Allsvenskan 2012/13

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Allsvenskan 2012/13

Inlägg av jensa öhling »

Här kan vi skriva om allsvenskan i stort. Inte bara DIF, men förstås alltid ur ett DIF-perspektiv.


Har kollar lite på de andra trupperna och går ju ganska snabbt att utläsa vilka som är våra tuffaste konkurrenter:

Örebro - jämn, bred trupp med stor allsvensk rutin och seriens vassaste forward Sjödell-Wiklander. Frågetecken för Riddarn i mål som haft jobbiga säsonger på slutet, men som ju har hög kapacitet.

Leksand - mycket talangfullt lag som bör växa till denna säsong när unga talanger som Filip Forsberg, Bibic, Hanses blivit ett år äldre.

SSK - värvat mycket klokt med Anton Forsberg i mål, Johan Jonsson på backen och särskilt Fredric Andersson, Johan Andersson och Fleury framåt. Får de in Robert Carlsson från MIF och Mattias Carlsson från oss - som det ryktas om - blir de mycket farliga. Glöm inte att Mattias Carlsson var väldigt bra i SSK innan han kom till oss.

Outsiders:

MIF - Tappat tunga namn, men fyllt på bra på forwardssidan med Meijer, Mattias Persson, Jadeland, Bergström. Men backsidan är än så länge väldigt svag.

Bofors - Tappat bla Lidström (till oss) och Linus Persson. Men jobbiga att möta lär dom fortsätta att vara. Lånar alltid in 3-4 bra namn i augusti från Elitserien.


Sammantaget blir det förstås väldigt avgörande vad vi får in för målvakt. Men ännu viktigare att vi får in rätt mentalitet i laget, att grabbarna är villiga att ta fajten även mot "sämre" lag. Gör vi det ska vi bara ta oss till Kvalserien. Väl där är det ju vidöppet.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 419
Blev medlem: 2011-04-10

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av John Terry »

Inte för att vara den som är den, men är inte den här tråden samma sak som tråden "Säsongen 12/13"?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av SirDIFalot »

John Terry skrev:Inte för att vara den som är den, men är inte den här tråden samma sak som tråden "Säsongen 12/13"?
Jag tycker "Säsongen 12/13" och "Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm" är väldigt lika framför allt.
Expert.
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av jensa öhling »

I den tråden diskuteras ju bara vårt lag. Här tänkte jag att man ska diskutera serien i stort. Oss djurgårdare emellan.

Hade missat tråden "säsongen 12/13". Den känns ju mer lik denna måste jag medge, fast med ett alldeles för likt namn med "säsongen 12/13 kedjorna.."

Jaja, admin får väl slå ihop denna med säsongen 12/13. Gärna med min rubrik allsvenskan 12/13 för att skilja ut den mot andra snarlika trådnamn.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tycker det går bra att ha en Allsvenskan-tråd där vi kan diskutera dom andra lagen och en säsongen-tråd för diskutera vårt lag.

Däremot brukar Allsvenskan/Elitserie-tråden ligga i Övrig sport delen i vanliga fall.
Expert.
Harold Camping
Inlägg: 387
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av Harold Camping »

Är egentligen inte så mycket för att tippa någonting i Juni, men lite tankar man kan ha och jag tror nog att vi tar en plats bland topp 3.

1. För mig är Leksand den givna favoriten i Allsvenskan, kontinuiteten i laget slår alla andra lag och man har klasspelare på varje position. Erik Hanses är förmodligen bäst i serien och backsidan med Timander i spetsen ser otroligt stark ut. Forwardssidan är fylld av spelare med erfarenhet från Allsvenskan och här finns både spets och bredd. Tänker främst på spelare som Ryno, Prestberg och Bergenström. Tar spelare som Martin Janholhs sett steg till så är det här Allsvenskans bästa lag. Leksand spelar i Elitserien 13/14.

2. Andraplatsen tas upp av Örebro som enligt mig förbättrat målvaktssidan med Ridderwall och Andreasson som handledare. På backsidan har man gjort 2 värvningar prestigevärvningar i Gartner och Mitell som är 2 av Allsvenskans bästa backar. Kvar i forwardsleden är de ledande spelarna Löwdahl, Weinstock, Wiklander och Aulin, värvningen av Simon Olsson kan bli årets fynd. Vidare så ansluter Yetman som bör göra 20-25 mål. Örebro ser riktigt starka ut.

3. Här landar då Djurgården om vi lyckas med de sista värvningarna. Dock så finns det fortfarande en del punkter som oroar mig.

* Vi måste han en målvakt av hög allsvensk klass.

* Vi måste få in en bra PP-back och Scalzo är på pappret en dröm. Timmy och Granath kommer få ta ett stort defensivt ansvar när backar som Gustafsson sprider puckar på ren fjolårsmanér. Vidare så hoppas jag verkligen på Lidström och hans egenskaper som spelskicklig PP-back.

* Vem ska göra målen? Skulle Johner eller Åberg få en dålig säsong så är vi riktigt illa ute på den fronten. Tycker nog som en hel den redan antytt här inne att man borde ha satsat på en målskytt istället för t.ex. Tim.


Åberg - Johner - Bremberg

Ölvestad - Ottosson - Hank

Sörensen - Ljungh - Tim

Blomstrand - Eklund - Holmqvist

Wennberg
Weigel


PP-back - Granath

Timmy - Lidström

Gustafsson - Arnesson


Holm
Falk
Lenhammer
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av jensa öhling »

Bra inlägg. Ser också Leksand och Örebro som favoriter just nu. Känns som de har bättre lag medan vi har tagit in bra spelare, i stället för att bygga ett lag. Ett exempel är att vi nästan helt saknar högerskyttar, samt målskyttar.

Sen är det ju vi som kommer vara laget alla vill slå.
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av Rocky3000 »

Var tror ni om KHK's chanser att klara sig kvar HA? Tror de blir farliga! Snacka om underdogs! Ingen vet någonting om "pop" laget..
Bild
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av jensa öhling »

http://arkiv.dt.se/2012/05/20120530/FKA ... 8.indd.pdf

DIF tippade 3:a av Dalademokraten. Känns väl rätt rimligt om man nu utgår från att vi får in en hygglig keeper.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av -daniel- »

Lite för tidigt att tippa utgången, men det känns som det är - på pappret - tre lag som faktiskt är i en klass för sig. Leksand, Örebro och Djurgården.

Leksand tror jag äntligen (för deras skull, alltså) har hittat den där kontinuitet som eftersöks så fantastiskt länge. En bra stomme, stabilt försvar med bra backar och en fin målvakt. Frågetecknet gäller dock framåt; hur bra är Prestberg år 2012/13? I övrigt inga jättetoppar framåt vilket kan bli deras fall. Bedrövligt PP förra året väl om jag minns rätt och förlitar sig nog lite för mycket på "Veckans Bonnjävel" för att vara trygga.

Örebro känns också tämligen homogena, gillar framförallt Jared Aulin som utan tvekan är en av seriens främsta forwards. Yetman är också rätt spännande på den här nivån. Naturligtvis tungt att tappa Conny men tror de klarar sig bra ändå. Lär ha ett riktigt bra målvaktspar i Rahm och Ridderwall när serien väl startar...

SSK känns ovanligt spännande tycker jag också, dock väldigt tufft att bli av med Hudacek även fast nuvarande målvaktsposten ser rätt bra ut ändå. Riktigt kanonförvärv i Fleury, och i övrigt många hemvändare och Södertälje-killar i laget som bildar en stark stomme. Kan utmana om top 3 även fast jag inte tror de kommer göra det.

Bofors har nog tappat för många tongivande spelare för att bli lika framgångsrika, även fast jag inte har full koll på vad dom har ersatt med. Malmö tror jag kommer få ihop ett lag som definitivt kommer kriga betydligt bättre än förra säsongen, säkert vara med och slåss om förkvalplatserna men top 3 blir oerhört svårt. Resten av lagen verkar väldigt slätstrukna vad jag läst mig till...
Bild
Harold Camping
Inlägg: 387
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av Harold Camping »

-daniel- skrev:Lite för tidigt att tippa utgången, men det känns som det är - på pappret - tre lag som faktiskt är i en klass för sig. Leksand, Örebro och Djurgården.

Leksand tror jag äntligen (för deras skull, alltså) har hittat den där kontinuitet som eftersöks så fantastiskt länge. En bra stomme, stabilt försvar med bra backar och en fin målvakt. Frågetecknet gäller dock framåt; hur bra är Prestberg år 2012/13? I övrigt inga jättetoppar framåt vilket kan bli deras fall. Bedrövligt PP förra året väl om jag minns rätt och förlitar sig nog lite för mycket på "Veckans Bonnjävel" för att vara trygga.

Örebro känns också tämligen homogena, gillar framförallt Jared Aulin som utan tvekan är en av seriens främsta forwards. Yetman är också rätt spännande på den här nivån. Naturligtvis tungt att tappa Conny men tror de klarar sig bra ändå. Lär ha ett riktigt bra målvaktspar i Rahm och Ridderwall när serien väl startar...

SSK känns ovanligt spännande tycker jag också, dock väldigt tufft att bli av med Hudacek även fast nuvarande målvaktsposten ser rätt bra ut ändå. Riktigt kanonförvärv i Fleury, och i övrigt många hemvändare och Södertälje-killar i laget som bildar en stark stomme. Kan utmana om top 3 även fast jag inte tror de kommer göra det.

Bofors har nog tappat för många tongivande spelare för att bli lika framgångsrika, även fast jag inte har full koll på vad dom har ersatt med. Malmö tror jag kommer få ihop ett lag som definitivt kommer kriga betydligt bättre än förra säsongen, säkert vara med och slåss om förkvalplatserna men top 3 blir oerhört svårt. Resten av lagen verkar väldigt slätstrukna vad jag läst mig till...
Bra inlägg.

Ställer mig dock lite frågande till SSK som verkligen har en vek backsida än så länge. Jag vet att den absolut inte är färdig men jag tror att man måste få in 2-3 klassbackar för att det ska gå ihop sig i de bakre leden. Just nu är det väl Johan Jonsson som är den där backen man VET levererar.

Dom ser dock riktigt intressanta ut framåt, Fleury, Johan och Fredric Andersson är klass rakt igenom på allsvensk nivå. SSK känns precis som du säger väldigt spännande.

Malmö i sin tur tror jag kommer överraska till skillnad från förra året, Sylvegård har gjort ett riktigt bra jobb gällande värvningar, åtminstone på forwardssidan med namn som Bergström och Meijer. Här har vi dock lite samma problem som SSK att man måste få in ett par riktigt bra backar för att kunna utmana på riktigt.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av -daniel- »

Delar din uppfattning om SSK's backsida, tror att de måste få in en lika rutinerad pjäs som Strudwick var för att klara sig. Han bar verkligen deras försvar förra säsongen enligt alla SSK-rapporter jag hört.

Håller nog med om Malmö också, nog inte helt omöjligt de slutar högre upp men topp 3? Nej. Gillar dock Sylvegård starkt, har en konstig förkärlek för allt om Redhawks så jag tror fan jag följt deras händelser nästintill lika noggrant som Djurgårdens... Satt för fan och kollade på hela presskonferensen från Qvarfort och Sylvegård när den här Stenbeck-soppan uppdagades förut. :lol:

Känns dock som Malmö framförallt saknar en stark förstacenter för att kunna utmana på allvar. Men nu är väl truppen hyfsat långt i från att vara klar så de kanske hittar något, men nog svårt när man blir tvingade att kapa spelarbudgeten till runt 12 miljoner från förra årets ca 34...
Bild
Harold Camping
Inlägg: 387
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av Harold Camping »

-daniel- skrev:Delar din uppfattning om SSK's backsida, tror att de måste få in en lika rutinerad pjäs som Strudwick var för att klara sig. Han bar verkligen deras försvar förra säsongen enligt alla SSK-rapporter jag hört.

Håller nog med om Malmö också, nog inte helt omöjligt de slutar högre upp men topp 3? Nej. Gillar dock Sylvegård starkt, har en konstig förkärlek för allt om Redhawks så jag tror fan jag följt deras händelser nästintill lika noggrant som Djurgårdens... Satt för fan och kollade på hela presskonferensen från Qvarfort och Sylvegård när den här Stenbeck-soppan uppdagades förut. :lol:

Känns dock som Malmö framförallt saknar en stark förstacenter för att kunna utmana på allvar. Men nu är väl truppen hyfsat långt i från att vara klar så de kanske hittar något, men nog svårt när man blir tvingade att kapa spelarbudgeten till runt 12 miljoner från förra årets ca 34...
Haha samma här. Såg alla 78 delar eller vad det var. Tog en jävla tid gjorde det. Men det är väl så att Malmö alltid har intressanta projekt och satsningar, även om det går åt helvete med jämna mellanrum.

Gällande Malmös lag så är det precis som du säger, att Morten Green och Robban Carlsson lämnar gynnar endast ekonomin och inte lagets spel enligt min mening. Dock så är det väl tänkt att Bergström ska lira center? en riktigt bra värvning hur som.

Malmö är ett lag som berör helt klart, för jag har märkt att det är lika roligt varje gång dem misslyckas med något men som sagt, i år blir dem nog att räkna med.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av -daniel- »

Herregud, finns det fler som plågade sig igenom Redhawks PK'n? :lol:

Malmö berör verkligen, men så är det med alla lag som borde finnas i Elitserien till skillnad mot skitklubbar som Rögle och Timrå...

Men ja, Bergström är garanterat tänkt som center men tveksam om han håller som förstacenter - en bra spelare är det hursomhelst.
Bild
Frajn
Inlägg: 195
Blev medlem: 2012-04-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av Frajn »

-daniel- skrev:Herregud, finns det fler som plågade sig igenom Redhawks PK'n? :lol:
Det var ju som idrottens svar till "Skilda världar". På ett sätt var det roligt att höra om soppan men tänk er tanken på att hålla på rödhökarna när det blir sådant kaos för något som egentligen inte handlar om idrottsliga prestationer. Fy fan! Bara jag som tycker att de är HA:s motsvarighet till bajen?
Ur spår bönder!
Skriv svar