Databas över videoklipp

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
Caeruleus_Sancti
Inlägg: 113
Blev medlem: 2012-03-18
Medlem: Ja, vanlig medlem

Databas över videoklipp

Inlägg av Caeruleus_Sancti »

Jag postar en enskild tråd, även om den kanske borde vara i DIFGrafik-tråden, men jag känner att alla kanske inte läser den tråden.. jag skulle behöva lite feedback kring en idé nämligen.

Tanken slog mig idag att även video är en typ av grafik, så varför inte slänga ihop en databas över videoklipp också? Jag satt innan idag och hetsade mig själv och surfade runt på tuben efter lite klipp, men det är väldigt ostrukturerat. Dessutom är det många "dubletter", och det är svårt att söka efter ett längre videoklipp på en specifik spelare eller händelse. I en databas kan man även enklare "tagga" klipp som sedan är lätta att söka efter. Jag tänker nu snyggt producerade hyllningsklipp t ex. Jag menar inte att ta klipp som JK, fabriken eller som andra grupper producerat och slänga upp, även om de hemskt gärna får lägga upp sina filmer i en eventuell databas om de vill, utan snarare göra egna klipp. Samt kortare klipp över händelser.

Rent spontant känner jag att man kan få upp flera kategorier:

"Hjältar" - så kallade hyllningsklipp snyggt producerade med flera klipp från en spelare genom hela karriären. (jag hittade inte många sådana faktiskt, jag kanske sökte fel? :))
"Fights" - säger sig själv..
"Tifon" - säger sig själv..
"Klacken" - alltså inte tifo-klipp, utan klipp från klacken.
"Mål" - speciella, eller ruggigt snygga mål.
"Tacklingar" - säger sig själv..
"Säsongsklipp" - samlade klipp från en specifik säsong.

Klippen skulle i sådana fall inte ligga på youtube utan på min server, endast registrerade medlemmar får tillgång till dem. Jag ligger inne med mycket oanvänd trafik så varför inte uttnyttja det jag ändå betalar för..

Så vad tror ni om denna idé, jag kände att det är bäst att höra med andra om ett sånt här projekt är lönt att genomföra. Det skulle ju ta lite tid att genomföra och hålla igång. Skulle det vara kul? Skulle det vara meningsfullt för dig som supporter?

Finns det några videorävar här inne som skulle ha tid och energi att hjälpa till eller vilja lägga upp klipp? Själv pluggade jag it/webb/videoteknik i 3 år så nåt skulle jag ju kunna göra. Problemet för mig är att få tag på råmaterial, dvs matcher. Det är ju tidskrävande att gå igenom matchmaterial för att plocka ut händelser osv.

Lite spontan och konstruktiv kritik/feedback är välkommet.
Bild
Djurgårdsbonde? Res med Järnkaminerna - Sektion Syd!
Brandman och sjv.instruktör, och djurgårn tills jag dör.
DIFGrafik.se - ditt vattenhål för Djurgårdsgrafik.
Användarvisningsbild
Alexander
Inlägg: 618
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Databas över videoklipp

Inlägg av Alexander »

Varför endast tillgängligt för registrerade medlemmar?
Användarvisningsbild
Caeruleus_Sancti
Inlägg: 113
Blev medlem: 2012-03-18
Medlem: Ja, vanlig medlem

Sv: Re: Databas över videoklipp

Inlägg av Caeruleus_Sancti »

Alexander skrev:Varför endast tillgängligt för registrerade medlemmar?
Av flera olika anledningar. Jag vill främst att detta är för DIF-supporters. Jag vill heller inte att andra tattare snor bandbredd för oss andra, och måste man registrera sig ökar chansen för att man blir aktiv i forumet och communityt vilket är mitt mål, ett grafiskt community. Detta är bara en del av planen för DIFGrafik. :-)

Det är dessutom gratis att registrera sig, och tar två minuter. Men det kan sortera bort oönskade gäster som annars skulle sno bandbredd och resurser.

Typ så.. :-)

Men vad tror du om själva idén?

Skickat med min HTC Sensation via Tapatalk 2.
Bild
Djurgårdsbonde? Res med Järnkaminerna - Sektion Syd!
Brandman och sjv.instruktör, och djurgårn tills jag dör.
DIFGrafik.se - ditt vattenhål för Djurgårdsgrafik.
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Sv: Databas över videoklipp

Inlägg av Henkos »

Jag tycker det låter som en bra idé! Skulle definitivt regga mig och vara aktiv även om jag Kanske inte skulle bidra med någon videoredigering.
Användarvisningsbild
Kungen
Inlägg: 316
Blev medlem: 2012-08-02
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Databas över videoklipp

Inlägg av Kungen »

Njae.

Slå ihop dig med DIFGrafik tycker jag i så fall. "Orka" vara registrerad på flera olika communitys, den ena för att skriva, den andra för bilder och den tredje för filmer.

Men det är ju bara min åsikt.
Användarvisningsbild
Caeruleus_Sancti
Inlägg: 113
Blev medlem: 2012-03-18
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Databas över videoklipp

Inlägg av Caeruleus_Sancti »

Kungen skrev:Njae.

Slå ihop dig med DIFGrafik tycker jag i så fall. "Orka" vara registrerad på flera olika communitys, den ena för att skriva, den andra för bilder och den tredje för filmer.

Men det är ju bara min åsikt.
Det framgick inte i OP kanske, men så är ju naturligtvis tanken. :) Att skapa ett nytt community är inte aktuellt, videoklippen skulle alltså ligga på DIFGrafik tillsammans med bildarkivet. Jag skrev en egen tråd eftersom jag tänkte att alla kanske inte läser DIFGrafik-tråden.
Bild
Djurgårdsbonde? Res med Järnkaminerna - Sektion Syd!
Brandman och sjv.instruktör, och djurgårn tills jag dör.
DIFGrafik.se - ditt vattenhål för Djurgårdsgrafik.
Användarvisningsbild
Kungen
Inlägg: 316
Blev medlem: 2012-08-02
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Databas över videoklipp

Inlägg av Kungen »

Caeruleus_Sancti skrev:
Kungen skrev:Njae.

Slå ihop dig med DIFGrafik tycker jag i så fall. "Orka" vara registrerad på flera olika communitys, den ena för att skriva, den andra för bilder och den tredje för filmer.

Men det är ju bara min åsikt.
Det framgick inte i OP kanske, men så är ju naturligtvis tanken. :) Att skapa ett nytt community är inte aktuellt, videoklippen skulle alltså ligga på DIFGrafik tillsammans med bildarkivet. Jag skrev en egen tråd eftersom jag tänkte att alla kanske inte läser DIFGrafik-tråden.
Dåså, då är jag positiv till ditt förslag! Grymt, haha.
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Re: Databas över videoklipp

Inlägg av emilin »

Kan inte se något som kan vara negativt med detta.
Det kommer kunna ge alla som är intresserade möjligheten att hitta filmer och bilder samlade på ett o samma ställe.

Skulle det visa sig att det skulle bli många, så finns det ju möjligheten att bolla en massa sköna idéer mellan varandra, även kanske få hjälp hur man ska lösa olika problem som uppstår när man håller på att skapa sin film eller bild.
Ger det sen skaparen möjligheten att få sin film granskad innan den släps ut till almenheten, så är det ju ännu större plus, då kan man ju gå in o redigera, få till den sista finishen, med hjälp av sina forums vänner.

Jag är enormt positiv till detta. :D
Användarvisningsbild
Alexander
Inlägg: 618
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Sv: Re: Databas över videoklipp

Inlägg av Alexander »

Caeruleus_Sancti skrev:
Alexander skrev:Varför endast tillgängligt för registrerade medlemmar?
Av flera olika anledningar. Jag vill främst att detta är för DIF-supporters. Jag vill heller inte att andra tattare snor bandbredd för oss andra, och måste man registrera sig ökar chansen för att man blir aktiv i forumet och communityt vilket är mitt mål, ett grafiskt community. Detta är bara en del av planen för DIFGrafik. :-)

Det är dessutom gratis att registrera sig, och tar två minuter. Men det kan sortera bort oönskade gäster som annars skulle sno bandbredd och resurser.

Typ så.. :-)

Men vad tror du om själva idén?

Skickat med min HTC Sensation via Tapatalk 2.
Låter som en utmärkt idé och din förklaring till min fråga var högst förståelig. DIFgrafiks sida just nu är jag inne på ibland men endast bilder lockar inte just mig särskilt så stort plus från min sida!
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Databas över videoklipp

Inlägg av Magnutz »

Ett tips.

Håll koll på rättigheter när ni börjar klippa och skapa filmer baserat på HockeyAllsvenskans/Hockeyligans material. Det samma gäller väl egentligen foton tagna av andra än er själva. Om ni publicerar materialet offentligt på youtube eller andra publika hemsidor bryter ni mot upphovsrättslagen. Så har jag fått det förklarat för mig.

Det var allt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Caeruleus_Sancti
Inlägg: 113
Blev medlem: 2012-03-18
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Databas över videoklipp

Inlägg av Caeruleus_Sancti »

Magnutz skrev:Ett tips.

Håll koll på rättigheter när ni börjar klippa och skapa filmer baserat på HockeyAllsvenskans/Hockeyligans material. Det samma gäller väl egentligen foton tagna av andra än er själva. Om ni publicerar materialet offentligt på youtube eller andra publika hemsidor bryter ni mot upphovsrättslagen. Så har jag fått det förklarat för mig.

Det var allt.
Ja det är också ett stort problem om man ska göra detta lite mer organiserat. Med bilderna försöker vi vara tydliga med att följa upphovsrättslagen, jag ska försöka göra det än mer tydligare att om det ligger uppe något man gjort, och vill ha bort det, går detta att anmäla och radera tämligen fort.

Det är också en av anledningarna till att jag vill göra det mer exklusivt, alltså att de ligger på min server och man måste vara medlem för att se klippen. Tanken är inte att sprida det hej vilt över nätet, utan att ha det som en samligsdatabas för alla Djurgårdssupporters.

Det drivs heller inte i vinstsyfte, och kommer aldrig att göra.

Tack ändå för påpekandet. :)
Bild
Djurgårdsbonde? Res med Järnkaminerna - Sektion Syd!
Brandman och sjv.instruktör, och djurgårn tills jag dör.
DIFGrafik.se - ditt vattenhål för Djurgårdsgrafik.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Databas över videoklipp

Inlägg av Magnutz »

Caeruleus_Sancti skrev:
Magnutz skrev:Ett tips.

Håll koll på rättigheter när ni börjar klippa och skapa filmer baserat på HockeyAllsvenskans/Hockeyligans material. Det samma gäller väl egentligen foton tagna av andra än er själva. Om ni publicerar materialet offentligt på youtube eller andra publika hemsidor bryter ni mot upphovsrättslagen. Så har jag fått det förklarat för mig.

Det var allt.
Ja det är också ett stort problem om man ska göra detta lite mer organiserat. Med bilderna försöker vi vara tydliga med att följa upphovsrättslagen, jag ska försöka göra det än mer tydligare att om det ligger uppe något man gjort, och vill ha bort det, går detta att anmäla och radera tämligen fort.

Det är också en av anledningarna till att jag vill göra det mer exklusivt, alltså att de ligger på min server och man måste vara medlem för att se klippen. Tanken är inte att sprida det hej vilt över nätet, utan att ha det som en samligsdatabas för alla Djurgårdssupporters.

Det drivs heller inte i vinstsyfte, och kommer aldrig att göra.

Tack ändå för påpekandet. :)
Ja, lika bra att tänka till direkt - Jävligt tråkigt att lägga ner mycket arbete för att sedan bli nedstängd. Det tar ju glädjen ur det hela. :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Skriv svar