Engagera publiken i DIF Hockey

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Magistern
Inlägg: 30
Blev medlem: 2013-03-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Magistern »

MartinDIF51 skrev:Att ta upp kiosker eller ens snack om att "rekrytera" publik är ju sjukt. DIF behöver inte ny publik, DIF har massor av trogna Djurgårdare som blivit bortskrämda (inte av sportsliga motgångar, utan hur DIF hockey behandlat supportrar) och det är DEM man ska arbeta för att få tillbaka.

Tifo-cencur, Abbe, 51% regeln, snacket om "locka ny publik" och nu dessa jävla mobiltelefoner!
Utöver allt detta så är DIF hockey mycket sämre med att arbeta med sin relation till fansen än vad DIF fotboll är.

Mår illa av de som varken förstått det här eller tror det inte behövs fixas.
Därför jag tröttnat att stötta DIF hockey från läktaren, känns inte som om man är önskad. Känns som om vi ses som kunder är fans.



Jävla mobiltelefoner!?!?!?!?!?!!!!!!
Fast det är nog väldigt få som känner igen sig i den beskrivningen. DIF-Hockey är väldigt öppna mot supportrar. Man kan gå och prata med vem som helst som jobbar på kansliet och prata med dem på matcher om allt. Helgen nu senast var hur grym som helst. Träffade massor med roligt folk. Både från supporterled men även från difhockey. Vi blir inbjudna till infomöten två gånger om året där ordet är fritt att prata om allt och man får uppdateringar om både det administrativa och även sporten. Förra året bjöd de in polisen så att vi fick ställa våra frågor direkt till dem. Tycker de verkligen öppnat upp sig mot supportrarna så din beskrivning stämmer ju inte överhuvudtaget.

Sen så jämför några med fotbollen. Jag har själv säsongskort i fotbollen och det har inte varit fläckfritt där heller den senaste tiden. Att fotbollen haft ett rejält uppsving sen flytten är ju sant och riktigt jävla roligt. Flytten kom i samband med ett uppsving spelmässigt och det har gått mycket bra. Men det var inte längesen vi var 6000 pers på stadion och såg matcherna. Förra säsongen hade vi flertalet matcher med publiksiffror runt 6000. Någon match tror jag till och med vi var strax under det. Att klacken , ärligt talat, var riktigt kass flera matcher, helt tyst vid underläge etc, förra säsongen och även en del matcher denna säsongen är faktum. Sen har det blivit riktigt grymt drag nu senare delen av året men vissa som skriver här verkar inte ens ha varit på en match innan tele2-flytten.

Sen så måste man ju bara också kommentera att det blir otroligt löjligt att göra en grej av mobiltelefonerna. Det är en sponsor som kommer med ett sånt erbjudande och det är ju klockrent. Finns säkert någon som tippar över från att vela mellan att stanna hemma en fredag eller komma på matchen som kanske dyker upp tack vare dealen. Hur kan man tycka det är negativt?

Det finns saker , t ex abbe-grejen som man kanske kan lyfta. Jag liksom många andra vet inte riktigt vad det går ut på så där efterfrågas mer info. Och då räcker det inte med att hänvisa till incidenten på råsunda, utan mer detaljerad info om hur snacket går med abbe och difhockey nu. Men att börja gnälla på mobiltelefon-dealen nu, då blir det bara bajen-tramsigt för då skiner det igenom att man gnäller för gnällandets skull. Känner igen det så mycket från fotbollen tidigare när det sportsliga inte går som man vill så börjar folk gnälla på massa saker runt om. Det är bajen-stil för mig. Usch mår dåligt när jag tänker på att vi har sånt snack hos oss.
Användarvisningsbild
Arkju
Inlägg: 257
Blev medlem: 2012-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vendelsö

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Arkju »

MartinDIF51 skrev:Att ta upp kiosker eller ens snack om att "rekrytera" publik är ju sjukt. DIF behöver inte ny publik, DIF har massor av trogna Djurgårdare som blivit bortskrämda (inte av sportsliga motgångar, utan hur DIF hockey behandlat supportrar) och det är DEM man ska arbeta för att få tillbaka.

Tifo-cencur, Abbe, 51% regeln, snacket om "locka ny publik" och nu dessa jävla mobiltelefoner!
Utöver allt detta så är DIF hockey mycket sämre med att arbeta med sin relation till fansen än vad DIF fotboll är.

Mår illa av de som varken förstått det här eller tror det inte behövs fixas.
Därför jag tröttnat att stötta DIF hockey från läktaren, känns inte som om man är önskad. Känns som om vi ses som kunder är fans.



Jävla mobiltelefoner!?!?!?!?!?!!!!!!
Om man inte lockar ny publik så dör läktarkulturen ut till slut ändå. De som är aktiva idag kommer inte vara aktiva om 25 år.
Hur får man en förnyelse då? Jo, genom att se till att föräldrar som är djurgårdare tar med sina små barn på matcher och ger de möjligheter att börja älska klubben precis som vi alla gör oavsett vilken typ av supporter man är.
Hur gick det till när du själv började gå på Djurgårdens matcher (oavsett idrott)?

En del av barnen kommer aldrig att få intresset utan istället bli marginalare som går på enstaka matcher, andra går på lite fler matcher när schemat i övrigt tillåter det, andra blir julgranar, några blir slipsar som ser det som ett bra tillfälle att representera i samband med match och en del blir såna som följer Djurgården alltid oavsett.
Om inte den breda basen finns så kommer det på lång sikt inte att finnas något som helst intresse kvar i takt med att alla idag aktiva dör.
Alla ovan nämnda grupper har sina egna (och i många fall direkt motverkande) krav på hur en matchupplevelse ska vara. Det kräver alltså en hel del kompromisser för att få in alla nödvändiga delar. Jag upplever det som att det finns en extremt dålig förståelse för det här hos många och hur svårt det är för Djurgården att få ihop ett arrangemang som passar så många som möjligt.

Observera att jag tycker att det finns många saker som skulle gå att göra otroligt mycket bättre än idag. För att ta ett exempel så tycker jag att de i styrelsen som gick och satte sig på klackens plats i derbyt under bojkotten agerade extremt tondövt och mycket provokativt. Med det sagt så tycker jag också att det finns gott om tondöva bland de mer "aktiva" som är oförmögna att se annat än den egna synvinkeln och de egna önskningarna. Skärpning och ett ordentligt försök till förståelse för andra grupper än den egna behövs alltså från alla håll för att få det stöd som Djurgården Hockey bör ha i mina ögon.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Husmusen »

MartinDIF51 skrev:Att ta upp kiosker eller ens snack om att "rekrytera" publik är ju sjukt. DIF behöver inte ny publik, DIF har massor av trogna Djurgårdare som blivit bortskrämda (inte av sportsliga motgångar, utan hur DIF hockey behandlat supportrar) och det är DEM man ska arbeta för att få tillbaka.

Tifo-cencur, Abbe, 51% regeln, snacket om "locka ny publik" och nu dessa jävla mobiltelefoner!
Utöver allt detta så är DIF hockey mycket sämre med att arbeta med sin relation till fansen än vad DIF fotboll är.

Mår illa av de som varken förstått det här eller tror det inte behövs fixas.
Därför jag tröttnat att stötta DIF hockey från läktaren, känns inte som om man är önskad. Känns som om vi ses som kunder är fans.

Jävla mobiltelefoner!?!?!?!?!?!!!!!!
Naturligtvis är det av största vikt att få nuvarande publik att fortsätta gå på matcherna. Jag förstår dock inte hur "snacket om att locka ny publik" skulle vara en anledning till att inte gå på hockey. Självklart gäller det att locka nya generationer till arenorna.

51%-regeln är enligt mig inte ett legitimt skäl i att skita i att gå på matcherna. Denna fråga ska tas på stämmor och inte med bojkott.

Tifo-censur är naturligtvis illa. Jag är inte alls insatt i tifon men måste ens tifogruppen få godkänt av DIFhockey innan matcher? Kan supporterrådet bearbeta DIF i att inte lägga näsan i blöt?

Abbe vet jag för lite om för att uttala mig.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:Allt snack om kringarrangemang och snack om kiosker och när det handlar om publikrekrytering får mig att må dåligt. Erik Niva skrev en bra krönika om just det för några år sedan.
http://bloggar.aftonbladet.se/bankoniva ... t-of-step/

DIF fotboll har blivit jävligt tighta med sina supportrar. Det kräver flera år av jobb och det är inget som går snabbt. Vi måste få tillbaka känslan av att det är kul på matcherna. Just nu är det inte det.
Kan man inte bara strunta i att gå till kiosken om man inte är intresserad? Eller skapar blotta förekomsten av god mat och dryck inom räckhåll någon form av bekymmer för er?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Metal Machine »

Jag håller med om att kringarrangemang inte är sättet med stort S för att locka storpublik, men samtidigt ställer jag mig, likt Sensei, oförstående till hur detta och den supporterkultur ultras-fansen företräder skulle vara oförenliga. Varför inte utveckla sig på flera områden? Vidga vyerna en aning? Det skulle nog vara nyttigt för många här inne.

Jag håller med om att attraktionsvärdet med Djurgården - det som lockar folk till våra matcher - främst ska vara den fantastiska stämning, som vi fans skapar, men det kan väl knappast skada att underlätta för marginalare att fylla ut de sista platserna i arenan? För många hör det till att ta en öl före och under matchen. Varför inte se till att underlätta för dem, som tycker så? Varför stirra sig blind på antingen den ena eller den andra lösningen?
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av minalman »

En sak jag reagerat på är att det är tomt på Hovets barer före match. Då sitter alla på "Greken", "En Arena" m.fl.
Vill vi få bättre service i pausen (mer personal kostar pengar, men behövs för att hinna sälja mer öl) får vi nog också höja lönsamheten därinne och dricka också våra för-öl inne på Hovet, så att de kan anställa fler. Synd om Greken, men such is business. Vad som saknas är förstås hyggligt käk, vilket Greken har massor av, så det behöver ju ändras.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av -daniel- »

minalman skrev:En sak jag reagerat på är att det är tomt på Hovets barer före match. Då sitter alla på "Greken", "En Arena" m.fl.
Vill vi få bättre service i pausen (mer personal kostar pengar, men behövs för att hinna sälja mer öl) får vi nog också höja lönsamheten därinne och dricka också våra för-öl inne på Hovet, så att de kan anställa fler. Synd om Greken, men such is business. Vad som saknas är förstås hyggligt käk, vilket Greken har massor av, så det behöver ju ändras.
Men där måste det ju till bättre avtal...vi tjänar ju för fan knappt nå pengar på kringförsäljning på Hovet under match. Uruselt faktiskt.
Bild
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av minalman »

-daniel- skrev:
minalman skrev:En sak jag reagerat på är att det är tomt på Hovets barer före match. Då sitter alla på "Greken", "En Arena" m.fl.
Vill vi få bättre service i pausen (mer personal kostar pengar, men behövs för att hinna sälja mer öl) får vi nog också höja lönsamheten därinne och dricka också våra för-öl inne på Hovet, så att de kan anställa fler. Synd om Greken, men such is business. Vad som saknas är förstås hyggligt käk, vilket Greken har massor av, så det behöver ju ändras.
Men där måste det ju till bättre avtal...vi tjänar ju för fan knappt nå pengar på kringförsäljning på Hovet under match. Uruselt faktiskt.
Jo det är sant. Men nu ville jag bara att servicenivån skulle öka inne på Hovet, oavsett vem som tjänar kulorna. Får vi fullsatt kan det kanske löna sig att inte tjäna på ölen?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av -daniel- »

minalman skrev:
-daniel- skrev:
minalman skrev:En sak jag reagerat på är att det är tomt på Hovets barer före match. Då sitter alla på "Greken", "En Arena" m.fl.
Vill vi få bättre service i pausen (mer personal kostar pengar, men behövs för att hinna sälja mer öl) får vi nog också höja lönsamheten därinne och dricka också våra för-öl inne på Hovet, så att de kan anställa fler. Synd om Greken, men such is business. Vad som saknas är förstås hyggligt käk, vilket Greken har massor av, så det behöver ju ändras.
Men där måste det ju till bättre avtal...vi tjänar ju för fan knappt nå pengar på kringförsäljning på Hovet under match. Uruselt faktiskt.
Jo det är sant. Men nu ville jag bara att servicenivån skulle öka inne på Hovet, oavsett vem som tjänar kulorna. Får vi fullsatt kan det kanske löna sig att inte tjäna på ölen?
Absolut, jag håller med dig helt.
Bild
Användarvisningsbild
Blå Helgonet
Inlägg: 199
Blev medlem: 2005-06-11
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Blå Helgonet »

En vanlig god klassisk publiksuccé som är enkel att göra!
Väl beprövat recept som gjorts i generationer.
Tar ca en timme att göra.

* En stor nypa TIFO
* En fet ljudvall från ståplats uppbackat från långsidorna, bortre gaveln som ger bönder och lappar mardrömmar
* En fet näve vinster
* En tesked buse som tar matchstraff varje var-varannan hemmamatch
Blue Saints...
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Sv: Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av BaronVonDif »

minalman skrev:En sak jag reagerat på är att det är tomt på Hovets barer före match. Då sitter alla på "Greken", "En Arena" m.fl.
Vill vi få bättre service i pausen (mer personal kostar pengar, men behövs för att hinna sälja mer öl) får vi nog också höja lönsamheten därinne och dricka också våra för-öl inne på Hovet, så att de kan anställa fler. Synd om Greken, men such is business. Vad som saknas är förstås hyggligt käk, vilket Greken har massor av, så det behöver ju ändras.
DIF tjänar 1:50kr mer per flaska Alltid Oavsett på En Arena kontra barerna på Hovet, greken kan man dock bojkotta innan matchen.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Daniel942 »


Detta är bland det mäktigaste jag har sett i hockeysammanhang. Att DIF Hockey inte vill ha den stämningshöjaren på sina matcher är beklagligt.
DIF!
Användarvisningsbild
SebGla
Inlägg: 66
Blev medlem: 2012-04-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av SebGla »

När vi ändå är inne på UCS.

Själv skulle jag kunna göra näst intill vad som helst för att öppna DIFHockeys ögon. Bojkott, banderoller, mejlkonversationer etc.

Rubriken är "engagera publiken i DIF Hockey" och just nu när jag går på hockey är jag inte engagerad. Jag går dit för jag älskar att se Djurgården. Sjunger knappt längre (tänker inte stämma in i turisternas "kämpa", "stå upp", "den som inte hoppar"), jublar knappt vid mål, och vill bara gå hem direkt efter matchen. Jag står på läktaren och skäms och känner en sorg över att vi börjar tappa allt vad VÅR läktarkultur handlade om på hockeyn. Jag skulle hemskt gärna vilja ha lite insikt i arbetet för att få UCS tillbaka och hemskt gärna vilja höra UCS syn på saken.

Ja, tråden skulle inte handla om UCS men folk som är inne på Globen är ju längre ifrån en "lösning" än alla vi som nämner UCS!
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av Rocky3000 »

Daniel942 skrev:
Detta är bland det mäktigaste jag har sett i hockeysammanhang. Att DIF Hockey inte vill ha den stämningshöjaren på sina matcher är beklagligt.
Grymt mäktigt! Den tiden är förbi.. Blir vi ett SHL lag, så kanske synsättet från DIF Hockey's sida blir annorlunda kring tifot.

Om det är någon som har missat, lyssna gärna på DIFPodden #2.1 för att få mer info:

http://www.jarnkaminerna.se/?powerpress ... 58-podcast
Bild
nevyn
Inlägg: 280
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Engagera publiken i DIF Hockey

Inlägg av nevyn »

Jag håller med. Bra stämning är det som är signaturen för DIF Hockey. Men man måste kunna hålla i mer än en fråga åt gången. UCS/ST:s retur till Hovet är ett måste för DIF:s kulturs överlevnad. Jag håller med. Men så länge. Vad kan göras för att hålla igång skräpet tills tvisten är löst? Jag blir i alla fall smått deprimerad varje gång jag äntrar Hovet. Det är en klassisk arena med mycket känsla. Men vafan, nån gång måste väl den också uppdateras. Eller?
Skriv svar