Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Axel_K »

Rix skrev:
pulverapa skrev:
Husmusen skrev:150.000kr för kiosker och barer på en hel säsong är ett stort skämt. Det är ju kaffepengar.
Ja, det är fullkomligt oacceptabelt. Vi ska ha det tjugodubbla, minst.
Håller med, känns helt sjukt. Undra hur jävla mycket dem säljer för per match när vi spelar, måste vara runt 250-400 k typ.
Vi säger att en av tre köper något, det är 2000 personer. I snitt så betalar varje person kanske 90kr, det är 180k. Men jag tror mer än var tredje person köper något och tror att snittet ligger över 90kr då det inte är billigt heller.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

Globen gjorde underskott fram till 2009 står det på Wikipedia. De menar säkert Globenområdet. Stockholm stad är livrädda att pumpa in mer skattepengar och låter AEG sköta ruljansen. AEG skiter i verksamheten i Hovet. Då borde ju Djurgården och solna ajk gemensamt kunna ta över driften av Hovet från AEG mot att stan fick samma hyra. Faran ligger i att AEG inte vill ha konkurrens från en annan arrangör. Något som vi måste pyssla med om vi ska kunna betala hyran. Stockholm är rädda att förlora AEG och stå där med Globendriften igen. It's a dilemma.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
sthlm19
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stan

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av sthlm19 »

Jag tänkte på en sak. I takt med att Allsvenskan blir bättre och får högre publiksnitt och att produkten ES tappar tittare - borde inte skillnaden mellan tv-pengen minska i samma takt?

För några år sedan hade väl typ 30% av alla allsvenska spelare ett jobb vid sidan av, idag är det nästintill ingen. Lönerna borde således ha gått upp och borde fortsätta göra så.

Hur kan det vara 27 (?) mkr skillnad, i tv-peng, mellan dessa två ligor?
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av JohanPez »

Axel_K skrev:
Rix skrev:
pulverapa skrev:
Husmusen skrev:150.000kr för kiosker och barer på en hel säsong är ett stort skämt. Det är ju kaffepengar.
Ja, det är fullkomligt oacceptabelt. Vi ska ha det tjugodubbla, minst.
Håller med, känns helt sjukt. Undra hur jävla mycket dem säljer för per match när vi spelar, måste vara runt 250-400 k typ.
Vi säger att en av tre köper något, det är 2000 personer. I snitt så betalar varje person kanske 90kr, det är 180k. Men jag tror mer än var tredje person köper något och tror att snittet ligger över 90kr då det inte är billigt heller.
Barerna ser ju ut som tåg i Moskvas tunnelbana, jag tror snittet ligger på närmare 150kr. De tappar ju dessutom mycket i och med att många äter och dricker på andra ställen innan matchen. Med en bättre arena och där man visste att vinsten till större del gick till föreningen skulle åtminstone jag vara benägen att spendera mer.

Utåt har ju DIF trots detta haft hållningen att AEG är jättebra och att de inte alls suger upp det mesta av intäkterna eller har för hög hyra.
laxen
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-01-27

Re: Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av laxen »

minalman skrev:Globen gjorde underskott fram till 2009 står det på Wikipedia. De menar säkert Globenområdet. Stockholm stad är livrädda att pumpa in mer skattepengar och låter AEG sköta ruljansen. AEG skiter i verksamheten i Hovet. Då borde ju Djurgården och solna ajk gemensamt kunna ta över driften av Hovet från AEG mot att stan fick samma hyra. Faran ligger i att AEG inte vill ha konkurrens från en annan arrangör. Något som vi måste pyssla med om vi ska kunna betala hyran. Stockholm är rädda att förlora AEG och stå där med Globendriften igen. It's a dilemma.
Jag tror inte man ska ta över driften på hovet generellt men absolut, ett gemensamt driftbolag som ordnar event kring sina egna matcher iaf.

Om AEG ska få ta del av intäkter på våra matcher så ska de fan hosta upp några millar till våran marknadsföring eller något. Nu sköter vi marknadsföringen och AEG tackar och tar emot att vi drar dit 6000 pers 25 gånger om året som köper öl av dem.
laxen
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-01-27

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av laxen »

sthlm19 skrev:Jag tänkte på en sak. I takt med att Allsvenskan blir bättre och får högre publiksnitt och att produkten ES tappar tittare - borde inte skillnaden mellan tv-pengen minska i samma takt?

För några år sedan hade väl typ 30% av alla allsvenska spelare ett jobb vid sidan av, idag är det nästintill ingen. Lönerna borde således ha gått upp och borde fortsätta göra så.

Hur kan det vara 27 (?) mkr skillnad, i tv-peng, mellan dessa två ligor?
Tyvärr backar allsvenskan nästa år i och med att leksand gick upp. Nu kommer allsvenskan säkert vara mer poppis än innan vi kom dit men inte lika poppis som förra året med både leksand och vi plus nhl-lockout. Men det där egna tv-avtalet som det var snack om förra året vore najs.
laxen
Inlägg: 131
Blev medlem: 2012-01-27

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av laxen »

JohanPez skrev:
Axel_K skrev:
Rix skrev:
pulverapa skrev:
Husmusen skrev:150.000kr för kiosker och barer på en hel säsong är ett stort skämt. Det är ju kaffepengar.
Ja, det är fullkomligt oacceptabelt. Vi ska ha det tjugodubbla, minst.
Håller med, känns helt sjukt. Undra hur jävla mycket dem säljer för per match när vi spelar, måste vara runt 250-400 k typ.
Vi säger att en av tre köper något, det är 2000 personer. I snitt så betalar varje person kanske 90kr, det är 180k. Men jag tror mer än var tredje person köper något och tror att snittet ligger över 90kr då det inte är billigt heller.
Barerna ser ju ut som tåg i Moskvas tunnelbana, jag tror snittet ligger på närmare 150kr. De tappar ju dessutom mycket i och med att många äter och dricker på andra ställen innan matchen. Med en bättre arena och där man visste att vinsten till större del gick till föreningen skulle åtminstone jag vara benägen att spendera mer.

Utåt har ju DIF trots detta haft hållningen att AEG är jättebra och att de inte alls suger upp det mesta av intäkterna eller har för hög hyra.
Ja lätt. Jag är nog en av de som snabbar mig och äter på donken varje match. Kanske tar en bira på kolgrillen också. Om man tar tillvara på alla dessa och säljer djurgårdsmålet, en hamburgartalrik och en öl för 150 kr så skulle det kunna rulla in stora stålars där. Men det är nog ett ganska stort projekt att skaffa typ licens för att få sälja öl och mat.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av minalman »

Vi kan ju hota med att joina KHL som gnaget gjorde. Det blev ju i alla fall en djävla fart på laget då och gick upp i ES direkt, rädda att ersättas av Ivan.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Kall-El »

100% kontroll över sina egna arrangemang.

Det är A och O i detta fall.

Detta kan sedan ordnas genom att man äger arenan eller att man ser till att just äga allt runt sina matcher.

Haken är ju tyvärr återigen att vi har en idrottsfientlig kommun som bara ser elitklubbar som ett sätt att tjäna pengar, antagligen eftersom en stor del av politikerna i stadshuset ärt inflyttade lantisar som håller på andra lag.

Tyvärr ser jag bara två små vägar ut ur detta mörker och den ena är att vi flytar ut till en förortskommmun som vill ha ett elitlag till sig med allt vad det innebär.

Alternativ två är att vi ser till börja förhandla om TV-avtal på egen hand.

Vi kan inte hålla på att försöja andra klubbar ekonomiskt utan se till att pengerna fördelas efter intresse!

Dessa två punkter kombinerat med kompetenta personer som sköter det sportsliga ser jag smo enda möjligheter till långsiktig överlevnad.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Sv: Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av BaronVonDif »

Kall-El skrev:100% kontroll över sina egna arrangemang.

Det är A och O i detta fall.

Detta kan sedan ordnas genom att man äger arenan eller att man ser till att just äga allt runt sina matcher.

Haken är ju tyvärr återigen att vi har en idrottsfientlig kommun som bara ser elitklubbar som ett sätt att tjäna pengar, antagligen eftersom en stor del av politikerna i stadshuset ärt inflyttade lantisar som håller på andra lag.

Tyvärr ser jag bara två små vägar ut ur detta mörker och den ena är att vi flytar ut till en förortskommmun som vill ha ett elitlag till sig med allt vad det innebär.

Alternativ två är att vi ser till börja förhandla om TV-avtal på egen hand.

Vi kan inte hålla på att försöja andra klubbar ekonomiskt utan se till att pengerna fördelas efter intresse!

Dessa två punkter kombinerat med kompetenta personer som sköter det sportsliga ser jag smo enda möjligheter till långsiktig överlevnad.
Ja, eller så startar man ett idrottsvänligt parti i Stockholm, se 'ekonomi tråden'.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av pulverapa »

Allt vi snackar om känns som utopier. Fan.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Mattias_87 »

Kall-El skrev:Tyvärr ser jag bara två små vägar ut ur detta mörker och den ena är att vi flytar ut till en förortskommmun som vill ha ett elitlag till sig med allt vad det innebär.

Alternativ två är att vi ser till börja förhandla om TV-avtal på egen hand.
Vilken kommun skulle vara redo för en sån satsning? Det skulle ju knappast ge någonting. Finns ingen kommun som skulle passa oss heller. Möjligen Täby och Nacka om dom får tunnelbana, men dom beräknas ju vara färdiga år 2030 om dom börjar byggas nu, och det kommer dom inte att göra.

Och angående TV-avtal kommer ju aldrig ishockeyförbundet eller dom andra lagen att godkänna.
Avskaffa tre mot tre.
Boharta
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-07-08

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Boharta »

.
Senast redigerad av Boharta den 2013-04-04 23:38:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bbjs
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av bbjs »

Ja, Intressant artikel i AB...

150K suger rejält och är en skandal om det stämmer...
Blev vi inte lovade hälften av vinsten på försäljningen häromåret ??

Om Birath har rätt (vilket jag misstänkt i åratal...) att Stockholmslagen ligger
back med 20M var redan innan säsongsstart p.g.a Stockholms snik med arenor
så finns det väl bara en väg vidare och två alternativ:

-Gör gemensam sak med Ajk och...

1) Kräv att få köpa/ta över Hovet

eller..

2) Bygg nytt tillsammans i 'ingenmanland', typ Kista/Silverdal/Sollentuna...
Finns gott om mark nära Uppsalavägen/Bergshamraleden/Norrortsleden med Pendel och Kommuner
som (förmodligen) skulle jubla och supporta en etablering med mark om Stockholm fortätter krångla...

Visst, svider att jobba ihop med Solna men det är väl bättre att *bara* ligga 10M efter bönderna
och försöka få 08-hockeyn att överleva ?

På egen hand har ingen av klubbarna möjlighet (finans..) eller makt (politiken/påtryckningen..)
att skaffa en egen Arena.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Stockholmshockeyn blöder, hur löser vi det?

Inlägg av Mattias_87 »

bbjs skrev:2) Bygg nytt tillsammans i 'ingenmanland', typ Kista/Silverdal/Sollentuna...
Det där är fan inte ingemansland. Jag har växt upp i Sollentuna och 95% eller mer där är gnagare. Sen så tror jag att tunnelbana är ett måste tyvärr. Så vid Bergshamra tunnelbana om det finns någon plats där.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar