Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Frankie
Inlägg: 895
Blev medlem: 2018-02-16

Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Frankie »

Philly Flu skrev: 2021-12-10 13:05:10 Vad behöver SHL göra för att domarnas bedömningar ska bli jämnare?

Jag tänker på två exempel från gårdagens match mot Växjö. Hollands icing från ytan i mittcirkeln. Det kanske var korrekt om man granskar det med ”målkamera” men i den situationen känns det tondövt att blåsa. Jag hade inte klagat om de släppt en sådan situation från en motståndare.

Nästa exempel är naturligtvis utvisningen på Strandberg i slutet. I 99% av matcherna höjs nivån i slutet av tredje perioden och tröskeln till utvisning är högre. Nu blev det olyckligt att domaren avgjorde matchen.

I det civila vill man bara döma till straff om det är ställt utom allt rimligt tvivel. Men på isen kan man fälla även i tveksamma situationer. Visst, det går snabbare på isen.

Domarna har ju möjlighet att ändra beslut vid mål och även vid felaktig icing t.ex. (nedsläpp vid mittpunkt). Nu kan man även titta på utvisningsmoment och ändra minor/major utvisning. Bör domare kunna ändra från utvisning till att fria helt i efterhand, eller blir hockeyn lidande av det?
Det måste till att lagen får ett "Coach-challange" lika som att man har en time-out/match där man får extra granskning på en valfri situation.
Sen som i vissa ligor som har det, kan det ju finnas ett straffsystem om det ej är något.

Kanske ett VAR/Hawkeye-system där en huvudvideodomare för varje match kan gå in "Live"/CIA-snäcka till sekretariat/domaren på isen och stoppa tiden lika som en domare på isen och rätta felaktigheter eller sådant som missades helt.

Då kanske dom kan plocka bort någon av de på isen med för att hålla ned personalstyrkan då det säkert har något med kostnad att göra också att det ser ut som det gör.
Senast redigerad av Frankie den 2021-12-10 16:17:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8063
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Mattias_87 »

Jag skulle också gärna se någon form av Coachs Challenge även vid utvisningar. Fast bara en gång per match, kanske att man får använda sin time-out till att utmana beslutet?
Avskaffa tre mot tre.
AirQ
Inlägg: 209
Blev medlem: 2014-05-16

Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av AirQ »

Coach challenge hade varit bra, hade räddat oss igår...
Dock förstår jag inte hur domarkåren kan va så förbannat envisa att när man blåst fel och sen ser det klart och tydligt på jumbotronen att man gjort fel så står man fortfarande fast vid sitt dåliga domslut...
Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Philly Flu »

AirQ skrev: 2021-12-10 17:31:15 Coach challenge hade varit bra, hade räddat oss igår...
Dock förstår jag inte hur domarkåren kan va så förbannat envisa att när man blåst fel och sen ser det klart och tydligt på jumbotronen att man gjort fel så står man fortfarande fast vid sitt dåliga domslut...
Jag är ingen expert på reglerna men jag tror inte de kan ändra sitt beslut på isen vid utvisning. De kan ändra längden på utvisningen men inte ta bort den helt. Rätta mig om jag har fel. De kan be om ursäkt och erkänna sitt misstag.
Frankie
Inlägg: 895
Blev medlem: 2018-02-16

Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Frankie »

Äh, jag orkar inte med denna jävla skit mer. Säsongen är över för mig och tänker inte betala Cmore ett öre mer för att se eländet!

Är helt införstådd att våran skitsäsong ej beror på domarinsatser och visst är det dumt av Rhett och Sören med småtjafs.
Men domarnivån i SHL är skrattretande och dom skall dra åt helvete!

Nej, jag tar beslutet att avgå. Något som personer i föreningen borde gjort för minst 1-2år sedan redan.
Detta blir det sista jag skriver på forumet. Men då det inte finns någon funktion vad det verkar för att deleta sitt konto så ger jag zebrorna sista kängan!

Over and Out! AVGÅ!

Vi snyggar till lite och hälsar dig välkommen tillbaka till forumet när vi spelar premiärmatchen borta mot Tingsryd säsongen 22/23. Eller tidigare om du vill. /MOD
Per-Allan
Inlägg: 604
Blev medlem: 2012-10-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Domar-tråden: En underutvecklad och skyddad verkstad?

Inlägg av Per-Allan »

Storviltsjakt i Afrika är ett föredöme där Zebror läggs ner utan att det räknas. jag uppmanar inte till våld mot domare och deras familjer, men Sveriges hockeyzebror är ingen direkt yrkesgrupp som dömer likvärdigt. Snarare tvärs om i fall lagen som spelar tillhör Stockholmsområdet, DIF och aik.
Delägare, säsongskortsinnehavare, medlem. Följt DIF sedan div 1 norra och första säsongen i forna Elitserien.
Skriv svar