Djurgårdshjälpen

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av minalman »

Nyberabb skrev:
minalman skrev:
Daniel942 skrev:
Örebroarn skrev:En tillägg till debatten om match mot råttorna. Varför inte göra en miniturnering mot gnaget med en match vid jul där vinnaren krönas bäst i stan? Med vandrande pokal.
Men fy fan, lägg ner. Inga träningsmatcher mot asen.
Det är sådan inställning som du har som skapar problemen för Stockholmshockeyn. Vilket i sin tur gör det svårt att locka den stora publik som vi har potential att ha. Vilket skulle ge oss stora sponsorintäkter och tiotusen i publiken varje match i Globen. Synd tycker jag. Men hata på du!
Du vill ha plast alltså, med chearleaders och papperklappor...

Skickat från min Xperia arc S via Tapatalk 2
Är det så mycket bättre med hoppborgen i Valhallavägskurvan på Stadion? Starkölstältet ligger hundra meter bort så alla kan få sitt. Jag tror att DIF hockey kan nå både familjepublik och core fans. Men klappor ska nog inte behövas i klacken åtminstone... Men mina ungar skulle älska det om de hade det på familjeläktaren.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
dutti
Inlägg: 518
Blev medlem: 2010-09-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Fruängen

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av dutti »

minalman skrev:En idé: Hyr Globen och spela en Stockholmshockeymanifestation mellan DIF och AIK någon vecka före VM. Både vi och gnaget skulle tjäna på det. Säkert kan bägge lagen skrapa ihop något som liknar en spelartrupp. Alternativt att vi kör en träningsmatch i september mot våra ärkerivaler. Allt skall ske under samförstånd och med vänskapliga omständigheter. JK och BA får också en chans att bidra för Stockholmshockeyns bästa genom att manifestera att stridsyxorna är nedgrävda. Fullt med Stockholms hockeyintresserade familjer på Globens läktare och en nystart för Stockholmshockeyn.
Det här gick jag igång på. Hur mycket jag än hatar råttorna från solna så sitter vi i samma äckliga Stockholmsbåt. Politiker som skiter fullständigt i sporten, utan att se nyttan i det. Derby är detsamma som huliganer, farlig pyroteknik och slagsmål bland barnfamiljer. Media sitter bara och väntar på nästa "Här dör hockeyn"-rubrik.

Arenalöften har slängts ut hit och dit utan en tillstymmelse till genomförande. När resten av Sveriges sportklubbar stöttas i vått och torrt av sina kommuner, blir vi ständigt motverkade. Det är på tiden att skicka ett budskap till resten av Sverige, och framförallt till Stockholm. Det har gjorts förr, med de tysta 10 minuterna och bengalhavet efter halvtid på råsunda, och vid den gemensamma bojkotten på Globenderbyt.

Tänk en kokande Globen, i samband med J18 /J20/vafan som helst. Det kanske inte ens behöver genomföras på en arena? Innehållet är viktigare.. Hata med sånger, och visa gemensamt vad både JK/BA tycker om den ruttna situationen.


Dessa problem omfattar ju egentligen inte bara hockeyn. Kanske behöver vi göra något stort tillsammans med vraken och solnaasen? Jag vet inte. Det enda jag är säker på är att Stockholms Stad inte förtjänar alla fanatiskt engagerade supportrar. Som många varit inne på hade den stora publikframgången 09/10 inte ett smack att göra med de sportsliga resultaten åren innan. Det var UCS/Fabriken/JK som skapade världens bästa hockeykultur, som i sin tur lockade dit storpubliken.

Vi må hata de två andra klubbarna, men våra agendor är lika på många punkter. På läktarna är vi precis som vi ska vara riktigt bittra fiender men mot Stockholms Stad, politiker, media och polis måste vi nog snart ena oss.. Annars kommer vår kultur dö ut inom en överskådlig framtid.

EDIT: Kanske spårade iväg lite offtopic, men skitsamma. The greater good eller nåt.
Du är med oss överallt, Stefan.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av minalman »

Äntligen någon som fattar vad jag menar! Vi samarbetar med fienden för att bägge sidor tjänar på det!
(Jag har många vänner som är gnagare. Jag hatar inte mina vänner. Men jag hatar att de är gnagare.)
Edit: och det är inte OT. Jag tror att detta är vägen tillbaka. Att få in hockeyn i finrummet igen.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
David1891
Inlägg: 625
Blev medlem: 2011-01-04
Säsongskort: Ja

Sv: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av David1891 »

Finns för mycket känslor inblandade för att bara släppa hatet sådär. Aldrig att vi kommer sammarbeta med gnaget.
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av minalman »

David1891 skrev:Finns för mycket känslor inblandade för att bara släppa hatet sådär. Aldrig att vi kommer sammarbeta med gnaget.
Tråkigt. Känns så djävla onödigt. Kan någon berätta varför vi egentligen hatar dem? Har de stulit våra flickvänner eller nåt? Bränt ner våra hus? Eller är det bara en fix idé?
Är det fel av mig att avundsjukt se hur leksand och mora lyckas tjäna pengar på ett moget samarbete?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
rikkard
Inlägg: 1296
Blev medlem: 2007-01-26

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av rikkard »

Jag tror också att vi måste samarbeta med AIK för att komma framåt. Jag gillar idén om ett återkommande derby mellan lagen. Gärna utomhus, gärna med prestige inblandat. 30.000 på läktaren skulle sätta Stockholm på hockeykartan igen, och dra in bra med slantar. TV-rättigheter till matchen, sponsorintäkter, biljettintäkter osv. Tycker dock att matchen ska gå mitt i säsongen, runt jul. Tänk vilket genomslag det skulle ge. Skulle kunna bli i paritet med bandyfinalen.
FreddeGuy
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-04-26

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av FreddeGuy »

minalman skrev:En idé: Hyr Globen och spela en Stockholmshockeymanifestation mellan DIF och AIK någon vecka före VM. Både vi och gnaget skulle tjäna på det. Säkert kan bägge lagen skrapa ihop något som liknar en spelartrupp. Alternativt att vi kör en träningsmatch i september mot våra ärkerivaler. Allt skall ske under samförstånd och med vänskapliga omständigheter. JK och BA får också en chans att bidra för Stockholmshockeyns bästa genom att manifestera att stridsyxorna är nedgrävda. Fullt med Stockholms hockeyintresserade familjer på Globens läktare och en nystart för Stockholmshockeyn.
Poliskostnaderna?
laxen
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-01-27

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av laxen »

Att köra ett derby varje år skulle kunna bli ett event som skulle vara ett stort fuck you till alla andra klubbar...på ett bra sätt. Vi spelar inte i samma serie och vi har inte alls samma möjligheter som klubbarna från landet på många punkter...men vi har fortfarande den hetaste matchen i hockeysverige. Typ under ett landslagsuppehåll eller precis innan säsongen.

Och hela poängen om jag förstår tråden rätt är ju att visa att vi kan sköta oss på ett derby. Det är temat och det skulle funka. Båda JK och black army har jobbat ihop förut. På så sätt så tjänar vi pengar på matchen, vi får uppmärksamhet samt att vi tar bort alla argument för polisen att fakturera oss om vi visar att det går bra. Det kan också uppfattas som en liten protest mot de sportsliga fördelar som bondelag får och det skulle kunna få en politisk effekt. En positiv sådan för stockholms hockeyn i stort och det skulle gynna oss. Det kan inte vara negativt.

Den som är emot detta tror inte jag tänker på klubbens bästa. Kan inte se några nackdelar.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Salas »

Ni kan alltså inte se nackdelar med träningsmatcher mot aik?
Derby betyder kaos och bråk för många supportrar, och det kvittar vad JK och BA säger. Dom som vill slåss kommer att slåss så fort det är derby, oavsett karaktär på matchen. Man är bra jävla naiv om man tror annat.
laxen
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-01-27

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av laxen »

Salas skrev:Ni kan alltså inte se nackdelar med träningsmatcher mot aik?
Derby betyder kaos och bråk för många supportrar, och det kvittar vad JK och BA säger. Dom som vill slåss kommer att slåss så fort det är derby, oavsett karaktär på matchen. Man är bra jävla naiv om man tror annat.
Ja det går ju inte att säga säkert. Tyvärr. Man kan enbart spekulera i om det verkligen skulle fungera eller ej. Men jag tror inte det är omöjligt att få till ett derby utan ett enda bråk om man bara skulle ge sig fan på det. Protesterna mot svff i fotbollen var ju inte direkt "hardstyle" rivalitet utan det visar att när man slåss mot något annat tillsammans så håller man ihop för bådas nästa. Det sker många samarbeten klubbarna emellan vare sig man vill tror det eller ej. Men det gör det. Vi måste hjälpa varandra. Vi delar fan arena med dem. Även i fotbollen delar vi arena med hammaryby för att , det är dels enda alternativet, men det hjälper ändå båda klubbarna.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Sv: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av BaronVonDif »

Vi hade ju ett derby en försäsong på hovet ett år när ajk låg i allsvenskan, 2003-2004? Vart torsk för oss och det kom typ 3000 pers så det är inte så stort intresse.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av sthlm1891 »

Alltså träningsmatcher ger absolut ingenting, det är inget som lockar publik, det som lockar är tävlingsmatcher.
Och som flera sagt, ett samarbete mellan klubbarna, framförallt supportar det finns inte.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av minalman »

sthlm1891 skrev:Alltså träningsmatcher ger absolut ingenting, det är inget som lockar publik, det som lockar är tävlingsmatcher.
Och som flera sagt, ett samarbete mellan klubbarna, framförallt supportar det finns inte.
Det är inte meningen att supportrarna ska samarbeta, kramas eller nåt. Bara komma och stötta sina lag, sjunga sina sånger och låta bli att slåss. En utopi? Inte om fienden är Stockholms stad och Polisen med sin förutfattade inställning. En manifestation typ Ghandi och King. Jag tror det finns ett sug efter att få visa att vi kan sköta oss. Att vi är värda att satsa på. Det behöver både kommuner och sponsorer få veta.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1835
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Andspe »

Dem spelar ju tydligen bandy i Friends arena, så där skulle man potentiellt kunna anordna en FET hockeyfest! Publikkapaciteten för fotbollsmatcher är 50 000 sittplatser så strax under det hade ju varit helt galet..

Kanske anordna det tillsammans med stockholms-hockeyförbund? Kanske går att göra någon deal på rabatterade priser för kidsen, för att öka intresset ner i åldrarna?
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Skywalker
Inlägg: 239
Blev medlem: 2010-04-11
Säsongskort: Ja

Re: Vägen hem börjar nu - tillsammans kan vi göra det

Inlägg av Skywalker »

Bra tråd.

Men en jippomatch mot aik?

1. Vi är inget plastigt nhl-lag

2. Även om vi skulle få det till att det ska vara ett trevligt arrangemang med trevlig stämning så kommer de vidriga Stockholmspoliserna och politikerna hitta en stor hotbild och ta sjukligt betalt.

Jag som är utfattig lägger redan väldigt mycket pengar på DIF och kommer ekonomiskt hjälpa till så gott det går och mer än så nästa säsong. Men jag har aldrig förstått hur Sveriges största och mest framgångsrika lag kan vara så fattigt även om styrelsen trollat bort pengar. Vart är alla stora sponsorer och rika privatpersoner? Om vi fortsätter ha liten budget medan smålagen får pengar av sina kommuner osv. kommer vi stanna länge i Allsvenskan.
Skriv svar