Djurgårdshjälpen

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Rix »

Fansens lirare, visst kanske känns lite som bönderna men vafan vi är i den sits vi är, dvs att vi samlar in med hjälp av DIF och sen får vi en spelare där majoriteten av lönen kommer ifrån fansen.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Andy »

Nu har denna tråd blivit en derby mot AIK tråd. Det tycker jag den inte skall vara.

För min del är jag beredd att stötta en vänskapsmatch till och med mot de mäktiga ankorna från A om det är det som krävs för att bidra till att stabilisera DIF:s ekonomi.

Ni måste lära er skilja på mål och medel.

Dessutom - hur ska vi kunna hålla rivaliteten i gång - om vi aldrig får mötas på plan.

Inget snack om att jag inte är hard core som inte fattar att jippo matcher med fienden inte är bra. Jag tillhör den generation som minns hur det var att spriga gatlopp från Centralen över Gullmarsplan jagad av AIK mobben och tillbaks varje gång Blue Saints skulle stötta DIF på Hovet.

Vi parkerar den goda iden tills vidare.

Andra ideer om hur kan stötta DIF?
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Husmusen »

Jag är helt klart för olika insamlingsalternativ som fansens lirare etc men vill absolut inte se några jippoderbyn mot aik. Derbyn hoppas jag vi kan få se nästa säsong i kvalserien.
Nissehult
Inlägg: 45
Blev medlem: 2012-02-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Nissehult »

Om man fortsätter på denna idé så kan man ju skapa ett nätverk i vilket DIF:are hnadlar av varandra (t ex Luke köper tjänster av Kungen) och betalar en liten förmedlingsavgift till DIF). Naturligtvis skall tjänster och produkter vara tillräckligt attraktiva och stå sig i den allmänna konkurrensen, men det är ju alltid kunden som bestämmer var han/hon skall handla.
Inser att det krävs handpåläggning och administration men det bör gå att lösa på ett ekonomiskt och funktionellt sätt.

Lucky Luke skrev:Underbart skrivet Andy! Ur kriser föds ofta bra och positiva saker. Ottoinsamlingen tycker jag är ett strålande exempel på detta. Jag har väl inget konkret förslag på åtgärd så här på rak arm, annat än att jag självklart kommer att stötta laget ekonomiskt som sponsor även kommande säsong! Det meddelade jag Jesper Björk redan tidigare i veckan. Det är ju bara så självklart att göra det i det här läget så det finns inte. Jag hoppas och tror att många andra sponsorer resonerar på ett liknande sätt. Och till de företagare som är Djurgårdare och funderar på att sponsra laget i år vill jag bara säga - tveka inte!!! Djurgården behöver all stöd man kan få!
Tack Andy för ditt fina initiativ!! Du är värd en stor eloge! :D
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Andy »

Det fina i kråksången är att vi bara kommer att få se de initiativ någon är beredd att ta tag i och driva.

Hade Martin inte tagit tag i och drivit Rädda Otto hade Otto inte räddats.

Tar någon tag i en match mot Gnaget och har förmåga att driva det projektet så blir det av. Inte annars.

Etcetera
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
elijas
Inlägg: 38
Blev medlem: 2011-09-11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av elijas »

Rix skrev:Fansens lirare, visst kanske känns lite som bönderna men vafan vi är i den sits vi är, dvs att vi samlar in med hjälp av DIF och sen får vi en spelare där majoriteten av lönen kommer ifrån fansen.
Typ som Rädda Otto. Tycker det är en bra idé, särskilt när budgeten kommer krympa kommande år.
Vad är det för typ av spelare vi vill ha in? Min spontana tanke är att för att lyckas nå den stora massan DIFare bör det vara en Djurgårdsikon och det var nog därför rädda Otto blev så framgångsrik. Samtidigt växer inte ikonerna på träd längre.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av seppuko »

elijas skrev:
Rix skrev:Fansens lirare, visst kanske känns lite som bönderna men vafan vi är i den sits vi är, dvs att vi samlar in med hjälp av DIF och sen får vi en spelare där majoriteten av lönen kommer ifrån fansen.
Typ som Rädda Otto. Tycker det är en bra idé, särskilt när budgeten kommer krympa kommande år.
Vad är det för typ av spelare vi vill ha in? Min spontana tanke är att för att lyckas nå den stora massan DIFare bör det vara en Djurgårdsikon och det var nog därför rädda Otto blev så framgångsrik. Samtidigt växer inte ikonerna på träd längre.
Södertäljes fans fick ju in både Fleruy och Fowler på detta sätt. Varför ska vi vara sämre i sådana fall :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av SirDIFalot »

Jag försöker gärna hjälpa till ekonomsikt på något sätt. Rädda Otto var då en rätt perfekt situation. Men jag vet inte om det är en bra idé att försöka skapa en sådan situation själva nu.

Istället för att 1000 pers lägger in 500 spänn i budgeten så vi får typ.. 11,5 miljoner istället för 11 miljoner så föreslår jag att vi gör något annat. Det där skulle nog ändå inte göra någon märkbar skillnad. Tvivlar ändå på att vi skulle få upp en sån stor summa om det inte gäller att få in just en DIF-ikon i laget. Det blir rätt svårt att få igång en hype om det inte gäller en speciell spelare. Och det känns ju fel att bestämma att Challe ska värva "den här killen" och uppmana honom till det för då kan vi hjälpa till att betala. Det jag försöker säga är bara att det är svårt att skapa en liknande situation som det var ifjol när Rädda Otto var en perfekt grej.

Vad kan man göra istället?

Oklart. Men jag funderar något som har med publikvärvande att göra. Det var ju en del säsongare som hade biljetter ifjol men det blev färre och färre som faktiskt gick på matcherna. Kan man svänga den trenden för samma pengar som skulle läggas in i spelarbudgeten så skulle jag gärna göra det. Jag har tyvärr inga klockrena idéer på hur detta skulle funka i praktiken än.
Expert.
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Husmusen »

Ja, att få publik till matcherna är solklart det viktigaste. I årsredovisningen per 120430 så ser jag att publikintäkterna på 31.4 mkr (28 mkr i grundserien) är större än tv-ersättningen 26 mkr (elitserien) samt sponsorintäkterna på 29 mkr.

Så alla till hovet i höst för att generera intäkter och skapa stämning.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Andy »

Husmusen skrev:Ja, att få publik till matcherna är solklart det viktigaste. I årsredovisningen per 120430 så ser jag att publikintäkterna på 31.4 mkr (28 mkr i grundserien) är större än tv-ersättningen 26 mkr (elitserien) samt sponsorintäkterna på 29 mkr.

Så alla till hovet i höst för att generera intäkter och skapa stämning.
Vad vi kan göra för att bidra till en bättre ekonomi:

1. Fler och större sponsorer

Kan man påverka sin arbetsgivare, äger man ett företag eller sitter i ledningen för ett kan man påverka direkt genom att få dem att sponsra DIF. Har man inte dessa möjligheter kan man bidra till att skapa positiv energi och hype kring DIF så att värdet för sponsorer och viljan att sponsra ökar.

2. Fler medlemmar

Bli medlem och värva nya

3. Större publikintäkter

Bli säsongare, gå på matcher, få andra att gå på matcher. Skapa positiv energi och hype kring DIF så att "alla vill vara där".

4. Försäljning

Köp souvenirer och få andra att köpa.

5. Licenser

Se TV-tråden här på forumet det är en idé. En annan idé är tex att DIF tar fram en DIF-öl eller annat merchandise där en viss peng går till föreningen och där vi alla går över till denna öl eller vad det nu är för produkt blir det stora pengar. Samma tankesätt kan användas på mängder av områden.

6. Insamlingar

Jag är säker på att vi om vi organiserar det på rätt sätt skulle kunna samla in stora belopp (mer än 1 miljon) om vi var fler än under Rädda Otto som hjälpte till, om vi organiserade oss profsigt och tog fram souvenierer, musik, ordnade en stor fest i Annexet eller på Hovet, drog igång en ordentlig kampanj på sociala media, samlade in grejer att sälja på aktion etcetera.

Med en klar plan, tid, folk och organisation skulle vi lätt kunna dubbla Rädda Otto. Fick vi dessutom stöd från DSC, DNA, DIF-hockey och JK skulle vi kunna försätta berg
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Lucky Luke
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-05-26
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Lucky Luke »

Andy skrev:
Husmusen skrev:Ja, att få publik till matcherna är solklart det viktigaste. I årsredovisningen per 120430 så ser jag att publikintäkterna på 31.4 mkr (28 mkr i grundserien) är större än tv-ersättningen 26 mkr (elitserien) samt sponsorintäkterna på 29 mkr.

Så alla till hovet i höst för att generera intäkter och skapa stämning.
Vad vi kan göra för att bidra till en bättre ekonomi:

1. Fler och större sponsorer

Kan man påverka sin arbetsgivare, äger man ett företag eller sitter i ledningen för ett kan man påverka direkt genom att få dem att sponsra DIF. Har man inte dessa möjligheter kan man bidra till att skapa positiv energi och hype kring DIF så att värdet för sponsorer och viljan att sponsra ökar.

2. Fler medlemmar

Bli medlem och värva nya

3. Större publikintäkter

Bli säsongare, gå på matcher, få andra att gå på matcher. Skapa positiv energi och hype kring DIF så att "alla vill vara där".

4. Försäljning

Köp souvenirer och få andra att köpa.

5. Licenser

Se TV-tråden här på forumet det är en idé. En annan idé är tex att DIF tar fram en DIF-öl eller annat merchandise där en viss peng går till föreningen och där vi alla går över till denna öl eller vad det nu är för produkt blir det stora pengar. Samma tankesätt kan användas på mängder av områden.

6. Insamlingar

Jag är säker på att vi om vi organiserar det på rätt sätt skulle kunna samla in stora belopp (mer än 1 miljon) om vi var fler än under Rädda Otto som hjälpte till, om vi organiserade oss profsigt och tog fram souvenierer, musik, ordnade en stor fest i Annexet eller på Hovet, drog igång en ordentlig kampanj på sociala media, samlade in grejer att sälja på aktion etcetera.

Med en klar plan, tid, folk och organisation skulle vi lätt kunna dubbla Rädda Otto. Fick vi dessutom stöd från DSC, DNA, DIF-hockey och JK skulle vi kunna försätta berg
7. Skaffa Djurgårdskortert!! http://www.difkortet.se/
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av sthlm1891 »

Andy skrev:
Husmusen skrev:Ja, att få publik till matcherna är solklart det viktigaste. I årsredovisningen per 120430 så ser jag att publikintäkterna på 31.4 mkr (28 mkr i grundserien) är större än tv-ersättningen 26 mkr (elitserien) samt sponsorintäkterna på 29 mkr.

Så alla till hovet i höst för att generera intäkter och skapa stämning.
Vad vi kan göra för att bidra till en bättre ekonomi:

1. Fler och större sponsorer

Kan man påverka sin arbetsgivare, äger man ett företag eller sitter i ledningen för ett kan man påverka direkt genom att få dem att sponsra DIF. Har man inte dessa möjligheter kan man bidra till att skapa positiv energi och hype kring DIF så att värdet för sponsorer och viljan att sponsra ökar.

2. Fler medlemmar

Bli medlem och värva nya

3. Större publikintäkter

Bli säsongare, gå på matcher, få andra att gå på matcher. Skapa positiv energi och hype kring DIF så att "alla vill vara där".

4. Försäljning

Köp souvenirer och få andra att köpa.

5. Licenser

Se TV-tråden här på forumet det är en idé. En annan idé är tex att DIF tar fram en DIF-öl eller annat merchandise där en viss peng går till föreningen och där vi alla går över till denna öl eller vad det nu är för produkt blir det stora pengar. Samma tankesätt kan användas på mängder av områden.

6. Insamlingar

Jag är säker på att vi om vi organiserar det på rätt sätt skulle kunna samla in stora belopp (mer än 1 miljon) om vi var fler än under Rädda Otto som hjälpte till, om vi organiserade oss profsigt och tog fram souvenierer, musik, ordnade en stor fest i Annexet eller på Hovet, drog igång en ordentlig kampanj på sociala media, samlade in grejer att sälja på aktion etcetera.

Med en klar plan, tid, folk och organisation skulle vi lätt kunna dubbla Rädda Otto. Fick vi dessutom stöd från DSC, DNA, DIF-hockey och JK skulle vi kunna försätta berg
Utmärkt lista, om vi är många som gör detta, så blir det en massa sköna slantar till DIF, fan om bara 5000 vuxna betalar medlemskap på 350 kronor så får DIF 1.750.000.
Så alla bli medlem och få familj och vänner att bli medlemmar
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Túrin Turambar »

Nu blev jag medlem ändå. "Faithless is he that says farewell when the road darkens", som Gimli sa. ;)
Användarvisningsbild
Kungen
Inlägg: 316
Blev medlem: 2012-08-02
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Kungen »

Det här med en Djurgårdsöl vore något, jag känner en bryggare som vunnit SM i ölbryggning ett antal år. Frågan är vilket öl som skulle ge bäst resultat, troligtvis en lager. Det skulle säkert bli en öl man får beställa genom beställningssortimentet dock, tveksam på att man får in de på hyllorna på Systemet.

Skulle folk beställa detta?
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av sthlm1891 »

Kungen skrev:Det här med en Djurgårdsöl vore något, jag känner en bryggare som vunnit SM i ölbryggning ett antal år. Frågan är vilket öl som skulle ge bäst resultat, troligtvis en lager. Det skulle säkert bli en öl man får beställa genom beställningssortimentet dock, tveksam på att man får in de på hyllorna på Systemet.

Skulle folk beställa detta?
Om pengar går till Djurgården så ja det är jag säker på att folk skulle :)
Skriv svar