Utökning av Elitserien eller ändring av kvalserien?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar

Utökning av Elitserien?

Ja, X antal klubbar från Sverige
11
50%
Ja, X antal klubbar från Skandinavien
3
14%
Nej, men ha kvar dagens kvalsystem från Allsvenskan
5
23%
Nej, men låt även vinnaren från Danmark/Norge vara med och kvala
3
14%
 
Antal röster: 22

jamesphillip
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-01-28

Utökning av Elitserien eller ändring av kvalserien?

Inlägg av jamesphillip »

Det har ju diskuterats förut både om utökning av Elitserien och om lag från Oslo och Köpenhamn ska få möjligheten att kvala in sig. Mats Ahdrian var väl en person som ansåg att det vore bra(?). Och Kulon har väl vart inne på lite samma spår när han ville få med Vålerenga i Europaligan.

Vad tycker ni, skulle det vara bra/dåligt, intressant/tråkigt, utvecklande/förstörande?

Såg på en lista över klubb budget att bland annat norska Sarpsborg och Stavanger har större budget än t.ex Leksand och andra topplag i allsvenskan. Tror Stavanger låg i klass med Malmös tokhöga budgetsatsning.
amatören
Inlägg: 7
Blev medlem: 2010-10-31

Re: Utökning av Elitserien eller ändring av kvalserien?

Inlägg av amatören »

Att låta vinnaren från norska å danska ligan vara med å kvala ser jag inget fel med. Men om dom tar sig upp vette fan?

Utökning så vette fan, då är jag för svenska klubbar. Om norska å danska ska vara med så bör dom kvala upp sig först å visa att dom kan satsa.

Rösta på sista alternativet. :)
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Utökning av Elitserien eller ändring av kvalserien?

Inlägg av Mattias_87 »

Skulle inte se några problem med en skandinavisk liga, där såklart Sverige ska ha minst tolv platser som nu i ligan och sen kanske fyra platser till där norska och danska lag kan kvala in sig.
Avskaffa tre mot tre.
jamesphillip
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-01-28

Re: Utökning av Elitserien eller ändring av kvalserien?

Inlägg av jamesphillip »

Jag ser att det är väldigt jämnt runt omröstningen. Det jag skulle kunna tänka mig en liga med 16 svenska klubbar och 4 från Danmark/Norge.

Jag tror att det är viktigt att något sker med Elitserien, en liga som har sett exakt lika dan ut sen 70-talet medan resten av Europa har utvecklats och flera länder idag ingår i internationella ligor.

Det jag ser som det största hotet för Elitserien är EBEL och KHL som ständigt får fler länder att gå med. EBEL fick med ett lag från Tjeckien nyligen och KHL ett från Slovakien. Nästa säsong så deltar ett lag från Italien i KHL och säsongen därpå....?

Om tyska, tjeckiska och schweiziska lag får för sig att gå med i EBEL och KHL så blir det väldigt svårt för Elitserien att behålla sin "andraplats" i Europa. Och om Åbo från FM-ligan väljer att gå med i KHL till nästa säsong så kanske fler finska lag följer efter.

Jag tror internationellt är den enda utvägen om vi ska överleva. Det vore grymt tråkigt om vi i Europa år 2050 hade två starka ligor ála KHL i öst och EBEL i central-väst Europa. Och Elitserien förlorar all sin prestige och slagkraft till utlandet när spelarna väljer att lämna tidigt.

Om Norge/Danmark är rätt utväg vet jag icke. Men det vore väl det mest simpla att låta ett lag från Oslo och ett från Köpenhamn kvala in sig i Elitserien. Två städer som praktiskt taget nästan ligger i Sverige.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Utökning av Elitserien eller ändring av kvalserien?

Inlägg av pulverapa »

Ett schweiziskt lag ska ju gå med i KHL 2014/2015, de ska heta Helvetics.

Tidigare har jag varit för en europeisk liga men European Trophy i gjorde mig för besviken så jag förkastar numer den idén. Blev riktigt uppretad när pajaslaget Red Bull Salzburg gick och vann hela ET, ett lag som vi skojade med på försäsongen. De gick inte ens till slutspel egentligen men fick vara med i alla fall. Väl där ställde de väl upp med 15 kanadensare...

Jag tycker absolut vi ska utöka Elitserien till 14 eller 16 lag. Varför vara så konservativ? Fotbollsallsvenskan utökade väl med ett antal lag häromåret, då borde Elitserien klara av det också. Jag tror dessutom Hockeyallsvenskan är betydligt närmare Elitserien spelmässigt än vad Superettan är Allsvenskan.
jamesphillip
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-01-28

Re: Utökning av Elitserien eller ändring av kvalserien?

Inlägg av jamesphillip »

pulverapa skrev:Ett schweiziskt lag ska ju gå med i KHL 2014/2015, de ska heta Helvetics.
Det hade jag faktiskt ingen aning om. Handlar det om en redan etablerad klubb med arena eller är det något som ska skapas från grunden?
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Utökning av Elitserien eller ändring av kvalserien?

Inlägg av pulverapa »

jamesphillip skrev:
pulverapa skrev:Ett schweiziskt lag ska ju gå med i KHL 2014/2015, de ska heta Helvetics.
Det hade jag faktiskt ingen aning om. Handlar det om en redan etablerad klubb med arena eller är det något som ska skapas från grunden?
Det är ett lag som ska startas från grunden. Allt är inte 100% klart men det är långt gångna planer. Jag har skrivit lite om det här: http://www.svenskafans.com/hockeyzon/kh ... 31680.aspx
Användarvisningsbild
ludde-
Inlägg: 643
Blev medlem: 2007-11-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Utökning av Elitserien eller ändring av kvalserien?

Inlägg av ludde- »

pulverapa skrev:Ett schweiziskt lag ska ju gå med i KHL 2014/2015, de ska heta Helvetics.

Tidigare har jag varit för en europeisk liga men European Trophy i gjorde mig för besviken så jag förkastar numer den idén. Blev riktigt uppretad när pajaslaget Red Bull Salzburg gick och vann hela ET, ett lag som vi skojade med på försäsongen. De gick inte ens till slutspel egentligen men fick vara med i alla fall. Väl där ställde de väl upp med 15 kanadensare...

Jag tycker absolut vi ska utöka Elitserien till 14 eller 16 lag. Varför vara så konservativ? Fotbollsallsvenskan utökade väl med ett antal lag häromåret, då borde Elitserien klara av det också. Jag tror dessutom Hockeyallsvenskan är betydligt närmare Elitserien spelmässigt än vad Superettan är Allsvenskan.
Är inte heller helt emot att utöka serien med kanske 2 lag till, nu när vi kör så jävla många omgångar kan vi lika gärna lägga till 2 lag och möta varje lag 4 gånger istället för 5.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Skriv svar