Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av Stulle »

Att han ändå kan spela för klubben igen tyder ju på att han känner något för DIF med tanke på allt som hänt kring honom och föreningen. Även om det inte kommer ske.

Folk måste lära sig att gå vidare.

Let the flames begin ;)
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av minalman »

Postar nästan samma sak här som i en annan tråd, för det här är viktigt tycker jag. Man ska aldrig döma en playmaker och sniper efter hur bra lagkapten han är.
Hur många andra ställde upp som kandidater till att vara kapten förra hösten? Kanske Mackans Djurgårdshjärta tvingade honom att ställa upp fast hans spelarhjärna sade nej?
Jag tycker inte vi ska döma honom utan att ha alla fakta kring kaptensrollen och kontraktsbråket. Som jag minns det gick han ner i lön första året i ES i löfte om att få mer år två och tre. Skulle tro att han själv anser att den överenskommelsen bör gälla även i HA. Rätt eller fel? Jag vet inte. Jag vet inte heller om han varit tvungen att välja mellan att sälja villan eller lira med HV, men en sak är säker. Jag tror honom när han säger att han är Djurgårdare.
Är han en fullgod målskytt med stor lust att lira för oss i ES är inte jag den som är den!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av -daniel- »

Men jag förstår inte, står det inte glasklart i kontraktet att "GÄLLER ÄVEN VID DEGRADERING" så gäller helt enkelt inte kontraktet. Det är verkligen elementärt vid kontraktskrivning eftersom samtliga kontrakt i ES verkar var skrivna efter någon slags mall. Kan inte finnas speciellt många frågetecken där...sen att han vill det skall gälla är en helt annan femma. Handlar garanterat inte om pengarna då han är tämligen välbeställd, utan han är ju bitter på DIF. Något jag personligen inte tycker han har rätt att vara sett till hur han skötte sin roll i laget.

Ingen kan ju förneka att han var ett enda stort skämt som lagkapten som valde att undvika oss fans (tar det faktiskt som en förolämpning) och det räcker för att jag skall bilda mig en klar uppfattning om honom som person.
Bild
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av minalman »

Jag är säker på att han aldrig läste det finstilta om degradering (det gjorde nog ingen).
Det krävs lika mycket av Mackan (i form av nedgrävda stridsyxor) som av oss för att han skulle få komma tillbaka. Men om så blev så skulle i alla fall jag välkomna honom.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Donkels
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2011-10-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av Donkels »

Aldrig att den horungen ska få dra på sig skölden igen
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av DIF_Soldier »

Vår förening var i allra största möjliga behov någonsin. De som kunde ha gjort skillnad men ändå lämnade bör således inte vara välkomna åter. Då tänker jag på Wesslau och Mackan, även Kempe delvis. Hans ålder ursäktar honom dock åtminstone lite.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av Jepe »

Tuzzen skrev:
Jepe skrev:
Tuzzen skrev:
Donkels skrev:MN är paria och drar aldrig mer på sig skölden - punkt slut!!!!
Och vad är inte Challe i s f som sa upp mackan på felaktiga grunder p g a hans inkompetens när det gäller LAS? Hade han haft det så hade det aldrig gått till AD, sen ska även styrelsen ha en stor känga för deras inkompetens i fallet när dom inte stoppar Challe.

Varför lägger man in ca 1,2 miljoner i budgeten ifall man blir fälld i AD innan det ens kommer upp där? Jo för man vet att man är chanslös? Varför gör man inte uppgörelsen innan domen fälls i AD i stället för att gå ut med den efter domen?
Reservera pengar gör man i nästintill alla rättsfall man hamnar i, så inga konstigheter där. Sluta spamma den här tråden nu och ta detta i den länk SirDIFalot länkade till. Ni får gärna hylla MN om ni vill men ta inte det i en tråd om DIF 2014/2015!
Det gör man, MEN i det här fallet gjorde man det innan det ens var upptaget som rättsfall och det säger en hel del!

Varför kan ni inte inse att Challe är den största orsaken till det hela?

Jag svarade bara på inlägget och är så jävla trött på hur ni hackar på mackan och inte vill se sanningen i fallet.

Och du har helt rätt i att vi spammar tråden med det här, MEN varför svarade du inte samma sak på inlägget jag svarade på? kan det bero på att jag ifrågasatte Challes agerande?

btw du behöver inte svara på det här för då blir det mer spammande i tråden
Svarar dig här då:

Minns jag rätt från vad som sades under rättegången så var MN villig att sänka sin lön med 10%, det hade i så fall varit en sänkning från 249' till ca 225' i månaden i HA!! (Rätta mig om jag har fel här någon). Challe och DIF ansåg sig ha rätten att då bryta kontraktet då de ansåg det vara uppenbart att kontraktet endast gällde elitseriespel.

Challe/DIF har ju enligt dom inte skött detta korrekt. Det tar däremot inte bort att Marcus valde att stämma DIF och dra dem inför domstol. Även fast han sen säger sig inte vilja ha "mellanskillnaden" så har han ändå kostat DIF en jäkla massa pengar plus en massa bad will. Som djurgårdare som han påstår sig vara, och så insatt som han borde vara så bör han insett att vi omöjligt kunnat betala den summan i lön till honom i HA, att han sen som kapten och ledande spelare utåt var knäpptyst efter degraderingen var salt i såren efter den värsta säsongen i många djurgårdares liv.

Han själv fick först ett kontrakt med Modo, presenterades på deras hemsida men ett kontrakt som sedan bröts (ni får själva ta reda på varför om ni inte vet) för att snart efter skriva ett lukrativt kontrakt mer Hv. Var i låg det nödvändiga för honom i att stämma DIF? Om han sen inte ville ha ut något av det?

Ni kan hylla honom hur mycket ni vill, jag tänker inte ställa mig i den kön!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
sparwen
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-29
Kontakt:

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av sparwen »

Ser ni Tellan som en riktig djurgårdare? Det gör jag.
Men eftersom han valde andra klubbar i 14 år bara för pengarna så är väl han bara en i mängden av svikare?
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av Jepe »

sparwen skrev:Ser ni Tellan som en riktig djurgårdare? Det gör jag.
Men eftersom han valde andra klubbar i 14 år bara för pengarna så är väl han bara en i mängden av svikare?
Larvig jämförelse!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av seppuko »

Jepe skrev:
sparwen skrev:Ser ni Tellan som en riktig djurgårdare? Det gör jag.
Men eftersom han valde andra klubbar i 14 år bara för pengarna så är väl han bara en i mängden av svikare?
Larvig jämförelse!
Samt om ni sett DIF-Dokumentärens legendaravsnitt med honom när återkomsten (som ej blev av) kommer på tal, då DIF väljer Wesslau före Tellan berör honom så förstår ni att det kanske inte alls bara handlade om pengar?

Att han var värd att spela i NHL och KHL oavsett pengar eller utmaning är väl helt ok, eller?
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av Enbom »

sparwen skrev:Ser ni Tellan som en riktig djurgårdare? Det gör jag.
Men eftersom han valde andra klubbar i 14 år bara för pengarna så är väl han bara en i mängden av svikare?
Såg inte Nilson som en svikare för att han spelade i NHL heller. Det kom när han stämde klubben. Du gör en helt efterbliven liknelse.
Användarvisningsbild
sparwen
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-29
Kontakt:

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av sparwen »

Okej, en larvig jämförelse och en efterbliven liknelse. Bäst jag tänker mig för innan jag skriver nästa gång.

Jag själv tycker ändå den delvis är jämförbar.
Personligen skulle jag kunna stämma en klubb jag älskar om jag anser den gjort fel mot mig. Ska en person jag älskar få bete sig hur som helst mot mig?

Sen ansvaret som lagkapten kanske inte är helt försvarbart, men det är så jävla lätt att sitta på ena sidan och bara döma ut folk.
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av sm910 »

Enbom skrev:
sparwen skrev:Ser ni Tellan som en riktig djurgårdare? Det gör jag.
Men eftersom han valde andra klubbar i 14 år bara för pengarna så är väl han bara en i mängden av svikare?
Såg inte Nilson som en svikare för att han spelade i NHL heller. Det kom när han stämde klubben. Du gör en helt efterbliven liknelse.
Den man älskar den agar man. Annars får man en sektmentalitet där härvor som den nu i gnaget ges en miljö att frodas i. Djurgården behövde det stålbadet, och ska det skyllas på någon är det vår styrelse. Nilson ville stanna kvar i Djurgården efter degraderingen, Nilson ville förhandla om att sänka sin lön inför spel i allsvenskan - Djurgårdens dåvarande ledning valde att ignorera Nilson, stänga ute han från träningarna och riva kontraktet med orden "Ditt kontrakt med Djurgården Hockey har upphört att gälla, du är fri att övergå till vilken klubb du vill". Tycker du seriöst det vore bra för klubben att se mellan fingrarna på en sådan ledning och låta den kulturen frodas, istället ta strid för en sundare arbetsgivarsroll? Stämningen, som förövrigt Unionen och inte Nilson initierade efter kollapsade fackförhandlingar, var det bästa som kunde hända oss. Att säga något annat är sektmentalitet och lojalitet till ett sittande styre snarare än föreningens långsiktigt bästa.

Mitt största problem med Nilson var hur svagt han presterade i sin roll som kapten, men han är knappast den ende Djurgårdsspelaren att underprestera när man halvt ofrivilligt får ett C på bröstet... Hans tystlåtenhet och medieskygghet var ju något man fick räkna med när man satte han som kapten, skulle han gå ut och hålla brandtal eller gråta för skvallerpressen efter degraderingen som vissa efterlyst skulle det bara känts krystat. Vissa leder karismatiskt, andra leder på andra sätt. Djurgården valde knappast omedvetet en som ledde på ett mindre karismatiskt sätt när man tog Nilson.
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av Don66-2 »

sm910 skrev:
Enbom skrev:
sparwen skrev:Ser ni Tellan som en riktig djurgårdare? Det gör jag.
Men eftersom han valde andra klubbar i 14 år bara för pengarna så är väl han bara en i mängden av svikare?
Såg inte Nilson som en svikare för att han spelade i NHL heller. Det kom när han stämde klubben. Du gör en helt efterbliven liknelse.
Den man älskar den agar man. Annars får man en sektmentalitet där härvor som den nu i gnaget ges en miljö att frodas i. Djurgården behövde det stålbadet, och ska det skyllas på någon är det vår styrelse. Nilson ville stanna kvar i Djurgården efter degraderingen, Nilson ville förhandla om att sänka sin lön inför spel i allsvenskan - Djurgårdens dåvarande ledning valde att ignorera Nilson, stänga ute han från träningarna och riva kontraktet med orden "Ditt kontrakt med Djurgården Hockey har upphört att gälla, du är fri att övergå till vilken klubb du vill". Tycker du seriöst det vore bra för klubben att se mellan fingrarna på en sådan ledning och låta den kulturen frodas, istället ta strid för en sundare arbetsgivarsroll? Stämningen, som förövrigt Unionen och inte Nilson initierade efter kollapsade fackförhandlingar, var det bästa som kunde hända oss. Att säga något annat är sektmentalitet och lojalitet till ett sittande styre snarare än föreningens långsiktigt bästa.

Mitt största problem med Nilson var hur svagt han presterade i sin roll som kapten, men han är knappast den ende Djurgårdsspelaren att underprestera när man halvt ofrivilligt får ett C på bröstet... Hans tystlåtenhet och medieskygghet var ju något man fick räkna med när man satte han som kapten, skulle han gå ut och hålla brandtal eller gråta för skvallerpressen efter degraderingen som vissa efterlyst skulle det bara känts krystat. Vissa leder karismatiskt, andra leder på andra sätt. Djurgården valde knappast omedvetet en som ledde på ett mindre karismatiskt sätt när man tog Nilson.
+1
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Marcus Nilson - Luftslottet som sprängdes.

Inlägg av minalman »

Skäll på Unionen och för att de valde Mackan till ett pilotfall där de faktiskt fick rätt. Tror han kände en moralisk skyldighet att ställa upp. Till syvende och sist har man i allmänhet ännu större skyldigheter mot sina kollegor (hockeyspelare som profession) än till sina supportrar. Mackan hade pest och kolera att välja mellan och fast han inte respekteras på Hovet så har han fått respekt från alla som spelar för sin försörjning.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skriv svar