Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Hur ska hemsidan och forumet bli bättre? Kom med synpunkter!
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av Magnutz »

Diskutera! (Tyvärr fumlade jag bort den gamla tråden när jag raderade skuggtråden. Den flyttade originaltråden raderades också. Det ber jag om ursäkt för.)

Hur vill vi att det ska fungera i matchtrådarna?

* En DIF-chat under match
* ...
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av Daniel942 »

Varför tar du bort första matchtråden för? Helt sjukt hur forumet modereras, ärligt talat.
Robin gjorde en bra trådstart och folk diskuterade problematiken med matchtrådarna i matchtrådsforumet.

Men då ska det börjas modereras och flytta låsa osv så hela tråden t.o.m. försvinner (nu av misstag).

Chilla med modereringen för guds skull, mods ska finnas men inte synas enligt mig iaf. Ni kan väl gå in om nån börjar bete sig som bjurre, men varför lägga sig i annars som värsta poliserna? Det är ett nätforum för guds skull.
DIF!
Användarvisningsbild
cCat
Inlägg: 300
Blev medlem: 2007-05-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Sv: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av cCat »

Min tråd som startades igår blev dessvärre också bortplockad. Vore intressant att höra av vem och varför?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Rött för blodet genom hjärta och ven,
Gult för solens värmande sken,
Blått för himmel, regn och hav,
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av Magnutz »

Som sagt. Klantigt - skulle flytta ut diskussionen till rätt sektion och låta matchtråden vara just en matchtråd.

SirDIFalots initiativ till diskussion var mycket bra och det är tack vare dess potential som vi valde att flytta tråden till "Hemsidan och forumet" - här kan vi diskutera hur det ska se ut utan att för den sakens skull röra till vår första matchtråd för säsongen.

Sen gjordes en feltryckning i forumets administration. Skuggtråden togs bort och då följde den flyttade tråden med. Jag ska kolla med Webmaster om vi kan göra en roll-back på den fadäsen.

Ber om ursäkt för oredan.
'/M
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av Magnutz »

Här är SirDIFalots första inlägg i den gamla tråden:
SirDIFalot skrev:Första matchtråden för säsongen. Startar den lite tidigare bara för att surra om lite om upplägget i år...

Jag förstår verkligen frustrationen man kan uppleva under vissa matcher. Men som matchtrådarna var ifjol och framför allt andra halvan av säsongen så kan vi lika gärna skita i dom och inte ha några matchtrådar alls. Läs en valfri tråd från kvalserien så ser ni att det går inte ens att lista ut vad det står i matchen. Från samma minut där matchen börjar till slutet på matchtråden står det att varenda spelare är horor, fittor, tattare. You name it.

Jag hoppas verkligen vi kan lyfta trådarna till åtminstone någon nivå högre. Jag vet att jag tjatat om detta i flera år men det var ju verkligen inte kul att läsa vad som skrev här ifjol. Matchtrådarna ska enligt mig inte vara en plats där man "får utlopp för sina aggressioner" utan snarare en plats där man faktiskt kan diskutera matchen. Egentligen alla inlägg som bara innehåller valfritt könsord i versaler undanbeds.

Jag vet inte om det är möjligt men har för mig att phpBB-forumen har en funktion där det går att spärra vissa människor från enbart vissa sektioner på forumet. I så fall bör vi kunna hålla matchtrådarna rena från de personerna som beter sig snyggt på forumet i allmänhet men i matchtrådarna beter sig som rena psykfall som går lös med tangentbordet. Men jag hoppas att vi tillsammans kan höja nivån istället för att ta till såna lösningar.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av Magnutz »

android skrev:Lägger till lite förslag, kanske inte genomförbara.
* Kan man inte ha tråden öppen innan och i pauserna? Under matchen har ju ändå ingen tid att skriva något konstruktivt.
* Förra året var ju förklaringen från folk att man ventilerade sig i matchtrådarna. Känns inte så nödvändigt.
* Spärra!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av android »

cCat skrev:Min tråd som startades igår blev dessvärre också bortplockad. Vore intressant att höra av vem och varför?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
För att det inte fanns ett syfte med den?
--------------------------------------
Som jag skrev förut så finns det en del punkter värda att diskutera.
* Man kanske måste ha varit registrerad i någon vecka för att få skriva i matchtrådarna?
* Max två poster av samma användare under 15 minuter?
* Stängda matchtrådar under perioderna?
* Hårdare moderering i den här sektionen. Tydliga regler på hur och vad man får och inte får skriva. En varning sedan avstängning från sektionen en tid?
Född till sportchef.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Sv: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av Magnutz »

android skrev: --------------------------------------
Som jag skrev förut så finns det en del punkter värda att diskutera.
* Man kanske måste ha varit registrerad i någon vecka för att få skriva i matchtrådarna?
* Max två poster av samma användare under 15 minuter?
* Stängda matchtrådar under perioderna?
* Hårdare moderering i den här sektionen. Tydliga regler på hur och vad man får och inte får skriva. En varning sedan avstängning från sektionen en tid?
Jag tycker dina förslag verkar bra. Det handlar mest om att ordna till det i forumets admin-panel och den har just nu bara Webmaster tillgång till.

Att ha en karantän på nya användare är bra. Nu vet jag att Jimmy kommer att ordna det där med ny-registreringar och se hur det fungerar under hösten. Att registrera sig flera gånger kommer inte fungera i det nya "systemet." Det kommer nog att stävja en hel del skräpkastande i matchtrådarna.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
ConZzz
Inlägg: 51
Blev medlem: 2010-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Sv: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av ConZzz »

android skrev: Som jag skrev förut så finns det en del punkter värda att diskutera.
* Man kanske måste ha varit registrerad i någon vecka för att få skriva i matchtrådarna?
* Max två poster av samma användare under 15 minuter?
* Stängda matchtrådar under perioderna?
* Hårdare moderering i den här sektionen. Tydliga regler på hur och vad man får och inte får skriva. En varning sedan avstängning från sektionen en tid?
Jag håller med dig på de två understa punkterna, med stängda matchtrådar under matchensgång. Men att de öppnas under periodpauserna. Jag känner personligen att detta skulle vara en bra idé, då många förmodligen har hunnit lugna ner sig en aning och "kanske" kan föra en vettig dialog.

Sen kan det givetvis ske något precis i slutet av perioden, som man reagerar på, och att någon inte riktigt hinner lugna ner sig. Då kommer vi in på det här med "hårdare moderering", och att det sätts upp tydliga regler på vad som får skrivas och vad som inte får skrivas.

MEN jag tycker inte att det ska finnas någon regel mot att man inte ska kunna skriva något i matchtrådarna om man inte har varit registrerad tillräckligt länge. Det finns personer som ofta läser på det här forumet som kanske bestämmer sig för att registrera sig när det förs en vettig diskussion i någon matchtråd där personen känner att han/hon har något att bidra med.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av sensei »

Har svårt att se problemet med att det är mindre kvalitativa inlägg under matchtrådarna. Det ligger lite i sakens natur att det inte är pulitzer-nivå på det som skrivs i stridens hetta.

Som sagt, vad är problemet som måste lösas?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av Frasse »

sensei skrev:Har svårt att se problemet med att det är mindre kvalitativa inlägg under matchtrådarna. Det ligger lite i sakens natur att det inte är pulitzer-nivå på det som skrivs i stridens hetta.

Som sagt, vad är problemet som måste lösas?
Allmänna nivån på forumet och då framför allt i matchdelen där det verkligen spårats ut både två och tre gånger.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9440
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av Jim Morrison »

Jag tycker folk absolut ska få ha en tråd till att få utlopp för sina aggressioner, och vad passar då bättre än den pågående tråden om den pågående matchen? Om det blir för brutalt så förstår jag självfallet om inläggen raderas och användaren varnad, men jag tycker att det ska vara väääldigt högt i tak. Och sett till förra säsongen så tycker jag att inte att det var konstigt. Det är klart att man blir extremt arg när ens älskade, älskade, lag spelar som skit och åker ut elitserien.

Jag vet själv att jag har "avreagerat" mig i matchtrådar och sedan mått bättre och fokuserat på nästa match. Om jag inte skulle få skriva vad jag känner i just det ögonblicket om just den matchen vet jag inte vad jag skulle göra.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17508
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tycker inte forumet ska vara en plats där folk "avreagerar sig" eller en plats som folk använder för att "få utlopp för sina aggressioner".

Vad är syftet med det liksom? Skriv det i Word eller något på datorn i så fall så andra slipper läsa det.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9440
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev:Jag tycker inte forumet ska vara en plats där folk "avreagerar sig" eller en plats som folk använder för att "få utlopp för sina aggressioner".

Vad är syftet med det liksom? Skriv det i Word eller något på datorn i så fall så andra slipper läsa det.
Forumet, nej. Matchtråden, ja. Håll "skiten" på ett och samma ställe.

Tycker jag i alla fall.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Hur får vi en bättre matchtråds-sektion?

Inlägg av Daniel942 »

Jim Morrison skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tycker inte forumet ska vara en plats där folk "avreagerar sig" eller en plats som folk använder för att "få utlopp för sina aggressioner".

Vad är syftet med det liksom? Skriv det i Word eller något på datorn i så fall så andra slipper läsa det.
Forumet, nej. Matchtråden, ja. Håll "skiten" på ett och samma ställe.

Tycker jag i alla fall.
Matchtrådarna tillhör forumet?
DIF!
Skriv svar