Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Det är upp till varje enskild klubb/lag att rensa ut idioterna. De har inte blivit svin över en natt utan har nog en relativt lång rad skitiga tacklingar med sig från juniorligorna när de väl blir seniorer. Har du som tränare en kille som gör sina motståndare illa måste killen tas bort, stängas av, och inte tillåtas spela mer.

Tafatthet och ovilja att ta konflikter genomsyrar så mycket av Sverige så det lär väl bara bli fler och fler idioter i ligorna...
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Oaklund
Inlägg: 134
Blev medlem: 2011-04-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Oaklund »

Igår under JVM såg vi ett fenomen som blir allt vanligare. Tyvärr.
I tredje perioden mellan Slovakien-finland så ska en slovak tackla en finne, ungefär vid finnarnasbås. Finnen kollar upp precis efter spelat ifrån sig pucken vänder då ryggen mot slovaken och åker in med huvudet före i sargen. Det är ingen sen tackling och pucken har inte hunnit till någon lagkamrat vilket gör att han är puckförande.

Konsekvenserna blir dock allvarliga för både finnen och slovaken. Finnen blöder kraftigt och är groogy antagligen en hjärnskakning, medan slovaken får matchstraff.

Hade finnen stått upp tagit tackling hade inget hänt. Jag lägger hela ansvaret på finnen och det är hans fel att det blir som det blir.

Tycker även domarna gör fel, först verkar det som om det blir en tvåa för boarding vilket jag köper. Men sen kollar dom finnen, han är skadad, det blir en konferens och så blir det matchstraff. Minns jag inte helt fel hade slovakerna gjort 8-5 och det är runt tio minuter kvar. Den lilla chans som fanns försvinner då finnarna får 5 min pp.

Det som jag är mest rädd för är att detta ska sättas i system i större utsträckning än vad det gör idag. Ta en skada för laget och få med dig ett matchstraff.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Oaklund skrev:Igår under JVM såg vi ett fenomen som blir allt vanligare. Tyvärr.
I tredje perioden mellan Slovakien-finland så ska en slovak tackla en finne, ungefär vid finnarnasbås. Finnen kollar upp precis efter spelat ifrån sig pucken vänder då ryggen mot slovaken och åker in med huvudet före i sargen. Det är ingen sen tackling och pucken har inte hunnit till någon lagkamrat vilket gör att han är puckförande.

Konsekvenserna blir dock allvarliga för både finnen och slovaken. Finnen blöder kraftigt och är groogy antagligen en hjärnskakning, medan slovaken får matchstraff.

Hade finnen stått upp tagit tackling hade inget hänt. Jag lägger hela ansvaret på finnen och det är hans fel att det blir som det blir.

Tycker även domarna gör fel, först verkar det som om det blir en tvåa för boarding vilket jag köper. Men sen kollar dom finnen, han är skadad, det blir en konferens och så blir det matchstraff. Minns jag inte helt fel hade slovakerna gjort 8-5 och det är runt tio minuter kvar. Den lilla chans som fanns försvinner då finnarna får 5 min pp.

Det som jag är mest rädd för är att detta ska sättas i system i större utsträckning än vad det gör idag. Ta en skada för laget och få med dig ett matchstraff.
Det hävdas att t ex luleå spelar så.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Oaklund
Inlägg: 134
Blev medlem: 2011-04-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Oaklund »

Magnutz skrev:
Oaklund skrev:Igår under JVM såg vi ett fenomen som blir allt vanligare. Tyvärr.
I tredje perioden mellan Slovakien-finland så ska en slovak tackla en finne, ungefär vid finnarnasbås. Finnen kollar upp precis efter spelat ifrån sig pucken vänder då ryggen mot slovaken och åker in med huvudet före i sargen. Det är ingen sen tackling och pucken har inte hunnit till någon lagkamrat vilket gör att han är puckförande.

Konsekvenserna blir dock allvarliga för både finnen och slovaken. Finnen blöder kraftigt och är groogy antagligen en hjärnskakning, medan slovaken får matchstraff.

Hade finnen stått upp tagit tackling hade inget hänt. Jag lägger hela ansvaret på finnen och det är hans fel att det blir som det blir.

Tycker även domarna gör fel, först verkar det som om det blir en tvåa för boarding vilket jag köper. Men sen kollar dom finnen, han är skadad, det blir en konferens och så blir det matchstraff. Minns jag inte helt fel hade slovakerna gjort 8-5 och det är runt tio minuter kvar. Den lilla chans som fanns försvinner då finnarna får 5 min pp.

Det som jag är mest rädd för är att detta ska sättas i system i större utsträckning än vad det gör idag. Ta en skada för laget och få med dig ett matchstraff.
Det hävdas att t ex luleå spelar så.
Juste Luleå glömde jag. Tråkigt är det i alla fall, ta en tackling och spela hockey. Tycker faktiskt det är fegt att vända röven ut. Det gynnar fan inte hockeyn.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av seppuko »

Aldrig att man tar en skada. Börjar man tänka i de banorna kommer man se cyniskt på allt. Ok om en enforcer i NHL tar en skada, för dom har ju inga hjärnceller kvar ändå.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Oaklund
Inlägg: 134
Blev medlem: 2011-04-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Oaklund »

seppuko skrev:Aldrig att man tar en skada. Börjar man tänka i de banorna kommer man se cyniskt på allt. Ok om en enforcer i NHL tar en skada, för dom har ju inga hjärnceller kvar ändå.
Nej det är så klart men du kan få väldigt mycket med dig genom köra ut röven längs sargen när du vet att du ska bli tacklad. Du kan riskera en skada men får med dig ett pp på fem minuter.

Om 10 år har vi inte längre kvar uttrycket "ta en fight och väck laget" utan "ta en skada och gynna laget".

Det är i alla fall en negativ utveckling om man ska göra som han finnen igår.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

I de fall jag sett denna typ av fusk är det inte så att den tacklade farit med huvudet in i sargen/plexit och tappat tänderna. Däremot har det blivit 2or på checking from behind, etc. Precis som i fotbollen har hockeyspelarna blivit (vissa) riktiga f*ttor som viker sig och vrider sig i smärtor och får motståndare utvisade. Det bits i kinderna för att framkalla blodvite efter en smäll, det trillas hit och dit. Fruktansvärt skitigt. Senast i den här cirkusen att utmärksammas är väl Andrea Jämtin [sic!] som filmar och bär sig åt emellanåt.

Spelare som Yared Hagos ska plockas, oavsett lagtillhörighet. Om en Djurgårdsspelare får för sig att börja med blindside hits ska vederbörande också bort.

Spelare som filmar och grinar som Christina Ronaldo [sic! igen] eller annan flickig fotbollstant ska skickas på manlighetskurs hos Leif GW och Jan Guillou.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av seppuko »

En sak att medvetet ta en tackling dåligt, men att dra ned huvudet eller så för att bli skadad är ju inte troligt.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

seppuko skrev:En sak att medvetet ta en tackling dåligt, men att dra ned huvudet eller så för att bli skadad är ju inte troligt.
Nope, det är mindre troligt att man gör så. Att riskera sitt levebröd för 3 poäng verkar puckat. ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Oaklund
Inlägg: 134
Blev medlem: 2011-04-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Oaklund »

Det var så klart väldigt överdrivet att skriva att man tar en skada för laget. Men det här med att ducka, vända ryggen till och inte ta emot en tackling korrekt har blivit mer vanligt än förr tycker jag. Det känns som att vissa spelare utnyttjar det utan tänka på konsekvenserna.

Som finnen igår kunde tagit tacklingen korrekt men nu vänder han ryggen till och brakar in med huvudet före i sargen. Antagligen missar han semifinalen ikväll och man måste fan tänka lite. Blir ganska upprörd när jag ser sånt och slovaken som tacklar får ett straff han inte borde fått om finnen tagit tacklingen rätt.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Oaklund skrev:Det var så klart väldigt överdrivet att skriva att man tar en skada för laget. Men det här med att ducka, vända ryggen till och inte ta emot en tackling korrekt har blivit mer vanligt än förr tycker jag. Det känns som att vissa spelare utnyttjar det utan tänka på konsekvenserna.

Som finnen igår kunde tagit tacklingen korrekt men nu vänder han ryggen till och brakar in med huvudet före i sargen. Antagligen missar han semifinalen ikväll och man måste fan tänka lite. Blir ganska upprörd när jag ser sånt och slovaken som tacklar får ett straff han inte borde fått om finnen tagit tacklingen rätt.
Håller med. Det är en risktagning att välj att vända röven till. Korkat som fan.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av sensei »

Magnutz skrev:
Oaklund skrev:Det var så klart väldigt överdrivet att skriva att man tar en skada för laget. Men det här med att ducka, vända ryggen till och inte ta emot en tackling korrekt har blivit mer vanligt än förr tycker jag. Det känns som att vissa spelare utnyttjar det utan tänka på konsekvenserna.

Som finnen igår kunde tagit tacklingen korrekt men nu vänder han ryggen till och brakar in med huvudet före i sargen. Antagligen missar han semifinalen ikväll och man måste fan tänka lite. Blir ganska upprörd när jag ser sånt och slovaken som tacklar får ett straff han inte borde fått om finnen tagit tacklingen rätt.
Håller med. Det är en risktagning att välj att vända röven till. Korkat som fan.
Men är det så jäkla farligt egentligen? Det sägs varenda gång att det här kunde gått så illa oj oj oj, och den som överdriver mest är bäst. Men det händer ju i princip aldrig något. Jag tror därför att riskerna är hyfsat överdrivna faktiskt.

Långa skador är vanligast av sträckningar, knäskador, snedskär och puckar som träffar på olyckliga ställen osv. Knappast en tackling, ens om den är i ryggen. Det viktigaste är att man är beredd på att ta smällen.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Jepe »

sensei skrev:
Magnutz skrev:
Oaklund skrev:Det var så klart väldigt överdrivet att skriva att man tar en skada för laget. Men det här med att ducka, vända ryggen till och inte ta emot en tackling korrekt har blivit mer vanligt än förr tycker jag. Det känns som att vissa spelare utnyttjar det utan tänka på konsekvenserna.

Som finnen igår kunde tagit tacklingen korrekt men nu vänder han ryggen till och brakar in med huvudet före i sargen. Antagligen missar han semifinalen ikväll och man måste fan tänka lite. Blir ganska upprörd när jag ser sånt och slovaken som tacklar får ett straff han inte borde fått om finnen tagit tacklingen rätt.
Håller med. Det är en risktagning att välj att vända röven till. Korkat som fan.
Men är det så jäkla farligt egentligen? Det sägs varenda gång att det här kunde gått så illa oj oj oj, och den som överdriver mest är bäst. Men det händer ju i princip aldrig något. Jag tror därför att riskerna är hyfsat överdrivna faktiskt.

Långa skador är vanligast av sträckningar, knäskador, snedskär och puckar som träffar på olyckliga ställen osv. Knappast en tackling, ens om den är i ryggen. Det viktigaste är att man är beredd på att ta smällen.
Grejen är att går det fel vid en sån tackling så är det tack och godnatt. Du kan fråga mina ryggkotor annars hur de mår, 12 år efter smällen.

Men visst alltsom oftast går det ju bra.
(sen kan ju vilken tackling som helst egentligen gå illa)
2014-04-07, vad hände?
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Det handlar också om att lura domarna. De verkar ju ta enklare tvåor om nån blir pååkt i tvåan...
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av sensei »

Magnutz skrev:Det handlar också om att lura domarna. De verkar ju ta enklare tvåor om nån blir pååkt i tvåan...
Haha vilket uttryck :)

Jamen det är ju mänskligt -- det ser ju så hemskt ut!

Vad jag känner är att vi skapar alla dessa komplicerade regler som kräver svåra tolkningar och avvägningar av spelare och domare. Är han vänd? Vände han sig med flit? Såg han? Var han nära sargen? Vad var den exakta vinkeln? Är det blind-side? Var det för hårt? Kom han fört snabbt?

Allt detta leder bara till bråk. Inte en chans att alla har samma synsätt på saker och ting.

Jag tycker istället att vi ska utgå ifrån regeln att du är tacklingsbar med puck, annars inte. Med puck var beredd! Stirra inte i i sargen eller isen! Spänn kroppen!

Det vore så enkelt att förstå och alla kan acceptera detta. Kanske just därför det är så vackert enkelt så söker vi automatiskt komplicerade och invecklade tolkningsregler för tacklingar istället -- it's in our nature.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Skriv svar