Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar

Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Ja
35
66%
Nej
18
34%
 
Antal röster: 53

Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av JohanPez »

pulverapa skrev:
JohanPez skrev:
pulverapa skrev:Om vi inte går upp i elitserien inom några år...

Lyssna på den här glädjekalkylen... Säg att allting går åt helvete men att Jokeritryssen gör slag i sitt uttalande:
"We are looking at Germany, Sweden, Switzerland"
Jokeritryssen köper loss rättigheterna för Hovet från AEG och köper sedan arenan av Stockholms Stad, och därmed skickar både aik och Djurgården till KHL. Då skulle vi fortfarande ha fyra riktigt heta matcher om året mot gnägg. Rivaliteten finns kvar. Medlemmarna äger fortfarande 51% av klubben och INGENTING skulle ske utan medlemmarnas beslut. Inga namnändringar, inga förändringar på loggan. Medlemmarna ger grönt ljus för gemensam flytt med aik till KHL.

Jokeritryssen skulle inte hyra ut Hovet till ockerpriser utan, genuint hockeyintresserad som han är, se till att göra så mycket bra för klubbarna han bara kunde. Han börjar med att rusta upp arenan under en säsong, vi måste då tillbringa en säsong i Globen. Han betalar mellanskillnaden.

Vi får kontroll över 50% av intäkterna samt 100% av ett tv-avtal med Viasat. Miljonerna rullar in. Vi snittar 7k per fajt.

Ryssen tjänar pengar på samma sätt han tjänar på Hartwall. Fler evenemang per år skulle hållas på Hovet eftersom arenan skulle vara upprustad. Degen rullar in för ryssen.

Så här ser vårt lag ut (om det hade varit dagens spelare):

Gustaf Wesslau, Alexander Salak

Andreas Holmqvist, Philip Holm, Elias Fälth, Ole-Kristian Tollefsen, Erik Gustafsson, Sanny Lindström, Chris Lee, Staffan Kronwall

Marcus Nilson, Kristofer Ottosson, Bud Holloway, Daniel Brodin, Mario Kempe, Pontus Åberg, Rickard Wallin, Alexander Wennberg, Juha-Matti Aaltonen, Robert Nilsson, Robin Figren, Måns Krüger, Marcus Sörensen

Vi går till slutspel, slår Slovan Bratislava i första slutspelsomgången men åker ut mot St Petersburg i andra slutspelsomgången. Ett år går vi riktigt bra och kanske till och med till final.

Sköna bortafajter bortsett från ångestmatcherna i globen: Två matcher i Helsingfors mot Jokrarna och två matcher i Riga mot Dinamo Riga.

Detta låter väl lite bättre än HA!? 8)
Fick vi med oss typ FBK, Frölunda och Malmö också så skulle jag vara game helt klart. Man vill ändå ha några fler matcher i Sverige än bara ångestderbyn och dessa lag kommer från städer och har arenor som man inte behöver skämmas för internationellt.
Du får 25-30 hemmamatcher, det räcker. ;)

Om det är några som får skämmas för sin arena så är det vi...
I ditt scenario renoveras ju hovet, då behöver inte vi heller skämmas inte sant? :)

Jag tror att det skulle bli lättare med publik och marknad/tv-avtal om vi i denna högst teoretiska diskussion hade med oss ett par stora svenska lag/lag från större städer där det ändå finns en vis rivalitet, Rödhakarna skulle dock lika gärna kunna bytas ut mot tex HV men Malmö känns mer attraktivt ur ett KHL-perspektiv..
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av DIF_Soldier »

Den dagen Djurgården blir en del av KHL är dagen jag slutar följa Djurgården.
Fyfan vad plast. Vidrigt.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Godnoken
Inlägg: 820
Blev medlem: 2012-09-15

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av Godnoken »

DIF_Soldier skrev:Den dagen Djurgården blir en del av KHL är dagen jag slutar följa Djurgården.
Fyfan vad plast. Vidrigt.
Varför skulle DIF bli plast?
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av pulverapa »

Godnoken skrev:
DIF_Soldier skrev:Den dagen Djurgården blir en del av KHL är dagen jag slutar följa Djurgården.
Fyfan vad plast. Vidrigt.
Varför skulle DIF bli plast?
Precis. Vi skulle inte bli plast, inte i det scenariot jag redogjort för. Däremot är KHL plast, men det är NHL också. Och de flesta andra lag i HA och SHL.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av -daniel- »

Personligen ser jag inte riktigt varför folk tycker det är mer negativt att möta utländska klubbar jämfört med totalt intetsägande skitlag från Hockeyallsvenskan. På allvar nu, minst 10 av 14 lag i den här serien är ju vettvilligt urtråkiga. Lag vi liksom inte har någon historia i att möta...och som får de tråkigaste motståndarna i Elitserien att vara rena höjdarmatcher i jämförelse.

Nu förespråkar jag kanske inte att vi skulle joina KHL men det är rätt uppenbart att något måste hända med svensk hockey om landet på sikt skall kunna fortsätta fostra hockeyspelare av hög klass.
Bild
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av pulverapa »

Jag har varit en person som tidigare förespråkat för att 51-procentsregeln skulle kunna hävas. Jag har ändrat mig. Det skulle vara skönt att behålla kontrollen över klubben och det GÅR faktiskt att bli framgångsrika igen som medlemsklubb. Vi behöver tur. AEG måste bort, de är roten till allt ont.

Om vi inte lyckas gå upp i SHL på ett tag så tycker jag också att man skall ta ett snack med aik om KHL (om AEG är ute ur bilden).

Tack för mig.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av DIF_Soldier »

Pulverapa får laget han presenterat på föregående sida framstå som en utopi. För mig är det ett kräkmedel. Ett hopplock av spelare (svikare och äckliga FBK:are dessutom!) för att DIF böjt sig för dollartecknet. Det är plast.

Ja, ärligt talat ser jag hellre DIF i allsvenskan där man på nytt börjar bygga en ny dynasti och på sportslig väg försöker ta sig upp i svensk elithockey. Inte fega ur och krypa upp i röven på björnen.
Jag vet - vad är chansen, right?

Detta är i princip den enda åsikt jag håller i livet som är konservativ. NHL och KHL är vedervärdigt. I NHL bevisade man det återigen just nyligen då Tampa köpte ut en trotjänare efter 14 år. Allt för stålarna.

Visst skulle hockeyn bli bättre men Djurgården handlar inte om underhållningsvärde eller affischnamn för mig. Det är att jaga en dröm - en fånig, ful liten pokal vid namn Le Mat. Att knäppa svensk hockeys största lag på näsan och att åter vara högst på berget. Må det så ta 20 år, jag bryr mig inte.

För mig luktar det så jävla illa att Djurgården, Sveriges mest framgångsrika förening skulle börja krypa på knäna för själlösa pengar.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av -daniel- »

Soldaten; jag förstår din poäng och delar väl några av tankarna. Men för mig handlar det om Djurgården Hockeys överlevnad, tror på fullaste allvar vi inte klarar mer än 3-4 säsonger i Hockeyallsvenskan.

Ja, vi har en trogen publik men hur pass trogen kommer den vara efter förmodade idel misslyckanden närmaste åren? Tappar vi en del av publiken ser det nattsvart ut.

Så en delvis internationell europeisk liga (som jag 100 gånger hellre ser än KHL alternativet) är ett bättre alternativ än graven. Även KHL-alternativet är bättre.
Bild
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av pulverapa »

Jag förstår också din poäng Soldier.

Det är såklart tråkigt, och fullt förståeligt, om folk tycker att vi säljer oss för billigt om vi ger upp hockey i Sverige och går med i KHL. Det skulle vara en sorgens dag att tvingas erkänna inför hela hockeysverige att vi inte klarar av förutsättningarna längre.

Man kan också se det som att vi fått nog av svenska ishockeyförbundet och Stockholms Stad. Vi tar tag i det här själva och ser till att bestämma vårt eget öde. De ekonomiska vinningarna KAN vara rätt så stora, om vissa saker går igenom.

Angående laget jag tog ut: Skitsamma om de är äckliga, det var bara ett potentiellt lag jag drog ihop - jag tog ut dem efter deras egenskaper på ishockeyplanen.

De obligatoriska kraven för att vi ska gå med i KHL:

~ aik går med ihop med oss, eventuellt också frölunda.
~ AEG köps ut från sitt monopol.
~ Stockholms Stad lyssnar på viktiga krav som DIF Hockey ställer, särskilt vad gäller träningsmöjligheter samt frågan om poliskostnader löses till vår fördel.


Möjligheter:

~ TV-intäkterna ökar med 30 miljoner
(~ Kompensation för uteblivna tv-intäkter, 30 miljoner = matcherna visas i SVT Play)
~ Hyresavtalet blir 5 miljoner billigare
~ Vi får kontroll över minst 50% av försäljningen i arenan, minst 5 miljoner
~ Sponsorintäkterna ökar från 20 miljoner till 100 miljoner. Stora företag som IKEA eller Volvo skulle vara intresserade av att nå ut på den ryska marknaden på ett effektivt och enkelt sätt.
~ Biljettintäkterna ökar med 5 miljoner
~ Större möjligheter att behålla juniorer.

Pengarna skulle inte vara själlösa. Vi skulle vara förtjänta av varenda jävla krona.

En av farhågorna som inte nämnts hittills är möjligheten att KHL kanske upphör några år efter att vi potentiellt gått med och då står vi där med byxorna nere, utan ett proffslag. Det kommer ta många år innan vi skulle vara tillbaka i svensk hockey, om ens någonsin. Där har Jokerit gamblat lite kanske.

Till streck-daniel: IIHF har lagt ned planer på en europeisk liga i och med att KHL är såpass starkt, istället vill man utveckla European Trophy till ett ishockeyns Champions League.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av JohanPez »

-daniel- skrev:Soldaten; jag förstår din poäng och delar väl några av tankarna. Men för mig handlar det om Djurgården Hockeys överlevnad, tror på fullaste allvar vi inte klarar mer än 3-4 säsonger i Hockeyallsvenskan.

Ja, vi har en trogen publik men hur pass trogen kommer den vara efter förmodade idel misslyckanden närmaste åren? Tappar vi en del av publiken ser det nattsvart ut.

Så en delvis internationell europeisk liga (som jag 100 gånger hellre ser än KHL alternativet) är ett bättre alternativ än graven. Även KHL-alternativet är bättre.
Företagsinstäkterna stod väl för runt 10m mer än publikintäkter dessutom?
Snittar vi 3k på Hovet, ingen bryr sig och vi är ett cementerat mittenlag i HA ser jag inte att vi kan behålla våra nuvarande eller locka till oss nya sponsorer.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av -daniel- »

JohanPez skrev:
-daniel- skrev:Soldaten; jag förstår din poäng och delar väl några av tankarna. Men för mig handlar det om Djurgården Hockeys överlevnad, tror på fullaste allvar vi inte klarar mer än 3-4 säsonger i Hockeyallsvenskan.

Ja, vi har en trogen publik men hur pass trogen kommer den vara efter förmodade idel misslyckanden närmaste åren? Tappar vi en del av publiken ser det nattsvart ut.

Så en delvis internationell europeisk liga (som jag 100 gånger hellre ser än KHL alternativet) är ett bättre alternativ än graven. Även KHL-alternativet är bättre.
Företagsinstäkterna stod väl för runt 10m mer än publikintäkter dessutom?
Snittar vi 3k på Hovet, ingen bryr sig och vi är ett cementerat mittenlag i HA ser jag inte att vi kan behålla våra nuvarande eller locka till oss nya sponsorer.
Nä, precis så är det ju.

Sanningen är att vi går en dyster framtid till mötes om vi inte lyckas gå upp inom några år. Men även om vi går upp så är det ju oerhört svårt att få en elitverksamhet att gå runt rent ekonomiskt. Inte bara i Storsta'n för DIF / Solna och Frölunda, utan se bara på MoDo som exempel.

Svensk hockey blöder. Rejält.
Bild
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av pulverapa »

Här är ett hypotetiskt spelschema med några nya sköna lag, från och med 2016:

40 av 60 matcher skulle gå i vår tidszon, eftersom vi skulle möta lag från vår division fler gånger än lag i andra divisioner. Ytterligare 9 matcher skulle gå 1 timme före vår tid. Runt 85-90 procent av matcherna skulle man enkelt kunna följa vid ungefär vanlig tid. Håll till godo.

7 september: DIF-Dinamo Riga
9 september: DIF-Dinamo Minsk
11 september: DIF-Lev Prag
13 september: DIF-Slovan Bratislava
17 september: Admiral Vladivostok-DIF (+9 timmar)
19 september: Amur Khabarovsk-DIF (+9)
25 september: DIF-aik
27 september: DIF-frölunda
29 september: Jokerit-DIF (+1)
1 oktober: IFK Helsingfors-DIF (+1)
3 oktober: Dinamo Riga-DIF (+1)
5 oktober: Medvescak-DIF
9 oktober: DIF-Yugra
11 oktober: DIF-Sibir
13 oktober: DIF-Vityaz Podolsk
15 oktober: DIF-Dynamo Moskva
21 oktober: Avtomobilist-DIF (+4)
23 oktober: Traktor-DIF (+4)
25 oktober: Magnitogorsk-DIF (+4)
30 oktober: DIF-CSKA Moskva
1 november: DIF-Spartak Moskva
12 november: DIF-IFK Helsingfors
14 november: DIF-Jokerit
17 november: Lev Prag-DIF
19 november: Slovan Bratislava-DIF
21 november: frölunda-DIF
24 november: aik-DIF
27 november: DIF-Medvescak
29 november: DIF-Torpedo
3 december: DIF-frölunda
6 december: Jokerit-DIF (+1)
8 december: IFK Helsingfors-DIF (+1)
19 december: DIF-Slovan Bratislava
22 december: DIF-Lev Prag
26 december: frölunda-DIF
28 december: DIF-aik
4 januari: S:t Petersburg-DIF (+3)
6 januari: Atlant-DIF (+3)
8 januari: Dinamo Minsk-DIF (+1)
11 januari: DIF-Ak Bars Kazan
13 januari: DIF-Salavat Yulaev
15 januari: DIF-Novokuznetsk
17 januari: DIF-Avangard
21 januari: Lokomotiv-DIF (+3)
23 januari: Severstal (+3)
26 januari: aik-DIF
29 januari: DIF-IFK Helsingfors
31 januari: DIF-Jokerit
3 februari: Medvescak-DIF
5 februari: Slovan Bratislava-DIF
7 februari: Lev Prag-DIF
9 februari: Dinamo Riga-DIF (+1)
17 februari: DIF-Dinamo Minsk
19 februari: DIF-Neftekhimik
21 februari: DIF-Dinamo Riga
23 februari: DIF-Medvescak
27 februari: Sibir-DIF (+7)
1 mars: Barys-DIF (+5)
3 mars: Donbass Donetsk-DIF (+1)
5 mars: Dinamo Minsk-DIF (+1)
Senast redigerad av pulverapa den 2013-07-05 16:17:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av Mattias_87 »

Tyck vad ni vill, men det där ser inte så hemskt ut faktiskt.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av pulverapa »

Byt en hemma mot en borta så är det jämnt.

Edit: Åtgärdat.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev:Soldaten; jag förstår din poäng och delar väl några av tankarna. Men för mig handlar det om Djurgården Hockeys överlevnad, tror på fullaste allvar vi inte klarar mer än 3-4 säsonger i Hockeyallsvenskan.

Ja, vi har en trogen publik men hur pass trogen kommer den vara efter förmodade idel misslyckanden närmaste åren? Tappar vi en del av publiken ser det nattsvart ut.

Så en delvis internationell europeisk liga (som jag 100 gånger hellre ser än KHL alternativet) är ett bättre alternativ än graven. Även KHL-alternativet är bättre.
Självklart, jag kan bara hålla med. En europeisk liga är bättre än graven, men det skulle nog med stor sannolikhet också betyda graven för mitt personliga intresse.

Med så många lag en europeisk liga skulle innebära skulle det, som för vissa lag i NHL, säkert innebära 35-40 år mellan gångerna DIF ens skulle vara nära en titel. Jag tycker att jag är sportmasochist redan nu som har väntat i 12.
Säg den glädje som varar
Skriv svar