Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
B.I.B.A
Inlägg: 2831
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av B.I.B.A »

Helt enig, laddade hela dagen för hockey igår men ganska snabbt ångrade jag att jag ens tittade. SHL-klubbarna har svårare att dra folk till matcherna och SHL tror att lösningen är att ha 3-mot-3 i sudden och att ha Karlskrona, Rögle och Malmö med på tåget.

Kanske dags att hockeyförbundet börjar titta på sig själva istället och ser vad som egentligen är de stora problemen i SHL. Domare och diciplinnämnd. Även om det finns mycket annat som bör diskuteras också så tror jag mycket skulle vara vunnet om dessa två faktorer höll en acceptabel nivå.
Avgå Jocke.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Axel_K »

Den domare som Viaplay följde under en match på Hovet i HA, är han i Elitserien än eller är han kvar i Allsvenskan?
Det var faktiskt en utav de bättre domare jag sett då han kunde kritisera sig själv och gjorde faktiskt ovanligt få fel.

EDIT: Det var inte Warschaw.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av sensei »

Problemet är en helt hysterisk svensk tendens att "anmäla" hit och dit. Det blir tråkigt. Det trycker på helt fel knappar hos mig i all fall. Inte bra för hockeyn.

Låt istället matchen vara kriget, sen är det bra med det och man går hem och laddar för nästa batalj.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

Anser att problemet ligger i kompetensen hos domarna.

Om de är riktigt bra kan de med sin professionalitet låta spelarna avgöra. Om de är bra nog så blir domsluten färre per match och bättre, mer välavvägda. Då får vi kamp på isen där spelarna avgör.

Nu? Lika stor tombola i varje omgång som när Disciplinnämndens tombola snurrar.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av seppuko »

Brukar själv inte välja att gnälla på domarna förutom när det är uppenbara snedsteg de gör (utifrån hur jag själv upplever det såklart). Men frågan är om det inte vore bättre att köra som i fotbollen med fasta domarkonstellationer så de kan utvecklas tillsammans.

Det är en otroligt snabb sport vi älskar och den går fortare för varje år, det kan inte vara lätt att vara domare, vi ser ju saker uppifrån vilket är klart lättare än att se nere från isen. Men om man känner varandra som domare och utvecklas tror jag det skulle ske en förbättring på sikt.

Sen måste vi fans sluta vara så sjukt enögda och se vad domarna eventuellt missar/släpper åt vårat håll också. Jag upplever allt som oftast att det går jämnt ut, men självklart kan man sträcka det längre att vi till exempel tappar ett momentum vid ett enligt oss felaktigt domslut.

Något jag faktiskt kan störa mig på extremt mycket är linjedomarnas felaktigheter vid icing och offside däremot, men där har ju experter påtalat hellre fria än fälla och det tycker jag domarbasen bör ta till sig, det handlar oftast om millimeter och de kan inte på isen se denna millimeter och fäller därför hellre än fria.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av DRC »

Magnutz skrev:Vi Djurgårdare ska inte gnälla på domslut men jag vill rikta ljuset mot hela kåren. Den räcker inte till för att leda spelet så att det blir bra nog.
Du har dock historiskt gnällt mer än en Bromma mamma som inser att bag-in-boxen är slut 19:05 fredag kväll. Ett litet axplock:


Magnutz skrev:Det håller inte. Domarkåren är helt orimlig. Det är inte bara vi som drabbas utan alla lag. Varför tar de Sören där? Det är ju på "se-sägen" han ser klubban falla och tar Sören. HUR kan han försvara det? Det är ju för helvete helt otänkbart. Domaren MÅSTE ju se situationen för att ta beslutet.

Och 4-2. Det är också en del av det momentum sajk bygger upp efter 3-2.

Domarnivån. Jag avlider.
Magnutz skrev:Momentum svänger kraftigt efter backslarvet vid 1-1-målet. Där blir det tycker jag en stor förändring. Synd. Ett juniortrick (Ollas Matsson) som kostar 1 mål. Lite synd men här räknar inte jag med poäng.

Sen är det enbart äckligt att se att Sören åker ut för sin inbrytning. Inkompetensen är tamejfan äcklig.

Dags att börja utbilda domare kanske? Skräp.
Magnutz skrev:Momentum svänger kraftigt efter backslarvet vid 1-1-målet. Där blir det tycker jag en stor förändring. Synd. Ett juniortrick (Ollas Matsson) som kostar 1 mål. Lite synd men här räknar inte jag med poäng.

Sen är det enbart äckligt att se att Sören åker ut för sin inbrytning. Inkompetensen är tamejfan äcklig.

Dags att börja utbilda domare kanske? Skräp.
Magnutz skrev:Det är fan inte nån 2a INTERFERENCE?! Dumhuvud till domare. Det är inte 2an för roughing heller. Hade det funnits nån kvalitet i domarna hade han tagit två för roughing. INTE enbart Sam. Därför äcklar ligan mig. Domarnivån är nattsvart.
Magnutz skrev:
Helt otroligt att de då tar beslutet att dela ut en 2+2 och på så sätt påverkar hela matchbilden.

Jag gillar verkligen inte hur våra svenska domare agerar.
Magnutz skrev:De skjuter sig i chl-foten när de har djupt oskickliga domare. Trist.
Magnutz skrev:Jag skäms över domarkåren. Samtidigt vet jag en del om hur sjukt uselt Svensk hockey hanterar utbildning och rekrytering av domare. Det ena ger det andra.

Lite OT men ändå.

Rekrytering bör ske i tidig ålder och varje ny domare ska ha en mentor och varje domar-grupp ska ha en ansvarig mentor på plats på varje match de dömer för att vara med och utveckla. Då kan det ju bli bra domare fram över.
Magnutz skrev:
Det är så många små och stora faktorer som går emot oss nu, precis i fel läge av serien. Mot slutet av HA förra säsongen fick vi en helt motsatt resa där vi vann allt och allt gick vår väg.

* Skador på allt för många spelare och på allt för viktiga spelare.
* Underpresterande spets i t ex Tellan som faktiskt varit rätt dålig och kostat oss några pinnar sent på säsongen.
* Andra lagen i serien har värvat sjukt bra spelare som avgör matcher åt dem
* Andra lagen i ligan har varvat upp och lyckats täta hålen i sina skepp
* Domarnivån som allt som oftast är totalt mörker
Magnutz skrev:
Sen måste domarna lyftas varje match. De är för jävla dåliga och saknar i flertalet fall helt förmågan att känna av spelet. Utvisningar tas på rysk roulette-variant likt systemet som disciplinnämnden använder för att döma ut straff för diverse olika förseelser (runk-gester och överfall mot huvud med armbåge t ex).
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Jepe »

Axel_K skrev:Den domare som Viaplay följde under en match på Hovet i HA, är han i Elitserien än eller är han kvar i Allsvenskan?
Det var faktiskt en utav de bättre domare jag sett då han kunde kritisera sig själv och gjorde faktiskt ovanligt få fel.

EDIT: Det var inte Warschaw.
Han har dömt i SHL i år också (bytt efternamn då hette han Häll (?)) och varit riktigt kass.
2014-04-07, vad hände?
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

DRC: Helt oklart varför du tar upp dessa men tack. Det är viktigt och aktuellt. Ser det i ungdomshockeyn och i elithockeyn. Kalla det gnäll men det tycker jag är lite trist. Det är fritt fram att diskutera men låt bli att mästra.

Vad är din åsikt? Varför är det din åsikt? Nu handlar det om regelsystemet och de som verkställer det, inte om du tycker det är gnäll eller inte.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Malto
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2012-07-22

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Malto »

DRC skrev:
Magnutz skrev:Vi Djurgårdare ska inte gnälla på domslut men jag vill rikta ljuset mot hela kåren. Den räcker inte till för att leda spelet så att det blir bra nog.
Du har dock historiskt gnällt mer än en Bromma mamma som inser att bag-in-boxen är slut 19:05 fredag kväll. Ett litet axplock:


Magnutz skrev:Det håller inte. Domarkåren är helt orimlig. Det är inte bara vi som drabbas utan alla lag. Varför tar de Sören där? Det är ju på "se-sägen" han ser klubban falla och tar Sören. HUR kan han försvara det? Det är ju för helvete helt otänkbart. Domaren MÅSTE ju se situationen för att ta beslutet.

Och 4-2. Det är också en del av det momentum sajk bygger upp efter 3-2.

Domarnivån. Jag avlider.
Magnutz skrev:Momentum svänger kraftigt efter backslarvet vid 1-1-målet. Där blir det tycker jag en stor förändring. Synd. Ett juniortrick (Ollas Matsson) som kostar 1 mål. Lite synd men här räknar inte jag med poäng.

Sen är det enbart äckligt att se att Sören åker ut för sin inbrytning. Inkompetensen är tamejfan äcklig.

Dags att börja utbilda domare kanske? Skräp.
Magnutz skrev:Momentum svänger kraftigt efter backslarvet vid 1-1-målet. Där blir det tycker jag en stor förändring. Synd. Ett juniortrick (Ollas Matsson) som kostar 1 mål. Lite synd men här räknar inte jag med poäng.

Sen är det enbart äckligt att se att Sören åker ut för sin inbrytning. Inkompetensen är tamejfan äcklig.

Dags att börja utbilda domare kanske? Skräp.
Magnutz skrev:Det är fan inte nån 2a INTERFERENCE?! Dumhuvud till domare. Det är inte 2an för roughing heller. Hade det funnits nån kvalitet i domarna hade han tagit två för roughing. INTE enbart Sam. Därför äcklar ligan mig. Domarnivån är nattsvart.
Magnutz skrev:
Helt otroligt att de då tar beslutet att dela ut en 2+2 och på så sätt påverkar hela matchbilden.

Jag gillar verkligen inte hur våra svenska domare agerar.
Magnutz skrev:De skjuter sig i chl-foten när de har djupt oskickliga domare. Trist.
Magnutz skrev:Jag skäms över domarkåren. Samtidigt vet jag en del om hur sjukt uselt Svensk hockey hanterar utbildning och rekrytering av domare. Det ena ger det andra.

Lite OT men ändå.

Rekrytering bör ske i tidig ålder och varje ny domare ska ha en mentor och varje domar-grupp ska ha en ansvarig mentor på plats på varje match de dömer för att vara med och utveckla. Då kan det ju bli bra domare fram över.
Magnutz skrev:
Det är så många små och stora faktorer som går emot oss nu, precis i fel läge av serien. Mot slutet av HA förra säsongen fick vi en helt motsatt resa där vi vann allt och allt gick vår väg.

* Skador på allt för många spelare och på allt för viktiga spelare.
* Underpresterande spets i t ex Tellan som faktiskt varit rätt dålig och kostat oss några pinnar sent på säsongen.
* Andra lagen i serien har värvat sjukt bra spelare som avgör matcher åt dem
* Andra lagen i ligan har varvat upp och lyckats täta hålen i sina skepp
* Domarnivån som allt som oftast är totalt mörker
Magnutz skrev:
Sen måste domarna lyftas varje match. De är för jävla dåliga och saknar i flertalet fall helt förmågan att känna av spelet. Utvisningar tas på rysk roulette-variant likt systemet som disciplinnämnden använder för att döma ut straff för diverse olika förseelser (runk-gester och överfall mot huvud med armbåge t ex).
Gnällig som en Bromma-mamma alltså. Det var ju åxå en jämförelse....
Användarvisningsbild
Malto
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2012-07-22

Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Malto »

Med tanke på att man kommit lite till åren men fortfarande är lika enögd kan jag konstatera att jag inte har reagerat på så många beslut från domarna som gått MED laget i år och som jag ändå tyckt vara fel. Så kvaliteten överlag är nog sämre. Är det många nya domare?
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av DRC »

Magnutz skrev:DRC: Helt oklart varför du tar upp dessa men tack. Det är viktigt och aktuellt. Ser det i ungdomshockeyn och i elithockeyn. Kalla det gnäll men det tycker jag är lite trist. Det är fritt fram att diskutera men låt bli att mästra.

Vad är din åsikt? Varför är det din åsikt? Nu handlar det om regelsystemet och de som verkställer det, inte om du tycker det är gnäll eller inte.
Du har ju, i princip oavbrutet, gnällt på domare sedan tidigt 10-tal. Och det står väl dig fritt att göra det, men det blir bara konstigt när du samtidigt mästrar om att Djurgårdare ska inte gnälla på domaren.

Vad gäller domarnivån så tycker jag att det är tydligt vid t.ex CHL-matcher att svenska domare håller jämförelsevis ok nivå. För att inte tala om standarden i AHL. Naturligtvis blir jag tokig på att t.ex. Sörensen-situationen missades men att den skedde vid bänken långt från spelet är en förmildrande omständighet. Jag högaktar Säcken för att han lämnar det till sopor som Björn Hellqvist att gnälla över domarinsatser och inte själv ödslar energi på det.

Att kvaliteten känns sämre idag beror nog på att det går bra mycket fortare idag. Det var enklare att hänga med och se i den slow-motion hockey som spelades för 10 år sedan. Jag tycker vidare att man fick mer förståelse och respekt för domarna i hockeyallsvenskan som i Viasats sändningar erkände eller förklarade sina misstag efter match.

Du får gärna fortsätta gnälla på domaren i tjugo år till, det är bara aningen förutsägbart.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

Folk får väl gnälla bäst de vill och har jag skrivit att de inte får det så ber jag om ursäkt och tar tillbaks det. Vi som köper underhållningen kan ju inte fråntas rätten att gnälla. Det jag vill lyfta fram nu är att vi måste skapa förutsättningar för att forma nya domare som är redo att vara så mycket bättre än de vi nu har. Jag lägger egentligen ingen skuld på domarna som arbetar nu utan jag ser varför det ser ut som det gör och jag ser vad som behövs för att skapa en starkare domarkår framöver.

Det handlar om att utbilda och leda de unga in i yrket. Allt från teori till praktik bör jobbas upp i nivå. Teori är grunden men sen ska det dömas och dömas och dömas. Varje match ska ledas av en "domar-mentor" som samlar teamet innan match och går igenom vad de ska vara uppmärksamma på och vad de ska utveckla. Innan matchstart ska domarna hälsa på inne hos lagen och berätta om vad som kommer att hållas koll på och på så sätt också utbilda spelarna. Detta gör att spelarna får en positiv bild av domarna. Domarna är en del av sporten.

Sen ska mentorn samla domar-teamet i period-paus och ta upp det som hänt. Gärna visa på video saker domar-teamet lyckats väl med men också sånt de missat. Sedan avslutande utvärdering av matchen när den är slut. Detta följs upp inför teamets nästa match och så byggs det på.

Ge dem också bra betalt. Från början.

Att sporten går fortare nu än den gjorde för 10-15 år sedan är helt sant. Det krävs mer av domarna. Helt klart. Då måste också krafter sättas till domar-utbildningen i form av bättre utbildning och fortbildning.

I detta har Sveriges hockeyföreningar ett stort ansvar. De måste alltid, undantagslöst, sköta kontakten med domarna på ett bra sätt. Föreningarna måste också utbilda spelarna från början och visa att beter man sig vidrigt på isen får man inte spela. Det går ju att ta dårskapen ur folk om de ges chansen att lära annorlunda.

Sen tycker jag inte att det är juste att godkänna våra domare i jämförelse med andra länders domare. Ett fel rättfärdigar inte ett annat.

Hur som helst. Jag önskar att det blir bättre framöver.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
sparwen
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-29
Kontakt:

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av sparwen »

Jag uppskattade intervjuerna som viaplay ibland hade med domarna. Går det att höra domarna berätta om sina insatser någonstans nu efter en match?

Jag försvarar dem absolut inte då jag själv irriterar mig mer och mer på dem sista tiden.
Samtidigt försöker jag oftast sätta mig in i deras sits.

Vad kan det bero på att det blivit sämre?
Snabbare spel?
Fler repriser som publiken kan se?
Högre krav från publiken?
Färre som vill bli domare, sämre utbud?
Sämre utbildning?
Eller är det bara så att de som bli domare nuförtiden är sämre på sitt jobb? Det har jag svårt att tro. Jag tror dessutom ingen domare vill döma till fördel för ett lag, lika lite som de vill vara dåliga. De kämpar nog varje match med att försöka göra så bra insats som möjligt.
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av DRC »

Magnutz skrev:Folk får väl gnälla bäst de vill och har jag skrivit att de inte får det så ber jag om ursäkt och tar tillbaks det. Vi som köper underhållningen kan ju inte fråntas rätten att gnälla. Det jag vill lyfta fram nu är att vi måste skapa förutsättningar för att forma nya domare som är redo att vara så mycket bättre än de vi nu har. Jag lägger egentligen ingen skuld på domarna som arbetar nu utan jag ser varför det ser ut som det gör och jag ser vad som behövs för att skapa en starkare domarkår framöver.

Det handlar om att utbilda och leda de unga in i yrket. Allt från teori till praktik bör jobbas upp i nivå. Teori är grunden men sen ska det dömas och dömas och dömas. Varje match ska ledas av en "domar-mentor" som samlar teamet innan match och går igenom vad de ska vara uppmärksamma på och vad de ska utveckla. Innan matchstart ska domarna hälsa på inne hos lagen och berätta om vad som kommer att hållas koll på och på så sätt också utbilda spelarna. Detta gör att spelarna får en positiv bild av domarna. Domarna är en del av sporten.

Sen ska mentorn samla domar-teamet i period-paus och ta upp det som hänt. Gärna visa på video saker domar-teamet lyckats väl med men också sånt de missat. Sedan avslutande utvärdering av matchen när den är slut. Detta följs upp inför teamets nästa match och så byggs det på.

Ge dem också bra betalt. Från början.

Att sporten går fortare nu än den gjorde för 10-15 år sedan är helt sant. Det krävs mer av domarna. Helt klart. Då måste också krafter sättas till domar-utbildningen i form av bättre utbildning och fortbildning.

I detta har Sveriges hockeyföreningar ett stort ansvar. De måste alltid, undantagslöst, sköta kontakten med domarna på ett bra sätt. Föreningarna måste också utbilda spelarna från början och visa att beter man sig vidrigt på isen får man inte spela. Det går ju att ta dårskapen ur folk om de ges chansen att lära annorlunda.

Sen tycker jag inte att det är juste att godkänna våra domare i jämförelse med andra länders domare. Ett fel rättfärdigar inte ett annat.

Hur som helst. Jag önskar att det blir bättre framöver.
Du låter som Ronald Reagan.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Think if... »

Hoppas att man inte blåser sönder dagens match då...
Using Tapatalk
Skriv svar