Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

Lägg ner gnaget hockey och DIF fotboll. Då kunde vi kraftsamla. Låt bajen ha sin nya söderstadion och gnaget kompisvallen. DIF fotboll har ju ändå ingen själ längre med alla som kommer och går från alla möjliga håll. Med bara ett elitlag i hockeyn finns det kanske tillräckligt underlag för en egen arena.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av pulverapa »

Vad skulle det kosta att ihop med gnägg köpa Hovet egentligen? Är det ens till salu?
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Husmusen »

Det saknas inte pubik för en egen arena. Problemet är väl mark. Jag åker gärna en liten bit utanför stan för att få se DIF hockey i en egen arena.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Magnutz »

pulverapa skrev:
Magnutz skrev:
pulverapa skrev:Vi behöver vår egen arena så att vi kan styra våra intäkter. Visst.

Hur många är beredda att flytta hockeyverksamheten ut till typ Västerhaninge/Jordbro eller liknande, där det finns gräsplättar man kan bygga en arena på? Jag är det. För mig är inte globenområdet viktigt.

Det är ju samma problematik inom fotbollen, men där är folk så trångsynta så vissa kan bara tänka sig att spela på Östermalm eller ny arena i Värtan. Jag förväntar mig att de håller sitt ord och bojkottar Tele2.
Egen arena och träningsanläggning är en förutsättning för ren kvalitet. Vill man stå hela kvällarna och nöta slagskott ska det vara möjligt, i träningshallen. 7 dagar i veckan 365 dagar om året.
I Gnesta eller?
Utanför stadskärnan. Nånstans. Jag älskar Hovet och traditioner men inte till den grad att jag väljer klubbens död före dess överlevnad. Tiden då vi kunde blomstra centralt verkar förbi, rejält förbi. Nu får det kanske bli andra tankar?

Vi kan aldrig konkurrera med klubbar som har en egen arena. Aldrig. Våra killar blir utkörda från isen för att nån konståkningsklubb ska in och dra nåra piruetter. Det är ohållbart.

Nu är jag medveten om att en arena kan kosta ett par tre hundra miljoner kronor att bygga + pengar per år att driva men är också övertygad om att det är den enda lösningen. På lång sikt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av crike »

Jag gillar Hovet men är det verkligen den arenan som vi vill ha i framtiden?
Själv hade jag gärna sett DIF spela i något som liknar Malmö Arena. Det enda som självklart måste fixas jämfört med den är en ordentlig klacksektion.

Visst en markplätt som kanske inte ligger mitt i smeten tycker jag funkar också.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av pulverapa »

Magnutz skrev:
pulverapa skrev:
Magnutz skrev:
pulverapa skrev:Vi behöver vår egen arena så att vi kan styra våra intäkter. Visst.

Hur många är beredda att flytta hockeyverksamheten ut till typ Västerhaninge/Jordbro eller liknande, där det finns gräsplättar man kan bygga en arena på? Jag är det. För mig är inte globenområdet viktigt.

Det är ju samma problematik inom fotbollen, men där är folk så trångsynta så vissa kan bara tänka sig att spela på Östermalm eller ny arena i Värtan. Jag förväntar mig att de håller sitt ord och bojkottar Tele2.
Egen arena och träningsanläggning är en förutsättning för ren kvalitet. Vill man stå hela kvällarna och nöta slagskott ska det vara möjligt, i träningshallen. 7 dagar i veckan 365 dagar om året.
I Gnesta eller?
Utanför stadskärnan. Nånstans. Jag älskar Hovet och traditioner men inte till den grad att jag väljer klubbens död före dess överlevnad. Tiden då vi kunde blomstra centralt verkar förbi, rejält förbi. Nu får det kanske bli andra tankar?

Vi kan aldrig konkurrera med klubbar som har en egen arena. Aldrig. Våra killar blir utkörda från isen för att nån konståkningsklubb ska in och dra nåra piruetter. Det är ohållbart.

Nu är jag medveten om att en arena kan kosta ett par tre hundra miljoner kronor att bygga + pengar per år att driva men är också övertygad om att det är den enda lösningen. På lång sikt.
Du tror inte vi skulle få samma problem som DIF har i fotbollen, att massa folk sätter sig på tvären och TOKVÄGRAR flytta till någon förort?
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av pulverapa »

crike skrev:Jag gillar Hovet men är det verkligen den arenan som vi vill ha i framtiden?
Själv hade jag gärna sett DIF spela i något som liknar Malmö Arena. Det enda som självklart måste fixas jämfört med den är en ordentlig klacksektion.

Visst en markplätt som kanske inte ligger mitt i smeten tycker jag funkar också.
Vi har ju Globen som liknar Malmö Arena. Problemet är att vi bara har 6 000 hockeyintresserade personer. Och där kontrollerar vi inte heller intäkterna. :(
Senast redigerad av pulverapa den 2013-04-04 13:59:57, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

Söder om stan är bajenland. Norrut är gnagarland. DIF ska ligga centralt men det har vi inte råd med. Tror dessutom att det bor Djurgårdare i hela Stockholms län, så det förstör publiktillströmningen att flytta för långt. Tror mer på en egen permanent träningsanläggning och fortsatt spel på Hovet. Varför inte köpa Globens annex? Det står ju ofta oanvänt och ospolat?
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av pulverapa »

minalman skrev:Söder om stan är bajenland. Norrut är gnagarland. DIF ska ligga centralt men det har vi inte råd med. Tror dessutom att det bor Djurgårdare i hela Stockholms län, så det förstör publiktillströmningen att flytta för långt. Tror mer på en egen permanent träningsanläggning och fortsatt spel på Hovet. Varför inte köpa Globens annex? Det står ju ofta oanvänt och ospolat?
Va? Globens annex ospolat? Nu hänger jag inte med. Hur skulle man kunna spola is i annexet????
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

Det var länge sedan jag såg is där inne, men det byggdes som träningshall.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av pulverapa »

minalman skrev:Det var länge sedan jag såg is där inne, men det byggdes som träningshall.
Jag hade ingen aning om att Annexet hade kapacitet att ha is.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Sv: Re: Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

pulverapa skrev:
minalman skrev:Det var länge sedan jag såg is där inne, men det byggdes som träningshall.
Jag hade ingen aning om att Annexet hade kapacitet att ha is.
Jomenvisst. Men det ska säkert stallas upp hästar, konfereras och konserteras så mycket så arenabolaget kommer inte vilja sälja. När Globen var ny däremot kunde man se landslagen träna där inne under VM. Tror inte det var säkert att Hovet skulle vara kvar då, därför behövdes is i Annexet skulle jag tro. Nuförtiden skulle det vara en perfekt träningsanläggning för oss och solna om det inte var för den där djävla ekonomin.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av -daniel- »

Förstår inte vad vi skall med en ny arena till, snarare se till så elitlag i Stockholm får möjlighet att nyttja Hovet fullt ut (handlar väl om att sätta press på kommunen och göra gemensam sak av det hela. Dvs DIF / Aik). Dessutom behövs det en rejäl uppfräschning då Hovet är riktigt, riktigt sunkigt.

Drömmen vore ju att vi kunde köpa Hovet tillsammans med Solna Aik och sen rusta upp arenan och utöka den till runt 10.000 platser genom att sänka isen.

Den stora dödsstöten vore att bygga en arena i någon förort, tror garanterat vi skulle tappa enormt mycket mer på det.
Bild
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Sv: Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

-daniel- skrev:Förstår inte vad vi skall med en ny arena till, snarare se till så elitlag i Stockholm får möjlighet att nyttja Hovet fullt ut (handlar väl om att sätta press på kommunen och göra gemensam sak av det hela. Dvs DIF / Aik). Dessutom behövs det en rejäl uppfräschning då Hovet är riktigt, riktigt sunkigt.

Drömmen vore ju att vi kunde köpa Hovet tillsammans med Solna Aik och sen rusta upp arenan och utöka den till runt 10.000 platser genom att sänka isen.

Den stora dödsstöten vore att bygga en arena i någon förort, tror garanterat vi skulle tappa enormt mycket mer på det.
Sänka isen? Ta bort hyllan i stället! Det går säkert att klämma in några loger på en ny kortsida tillsammans med riktiga publikplatser.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av crike »

pulverapa skrev:
crike skrev:Jag gillar Hovet men är det verkligen den arenan som vi vill ha i framtiden?
Själv hade jag gärna sett DIF spela i något som liknar Malmö Arena. Det enda som självklart måste fixas jämfört med den är en ordentlig klacksektion.

Visst en markplätt som kanske inte ligger mitt i smeten tycker jag funkar också.
Vi har ju Globen som liknar Malmö Arena. Problemet är att vi bara har 6 000 hockeyintresserade personer. Och där kontrollerar vi inte heller intäkterna. :(
Lite OT men Globen är inte i närheten av Malmö Arena. På något sätt. Malmö Arena är publikvänlig till att börja med. Den är även mer kompakt vilket gör att när det är färre besökare så är det inga problem att stänga av vissa sektioner. Ljudet är bättre och alla kringfaciliteter är bättre. Nej Globen byggdes som någon form av skrytbygge, wow världens största sfäriska byggnad. Arenor byggda mer nyligen verkar haft ett större fokus på upplevelsen i arenan än designen av densamma.
Skriv svar