DIFpodden

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

DIFpodden

Inlägg av Nattuggla_ »

tomten skrev: 2023-11-19 10:08:49 Har väldigt svårt att se att Jacob Josefson skulle bli en bra sportchef men det är bara en känsla och inte baserat på någon fakta.
Det är ju otroligt svårt att veta.
Personligen så tänker jag att Johan Alcén på förhand inte var något sportchefsmaterial i Brynäs heller. Betydligt mindre än Josefson iallafall, imo.

Men som sagt. Otroligt svårt.
Sen finns de mer klockrena typ Rikard Wallin och Joakim Eriksson.
Klyftig
Inlägg: 66
Blev medlem: 2021-10-01
Medlem: Ja, ständig medlem

DIFpodden

Inlägg av Klyftig »

Såklart det är svårt (nästan omöjligt) att förutspå blivande framgångsrika sportchefer om dom inte har några meriter sedan tidigare. Jag vill se en sportchef som har lyckats tidigare.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9486
Blev medlem: 2009-12-01

DIFpodden

Inlägg av Jim Morrison »

Klyftig skrev: 2023-11-19 11:41:41 Såklart det är svårt (nästan omöjligt) att förutspå blivande framgångsrika sportchefer om dom inte har några meriter sedan tidigare. Jag vill se en sportchef som har lyckats tidigare.
Jo men som dom också gick igenom i podden är det ju knappt någon sportchef i SHL/HA som inte sitter på sitt första sportchefsjobb. Från typ en scout/spelar/tränarkarriär.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
dr111DIF
Inlägg: 1027
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

DIFpodden

Inlägg av dr111DIF »

Man får också komma ihåg att rollen inte är lika väldefinierad som tex head coach, därav kan ju kravspec skilja sig från klubb till klubb. Viktigt att styrelsen har en klar bild av rollen. Jocke E var en väldigt bra sportchef utifrån egenskaperna att hitta utvecklingsbara spelare och få hög prisvärdhet vilket tog oss ur den förra ekonomiska knipan. När han försökte vara något annat gick det åt skogen.
Wishes
Inlägg: 2812
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

DIFpodden

Inlägg av Wishes »

Lyssnade på sista avsnittet av DIF-podden. Så sjukt besviken på vilket rappakalja de presenterar. Kimby hit, Honken dit. Noll koll, Brynäs J20-tränare in som ass… nähää, ingen koll. Skall Honken vara kvar?? Jaha… han får väl bara finna sig, annars kan han dra?? Ständigt refererande till Svensson och Madhawk. Sååå jävla mycket skitsnack för att få ihop en timme poddsnack. När u Robin, det där håller inte!!!
Stolt, men aldrig nöjd
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

DIFpodden

Inlägg av SirDIFalot »

Wishes skrev: 2023-11-20 00:39:43 Lyssnade på sista avsnittet av DIF-podden. Så sjukt besviken på vilket rappakalja de presenterar. Kimby hit, Honken dit. Noll koll, Brynäs J20-tränare in som ass… nähää, ingen koll. Skall Honken vara kvar?? Jaha… han får väl bara finna sig, annars kan han dra?? Ständigt refererande till Svensson och Madhawk. Sååå jävla mycket skitsnack för att få ihop en timme poddsnack. När u Robin, det där håller inte!!!
Tack för din feeback
Expert.
Andrekuratorn
Inlägg: 27
Blev medlem: 2019-04-14

DIFpodden

Inlägg av Andrekuratorn »

Wishes skrev: 2023-11-20 00:39:43 Lyssnade på sista avsnittet av DIF-podden. Så sjukt besviken på vilket rappakalja de presenterar. Kimby hit, Honken dit. Noll koll, Brynäs J20-tränare in som ass… nähää, ingen koll. Skall Honken vara kvar?? Jaha… han får väl bara finna sig, annars kan han dra?? Ständigt refererande till Svensson och Madhawk. Sååå jävla mycket skitsnack för att få ihop en timme poddsnack. När u Robin, det där håller inte!!!
1) Du verkar kunna mer och ha bättre insyn än Robin som har mer än de flesta. Dra ihop en egen podd och dela med dig av det du vet och en jävla massa tid. Förvänta dig folk som sitter som fågelungar som ska matas med gratis underhållning och sedan kalla det skitsnack och rappakalja etc.
Eller:
2) Kamma dig.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1846
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

DIFpodden

Inlägg av Andspe »

Wishes skrev: 2023-11-20 00:39:43 Lyssnade på sista avsnittet av DIF-podden. Så sjukt besviken på vilket rappakalja de presenterar. Kimby hit, Honken dit. Noll koll, Brynäs J20-tränare in som ass… nähää, ingen koll. Skall Honken vara kvar?? Jaha… han får väl bara finna sig, annars kan han dra?? Ständigt refererande till Svensson och Madhawk. Sååå jävla mycket skitsnack för att få ihop en timme poddsnack. När u Robin, det där håller inte!!!
Jag tyckte avsnittet var bra. Känns skönt att höra folk resonera likt en själv.

Tycker dock vi ska försöka knyta till oss Per Kenttä. Gjorde det extremt bra i både Asplöven och Oskarshamn och har väl inte gjort bort sig på något vis i Björklöven. Hans kontrakt går ju ut i år. Inget som det har pratats om?
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 819
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

DIFpodden

Inlägg av Rojk »

Känner att jag måste skriva av mig lite efter sekvensen om Djurgårdens fysträning. Jag vet att det är tråkigt att diskutera Ölvestad hit eller dit. Men lite motvals behövs för att balansera upp podden :)

Syftet med fysträning måste vara:
  • Rehabilitering av skador
  • Prehab (förebyggande)
  • Att vi är i tillräckligt bra fysiskt skick för att kunna leverera på isen
Tycker tyvärr vi ofta snöar in oss på första två punkterna och glömmer bort de andra bitarna. Jag har ingen insyn i fysen (kanske dags för intervju?). Men det jag har kunnat hitta är ett examensarbete från 2021 som kartlagde fysträning i Svenska Hockeyligan. I den kan man bland annat läsa:
Vid de olika övningarna de använder under fysträningarna rankar Ölvestad följande: knäböj, frivändning, frontböj, RDL (Romanian deadlift) och sist utfall. Vi ser alltså att fysträningen i Djurgården är väldigt underkroppsdominant.

[...]

Djurgården var den enda föreningen som rankar uthållighetsträning högst, och är ihop med Oskarshamn de enda föreningar som menar att spelarna inte får tillräckligt av den kardiovaskulära träningen på isen utan kompletterar.

Källa: https://lnu.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
Med reservation att saker kan ha ändrat sig sen 2021 så verkar vi på dessa punkter sticka ut från resterande lag. Och det är sant att trender kommer och trender går. Andreas Öhgren har verkligen lyckats bygga en hype kring 3d-träning. Men jag hade ändå önskat lite mer framåttänk. Ni har pratat om att Djurgården har stagnerat och inte är drivande inom svensk hockey längre. Varför skulle inte samma sak kunna vara applicerbart på hur vi bedriver vår fys?

Ni tog upp Noah Östlunds like på den kritiska tweeten. Det känns inte riktigt som att ni landade i något där. Insinuerade Robin att Noah är påverkad av Växjös kritik mot den fysiska status han var i när han kom? Kanske... Andreas Öhgren har nog också ett inflytande. Men ska vi förkasta kritiken för det? Kan Noah ändå ha en poäng? Tänker vi likadant inom fotbollen när spelarna klagar på högre intensitet när de kommer eller lämnar Djurgården?

Till sist: Håller med om att det gått inflation i att beskylla skador på fysteamet. Brutet ben är ett brutet ben liksom. Idrottsskador kan delas upp i överbelastningsskador (Klasens ljumskar verkar må bra i år!) och akuta skador (Klasen dunkar in i sarg, inte bra). Nu vet jag inte exakt vad Norman har drabbats av. Men ni nämner ledband och att det inte landar på Ölvestad. Den köper jag inte till 100% utan skulle snarare säga "beror på". Fysträningen är till för att stärka upp muskulaturen så att du undviker hamna i situationer där det finns risk för ledbandsskada.

Så...Kommer säkert komma på något mer. Men det var det jag tänkte på. Vill bara säga att jag gillar podden och håller oftast med. Ser fram emot varje avsnitt som ni släpper.
Senast redigerad av Rojk den 2023-11-22 21:52:36, redigerad totalt 1 gånger.
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

DIFpodden

Inlägg av SirDIFalot »

Rojk skrev: 2023-11-20 17:52:13 Känner att jag måste skriva av mig lite efter sekvensen om Djurgårdens fysträning. Jag vet att det är tråkigt att diskutera Ölvestad hit eller dit. Men lite motvals behövs för att balansera upp podden :)

Syftet med fysträning måste vara:
  • Rehabilitering av skador
  • Prehab (förebyggande)
  • Att vi är i tillräckligt bra fysiskt skick för att kunna leverera på isen
Tycker tyvärr vi ofta snöar in oss på första två punkterna och glömmer bort de andra bitarna. Jag har ingen insyn i fysen (kanske dags för intervju?). Men det jag har kunnat hitta är ett examensarbete 2021 som kartlagde fysträning i Svenska Hockeyligan. I den kan man bland annat läsa:
Vid de olika övningarna de använder under fysträningarna rankar Ölvestad följande: knäböj, frivändning, frontböj, RDL (Romanian deadlift) och sist utfall. Vi ser alltså att fysträningen i Djurgården är väldigt underkroppsdominant.

[...]

Djurgården var den enda föreningen som rankar uthållighetsträning högst, och är ihop med Oskarshamn de enda föreningar som menar att spelarna inte får tillräckligt av den kardiovaskulära träningen på isen utan kompletterar.

Källa: https://lnu.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
Med reservation att saker kan ha ändrat sig sen 2021 så verkar vi på dessa punkter sticka ut från resterande lag. Och det är sant att trender kommer och trender går. Andreas Öhgren har verkligen lyckats bygga en hype kring 3d-träning. Men jag hade ändå önskat lite mer framåttänk. Ni har pratat om att Djurgården har stagnerat och inte är drivande inom svensk hockey längre. Varför skulle inte samma sak kunna vara applicerbart på hur vi bedriver vår fys?

Ni tog upp Noah Östlunds like på den kritiska tweeten. Det känns inte riktigt som att ni landade i något där. Insinuerade Robin att Noah är påverkad av Växjös kritik mot den fysiska status han var i när han kom? Kanske... Andreas Öhgren har nog också ett inflytande. Men ska vi förkasta kritiken för det? Kan Noah ändå ha en poäng? Tänker vi likadant inom fotbollen när spelarna klagar på högre intensitet när de kommer eller lämnar Djurgården?

Till sist: Håller med om att det gått inflation i att beskylla skador på fysteamet. Brutet ben är ett brutet ben liksom. Idrottsskador kan delas upp i överbelastningsskador (Klasens ljumskar verkar må bra i år!) och akuta skador (Klasen dunkar in i sarg, inte bra). Nu vet jag inte exakt vad Norman har drabbats av. Men ni nämner ledband och att det inte landar på Ölvestad. Den köper jag inte till 100% utan skulle snarare säga "beror på". Fysträningen är till för att stärka upp muskulaturen så att du undviker hamna i situationer där det finns risk för ledbandsskada.

Så...Kommer säkert komma på något mer. Men det var det jag tänkte på. Vill bara säga att jag gillar podden och håller oftast med. Ser fram emot varje avsnitt som ni släpper.
Ja, jag håller med dig. Det är mycket möjligt vi tränar fel eller gammaldags. Fast vad är rätt och vad är fel? Har ingen expertis på området.

Det jag motsätter mig är ju sambandet mellan skador/frånvaro och vårt träningsupplägg då väldigt få skador kan kopplas till detta. Det har blivit ett drev där man liksom inte har med sig hjärnan riktigt. Ifjol kunde ju folk rasa "Vi har TOLV spelare borta och folk tror att det är SLUMP!?" när vi hade fem spelare på JVM liksom? Skriv sju spelare i så fall, men helst inte sju heller då det är bekräftat att tre stycken är sjuka och två andra har skador som kan kopplas till just slump. Eller att hänvisa till att Lekkeri inte missat en match i Örebro första två månader men minsann missade stora delar av säsongen hos oss ifjol. Han hade ju körtelfeber liksom? Då kan man ju lika gärna påpeka att Liam Öhgren gjorde 36 matcher hos ifjol ifjol plus 17 matcher slutspel och ännu inte ens debuterat hos Färjestad. Vad säger det då?
Expert.
Martboy78
Inlägg: 36
Blev medlem: 2019-05-03
Säsongskort: Ja

DIFpodden

Inlägg av Martboy78 »

Bra inlägg!
Håller med om att en intervju med Ölvestad vore grymt intressant men såklart även hur han jobbar tillsammans med övriga tränare och anpassar individuellt, under säsong osv.

Tack för en grym podd!
Viktigare än nånsin med hockeyedition nu när vi inte är i finrummet längre.
Vad tror ni chanserna är att få in nån spelare eller tränare i intervju under säsongen?
Alltid ------- Oavsett
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 423
Blev medlem: 2011-04-10

DIFpodden

Inlägg av John Terry »

Martboy78 skrev: 2023-11-20 19:52:51 Bra inlägg!
Håller med om att en intervju med Ölvestad vore grymt intressant men såklart även hur han jobbar tillsammans med övriga tränare och anpassar individuellt, under säsong osv.

Tack för en grym podd!
Viktigare än nånsin med hockeyedition nu när vi inte är i finrummet längre.
Vad tror ni chanserna är att få in nån spelare eller tränare i intervju under säsongen?
Mtp vad som hände kort efter att Garpen gästade så kanske vi ska hålla oss från att bjuda in tränare...

Skämt åsido. Det är Farid som håller i de där bitarna, så jag skickar också iväg en önskan till podden. Är väldigt nyfiken på att höra Honken, Ölvestad, Andersson mfl.

--> Rojk

Mkt bra inspel.

Jag tycker det är väldigt väldigt svårt att diskutera just fysisk träning utan att vara uppdaterad (de få gånger jag lägger upp fysisk träning så landar jag oftast i något från 2001 tex...) och ha exakt koll på de olika uppläggen. Sen när man sitter och pratar om det i podden är det lätt att man inte riktigt får ut det som man tänkt sig. För att vända fokus på Östlunds like så kan ju det mkt väl handla om att han gillar att göra i maskin snarare än med fria vikter (grovt förenklat) men kan också handla om en frustration över att komma till Växjö och de anser att han måste "träna om sig". Och så kan det också handla om att han på ett personligt plan inte gillar Ölvestad utan till exempel gillar sin polares (Liam) pappa mer. Svårt att veta.
Senast redigerad av John Terry den 2023-11-23 06:19:47, redigerad totalt 1 gånger.
Manijock
Inlägg: 7834
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

DIFpodden

Inlägg av Manijock »

Har ju tjatats om att få in ett fräschare nytänk på sportchefsrollen.... Någon anpassad till hockeyn 2023 snarare än nostalgiskt klassisk Djurgårdare från 00-eran!

Detsamma gäller ju säkerligen fysdelen också. Kanske är fördomsfull här, men någonting säger mig att Ölvestad inte står för särskilt mycket av den övre varan. Om nu snacket går ihoptussat med var vi är rent sportsligt nuförtiden. Skadebild osv!

Hmm, osar helt klart katt.
Wishes
Inlägg: 2812
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

DIFpodden

Inlägg av Wishes »

Andrekuratorn skrev: 2023-11-20 09:33:51
Wishes skrev: 2023-11-20 00:39:43 Lyssnade på sista avsnittet av DIF-podden. Så sjukt besviken på vilket rappakalja de presenterar. Kimby hit, Honken dit. Noll koll, Brynäs J20-tränare in som ass… nähää, ingen koll. Skall Honken vara kvar?? Jaha… han får väl bara finna sig, annars kan han dra?? Ständigt refererande till Svensson och Madhawk. Sååå jävla mycket skitsnack för att få ihop en timme poddsnack. När u Robin, det där håller inte!!!
1) Du verkar kunna mer och ha bättre insyn än Robin som har mer än de flesta. Dra ihop en egen podd och dela med dig av det du vet och en jävla massa tid. Förvänta dig folk som sitter som fågelungar som ska matas med gratis underhållning och sedan kalla det skitsnack och rappakalja etc.
Eller:
2) Kamma dig.
Övervägde, och bestämde mig till slut för alternativet att kamma mig. Ser världen i ett helt annat ljus nu. Tack för tipset!
Stolt, men aldrig nöjd
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 423
Blev medlem: 2011-04-10

DIFpodden

Inlägg av John Terry »

Matchen mot Karlskoga och SSK.

Spoiler alert.
Bara hockey pratas, inget om avbrottet. Rätt eller fel?

Kan bara personligen säga att vi spelade in kort efter slutsignal och jag själv är inte tillräckligt insatt i frågan (var inte på plats bl.a.) för att diskutera det. Så, som sagt, blev bara hockey, VD, Kimby bland annat som avhandlades.-

https://x.com/DIFpodden/status/1729044806935200149?s=20
Skriv svar