Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.

Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Ja
35
66%
Nej
18
34%
 
Antal röster: 53

Användarvisningsbild
XantE
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-03-28
Säsongskort: Ja

Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av XantE »

Vilket lag från Prag är det som är med k KHL? Slavia Prag spelar ju i Tjeckiens liga. Är det deras rival som spelar där?
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av pulverapa »

XantE skrev:Vilket lag från Prag är det som är med k KHL? Slavia Prag spelar ju i Tjeckiens liga. Är det deras rival som spelar där?
Lev Prag spelar där. De hette Lev Poprad förra året och hade sin hemmaarena i Slovakien. Lev Prag har hittills varit en publiksuccé. Många människor har fått ett nytt favoritlag i Prag.
Användarvisningsbild
Nummer19
Inlägg: 1001
Blev medlem: 2011-10-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Sollentuna

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av Nummer19 »

Skulle garanterat fortsätta gå på matcherna, men inte lika ofta som jag gör nu i HA samt att det vore pisstråkigt att möta lag från KHL. Noll rivalitet.
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
XantE
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-03-28
Säsongskort: Ja

Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av XantE »

pulverapa skrev:
XantE skrev:Vilket lag från Prag är det som är med k KHL? Slavia Prag spelar ju i Tjeckiens liga. Är det deras rival som spelar där?
Lev Prag spelar där. De hette Lev Poprad förra året och hade sin hemmaarena i Slovakien. Lev Prag har hittills varit en publiksuccé. Många människor har fått ett nytt favoritlag i Prag.
Juste ja! Du verkar väldigt insatt i khl? Ser du matcherna också?
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av pulverapa »

XantE skrev:
pulverapa skrev:
XantE skrev:Vilket lag från Prag är det som är med k KHL? Slavia Prag spelar ju i Tjeckiens liga. Är det deras rival som spelar där?
Lev Prag spelar där. De hette Lev Poprad förra året och hade sin hemmaarena i Slovakien. Lev Prag har hittills varit en publiksuccé. Många människor har fått ett nytt favoritlag i Prag.
Juste ja! Du verkar väldigt insatt i khl? Ser du matcherna också?
Nja, kollar på några få matcher om året. Kollar mest highlights och statistik, så som de flesta följer NHL.
StorStark
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-10-14

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av StorStark »

Hade AIK gått med i KHL för ca 4 år sedan så hade DIF gått med nästa eller eventuellt säsongen efter.

Den här utvecklingen där storstadslag inte har någon framtidsutsikt annat än att vara lerduvor åt nyrika/kommundopade bondlag håller inte i längden utan kommer att urholka svensk hockey där stockholmshockeyn är galjonsfiguren. Det kommer att ta några år till innan pannfläsk-skallarna i hockeyförbundet inser det och då släpper de kopplet ... så att AIK och DIF kan gå till KHL eftersom det samtidigt kommer att gynna svensk hockey. Som det är nu rättfärdigas beslutat att inte låta svenska klubbar ansluta till KHL med att man är av åsikt att det missgynnar den inhemska ligan och sänker attraktionsvärdet på den = missgynnar därmed svensk hockey. Själv är jag tämligen övertygad om att dessa åsikter främst framförs av klubbrepresentanter som vill behålla status-quo dvs att AIK och DIF ska vara med men inte kunna vara i närheten av att ha samma förutsättningar som HV, FBK, Växjö, Skellefteå som har enorm kommunal uppbackning och där tom några sponsras av statliga el. halvstatliga storföretag.


AIK blev inbjudna till KHL tack vare Peter Mellqvist´s goda kontakter med folk från den ligan. Beslutet att gå med eller att avstå togs efters omröstning på medlemsmöte. Det slutade med lika många röster men för att få till ett "avgörande" så valde den förtroendevalda mötesordföranden som skötte omröstningen att lägga sin röst emot. De enda lagen som skulle vara intressanta för KHL från Sverige är klubbar från storstäder med många fans, och hockeytradition. Hv, FBK, Skellefteå, MoDo, Växjö mfl andra skulle inte ens bli tillfrågade. Tom Leksand skulle inte uppfylla kraven. De har många fans och hockeytradition men de är inte intressanta pga de är en liten ort med otillräcklig infrastruktur. Brynäs ligger på gränsen. Kanske. Malmö och Frölunda skulle också blivit tillfrågade. Si och så med traditionen och supporterbasen men som städer med stora arenor är de attraktiva.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av pulverapa »

Jag ska under dagen undersöka hur mycket en klubb får i tv-pengar varje säsong i KHL. Jag tror varje klubb förhandlar fram ett avtal individuellt vilket borde gynna oss, även i KHL.
StorStark
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-10-14

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av StorStark »

Har för mig att det låg på runt 10 milj EUR för ca 4 år sedan. Mellqvist nämnde någonting om att AIK inledningsvis skulle kunna ha en spelarbudget för ungefär 60 milj SEK baserat iom att resten dvs 30-35 milj SEK skulle gå till övriga kringskostnader som resor, hotell. Även junioverksamheten har jag för mig. Sedan så fanns det starka svenska som utländska företag som ville sponsra AIK och då tillkomer ju en del stålar - minns dock inte vad det var konkret omvandlat till pengar.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av pulverapa »

Jag har kollat upp det här nu på morgonen med några vänner därborta och det finns inget TV-avtal som genererar pengar till klubbarna. Det är KHL själva som äger rättigheterna och har inte sålt dem!

Istället får klubbarna sponsring från stora företag som t.ex. Gazprom. Inget visste säkert, men troligtvis så får klubbarna olika mycket pengar.

Att gå med i KHL skulle kanske hjälpa oss kortsiktigt med eventuell sponsring men på det stora hela handlar det om att generera pengar på egen hand och där har vi det jävligt tufft. Som bekant kontrollerar vi inte intäkterna på arenan utan får istället betala hyra samt poliskostnader på 2 miljoner (!) per säsong.

De stora klubbarna i KHL ägs av stora företag eller av en person med intresse i klubben. Dinamo Minsk får enormt statligt stöd varje år av Herr Lukasjenko. Salavat Julajev sponsras till stor del av republiken Bashkortostan, vars förra president var särskilt intresserad av ishockey. Så här ser det alltså ut, att vi går med i KHL förändrar tyvärr inte mycket för oss.

Vi skulle som bäst bli ett mittenlag i KHL.
Senast redigerad av pulverapa den 2013-05-15 09:40:31, redigerad totalt 1 gånger.
Isabo
Inlägg: 1708
Blev medlem: 2012-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Saltsjöbaden

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av Isabo »

Vad underligt det låter med statligt sponsrat lag. Som om Reinfeldt skulle äga DIF och staten gick in med pengar...
StorStark
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-10-14

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av StorStark »

pulverapa skrev:Jag har kollat upp det här nu på morgonen med några vänner därborta och det finns inget TV-avtal som genererar pengar till klubbarna. Det är KHL själva som äger rättigheterna och har inte sålt dem!

Istället får klubbarna sponsring från stora företag som Gazprom. Inget visste säkert, men troligtvis så får klubbarna olika mycket pengar.

Att gå med i KHL skulle kanske hjälpa oss kortsiktigt med eventuell sponsring men på det stora hela handlar det om att generera pengar på egen hand och där har vi det jävligt tufft. Som bekant kontrollerar vi inte intäkterna på arenan utan får istället betala hyra samt poliskostnader på 2 miljoner (!) per säsong.

De stora klubbarna i KHL ägs av stora företag eller av en person med intresse i klubben. Dinamo Minsk får enormt statligt stöd varje år av Herr Lukasjenko. Salavat Yulaev sponsras till stor del av republiken Bashkortostan, vars förra president var särskilt intresserad av ishockey. Så här ser det alltså ut, att vi går med i KHL förändrar tyvärr inte mycket för oss.

Vi skulle som bäst bli ett mittenlag i KHL.

Som jag ser det vore det perfekta att få spela i KHL för att stärka sig ekonomiskt istället för att dessutom dräneras på sina bästa spelare varje år och dessutom kunna satsa mer på egna talanger eftersom man inte kan åka ur KHL. Även på bekostnaden av att vara ett mittenlag i KHL. Sedan så finns det svenska företag som hade varit väldigt intresserade att sponsra svenska lag i KHL just för att få tillgång till den växande ryska ekonomiska marknaden och upprätta samarbetspartners med andra företag som sponsrar KHL. En vinst för klubbarna och för företagen. Arenafrågan trycker i bakgrunden men i KHL skulle förutsättningarna öka till att locka investerare till delägda arena. Situationen som den är nu för AIK och DIF kan inte bli sämre. Dessutom har KHL-lagen individuella transferavtal med NHL vilket genererar bättre betalt för transfers dit. Tycker att NHL-avtalet med svenska klubbar är skamligt dåligt och syftar även då på det nya som blev klart för knappt en vecka sedan.

Frågan om vad som skulle ske med juniorsektionerna? Det bästa hade ju givetvis varit om svenska KHL-klubbars J20 fått spela kvar i serierna de gjort innan i Sverige. Det skulle alla parter tjäna på och mest svensk hockey. Jag antar dock att det är just osäkerheten kring den biten motsträvarna skulle använda som slagträ mot klubbar som vill lämna för KHL.
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av 18DIF91 »

För min del är det vad som är bäst för klubben.

Om det står mellan konkurs eller KHL tar jag KHL alla dagar.

Dock under förutsättning att vi inte blir ??????? ?????? ?????????? som någon nämde innan.
Alltid Oavsett.
Isabo
Inlägg: 1708
Blev medlem: 2012-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Saltsjöbaden

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av Isabo »

18DIF91 skrev:För min del är det vad som är bäst för klubben.

Om det står mellan konkurs eller KHL tar jag KHL alla dagar.

Dock under förutsättning att vi inte blir ??????? ?????? ?????????? som någon nämde innan.
Ledjanoj Drakon Stokgolmje?
Isabo
Inlägg: 1708
Blev medlem: 2012-11-29
Säsongskort: Ja
Ort: Saltsjöbaden

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av Isabo »

Skulle tycka det vore trist bara vi hette ???????? ??... Isdraken är bara att glömma.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Skulle du gå på DIF-matcher i KHL?

Inlägg av pulverapa »

Isabo skrev:Skulle tycka det vore trist bara vi hette ???????? ??... Isdraken är bara att glömma.
Men vi heter ju det? :lol:
Skriv svar