Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
roj
Inlägg: 149
Blev medlem: 2007-09-28

Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av roj »

Gå gärna med i gruppen https://www.facebook.com/groups/2594404 ... 447517547/

Där finns även en Namn insammling !

Nu kräver Leksand även att Djurgården ska skänka 10,000kr som Leksand har köpt i biljetter utan att betala!

Gå med nu !
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17523
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av SirDIFalot »

Vilken fantastisk skillnad ett par hundra namnunderskrifter kommer göra. :)
Expert.
StorStark
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-10-14

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av StorStark »

Ni kan tycka vad ni vill om AIK:aren och frilansjournalisten Kjell Häglund, samt AIK:are i övrigt. Men när AIK:arna tom skriver så här så talar det mesta om hur äckliga Leksand är.

Kjell Häglund skrev:

" Leksand har skulder på 150 miljoner, köper matchbiljetter från Djurgården för 10.000 kr och meddelar tre veckor senare att de bara tänker betala 2.500 kr? Vad är det för jävla nivå? Om förbundet ger dessa pajasar elitlicens i vår ska det vara på villkoret att de byter Tegera Arena mot Cirkus Scotts tält som hemmaarena."
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av B.I.B.A »

Visst det är löjligt och oacceptabelt. Men det är också garanterat uppblåst av media och det handlar dessutom inte om några stora summor. Det här kommer att lösa sig utan att alla springer runt och skriker om vilka tattare leksand är.
Avgå Jocke.
StorStark
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-10-14

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av StorStark »

B.I.B.A skrev:Visst det är löjligt och oacceptabelt. Men det är också garanterat uppblåst av media och det handlar dessutom inte om några stora summor. Det här kommer att lösa sig utan att alla springer runt och skriker om vilka tattare leksand är.
B.I.B.A skrev:Visst det är löjligt och oacceptabelt. Men det är också garanterat uppblåst av media och det handlar dessutom inte om några stora summor. Det här kommer att lösa sig utan att alla springer runt och skriker om vilka tattare leksand är.

Det är inte frågan om den löjliga summan utan om principen. Man köper in olika tjänster, varor etc och sedan räknar man kalllt tre veckor senare med att alla fordringsägare ska gå med på att efterskänka deras skulder till 75 procent. Äckligt kaxigt. Vet inte om det där fungerar samhällsekonomiskt i Sthlm. Värva en massa spelare, köp dyr utrustning, lyxbussar, jacuzzi och massage åt spelarna....och sedan gå ut med "ni kan få en fjärdedel av vad vi är skyldiga er" annars riskerar ni att inte få något öht". Man kanske inte ska spendera pengar man inte har? När det dessutom (även om symboliskt) det går ut över seriekonkurrenter så blir det ju extra oförskämt. Leksand är och har alltid varit ett dagis och deras fans utseende och kommentarer bekräftar oftast de förutfattade meningarna man har om deras klubb. Det var nog poängen med det hela och inte att 10 papp är en katastrofsumma pengar man är skyldiga Djurgården.
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av B.I.B.A »

StorStark skrev:
B.I.B.A skrev:Visst det är löjligt och oacceptabelt. Men det är också garanterat uppblåst av media och det handlar dessutom inte om några stora summor. Det här kommer att lösa sig utan att alla springer runt och skriker om vilka tattare leksand är.
B.I.B.A skrev:Visst det är löjligt och oacceptabelt. Men det är också garanterat uppblåst av media och det handlar dessutom inte om några stora summor. Det här kommer att lösa sig utan att alla springer runt och skriker om vilka tattare leksand är.

Det är inte frågan om den löjliga summan utan om principen. Man köper in olika tjänster, varor etc och sedan räknar man kalllt tre veckor senare med att alla fordringsägare ska gå med på att efterskänka deras skulder till 75 procent. Äckligt kaxigt. Vet inte om det där fungerar samhällsekonomiskt i Sthlm. Värva en massa spelare, köp dyr utrustning, lyxbussar, jacuzzi och massage åt spelarna....och sedan gå ut med "ni kan få en fjärdedel av vad vi är skyldiga er" annars riskerar ni att inte få något öht". Man kanske inte ska spendera pengar man inte har? När det dessutom (även om symboliskt) det går ut över seriekonkurrenter så blir det ju extra oförskämt. Leksand är och har alltid varit ett dagis och deras fans utseende och kommentarer bekräftar oftast de förutfattade meningarna man har om deras klubb. Det var nog poängen med det hela och inte att 10 papp är en katastrofsumma pengar man är skyldiga Djurgården.
Jag håller som sagt med om att det inte är ok. Samtidigt ska man komma ihåg att vi också är en klubb i ekonomisk kris och det var inte många år sedan vi fick skarp kritik för att vi låg efter med löneutbetalningarna. Då ska man vara tacksam att andra företag och personer gått in och stöttat klubben.

Jag tycker också artikeln verkar starkt överdriven. Leksand är skyldiga Mora en småsumma och DIF en småsumma. Samtidigt genomgår man en rekonstruktion för att få ner skulderna och rädda klubben. AB:s journalist tar tillfället i akt och ringer upp Mora och DIF för att få en kommentar. Mora säger att de inte bryr sig, DIF säger att de vill ha sina pengar. Fine. Även om Leksand får skulderna strukna så tror jag att man har respekt nog att betala DIF resterande 7500 kronor alternativt hittar andra lösningar, tex bjuder DIF på biljetter någon gång. Om inte, så hoppas jag att DIF skiter i vilket, istället för att bli klubben som går ut i media och gnäller för några tusenlappar. I detta fallet ska vi inte glömma att det finns andra företag, tex bussfirmor, som kanske ligger ute med 100 000 kronor som är avgörande för deras verksamhet. Jag tycker betydligt mer synd om dem som förlorar 75000 i det fallet än DIF som förlorar 7500.

Sist men inte minst, om man nu är så rasande att man startar kampanjer och namninsamlingar för att Leksand ska betala tillbaka sina 10 000 kronor, så bör man nog fundera på andra saker att lägga sin tid och energi på. Starta en insamling till Djurgårn Hockey istället så lovar jag att ni kan nå upp i långt över 10 000 kronor utan allt för mycket ansträngning.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Alexander
Inlägg: 618
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av Alexander »

B.I.B.A skrev:
StorStark skrev:
B.I.B.A skrev:Visst det är löjligt och oacceptabelt. Men det är också garanterat uppblåst av media och det handlar dessutom inte om några stora summor. Det här kommer att lösa sig utan att alla springer runt och skriker om vilka tattare leksand är.
B.I.B.A skrev:Visst det är löjligt och oacceptabelt. Men det är också garanterat uppblåst av media och det handlar dessutom inte om några stora summor. Det här kommer att lösa sig utan att alla springer runt och skriker om vilka tattare leksand är.

Det är inte frågan om den löjliga summan utan om principen. Man köper in olika tjänster, varor etc och sedan räknar man kalllt tre veckor senare med att alla fordringsägare ska gå med på att efterskänka deras skulder till 75 procent. Äckligt kaxigt. Vet inte om det där fungerar samhällsekonomiskt i Sthlm. Värva en massa spelare, köp dyr utrustning, lyxbussar, jacuzzi och massage åt spelarna....och sedan gå ut med "ni kan få en fjärdedel av vad vi är skyldiga er" annars riskerar ni att inte få något öht". Man kanske inte ska spendera pengar man inte har? När det dessutom (även om symboliskt) det går ut över seriekonkurrenter så blir det ju extra oförskämt. Leksand är och har alltid varit ett dagis och deras fans utseende och kommentarer bekräftar oftast de förutfattade meningarna man har om deras klubb. Det var nog poängen med det hela och inte att 10 papp är en katastrofsumma pengar man är skyldiga Djurgården.
Jag håller som sagt med om att det inte är ok. Samtidigt ska man komma ihåg att vi också är en klubb i ekonomisk kris och det var inte många år sedan vi fick skarp kritik för att vi låg efter med löneutbetalningarna. Då ska man vara tacksam att andra företag och personer gått in och stöttat klubben.

Jag tycker också artikeln verkar starkt överdriven. Leksand är skyldiga Mora en småsumma och DIF en småsumma. Samtidigt genomgår man en rekonstruktion för att få ner skulderna och rädda klubben. AB:s journalist tar tillfället i akt och ringer upp Mora och DIF för att få en kommentar. Mora säger att de inte bryr sig, DIF säger att de vill ha sina pengar. Fine. Även om Leksand får skulderna strukna så tror jag att man har respekt nog att betala DIF resterande 7500 kronor alternativt hittar andra lösningar, tex bjuder DIF på biljetter någon gång. Om inte, så hoppas jag att DIF skiter i vilket, istället för att bli klubben som går ut i media och gnäller för några tusenlappar. I detta fallet ska vi inte glömma att det finns andra företag, tex bussfirmor, som kanske ligger ute med 100 000 kronor som är avgörande för deras verksamhet. Jag tycker betydligt mer synd om dem som förlorar 75000 i det fallet än DIF som förlorar 7500.

Sist men inte minst, om man nu är så rasande att man startar kampanjer och namninsamlingar för att Leksand ska betala tillbaka sina 10 000 kronor, så bör man nog fundera på andra saker att lägga sin tid och energi på. Starta en insamling till Djurgårn Hockey istället så lovar jag att ni kan nå upp i långt över 10 000 kronor utan allt för mycket ansträngning.
Att de lägger fram förslaget har jag nog inget imot om man bortser ifrån hur oansvariga de varit, men så länge de betalar sina skulder ifall DIF anser att de vill ha dem klagar jag inte. Sen att Mora väljer att inte göra det är en annan grej
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7176
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Börjar vara sjukt less att spela mot ekonomiskt dopade lag. Senast Timrå i kvalserien och nu Lif.

De har lag som de egentligen inte har råd med.

F.U.S.K

Ut med packet.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Dalton
Inlägg: 17
Blev medlem: 2012-08-22

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av Dalton »

JAG kräver att FÖRBUNDET tar sitt Ansvar!!

UT med PACKET!!
StorStark
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-10-14

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av StorStark »

B.I.B.A skrev:
Samtidigt genomgår man en rekonstruktion för att få ner skulderna och rädda klubben. AB:s journalist tar tillfället i akt och ringer upp Mora och DIF för att få en kommentar. Mora säger att de inte bryr sig, DIF säger att de vill ha sina pengar. Fine. Även om Leksand får skulderna strukna så tror jag att man har respekt nog att betala DIF resterande 7500 kronor alternativt hittar andra lösningar, tex bjuder DIF på biljetter någon gång. Om inte, så hoppas jag att DIF skiter i vilket, istället för att bli klubben som går ut i media och gnäller för några tusenlappar. I detta fallet ska vi inte glömma att det finns andra företag, tex bussfirmor, som kanske ligger ute med 100 000 kronor som är avgörande för deras verksamhet. Jag tycker betydligt mer synd om dem som förlorar 75000 i det fallet än DIF som förlorar 7500.
Hur kan man låta en klubb genomgå en "rekonstruktion" mitt under pågående säsong? Leksand har 150 millar i skuldkrediter och AIK:s huvudförening hade bara 16 (huvudföreningen alltså och inte själva hockeyföreningen) när man blev nedflyttade till Div-1B. AIK fick fan inte genomgå någon slags "rekonstruktion" under säsongens gång utan man fick ta smällen att bli nedflyttade trots att nybildade hockeyföreningen hade svarta siffror i balansräkningen. Eftersom elitlicensen låg under huvudföreningen och denna tog ett lån på 16 millar så lät man heller inte hockeyn flytta över elitlicensen i tid till nybildade hockeyföreningen. Varför skulle Leksand särbehandlas undrar man ju?


PS: För dem som inte är informerade än så är jag AIK:are/
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av -daniel- »

Skillnaden är helt enkel att AIK, i likhet med Djurgården, knappast har en kommun som står bakom och alltid - ovillkorslöst vad det verkar - är beredd att sträcka fram en hjälpande hand när det krisar på allvar. Varenda jävla kotte uppe kring Insjön är engagerade i Leksands hockeylag, och det skulle helt enkelt vara döden för bygden om hockeylaget gick i konken.

Men man blir äcklad. Speciellt av det faktum att klubbens ledning valde att ställa en av seriens dyraste spelartrupper på isen när man garanterat visste att det såg illa ut. Det är faktiskt ofattbart att det får fortsätta, men jag är inte ett dugg förvånad. Blir man som förening curlad genom åren så tar man vissa saker förgivet och utnyttjar naturligtvis situationen... är det inte kommunen som stöttar så är det sponsorer i form av företag. En bekant till mig är ägare i ett stort företag som stöttat Leksands hockeylag genom åren (inga namn nämnda), men han tröttnade för några år sedan och drog sig tillbaka - han insåg helt enkelt att klubben inte skötte sina åtaganden. Frågan är när kommunen tröttnar på allvar...?
Bild
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av JohanPez »

Vilket struntprat, finns massa hålor helt utan något särskilt som ändå överlever. Jag är helt övertygad om att man skulle kunna använda alla pengarna som läggs på LIF och bygga typ Sveriges största badhus eller vad som helst och generera större intäkter och sätta orten på kartan än mer. Det handlar bara om stolthet.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av -daniel- »

JohanPez skrev:Vilket struntprat, finns massa hålor helt utan något särskilt som ändå överlever. Jag är helt övertygad om att man skulle kunna använda alla pengarna som läggs på LIF och bygga typ Sveriges största badhus eller vad som helst och generera större intäkter och sätta orten på kartan än mer. Det handlar bara om stolthet.
Visst är det så, men när en liten ort haft ett stort hockeylag som varit bygdens stolthet under så många är det naturligtvis fullt naturligt att man vill klänga sig kvar vid drömmen.

Problemet är inte visionen, utan problemet är helt enkelt att man varit så fullständigt ansvarslösa under så lång tid. För 2-3 säsonger sedan hade LIF en budget på 34-36 milj kronor - utan att ens vara nära avancemang till ES (notera att det är på ett ungefär samma budget som DIF hade som var en hårsmån från att ta guld i serien över).

Det är helt enkelt horribelt att de ekonomiskt ansvariga i klubben fått fortsätta gräva sin grav än djupare för varje år som gått. Den här säsongen har man väl delvis förstått att det inte håller att ha en spelarbudget dubbelt så stor som alla andra lag i serien, men faktum kvarstår att de helt enkelt skulle ha tagit ett mellanår och halverat budgeten (eller än mer) eftersom de garanterat visste hur jävla illa läget var. Hade man haft en bättre ekomomiskt skolad styrelse hade laget kunnat få levt kvar, bygden kunde vara stolt och chansen till ES avancemang hade antagligen varit precis lika stor som den är nu.
Bild
StorStark
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-10-14

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av StorStark »

Vore ju djävligt "ironiskt" ifall man låter Leksand genomgå en rekonstruktion under pågående säsong som bla innebär att man skiter i att betala ynkliga 10 papp till Djurgården för nyttjade biljetter för att säsongen efter värva tex Dustin Johner...

Då tror jag nog att fjärtgasen når facklan i ärendet.
Användarvisningsbild
roj
Inlägg: 149
Blev medlem: 2007-09-28

Re: Vi KRÄVER att Leksand tar sitt Ansvar !!

Inlägg av roj »

Leksand granskas av Janne Josefsson.
http://www.expressen.se/sport/hockey/ho ... josefsson/
Skriv svar