Voltaire

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Voltaire

Inlägg av -daniel- »

Finns det nå fan här till denna fantastiska artist? (nej, det är inte den något mer välkända filosofen/författaren Voltaire det här handlar om)

Min absoluta favorit när det kommer till icke-metal, och har så varit sen jag hörde hans debutplatta för 10 år sen.

Otroligt skarpa, roliga, intelligenta texter och allmänt bara skön musik med trevliga instrument som akustiska gitarrer, cellos, fioler, munspel etc. Väldigt svårbeskrivligt så rekommendationen är att lyssna själv.

Exempel på låtar:
Robber Baron
When you're Evil
The Man Upstairs
God Thinks
This Sea
Happy Birthday (my olde friend)

Förmodligen inte en jävel som är intresserad och bryr sig men det skiter jag i. ;)
Bild
spocksbeard
Inlägg: 501
Blev medlem: 2009-10-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Voltaire

Inlägg av spocksbeard »

-daniel- skrev:Finns det nå fan här till denna fantastiska artist? (nej, det är inte den något mer välkända filosofen/författaren Voltaire det här handlar om)

Min absoluta favorit när det kommer till icke-metal, och har så varit sen jag hörde hans debutplatta för 10 år sen.

Otroligt skarpa, roliga, intelligenta texter och allmänt bara skön musik med trevliga instrument som akustiska gitarrer, cellos, fioler, munspel etc. Väldigt svårbeskrivligt så rekommendationen är att lyssna själv.

Exempel på låtar:
Robber Baron
When you're Evil
The Man Upstairs
God Thinks
This Sea
Happy Birthday (my olde friend)

Förmodligen inte en jävel som är intresserad och bryr sig men det skiter jag i. ;)
Lite annorlunda musik som växer:). Kul med musik som innehåller mycket olika instrument o inte låter som allt annat. Lyssnar mycket på Porcupine Tree som är lite mer känt nu än för 10 år sedan:) Tack för tipset.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Voltaire

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

spocksbeard skrev:
Lite annorlunda musik som växer:). Kul med musik som innehåller mycket olika instrument o inte låter som allt annat.
Lyssnar mycket på Porcupine Tree som är lite mer känt nu än för 10 år sedan:) Tack för tipset.
Gillar du Porqupiene Tree så kolla in mitt projekt, länk finns på sid 5 längst ned i musik-tråden.
viewtopic.php?f=17&t=3551&start=60

Jag har inte på nåt sätt försökt härma dom , men några har sagt till mig att det finns vissa likheter.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
spocksbeard
Inlägg: 501
Blev medlem: 2009-10-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Voltaire

Inlägg av spocksbeard »

Lee Harvey Oswald skrev:
spocksbeard skrev:
Lite annorlunda musik som växer:). Kul med musik som innehåller mycket olika instrument o inte låter som allt annat.
Lyssnar mycket på Porcupine Tree som är lite mer känt nu än för 10 år sedan:) Tack för tipset.
Gillar du Porqupiene Tree så kolla in mitt projekt, länk finns på sid 5 längst ned i musik-tråden.
viewtopic.php?f=17&t=3551&start=60

Jag har inte på nåt sätt försökt härma dom , men några har sagt till mig att det finns vissa likheter.
Ja finns likheter men låter ändå eget o influenser från andra håll:) Into the unkown var en skön låt. Bra mycket Wilson har gjort med blackfield mm oxå. Finns mycket bra progressiv musik. Dels bandet som är mitt nick Spocks Beard har gjort endel bra skivor.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Voltaire

Inlägg av -daniel- »

spocksbeard skrev:
-daniel- skrev:Finns det nå fan här till denna fantastiska artist? (nej, det är inte den något mer välkända filosofen/författaren Voltaire det här handlar om)

Min absoluta favorit när det kommer till icke-metal, och har så varit sen jag hörde hans debutplatta för 10 år sen.

Otroligt skarpa, roliga, intelligenta texter och allmänt bara skön musik med trevliga instrument som akustiska gitarrer, cellos, fioler, munspel etc. Väldigt svårbeskrivligt så rekommendationen är att lyssna själv.

Exempel på låtar:
Robber Baron
When you're Evil
The Man Upstairs
God Thinks
This Sea
Happy Birthday (my olde friend)

Förmodligen inte en jävel som är intresserad och bryr sig men det skiter jag i. ;)
Lite annorlunda musik som växer:). Kul med musik som innehåller mycket olika instrument o inte låter som allt annat. Lyssnar mycket på Porcupine Tree som är lite mer känt nu än för 10 år sedan:) Tack för tipset.
Skoj att någon orkade lyssna!

Jag fastnade för Mr.Voltaire någon månad efter jag köpte debutplattan The Devil's Bris i början på 2000-talet. Han har sedan dess gjort en hel del skivor med helt olik karaktär...alltifrån depressiva toner till spoton satiriskt material som driver med allt & alla, framförallt religion. Gillar man jazzaktiga rytmer kan jag starkt rekommendera skivan med det bästa namnet någonsin "Riding a black unicorn down the slopes of an erupting volcano, while drinking from a chalice filled with the laughter of small children". :shock:

Tips på låtar:
Oh Lord (Wake the Dead)
The Dirtiest song that Ain't

Är man Starwars / Startrek fan (som jag förmodar du är med ditt namn!) kan den smått hysteriska skivan Bi-Trektual rekommenderas:
The Trouble with Tribbles
Bild
spocksbeard
Inlägg: 501
Blev medlem: 2009-10-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Voltaire

Inlägg av spocksbeard »

-daniel- skrev:
spocksbeard skrev:
-daniel- skrev:Finns det nå fan här till denna fantastiska artist? (nej, det är inte den något mer välkända filosofen/författaren Voltaire det här handlar om)

Min absoluta favorit när det kommer till icke-metal, och har så varit sen jag hörde hans debutplatta för 10 år sen.

Otroligt skarpa, roliga, intelligenta texter och allmänt bara skön musik med trevliga instrument som akustiska gitarrer, cellos, fioler, munspel etc. Väldigt svårbeskrivligt så rekommendationen är att lyssna själv.

Exempel på låtar:
Robber Baron
When you're Evil
The Man Upstairs
God Thinks
This Sea
Happy Birthday (my olde friend)

Förmodligen inte en jävel som är intresserad och bryr sig men det skiter jag i. ;)
Lite annorlunda musik som växer:). Kul med musik som innehåller mycket olika instrument o inte låter som allt annat. Lyssnar mycket på Porcupine Tree som är lite mer känt nu än för 10 år sedan:) Tack för tipset.
Skoj att någon orkade lyssna!

Jag fastnade för Mr.Voltaire någon månad efter jag köpte debutplattan The Devil's Bris i början på 2000-talet. Han har sedan dess gjort en hel del skivor med helt olik karaktär...alltifrån depressiva toner till spoton satiriskt material som driver med allt & alla, framförallt religion. Gillar man jazzaktiga rytmer kan jag starkt rekommendera skivan med det bästa namnet någonsin "Riding a black unicorn down the slopes of an erupting volcano, while drinking from a chalice filled with the laughter of small children". :shock:

Tips på låtar:
Oh Lord (Wake the Dead)
The Dirtiest song that Ain't

Är man Starwars / Startrek fan (som jag förmodar du är med ditt namn!) kan den smått hysteriska skivan Bi-Trektual rekommenderas:
The Trouble with Tribbles
Alltid kul och höra eller hitta ny musik. Lyssnar oxå som du på väldigt mycket olika sorters musik. Ska lyssna mer låter spännande med många skivor o gå igenom. Lyssnar på väldigt mycket olika sorters musik allt som ger något . Fastnat för Christian Kjellvander en deppig Singer songwriter för tillfället:). Är oxå fan av Starwars och Startrek fast mitt namn är taget från ett band som heter Spocks Beard spelar progressiv musik. Ska ladda min fina Naim stereo och lyssna nu:) tar gärna emot fler tips om du hittar något bra.:)
Skriv svar