VM 2012

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: VM 2012

Inlägg av Mash »

Kanada ute ur VM! Vilken jäkla skräll!
Användarvisningsbild
reservjesus
Inlägg: 1066
Blev medlem: 2007-09-28

Re: VM 2012

Inlägg av reservjesus »

Mash skrev:Kanada ute ur VM! Vilken jäkla skräll!
Vilken kapten Getzlaf är, sånt man vill ha!
clowns to the left of me, jokers to the right
Användarvisningsbild
Remy Lebeau
Inlägg: 1511
Blev medlem: 2006-04-09
Ort: Tokyo, Japan.

Re: VM 2012

Inlägg av Remy Lebeau »

Dryga, äckliga, självgoda Kanada utslaget.
UNDERBART!

Kunde inte bli en bättre start på kvartsfinalerna.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: VM 2012

Inlägg av Mash »

Indeed. Skönt med Kanada ute.

Tror ni det blir likadant mellan Ryssland - Norge? Personligen tror jag Norge får det svårt.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: VM 2012

Inlägg av sensei »

Synd att Kanada är utslagna. Nu blev just VM (ännu) tråkigare. Väldigt konstigt att så många vill ha ett tråkigt VM med olika obskyra ex-tjeckiska enklaver istället för klassiska lag som drar publik, entusiasm och tänder vinnarmentaliteten.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: VM 2012

Inlägg av Túrin Turambar »

Du menar inte att Tjeckoslovakien är ett klassiskt lag då? De var exempelvis det enda lag som stal guld av Sovjet under 60- och 70-talen. Det finns en jävla massa hockeykultur bevarad i både Tjeckien och Slovakien.

De fyra klassiska nationerna bör anses vara Kanada, Sovjet/Ryssland, Sverige och Tjeckoslovakien. Alla andra nationer (inklusive Finland och USA är obetydliga i ett historiskt perspektiv). Och slovaker ingick förstås i relativ hög utsträckning i det tjeckoslovakiska laget.

Slovakiens tre stora (Bondra, Palffy, Satan) har f ö tillsammans gjort fler NHL-poäng än Forsberg, Sundin och Alfredsson tillsammans.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9467
Blev medlem: 2009-12-01

Re: VM 2012

Inlägg av Jim Morrison »

Túrin Turambar skrev:Du menar inte att Tjeckoslovakien är ett klassiskt lag då? De var exempelvis det enda lag som stal guld av Sovjet under 60- och 70-talen. Det finns en jävla massa hockeykultur bevarad i både Tjeckien och Slovakien.

De fyra klassiska nationerna bör anses vara Kanada, Sovjet/Ryssland, Sverige och Tjeckoslovakien. Alla andra nationer (inklusive Finland och USA är obetydliga i ett historiskt perspektiv). Och slovaker ingick förstås i relativ hög utsträckning i det tjeckoslovakiska laget.

Slovakiens tre stora (Bondra, Palffy, Satan) har f ö tillsammans gjort fler NHL-poäng än Forsberg, Sundin och Alfredsson tillsammans.
Om du pratar om Peter Bondra, Zigmund Palffy och Miroslav Satan så har du fel.

Slovakerna = 2340 poäng tillsammans
Svenskarna = 3316 poäng tillsammans

Dessutom så skulle jag säga att Nicklas Lidström är mycket större än Daniel Alfredsson och om man sätter dit honom istället för Alfie så blir poängen 3376.

Vilken statistik syftade du på när du drog ur dig det där?
Senast redigerad av Jim Morrison den 2012-05-17 17:30:51, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: VM 2012

Inlägg av Túrin Turambar »

För ett par år sedan sas det i TV inför en VM-match mellan Sverige och Slovakien, men jag måste ha mints fel. Hmmm, jag undrar vilken den korrekta jämförelsen var? Jag tror att det var i VM-turneringen Slovakien vann, i Sverige 2002.

Jag är rätt säker på att de svenska spelarna var Sundin, Forsberg och Alfredsson och att för slovakerna var det åtminstone Bondra och Palffy. I och för sig har det gjorts en del poäng sedan dess. :oops:
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: VM 2012

Inlägg av Túrin Turambar »

Det kan möjligen ha varit en måljämförelse. Nu leder svenskarna, men Bondra slutade betydligt tidigare än de andra och Alfredsson har väl ökat på sin målstatistik rejält sedan dess. Skillnaden i mål är obetydlig. Jag är ledsen att statistiken var felaktig, men min poäng tycker jag fortfarande står i och med dessa siffror.

Forsberg (249 NHL-mål)
Sundin (564)
Alfredsson (416)
1229


Bondra (503)
Palffy (329)
Satan (363)
1195

(I måljämförelsen skulle bytet av Alfredsson till Lidström (264) dra ner svenskarna under slovakerna, vilket självklart har att göra med att backar gör färre mål.)
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: VM 2012

Inlägg av sensei »

Túrin Turambar skrev:Du menar inte att Tjeckoslovakien är ett klassiskt lag då?
Jodå, absolut ser jag Tjeckoslovakien och Sovjet som klassiska (ex) lag, faktum är att ett av mina starkaste VM-minnen förutom när Sandström trycker in 2-2 1987 (*), är när tjeckerna slog ryssarna för typ 30 år sedan. Skrämmande vad gammal jag börjar bli.

Men när vi nu istället möter lag som vitryssland, kazakstan (etc), dvs de spillror som finns kvar efter järnridån så känner jag att Kanada är något mer entusiasmerande. Mot den bakgrunden blir jag förvånad när det uttrycks glädje att Kanada åker ur.

Jag vill se heta fajter.

(*)



Enormt mål. Man trodde inte det var sant.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: VM 2012

Inlägg av Túrin Turambar »

Jag förstår din poäng men var väl relativt neutral mellan Kanada och Slovakien. Jag tycker att Slovakien är en betydligt mer etablerad och intressant hockeynation än t ex Vitryssland och Kazakstan.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: VM 2012

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

reservjesus skrev:
Mash skrev:Kanada ute ur VM! Vilken jäkla skräll!
Vilken kapten Getzlaf är, sånt man vill ha!
VM:s höjdpunkt,
Inte den stackars Slovakens knäskada då utan Kanadas uttåg efter Getzlafs äckel-tilltag.
Skööööön..............T!

Bli alltid enormt tillfredsställd att se Kanadas 0-ansikten efter tidiga uttåg från VM & OS.
Ser ut som att dom tänker typ:
-va faan hände där då? vi ska ju vinna guld ju, annars hade vi ju aldrig åkt hit.......& så kommer dom där & förstör allting

Getzlaf borde få både böter & en saftig avstängning.
Såna där tacklingar kan avsluta någons karriär.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Sv: VM 2012

Inlägg av Magnutz »

Landslagets backspel påminner om vårt från förra säsongen...

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: VM 2012

Inlägg av sensei »

Förresten, ni som har följt Slovakien i VM, är Tomas Kopecky med i laget?

Helt fantastisk spelare. Storlek, målsinne, mod, handleder och en härligt kort stubin. Har kollat in honom ett antal gånger i Bank Atlantic center med stor behållning.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9642
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: VM 2012

Inlägg av Túrin Turambar »

Ja, han gjorde 1-0 för Slovakien idag.
Skriv svar