Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8117
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av Mattias_87 »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5083335.ab

"Nu har Hockeyligan och Svenska Ishockeyförbundet i alla fall enats om att flytta tillbaka den förlängda mållinjen 70 cm.

Det är ett test som sträcker sig under försäsongen och istället för att linjen är placerad 4.00 meter från sargen hamnar den 3.30 m från kortsargen. Om allt faller i god smak så kommer den nya linje-placeringen att bli permanent i höst."

Rent spontant känns det här som ett bra förslag. Vad tycker ni?
Avskaffa tre mot tre.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av Magnutz »

Mattias_87 skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5083335.ab

"Nu har Hockeyligan och Svenska Ishockeyförbundet i alla fall enats om att flytta tillbaka den förlängda mållinjen 70 cm.

Det är ett test som sträcker sig under försäsongen och istället för att linjen är placerad 4.00 meter från sargen hamnar den 3.30 m från kortsargen. Om allt faller i god smak så kommer den nya linje-placeringen att bli permanent i höst."

Rent spontant känns det här som ett bra förslag. Vad tycker ni?
Det kommer smälla mer där och det kommer också öppna upp för fler mål via "köksvägen" - tror jag. Bra eller inte? Det kan jag inte säga förrän jag sett det live. ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Edin
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2008-11-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av Edin »

Magnutz skrev:
Det kommer smälla mer där och det kommer också öppna upp för fler mål via "köksvägen" - tror jag. Bra eller inte? Det kan jag inte säga förrän jag sett det live. ;)
Kommer det inte bli tvärt om? Mycket trängre bakom mål och det blir lättare för backarna att låsa fast bakom mål.

Men det är ju egentligen jävligt svårt att sia om hur det kommer att bli, vi får väl vänta och se...
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Sv: Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av Magnutz »

Edin skrev:
Magnutz skrev:
Det kommer smälla mer där och det kommer också öppna upp för fler mål via "köksvägen" - tror jag. Bra eller inte? Det kan jag inte säga förrän jag sett det live. ;)
Kommer det inte bli tvärt om? Mycket trängre bakom mål och det blir lättare för backarna att låsa fast bakom mål.

Men det är ju egentligen jävligt svårt att sia om hur det kommer att bli, vi får väl vänta och se...
Det blir mindre yta att åka på så smällarna bakom kassen blir fler. Tror jag. ;) ska bli intressant att följa!

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8117
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av Mattias_87 »

http://www.expressen.se/sport/hockey/ma ... -sasongen/

Förlängda mållinjen kommer att vara flyttad hela säsongen. Nu är det permanent.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17523
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av SirDIFalot »

Mattias_87 skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/ma ... -sasongen/

Förlängda mållinjen kommer att vara flyttad hela säsongen. Nu är det permanent.
Sticker ut hakan och säger att jag inte tror att det knappt kommer märkas.
Expert.
tomten
Inlägg: 1006
Blev medlem: 2009-01-15
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av tomten »

SirDIFalot skrev:
Mattias_87 skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/ma ... -sasongen/

Förlängda mållinjen kommer att vara flyttad hela säsongen. Nu är det permanent.
Sticker ut hakan och säger att jag inte tror att det knappt kommer märkas.
Största skillnaden är väl att man inte kommer se mållinjen lika lätt från kortsidan...
På hovet har jag för mig att man behöver vara på rad 9-10 i klacken för att se mållinjen bra. Nu måste man troligen vara ett antal rader högre upp för att se linjen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17523
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av SirDIFalot »

tomten skrev:
SirDIFalot skrev:
Mattias_87 skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/ma ... -sasongen/

Förlängda mållinjen kommer att vara flyttad hela säsongen. Nu är det permanent.
Sticker ut hakan och säger att jag inte tror att det knappt kommer märkas.
Största skillnaden är väl att man inte kommer se mållinjen lika lätt från kortsidan...
På hovet har jag för mig att man behöver vara på rad 9-10 i klacken för att se mållinjen bra. Nu måste man troligen vara ett antal rader högre upp för att se linjen.
Det är sant. Inte superkul...
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av pulverapa »

Jag är inne på SirDIFalots spår här, tror inte det kommer märkas speciellt mycket. Jag är mest bara orolig för att Linkans vardagsrum blivit 70 cm mindre...
Användarvisningsbild
Edin
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2008-11-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av Edin »

pulverapa skrev:Jag är inne på SirDIFalots spår här, tror inte det kommer märkas speciellt mycket. Jag är mest bara orolig för att Linkans vardagsrum blivit 70 cm mindre...
Fast det tror jag kan vara till fördel, ju trängre det blir desto mer kommer Linkans skicklighet att märkas gentemot de som inte har hans gudabenådade handleder. 8)
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
StorStark
Inlägg: 42
Blev medlem: 2011-10-14

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av StorStark »

Totalidiotiskt beslut. Detta kommer bara att innebära att det blir fler icing puckar eftersom backarna med mindre ytutrymme vid egna kortsargen bara kommer att slå bort pucken istället för att våga hålla i den och göra något konstruktivt av den. Eftersom detta idiotförslag gått igenom under nästa säsong så kvarstår det bara att hoppas att de åtminstone är semi-intelligenta nog för att införa on-touch icingen vilket mildrar de negativa sidorna av förslaget de redan klubbat igenom.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8117
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av Mattias_87 »

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... a-malbrak/

"Nästa vecka kan svensk hockey förändras. Då kan det bli tillåtet att sparka in mål med skridskon - och ha spelare i målgården."

Äntligen säger jag till att sparka in pucken i mål. Men spelare i målgården? Kan vi inte då ta bort målgården istället?
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17523
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av SirDIFalot »

På tal om det... Finns det målkameror i Allsvenskan? Det gjorde ju inte det för några år sedan.
Expert.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av crike »

Mattias_87 skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... a-malbrak/

"Nästa vecka kan svensk hockey förändras. Då kan det bli tillåtet att sparka in mål med skridskon - och ha spelare i målgården."

Äntligen säger jag till att sparka in pucken i mål. Men spelare i målgården? Kan vi inte då ta bort målgården istället?
Förslaget menar ju fortfarande att du inte får störa målvakten, vilket jag tolkar som att du inte får ha fysisk kontakt med målvakten inom målgården. Du får nog inte göra en Avery (luften e fri) heller trots att du inte har fysisk kontakt :)

Håller dock med Jimmie att det kanske kan bli lite farligt med spelare som vid trängda situationer försöker sparka in pucken och istället träffar en spelare med skenan, har hört att Abbotts jublar åt detta dock.
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Förlängda mållinjen flyttas bakåt

Inlägg av Metal Machine »

Jag tycker att regeln är bra som den är. Den är redan tydlig. Skenan i isen, vinkla in pucken. Punkt.

Arlbrandts mål i sista matchen mot Modo var, liksom Zibanejads mål mot Luleå i slutspelet 2011, helt i enlighet med regeln, som den var formulerad då. Inget att snacka om egentligen.
Skriv svar