Fotbolls EM 2012

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Sv: Fotbolls EM 2012

Inlägg av pulverapa »

Hurra för 4-6-0-fotbollen! Tror den är framtiden ihop med 7-2-1-fotbollen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av SirDIFalot »

Det är många tränare som sagt att framtidens fotboll kommer att spelas utan forwards.

Folk som automatiskt tycker att så många anfallare man har samtidigt på plan, desto roligare spelar man. Tycker jag är lite ute och cyklar.

Ett 4-2-3-1 system tycker jag inbjuder mycket mer rolig (och bättre) fotboll än exempelvis en 4-4-2 uppställning.
Expert.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av Salas »

Spanien är likt Barcelona oerhört skickliga på det mesta, men inte fan spelar dom en rolig fotboll? Visst får man se något tekniskt nummer här och där, men alla dessa sidledspassar är oerhört tjatigt och bara tråkigt att se. Detta påstående har folk skrattat åt i typ 3-4 års tid, men nu på senare tid börjar fler och fler hålla med mig, vilket man inte minst märkte under detta EM då Spanien i flertalet matcher var utbuade i princip varje gång dom passade i sidled.

Sport går ut på att vinna, och så länge som inte förstapris delas ut automatiskt till laget som spelar roligast så kommer det i dom flesta fallen att vara ett spelförstörande lag som står som vinnare. För att spelförstörande fotboll är just vad Spanien förespråkar, för att det finns noll skönhet i deras sätt att spela fotboll.

Fotbollen hade segrat om Tyskland gått hela vägen i detta mästerskap. Ett Tyskland som har allt och lite där till. Dom har kapaciteten att på ett vanligt sätt försvara en ledning, dom kan på ett utmärkt sätt föra en match, och är dessutom kanske världens bästa kontringslag som kan ställa om fruktansvärt snabbt. Det är sådan som fotbollen bör och i mitt tycke ska vara, lag som så fort bollen erövras sätter in högsta växeln framåt för att få varje fotbollsmatch till öppna historier där det svänger fram och tillbaka likt en tennismatch för att bidra till att åskådarna på plats bjuds på bästa möjliga underhållning för dom grova överpriserna som man måste betala för att se på internationell toppfotboll.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Sv: Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av Magnutz »

Salas skrev:Spanien är likt Barcelona oerhört skickliga på det mesta, men inte fan spelar dom en rolig fotboll? Visst får man se något tekniskt nummer här och där, men alla dessa sidledspassar är oerhört tjatigt och bara tråkigt att se. Detta påstående har folk skrattat åt i typ 3-4 års tid, men nu på senare tid börjar fler och fler hålla med mig, vilket man inte minst märkte under detta EM då Spanien i flertalet matcher var utbuade i princip varje gång dom passade i sidled.

Sport går ut på att vinna, och så länge som inte förstapris delas ut automatiskt till laget som spelar roligast så kommer det i dom flesta fallen att vara ett spelförstörande lag som står som vinnare. För att spelförstörande fotboll är just vad Spanien förespråkar, för att det finns noll skönhet i deras sätt att spela fotboll.

Fotbollen hade segrat om Tyskland gått hela vägen i detta mästerskap. Ett Tyskland som har allt och lite där till. Dom har kapaciteten att på ett vanligt sätt försvara en ledning, dom kan på ett utmärkt sätt föra en match, och är dessutom kanske världens bästa kontringslag som kan ställa om fruktansvärt snabbt. Det är sådan som fotbollen bör och i mitt tycke ska vara, lag som så fort bollen erövras sätter in högsta växeln framåt för att få varje fotbollsmatch till öppna historier där det svänger fram och tillbaka likt en tennismatch för att bidra till att åskådarna på plats bjuds på bästa möjliga underhållning för dom grova överpriserna som man måste betala för att se på internationell toppfotboll.
Årets +1

Katalonien har klonat Sidleds-Danne.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av -daniel- »

Personligen tycker jag kritiken mot Spaniens sätt att spela fotboll är något överdriven.. förstår inte riktigt vart det kommer i från. JA, de trillar boll länge och väl. Men det kortpassningsspel som genierna i deras trupp besitter är några divisioner över alla andra lag. Sättet att "såga sig igenom" ett försvar har ju visat sig hyfsat framgångsrikt, och har man en spelare som Iniesta som ser ut att bara bli bättre o bättre ju mindre ytorna är, så är mycket vunnet redan från början.

Sen blir det kanske en aning för mycket ibland, men samtidigt så förstår man att de väljer att spela på det sättet när man förfogar över spelare med de här kvalitéerna.

Känns som det blivit "populärt" att såga Spanien och deras passningsspel helt plötsligt - trots att de spelat på samma sätt under ganska lång framgångsrik tid nu....
Bild
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av SirDIFalot »

Enda skillnaden på Spanien nu kontra 2008 och 2010 var ju att de inte hade en anfallare i form som kunde förvalta alla dessa fina anfall. Torres var ur slag och man satte in Fabregas och försökte passa sig igenom hela motståndet. Så fort Torres kom in och de faktiskt fick ett djupledslöpande alternativ så blev det ju riktigt "roligt" att kolla på.

Det är bra fotboll. Är det rolig fotboll? Det är helt upp till var och en vad man gillar för system, taktik, spelsätt och spelare.
Expert.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Sv: Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:Personligen tycker jag kritiken mot Spaniens sätt att spela fotboll är något överdriven.. förstår inte riktigt vart det kommer i från. JA, de trillar boll länge och väl. Men det kortpassningsspel som genierna i deras trupp besitter är några divisioner över alla andra lag. Sättet att "såga sig igenom" ett försvar har ju visat sig hyfsat framgångsrikt, och har man en spelare som Iniesta som ser ut att bara bli bättre o bättre ju mindre ytorna är, så är mycket vunnet redan från början.

Sen blir det kanske en aning för mycket ibland, men samtidigt så förstår man att de väljer att spela på det sättet när man förfogar över spelare med de här kvalitéerna.

Känns som det blivit "populärt" att såga Spanien och deras passningsspel helt plötsligt - trots att de spelat på samma sätt under ganska lång framgångsrik tid nu....
För min del är det som Salas skriver. Jag ruttnar på sidledare, trekantsblaj och passpasspass. Fotboll ska klä av motståndet, snabbt som vinden med passningar som öppnar ytor framåt och som alltid söker just framåt. Jag gillar också uppställningar som har forwards.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Sv: Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av -daniel- »

Magnutz skrev:
-daniel- skrev:Personligen tycker jag kritiken mot Spaniens sätt att spela fotboll är något överdriven.. förstår inte riktigt vart det kommer i från. JA, de trillar boll länge och väl. Men det kortpassningsspel som genierna i deras trupp besitter är några divisioner över alla andra lag. Sättet att "såga sig igenom" ett försvar har ju visat sig hyfsat framgångsrikt, och har man en spelare som Iniesta som ser ut att bara bli bättre o bättre ju mindre ytorna är, så är mycket vunnet redan från början.

Sen blir det kanske en aning för mycket ibland, men samtidigt så förstår man att de väljer att spela på det sättet när man förfogar över spelare med de här kvalitéerna.

Känns som det blivit "populärt" att såga Spanien och deras passningsspel helt plötsligt - trots att de spelat på samma sätt under ganska lång framgångsrik tid nu....
För min del är det som Salas skriver. Jag ruttnar på sidledare, trekantsblaj och passpasspass. Fotboll ska klä av motståndet, snabbt som vinden med passningar som öppnar ytor framåt och som alltid söker just framåt. Jag gillar också uppställningar som har forwards.
Har dock väldigt svårt att förstå att man kan kalla den typen av fotboll spelförstörande, var framförallt det jag hängde upp mig på.

Jag tycker dock inte heller det är fantastiskt roligt att se på (därav att jag tokhejjade på Italien innan finalen igår).
Bild
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Sv: Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:
Magnutz skrev:
-daniel- skrev:Personligen tycker jag kritiken mot Spaniens sätt att spela fotboll är något överdriven.. förstår inte riktigt vart det kommer i från. JA, de trillar boll länge och väl. Men det kortpassningsspel som genierna i deras trupp besitter är några divisioner över alla andra lag. Sättet att "såga sig igenom" ett försvar har ju visat sig hyfsat framgångsrikt, och har man en spelare som Iniesta som ser ut att bara bli bättre o bättre ju mindre ytorna är, så är mycket vunnet redan från början.

Sen blir det kanske en aning för mycket ibland, men samtidigt så förstår man att de väljer att spela på det sättet när man förfogar över spelare med de här kvalitéerna.

Känns som det blivit "populärt" att såga Spanien och deras passningsspel helt plötsligt - trots att de spelat på samma sätt under ganska lång framgångsrik tid nu....
För min del är det som Salas skriver. Jag ruttnar på sidledare, trekantsblaj och passpasspass. Fotboll ska klä av motståndet, snabbt som vinden med passningar som öppnar ytor framåt och som alltid söker just framåt. Jag gillar också uppställningar som har forwards.
Har dock väldigt svårt att förstå att man kan kalla den typen av fotboll spelförstörande, var framförallt det jag hängde upp mig på.

Jag tycker dock inte heller det är fantastiskt roligt att se på (därav att jag tokhejjade på Italien innan finalen igår).
Jag tycker nog inte att det är spelförstörande - det är annorlunda mot vad jag gillar. De startade finalen utan en dedikerad striker. Utan en riktig anfallare. Att de byter in den ende i laget som är en striker först i andra halvlek när matchen redan är död säger allt för mig.

De får gärna vara världsmästare i Passa Bollen och såga sig igenom allt hela vägen till mållinjen, fine. När Iniesta för böttielfte gången väljer passning i straffområdet där ett avslut är att föredra vomerar jag. För helvete, skjut och låt de andra ta returen. Om det blir en sån. Åtminstone hälften av gångerna?

Tyskland är det bästa fotbollsvärlden har att erbjuda nu, enligt mig. En starkt offensiv försvarslinje (kan ibland ställa till det), mittfält av yppersta klass som verkar uppfatta allt som sker och som kan vända spelet på 3 sekunder. Anfallarna är så som jag vill de ska vara. Crash the net-mentatliet där avslut är Gud. Sedan ska de ha jävligt mycket extra cheddar på bratwursten för att de vill stå upp och spela fotboll istället för det som 9 av 10 andra fotbollsnationer pysslar med. De väljer att försöka stå på benen för att spela fotboll medan andra kör döende svanen, om och om igen.

Så. Spanien/Barcelona/Katalonien får spela som laget gör. Det är effektivt och oerhört svårstoppat. Jag är dock inte alls road av spelet. Det är skittråkigt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av -daniel- »

Jag skriver bara att det var befogat att gnälla rejält på ett lag som exempelvis Grekland när de vann EM 2004 - där kan vi prata spelförstörande fotboll...Spanien äger ju bollen åtminstone och försöker ta sig framåt på planen, lag som enbart slår i från sig är hästlängder värre än något annat i mitt tycke.

Sen går ju som vi alla vet sport ut på att vinna...
Bild
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av Magnutz »

-daniel- skrev:Jag skriver bara att det var befogat att gnälla rejält på ett lag som exempelvis Grekland när de vann EM 2004 - där kan vi prata spelförstörande fotboll...Spanien äger ju bollen åtminstone och försöker ta sig framåt på planen, lag som enbart slår i från sig är hästlängder värre än något annat i mitt tycke.

Sen går ju som vi alla vet sport ut på att vinna...
Att Grekland vann var hemskt att se. De spelade inte fotboll, de körde sköldpaddsformation med dobbarna utåt.

Spanien var värdiga mästare för de är bäst. De vinner ju. :) Men...

Nuff said! Nu hoppas jag vi börjar skramla till Otto snart.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av Metal Machine »

Fan... satt precis och läste igenom Olof Lundhs sammanfattning över EM och jag blir deprimerad över att påminnas om att allting är slut. Om två år - när nästa stora turnering går av stapeln - kommer det att spelas i Brasilien. Känns ju sådär lockande.

När det gäller finalen var det en stor besvikelse på alla sätt. Fel vinnare, obefintlig underhållning, tråkigt avgörande (skadan), etc. Det förbättrar knappast min sinnesstämning. Och Platini öppnar för ett mer spritt arrangemang 2020. Må han inte lyckas genomdriva sina planer. Någonsin.
Användarvisningsbild
Enbom
Inlägg: 2772
Blev medlem: 2006-09-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Fotbolls EM 2012

Inlägg av Enbom »

Jaja, fotbolls-EM-tråd, men finns ingen för landslagsfotboll vad jag kan se. Orkar inte starta en ny.

Att man aldrig får vinna pengar på detta jävla landslag alltså. Men lagom mysigt kryss!
Användarvisningsbild
XantE
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-03-28
Säsongskort: Ja

Fotbolls EM 2012

Inlägg av XantE »

Enbom skrev:Jaja, fotbolls-EM-tråd, men finns ingen för landslagsfotboll vad jag kan se. Orkar inte starta en ny.

Att man aldrig får vinna pengar på detta jävla landslag alltså. Men lagom mysigt kryss!
Galet var ordet.
Skriv svar