. DIF får väl inte en krona av dem?
Kan bara hålla med. Lämnade in ett förslag om att Djurgården borde försöka ta en diskussion med parkeringsbolaget och införa ett "säsongskort" för parkeringen också där en del av pengarna tillföll Djurgården. Har inte fått någon återkoppling på hur det gick eller om man gjorde något av förslaget tyvärr.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Användarvisningsbild
antti-pekka
Inlägg: 175
Blev medlem: 2007-01-08
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av antti-pekka »

Viktory skrev:Varför tror ni här att så pass många går på DIF Fotboll? Inte fan beror det på att man på arenan försöker efterlikna tevesändningen.

Anledningen till DIF:s publikuppsving senaste åren stavas tradition, enkelhet och DIF-prägel. Om vi ska börja göra allt som alla andra gör så kommer vi snarare tappa publik.

Minimera allt krims-krams runtomkring, satsa på att bygga varumärket på stämning, läktarsång och sjung/klappvänlig sittplats. Det är det som gör DIF till en unik upplevelse.

Jag går i alla fall inte till Hovet för att få samma känsla som jag får framför Viaplay.

Det som däremot kan förbättras är givetvis barer, kiosker och liknande. Både utbud och antal/storlek. Till viss del är det nog detta som lett till relativt bra publiksiffror på Stockholmsarenan i fotbollen.
Här håller jag inte helt med. Fotbollen hade under många år problem att få folk till Stadion. Dels pga av dåliga resultat men också för att arenan inte höll måttet. Flytten till Tele2 har varit oerhört viktig för att kunna öka intresset och publiksiffrorna igen.

men jag håller med om att det är viktigt att vi bibehåller stämningen på Hovet. Det ser jag som den viktigaste delen för att fortsätta ha mycket folk på matcherna. Just nu håller vi på att tappa bort det och jag är orolig för hur det kan komma att bli på Hovet senare den här säsongen.
Skriv svar