Ny Tifogrupp?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst

Vill ni ha en tifogrupp för hockeyn?

Ja
88
68%
Nej
34
26%
Kanske
6
5%
Vet ej
1
1%
 
Antal röster: 129

Användarvisningsbild
made0714
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-10-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Ingarö
Kontakt:

Ny Tifogrupp?

Inlägg av made0714 »

Hejsan!

Martin heter jag.
23-årig kille från Stockholm, driver eget företag inom marknadsföring och har utbildning i bl.a. företagsekonomi. Har alltid haft ett stort Djurgårdarshjärta men kanske inte alltid engagerat mig så pass mycket som jag velat och egentligen kunnat. Försöker gå på så många matcher som det ges tillfälle för och hockeyn ligger mig närmare hjärtat än vad fotbollen gör.

Därför är det lite sorgligt att Fabriken (som gjort ett mycket bra jobb) läggs ned och ersätts av nystartade Sofialäktarens tifo som till en början har avsikten att satsa 100% på fotbollen och utelämna hockeyn.

Och ibland är det ju så att man måste engagera sig själv och ta tag i saker om man vill att det ska hända något. Jag tycker att tifon hör hemma på Hovet och hoppas på att det på ett eller annat sätt kan fortsätta så.

Därför vill jag undersöka vilka som kan ha intresse för att vara med och engagera sig i en ny tifo/evenemangsgrupp för hockeyn?

Själv kan jag bidra med tid, kapital, lokal (yta att arbeta på), kontakter, idéer och mycket annat.
How do you feel mjölk?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av SirDIFalot »

Jag ser det inte som en optimal lösning att ge DIF hockey ett substitut för UCS/Fabriken så de helt enkelt inte känner ett behov av att lösa den konflikten.

Men visst, alla vill väl ha tifon på matcherna. Så förstår väl om vissa röstar ja. Men tror inte det är positivt i längden. Fabriken/UCS gör ju trots allt detta för Djurgårdens bästa. Att motarbeta deras aktion för att DIF hockey ska förbättra sin attityd i läktarfrågor är inget jag vill medverka till.
Expert.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Ny Tifogrupp?

Inlägg av Jepe »

SirDIFalot skrev:Jag ser det inte som en optimal lösning att ge DIF hockey ett substitut för UCS/Fabriken så de helt enkelt inte känner ett behov av att lösa den konflikten.

Men visst, alla vill väl ha tifon på matcherna. Så förstår väl om vissa röstar ja. Men tror inte det är positivt i längden. Fabriken/UCS gör ju trots allt detta för Djurgårdens bästa. Att motarbeta deras aktion för att DIF hockey ska förbättra sin attityd i läktarfrågor är inget jag vill medverka till.
Helt enig här, är även nyfiken på hur fortsättningen (början) blir nu mellan DIFHockey och nya SL Tifo. Kommer dialogen att tas upp (startas) igen, kommer man jobba vidare?
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
Heaty
Inlägg: 673
Blev medlem: 2009-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Rönninge

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Heaty »

Nu handlar det väl inte om att motarbeta det Sofialäktaren/FD fabriken jobbar för. Den nya tifogruppen skulle heller aldrig kunna göra ett lika bra jobb som de har gjort/kan göra/kommer att göra. Det handlar väl mest om att kunna stötta laget vid speciella matcher för att ge dem den extra boosten.
Det är ju också så att dessa personer blev illa behandlade som en gruppering och inte p.g.a att dem höll på med tifo. Därför är det väl ganska vågat att påstå att en grupp individer som gör lite flaggor skulle ersätta den bästa tifogruppen i Sverige och därmed deras arbete?
Jag förstår deras bojkott, jag förstår att de hellre satsar på den sista säsongen på stadion och den första på Tele2. Då är det väl bara positivt att några amatörer gör lite flaggor, banderoller och dylikt?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av SirDIFalot »

Heaty skrev:Nu handlar det väl inte om att motarbeta det Sofialäktaren/FD fabriken jobbar för. Den nya tifogruppen skulle heller aldrig kunna göra ett lika bra jobb som de har gjort/kan göra/kommer att göra. Det handlar väl mest om att kunna stötta laget vid speciella matcher för att ge dem den extra boosten.
Det är ju också så att dessa personer blev illa behandlade som en gruppering och inte p.g.a att dem höll på med tifo. Därför är det väl ganska vågat att påstå att en grupp individer som gör lite flaggor skulle ersätta den bästa tifogruppen i Sverige och därmed deras arbete?
Jag förstår deras bojkott, jag förstår att de hellre satsar på den sista säsongen på stadion och den första på Tele2. Då är det väl bara positivt att några amatörer gör lite flaggor, banderoller och dylikt?
Jag förstår att det givetvis inte skulle vara syftet. Men det skulle likväl bli resultatet.
Expert.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:Jag ser det inte som en optimal lösning att ge DIF hockey ett substitut för UCS/Fabriken så de helt enkelt inte känner ett behov av att lösa den konflikten.

Men visst, alla vill väl ha tifon på matcherna. Så förstår väl om vissa röstar ja. Men tror inte det är positivt i längden. Fabriken/UCS gör ju trots allt detta för Djurgårdens bästa. Att motarbeta deras aktion för att DIF hockey ska förbättra sin attityd i läktarfrågor är inget jag vill medverka till.
Men vad sysslar du med nu? Positiva initiativ skall uppmuntras och om man inte känner för det så är det minsta du kan göra att ligga lite lågt.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Jag ser det inte som en optimal lösning att ge DIF hockey ett substitut för UCS/Fabriken så de helt enkelt inte känner ett behov av att lösa den konflikten.

Men visst, alla vill väl ha tifon på matcherna. Så förstår väl om vissa röstar ja. Men tror inte det är positivt i längden. Fabriken/UCS gör ju trots allt detta för Djurgårdens bästa. Att motarbeta deras aktion för att DIF hockey ska förbättra sin attityd i läktarfrågor är inget jag vill medverka till.
Men vad sysslar du med nu? Positiva initiativ skall uppmuntras och om man inte känner för det så är det minsta du kan göra att ligga lite lågt.
Eh va? Det är ju trots allt en omröstning? Annars hade tråden döpts till "Ny tifogrupp" utan ett frågetecken efter.

Sedan är det förstås upp till var och en om det är ett positivt initiativ eller inte.
Expert.
Användarvisningsbild
Heaty
Inlägg: 673
Blev medlem: 2009-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Rönninge

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Heaty »

Dessutom känner jag så här. Om DIF inte känner ett behov av att lösa konflikten med UCS/Fabriken p.g.a att det dyker upp lite flaggor i klacken så ser jag inte hur fan konflikten skulle lösas vilket fall som helst.
Då har DIF inte insett hur mycket de betyder och då kommer dem inte heller att bry sig för att lösa konflikten till att börja med.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Jag ser det inte som en optimal lösning att ge DIF hockey ett substitut för UCS/Fabriken så de helt enkelt inte känner ett behov av att lösa den konflikten.

Men visst, alla vill väl ha tifon på matcherna. Så förstår väl om vissa röstar ja. Men tror inte det är positivt i längden. Fabriken/UCS gör ju trots allt detta för Djurgårdens bästa. Att motarbeta deras aktion för att DIF hockey ska förbättra sin attityd i läktarfrågor är inget jag vill medverka till.
Men vad sysslar du med nu? Positiva initiativ skall uppmuntras och om man inte känner för det så är det minsta du kan göra att ligga lite lågt.
Eh va? Det är ju trots allt en omröstning? Annars hade tråden döpts till "Ny tifogrupp" utan ett frågetecken efter.

Sedan är det förstås upp till var och en om det är ett positivt initiativ eller inte.
Frågan är om vi ska ha en tifogrupp för hockeyn eller inte.

Tror knappast tråden var tänkt som en förlängning av debatten om hurvida Abbe, polisen eller självasta DIF är dumma -- och att vi hockeyfans borde egentligen tjura ikapp med sofialäktaren eller vad de nu hette.

Klart som fan grabbarna ska ha en tifogrupp om arrangören vill det och det finns engagemang i publiken. Att vara emot är bara väldigt konstigt.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Ny Tifogrupp?

Inlägg av JohanPez »

Engagemanget är bra i sig, jag tror dock att det kommer skapa mer intern konflikt. Man såg en tendens när tex BRB, DIFanatics och andra grupperingar drog igång. Jag älskar flaggor och saknar FBR och även fast de inte har eller ska ha monopol på just detta tror jag att den bästa vägen är att man fixar flaggor, konfetti mm individuellt/med polarna utan att skapa sig ett namn eller liknande. På JK:s forum finns en tråd för de som inte sett med massa sjysta flaggtups och uppslag.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Jag ser det inte som en optimal lösning att ge DIF hockey ett substitut för UCS/Fabriken så de helt enkelt inte känner ett behov av att lösa den konflikten.

Men visst, alla vill väl ha tifon på matcherna. Så förstår väl om vissa röstar ja. Men tror inte det är positivt i längden. Fabriken/UCS gör ju trots allt detta för Djurgårdens bästa. Att motarbeta deras aktion för att DIF hockey ska förbättra sin attityd i läktarfrågor är inget jag vill medverka till.
Men vad sysslar du med nu? Positiva initiativ skall uppmuntras och om man inte känner för det så är det minsta du kan göra att ligga lite lågt.
Eh va? Det är ju trots allt en omröstning? Annars hade tråden döpts till "Ny tifogrupp" utan ett frågetecken efter.

Sedan är det förstås upp till var och en om det är ett positivt initiativ eller inte.
Frågan är om vi ska ha en tifogrupp för hockeyn eller inte.

Tror knappast tråden var tänkt som en förlängning av debatten om hurvida Abbe, polisen eller självasta DIF är dumma -- och att vi hockeyfans borde egentligen tjura ikapp med sofialäktaren eller vad de nu hette.

Klart som fan grabbarna ska ha en tifogrupp om arrangören vill det och det finns engagemang i publiken. Att vara emot är bara väldigt konstigt.
Rubriken lyder "ny tifogrupp?" som sagt.

Och jag håller med om att debatten om Abbe och DIF säk är den tröttsammaste av alla att föra. Därför drog jag en rätt stor suck när jag såg den här trådrubriken. För att det är just vad det kommer leda till av naturliga skäl. För att det är just det allt handlar om.

Men vi alla vill väl så klart att det ska finnas en tifogrupp. Men en ny sådan skulle leda till mycket konflikter och kasta mer tändvätska på brassan.

Jag gillar såklart initiativet att folk vill hjälpa till, och förstår att syftet inte vore att skada utan att hjälpa.
Expert.
Användarvisningsbild
Heaty
Inlägg: 673
Blev medlem: 2009-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Rönninge

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Heaty »

Det här är ju anledningen till att engagemanget på vår läktare dör ut. Anledningen till att fabriken måste lägga ner för att allt ansvar läggs på enskilda individer.
Det är ju för att ingen vågar fan göra någonting utan att trampa någon på tårna. Visst finns det en hierarki, det måste det finnas i ett kollektiv. MEN, när det går så långt att man inte vågar göra sådana här saker utan att man ska vara rädd för interna konflikter? Inte för att man ska jämföra sig med äckliga lag men kolla på bajen t.ex. Där finns det ju hur många grupperingar som helst på läktaren av diverse kompisgäng och what not. Men där är det fortfarande klart vilken grupp som står högst i hierarkin.
Det skulle vara exakt samma sak här. Problemet är ju att folk som vill engagera sig och ta bort lite av ansvaret som ledarna i Fabriken klagar på måste känna sig hotade för att inte göra någon förargad.
Släpp sargen, ingen tar någonting från någon annan. Vi vill alla det bästa för DIF.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Salas »

Heaty skrev:Det är ju för att ingen vågar fan göra någonting utan att trampa någon på tårna.
Det är just det där som skiljer Hammarby från Djurgården och aik. Inom Hammarbys supporterkrets accepteras alla, något som inte är en verklighet hos varken aik eller Djurgården. Inom aik har det kommit upp nya grupperingar som fått fäste samtidigt som Black Army minskat, men detta har i sin tur skett genom interna konflikter och stämningen mellan de olika är allt annat än god.
Samma ton är det inom Djurgården. De inom Fabriken och UCS har, och kommer väl alltid att se sig själva som mer värdefulla än alla andra. Därför kommer alla försök underifrån att dömas ut, och det skrämmer bort folk med viljan att kunna starta igång något.

Att starta en tifogrupp för enbart hockeyn hade varit optimalt i längden för alla, men det kommer aldrig att ske. Anledningen är enkel. Det finns inga mindre grupperingar som kan ta på sig ansvaret, eftersom mindre grupperingar knappt existerar, och de som väl gör det i det tysta får noll utrymme.
UCS och Fabriken och dess medlemmar har och kommer alltid vara fotbollskillar. Det är synd att det är så för hockeyn i sig, men det är väl bara att acceptera det.

Vi kommer inte få tifon på hovet förrän DIF Hockeys styrelse går ner på knän och kysser fötterna på de som har upplever sig vara behandlade på ett dåligt sätt. Med andra ord, jag kan inte tänka mig att vi får se tifon förrän dessa personer slutat arrangera tifon och yngre krafter tar över. För det är just vad det handlar om just nu, då kraven från de inom UCS och Fabriken aldrig kommer att accepteras av Djurgården Hockey. Djurgården Hockey kommer inte kritisera polismyndigheten öppet i media, med all rätt. Det försämrar bara situationen i det långa loppet, vilket väldigt många uppenbarligen har svårigheter med att inse.
Abbe kommer inte avgå förrän han gör det självmant. Det har Djurgården visat tydligt. Säga vad man vill om honom, men jag kan inte förstå hur man ger honom huvudansvaret för det som hände under derbyna. Det är Stockholms polismyndighet som ska ha skulden, och inte en individ som knappt hade något att säga till om hur polisen skulle agera. Det var av polischefer tillsammans med politiker bestämt redan innan fjolårets säsong. Man skulle sätta ner foten och markera, vilket man gjorde med råge och med det dödade en stor del av vår läktarkultur. Poliserna och politikerna fick som dom ville.

Abbes historia må trots allt tala för sig, och det är väl just det som hela konflikten i grund och botten handlar om. Förhoppningsvis avgår Abbe självmant snart, det hade väl varit bäst för alla. Men det känns väl högst tveksamt att det skulle inträffa.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av SirDIFalot »

Givetvis kommer Abbe aldrig avgå. Han har ju ett drömjobb. Han beställer vakter av sitt eget företag och fakturerar Djurgården. Han kan bestämma precis hur många som behövs på plats, dvs hur mycket pengar han själv ska få in.

Edit: Som UCS och Fabriken påpekade i podcasten ställde sig DIF mer och mer negativa till att tifon skulle göras istället för att uppskatta att det grabbarna lade ner all sin fritid i ett par veckor på att skapa fin inramning på matcherna. Så även om en ny tifogrupp bildas så kan ju samma problem uppstå.
Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av DIF_Soldier »

Är det något jag stör mig på med djurgårdssupportrar så är det denna konstanta konservatism och ovilja till förnyelse som hela tiden genomsyrar nya engagemang. Vi såg det bland annat i Otto-kampanjen där ett återkommande argument var "Vi Djurgårdare gör minsann inte så"

Samma tendens ser jag uppenbaras här, och det är en jävla skam att snubbar som DIFalot struttar runt och stoltserar med ett osynligt facit och ser sig själva som ofelbara auktoriteter.

Om Sofialäktaren inte är beredda att ställa upp för hockeyn är nya initiativ givetvis något positivt.
Att det skulle generera i konkurrens låter som kvalificerat bullshit. Själv ser jag möjligheter i ett fruktsamt samarbete.

En ny tifogrupp med nya röster har potential att fungera som en katalysator för att DIF åter ska få en bra relation med supportrar. Vad som då är viktigt är att man ställer krav på föreningen för att se till att en liknande behandling inte ska äga rum.
Säg den glädje som varar
Låst