Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av Magnutz »

Jag har funderat lite på aftonbladet/expressens otroligt hårda bevakning samt flöde från sporten "längdskidåkning." Det finns ju inget att rapportera om. Inga stora namn, profiler. Det som finns är en norsk, en svensk och en norska med enorma armar. Norsken och svensken målas upp som van Gogh och Rembrandt eller Michelangelo / da Vinci och deras cat fights får Strindbergs och Heidenstams fejd att se blek och tanig ut i jämförelse.

Med andra ord: Det är läskigt hur populärskräpmedia försöker blåsa liv i en död/döende sport (Längdskidåkning). Det är inte längre de överjävliga prestationerna a la Gunde Svan/Vladimir Smirnov/Björn Dählie/Thomas Wassberg som räknas utan hur en norsk med ADHD kastar paj tillsammans med en svensk autist. Helt fabulöst. Fantastiskt. Eller?

De för länge sedan mycket spännande 5milsloppen och 3milen.. har ersatts av nån jävla sprint och skidåkning i stadskärnor. Det är som att de försöker poppa till sporten. Jag tror inte det går att förvandla en sport på det sättet. Pressen gör otroliga ansträngningar å FIS (hahahahaha) vägnar men i mina ögon faller det som död sill i en balja lut. Med ett plask.

Sporten bars förr upp av profilerna. Assar Rönnlund, Thomas Wassberg, Christer Majbäck [sic!]Gunde "Ja åke me en bruten arm. De ä inget å grina om" Svan, Torgny Mogren, Billan Westin med flera. Nu ska visst sporten skapa profilerna. Det faller ju som döda elefanter. Northug är en pajas, duktig, men inte en Dählie, Ulvang, Pål Gunnar Mikkelsplass, Terje Langli eller Thomas Alsgaard. Han är en parentes, en gapig parentes. Hellner målas upp som en smått autistisk civilingengör som tycker det är galet kul att åka skidor samt kasta paj på Northug. Icke-profil av rang. Lika intressant som hur Prinsessan Madde klär sig i Saint Tropez eller hur mycket Zlatan pudrar näsan (går ju åt ett lastbilsflak till den kranen..).

Sporten "längdskidåkning" började dö när profilerna från 80-talet och delar av 90-talet la av och ingen kunde axla deras mantlar, eller passa i deras pjäxor. Dopning och annat ställde också till det men hetast här är just avsaknad av riktiga profiler samt försöken att göra sporten till en "innesport" en sport man snackar om på Stureplan etc.

Kände jag behövde få ur mig detta.

End.

Edit: Jag vet att 5milen och 3milen finns kvar nånstans..
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av seppuko »

Och ändå är den så otroligt folklig nu?
Nä nu känner jag att du nostalgerar lite för mycket för ditt eget bästa här. Alla sporter har stora profiler, och man vill inte släppa in nya profiler med rädsla för att de man själv växte upp med skall glömmas bort. Det skidsporten däremot har blivit är lite mer iögonfallande eller vad man skulle kunna kalla det. Det är faktiskt aningens mer intressant och roligt att se slutkörda åkare efter sprinter eller 15km än dessa ständiga 5-milar där det intressanta egentligen endast skedde vid målgången.

Dock kan jag väl hålla med om slottssprinten och sådana evenemang. Men hockeyn kör ju utomhus och fotbollen har allsvenskan (hihi) så tråkiga jippon finns ju överallt.

Men sen har ju skidsporten i Sverige ett enormt dragplåster i Hård och Blomman som kommenterar. Och sett till antal potentiella utmanare till titlar är dom nog lika många som dom var under de gamla rävarnas tid, bortsett från Dählie som var så överlägsen att det egentligen aldrig var roligt.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av DIF_Soldier »

Ungefär lika överskattat som svenska fotbollslandslaget.
Säg den glädje som varar
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av Magnutz »

Det har vattnats ur och media är mer intresserat av vad Northug skriker i badrummet änd e är av sporten. Det känns pådrivet och uppblåst. Sporten är inte så stor som media vill göra den till. Lite som med golfen för 6-7 årsedan. Det ploppade upp golfbanor överallt och Annika Sörenstam var så het att hon gjorde holeinones på par 5 och gick på vatten. Tiger Woods vann allt och slog de gamla feta vita männen med 10 slags marginal.

Sen, när varje svensk kommun hade 5 golfbanor och mängder av golf-shoppar, fattade alla att underlaget inte fanns. Pannkaka. Foppa satsade ju på nått skrytbygge uppe i Lappträsk där han kommer ifrån. Alla satsade, sen sket det sig. Det funkade inte att blåsa upp sporten. Likadant är det med skidsporten. Det blir bara pannkaka av det, i mitt tycke. Det är inte prestationerna som mäts utan allt jävla jippo och skapandet av profiler som inte är profiler utan högst mediokra personligheter.

Golfsporten har backat och låtit prestationerna skapa profilerna, igen. Det har sporten tjänat på. Undrar när FISen spricker.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av kaminor »

Okej, jag håller inte med.

Tycker att längdskidåkning är grymt skoj att titta på. Tycker om både Kalla, Haag, Hellner och Johan Olsson. Sprinten tycker jag är bra som nytt inslag. Visst stör jag mig på Northug, desto skönare att Hellner gick ikapp och förbi honom idag. Tyckte dessutom det var grymt spännande.

Det enda som är trist är långa masstartslopp.

SVT:s vinterstudio är, utöver hockeyn, vinterns höjdpunkt. Skidskytte är också kul att titta på, men kasst när tv4 tagit över. Alpint är också kul, även om jag tappat intresset något i och med bristande svenska framgångar. I herrslalom går det ju dock hyfsat.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av Jepe »

Längdskidåkning har för mig alltid varit och kommer alltid att vara en bakfyllekollapåtvsport!

Det enda som jag kan sträcka mig att kolla på är skidskytte. Har aldrig riktigt förstått den hype som varit runt längdskidåkning. Men smaken är väl som baken.
2014-04-07, vad hände?
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av Magnutz »

kaminor skrev:Okej, jag håller inte med.

Tycker att längdskidåkning är grymt skoj att titta på. Tycker om både Kalla, Haag, Hellner och Johan Olsson. Sprinten tycker jag är bra som nytt inslag. Visst stör jag mig på Northug, desto skönare att Hellner gick ikapp och förbi honom idag. Tyckte dessutom det var grymt spännande.

Det enda som är trist är långa masstartslopp.

SVT:s vinterstudio är, utöver hockeyn, vinterns höjdpunkt. Skidskytte är också kul att titta på, men kasst när tv4 tagit över. Alpint är också kul, även om jag tappat intresset något i och med bristande svenska framgångar. I herrslalom går det ju dock hyfsat.
:) Det är ok att tycka olika.

Min röriga, något grunda analys grundar sig dock på att det saknas rejäl grund för sporten för att den ska kännas stabil i den hausse den nu befinner sig i. Den gapar efter mer än den klarar av att leverera. Typ, lixom. Bah.

På lokal nivå här ca 9 mil söder om Hovet haussas orienteringssporten i lokalpressen. Samma här. När man skalat bort all javlans medialull-lull är det en just nu fullständigt profillös företeelse.

Det kanske är en mellan-generation just nu och detta parat med ett fullständigt hutlöst mediadrev som målar upp sporten som något heligt - detta trots att alla Gudar inom sporten idag gör annat.

Kanske är jag bitter... :twisted:
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av seppuko »

Lite bitter är du nog allt. Sen mediahaussen, är väl bara aftonbladet som håller på? Norrhug är ju skön, Anrell eller någon hade ju kallat han för nolla men varit lite rolig och skrivit Nollthug. Detta hade då Petter sytt fast på sin dräkt i början av denna säsong, sånt tycker i alla fall jag är skoj.

Sen som sagt tidigare, vinterstudion med Pops i spetsen är riktigt bra tv. Men alla gillar inte skidor :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av Magnutz »

seppuko skrev:Lite bitter är du nog allt. Sen mediahaussen, är väl bara aftonbladet som håller på? Norrhug är ju skön, Anrell eller någon hade ju kallat han för nolla men varit lite rolig och skrivit Nollthug. Detta hade då Petter sytt fast på sin dräkt i början av denna säsong, sånt tycker i alla fall jag är skoj.

Sen som sagt tidigare, vinterstudion med Pops i spetsen är riktigt bra tv. Men alla gillar inte skidor :)
:) sant
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av Magnutz »

En annan sport som för en tynande tillvaro måste vara pingisen (i Sverige).
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Stadion
Inlägg: 409
Blev medlem: 2009-02-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av Stadion »

Magnutz skrev:En annan sport som för en tynande tillvaro måste vara pingisen (i Sverige).
Likaså tennisen, tragiskt nog.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av sensei »

Skidskytte är en oerhört märklig sport som jag inte förstår. Skidåkning, fine. Men att blanda in just skytte? Makes no sense. Vad är poängen? Varför finns inte någon motsvarighet för löpning? Frågorna är många.

Det hela känns bara konstruerat.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
MGC
Inlägg: 378
Blev medlem: 2011-10-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av MGC »

Gillar skidskytte, precision under press med hög puls. Inget är avgjort innan sista skjutningen. Hur svårt som helst.

Nordisk kombination, snacka om att ha överlevt sig själv. Knappt några utövare, inga nyheter.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av kaminor »

MGC skrev:Gillar skidskytte, precision under press med hög puls. Inget är avgjort innan sista skjutningen. Hur svårt som helst.

Nordisk kombination, snacka om att ha överlevt sig själv. Knappt några utövare, inga nyheter.

Ja, nordisk kombo är fan kasst. Backhoppning i sig är också kasst.

Bob, rodel och skeleton är också kasst. Det roligaste var ju bob-hypen i och med Ludmilas inträde i sporten. Det fick ju ett abrupt slut, minst sagt. "Cool runnings", konstig film för övrigt. Baserad på en sann historia, men ändå.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Fossila sporter och sporter som är utrotningshotade

Inlägg av seppuko »

Finns så många sporter som bara blir "stora" under OS. Men i och med denna tråd, alla dessa sporter har ju utövare som antagligen tycker det är skitkul. Alla sporter blir ju dock inte tv-sporter :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Skriv svar