Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

På förekommen anledning öppnar jag en tråd om Domarna - Zebrorna - Linjelärkorna -

Det krävs mycket av domare för att de ska vara bra. De ska ta rätt beslut på isen och de ska vara rätt utbildade och dessutom kvalificerade för uppgiften. Det jag ställer mig undrande till är hur denna yrkeskategori fungerar. Vad är det som driver dem? Det förefaller som att de har en starkt utpräglad "Vi mot dem"-mentalitet och att många tår är ömma. Jag frågar mig också hur mycket snack som går åt till att hitta nya sätt att DÖMA hockey. Det är säkert massor av tid som går åt till detta.

Det som är mycket mycket intressant är att få veta hur mycket domarkåren faktiskt arbetar med ISHOCKEY - Sporten - Hur arbetar de för att öka sin spelförståelse? Hur gör de för att lära sig hur spelare reagerar på isen? Hur gör de för att försäkra sig om att de VET vad som försiggår på isen under en Elitserie-match?

Jag är tämligen övertygad om att de inte snackar mycket om själva sporten på det sätt som behövs. Fick jag ta ett enda beslut för att förändra vårt domarsystem skulle det vara att TVINGA varenda domare att spela hockey regelbundet. Träningar och matcher. Fullt ös. Inte på Elitnivå, men det ska tacklas och skjutas. Först då kommer domarna att förstå spelet och sporten Ishockey. Aldrig annars. John Locke hade så jävla rätt då han slog hårda slag för empirismen under Upplysningstiden. För att veta och lära måste man testa och vara med.

Det som förstör upplevelsen av Svensk hockey är för det mesta helt sjukt dåliga domare som verkar ha noll fingertoppskänsla och noll spelförståelse. Detta måste domarförbundet och svenska ishockeyförbundet jobba med. Cuben är ju inte sämst i ligan och det säger ju en del.

Vad anser ni andra?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
MGC
Inlägg: 378
Blev medlem: 2011-10-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av MGC »

Jag håller med Magnutz. Dock skulle en fd spelare klara detta utan att behöva spela regelbundet.

Även om det svider och jag inte alltid hållit med om valen, kvarstår faktum att Ulf Rådbjer valts till bästa domare 8 år i rad utav spelarna. (96-02 tror jag)
Även om spelet var annorlunda då mot nu, ligger säkert hans erfarenhet som spelare bakom mycket av förståelsen mellan honom och spelarna.

Jag irriterar mig också på systemet med två domare. Allt för ofta blåser inte den som står närmast, medan armen flyger upp på den som är 20 meter därifrån. Hur kommer det sig? Troligen inblandade känslor och tyckande i stället för fakta. Okej att vissa saker missas med en domare, kanske, men nivån blir jämnare och spelet kan anpassas bättre efter domarnas nivå för dagen. Det kommer alltid att variera lite i nivå mellan olika domare.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Jepe »

Ska återkomma till denna tråd när jag hinner, men en snabb fråga.

När kommer regeln "abuse BY officials"?
2014-04-07, vad hände?
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

Jepe skrev:Ska återkomma till denna tråd när jag hinner, men en snabb fråga.

När kommer regeln "abuse BY officials"?
När isen lägger sig på floden Styx.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av seppuko »

Jag vet inte om man ska ha som krav att spela hockey själv. Regelmakare och andra sådana instanser brukar ju inte vara utövare själva för att kunna se nyktert i regelboken. Skulle hockeyspelande vara ett krav så tror jag att insatserna skulle vara likadana som i dagens läge, kanske aningens bättre men fortfarande skillnad mellan domare och domare. Det som jag dock tror på är att man fortsätter att utöka heltidsdomarbasen som nu är 7 eller 9 stycken, tillkom 2 stycken till denna säsong. Sen tycker jag man kan samköra domare istället för att skifta runt domarpar hela tiden. Nu när man skiftar hela tiden måste det ju vara svårt att utvärdera insatserna.

Ju mer heltidsanställda domare man har, desto mer kan man kräva av dom och desto mer "träningsläger" kan dom ha. Under dessa läger bör dom få kunskap av hockeylirare, deras syn på saker och ting, sen massvis med video, massvis för att sedan prata ihop sig om bedömningsgrad på saker och ting.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

Att öka mängden domare och träningsläger är bra. Jag önskar också att de FÖRSTÅR hockeyn på en grundläggande nivå. Denna kan inte teoritiseras. För att verkligen förstå krävs erfarenhet.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av sensei »

För mig är kunskapsmålen viktigare än hur en viss domare har tagit sig dit. Sen är det mycket möjligt att man snabbast och lämpligast tar sig dit med en spelarkarriär i ryggen, men det känns onödigt att ha det som ett krav.

Ett annat stort problem är den ryggdunksmentalitet som verkar finnas. Ingen domare får kritiseras. Det är väl förvisso typiskt gammelsvensk mentalitet, "domarn dömer" och en hel uppsättning med snusförnuftiga one-liners, men det här ställer tyvärr till med stora problem, inte minst i samband med att hockeyn allt mer blir globaliserad och kommersialiserad.

För oss som är lite yngre är det helt naturligt att vi lever i en globaliserad värld, och vi ställer nu högre krav helt enkelt. Det vi måste göra är att fasa ut de gamla "knölar" som lever kvar i 70-talet och ersätta med folk som är mer insatta i mekanismen bakom det spel som publiken vill ha.

Den domarinsats som vi nyligen bevittnat är naturligtvis helt oacceptabel och i min värld så borde det vara den sista matchen huvudomarna dömt i elitserien. Speciellt då man har misslyckats med att gå ut och be om ursäkt till oss betalande åskådare. Men så här är det alltså i 70-talets skyddade föreningslivsverkstad, med ett "förbund" som inte har så himla bra koll på omvärlden.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

Inte en spelarkarriär. Det har jag inte skrivit. Däremot erfarenhet av riktigt hockeyspel. Domarnkårens egen interna liga vore ju en idé. Alla distrikt har sina lag och så kör de seriespel. Då lär de sig sporten OCH så får vi bort de fega kroppsveka domarna.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
season
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-10-29
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Södermalm

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av season »

När man såg t.ex. JVM så inser man ju hur dåliga Elitseriens domare faktiskt är. En juniorturnering i Canada och ett helt batteri av klockrena domare styrde upp det där. De höll en perfekt avvägning på matcherna och jag kan knapp komma på ett enda domslut som kan ifrågasättas.

Och just detta att i Elitserien är domarna helt okritiskt skyddade. Bara gå ner en division till Allsvenskan och domarna intervjuas efter match som vilka spelare eller ledare som helst. Där kan man ju höra en och annan domare som efter matchen kritiserar sig själv för att ha missat eller felbedömt saker.

Förstår faktiskt inte att detta inte ska fungera i Elitserien?
ALLTID, OAVSETT, FÖR EVIGT.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

Domarna är riktigt dåliga i Sverige. Så är det bara. De har inte någon spelförståelse och det är detta som gör mitt "krav" om egen spelerfarenhet mycket mycket relevant. De KAN ju för fan inte något om sporten från en spelares perspektiv. Uruselt rakt igenom.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

Fortsätter:

ju fler matcher jag ser desto klarare blir det. Domare måste ha gedigen praktisk erfarenhet av sporten för att kunna bedöma alla de situationer de ställs inför. Nivån här är så jävla dålig.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

Dags att blåsa liv i denna.

Jag orkar inte med dessa domare längre. Jag vill snart inte köpa matcher av den anledningen att jag blir blåst på underhållningen av domare och domslut som påverkar utgången av matcherna. Vad kan göras?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5694
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Vikas »

Magnutz skrev:Dags att blåsa liv i denna.

Jag orkar inte med dessa domare längre. Jag vill snart inte köpa matcher av den anledningen att jag blir blåst på underhållningen av domare och domslut som påverkar utgången av matcherna. Vad kan göras?
Dags att skippa domarna på isen och endast ha någon videoövervakare som styr?

Allt överlåts ju ändå till lotterinämnden nuförtiden.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8083
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Mattias_87 »

Håller faktiskt med. Denna säsong har ju varit flera ljusår sämre än jag har sett tidigare. Vad har hänt egentligen på bara ett år? För jag minns hur vi gnällde på domarna i HA men detta är fan ännu sämre.
Avskaffa tre mot tre.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Magnutz »

Vi Djurgårdare ska inte gnälla på domslut men jag vill rikta ljuset mot hela kåren. Den räcker inte till för att leda spelet så att det blir bra nog. De är den felande länken just nu och måste utbildas och utvecklas och ges resurser och status. Redan från ungdomsdomarna ska det finnas mentorer till alla domare. De ska ha för-snack, mellan-snack och utvärdering efter varje match de dömer hela vägen från ungdomsmatcher till elit och sedan ska det fortsätta.

Detta är en fars. Det måste bli bättre.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Skriv svar