Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Edin
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2008-11-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Edin »

För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Edin skrev:"Segerrecept: Sluta tacklas"

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3748382.ab

:evil:

Rädda killar spelar bandy.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Jepe »

Var det bara jag som noterade igår att så fort en DIF spelare försökte tackla så hukade sig Fuleå spelarna? Som om de försökte få minsta tackling till att bli Checking to the head!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av seppuko »

Kommer man till en punkt där spelarna är villiga att åsamka sig själva en hjärnskakning för laget så motbevisar det ju Magnutz teori om att rädda killar spelar bandy :)

Nä, nu tror jag ni kikar efter saker som inte finns. En sak som dock kan se ut som att man hukar är när man som puckförare vill komma förbi motståndare via sargen, dvs man tar ett språng. Då blir det som att man hukar. Och en del av avstängningarna eller Checking to the headsutvisningarna har varit just sådana situationer. Men i just dom situationerna har i alla fall expertena på c+ belyst det faktum att det var den puckförande spelarens ansvar.

Men det som skulle kunna rädda den här situationen elitserien hamnat i nu är att något annat "allvarligt" händer som gör att domarna fokuserar på det. För nu är det otroligt fokus på cth och domarna vågar nog inte släppa en sådan sak, och ser dom inte situationen helt kommer dom säkerligen fälla före fria. Är ju så varje säsong, någon ny regel som ska tas och kollas extra hårt på. Felaktig nedtagning av puck minns jag nått år, blåste dom typ varannan gång en spelare tog ned puck med handsken, tröjdragningar ett annat år. Allt sånt där pajar flytet, nu är det en lite allvarligare fokusering dock, men likväl samma inställning från domarbas och domare. Sen hjälper det ju naturligtvis inte att det redan varit såpass många hjärnskakningar.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Jepe »

Nu menar jag ju inte att Fuleå på gullaste allvar försöker att bli tacklade i huvudet, men jag reagerade på att de flertalet gånger hukade sig när de var påväg att bli tacklade istället för att ta smällen "ståendes". Det kanske finns en anledning till att fuleå är ett av de lag som ofta är "utsatta".

Sandström skadade sig som ett exempel när han, som jag kom ihåg situationen, var på väg att bli tacklad av Brodin på öppen is.

Rent generellt är vi i Sverige relativt dåliga både på att ge och ta emot tacklingar, undantag finns givetvis.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av seppuko »

Det är sant att vi är dåliga på det i Sverige. Jag brukar kika på elitseriehockey varje dag det går en match, så ser ju många matcher med lika lag. Och något som är slående att i flertalet drabbningar är det knappt någon tackling alls. Så det är ju inte så konstigt att man inte "lär" sig eller får vanan när flertalet drabbningar är helt befriade från hårdare spel.

Typexempel är väl matcher som tex Brynäs-Luleå som slutar 6-5 och nästa match DIF-Luleå 1-3. Ena matchen nästan inget fysiskt spel, andra matchen är det fysiskt. Det tar väl ett tag till för elitserien att helt anpassa sig till modernare hockey. Var ju mer brutalt förr, sen kom farten och tekniken och då försvann lite av det fysiska. Men eftersom det är ett grundelement i spelet och något som brukas hårt i tex NHL bör ju alla framtida spelare med drömmar lära sig och anpassa sig, från ledarhåll och neråt.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av crike »

Ska vi snacka fula tacklingar så har ni ett praktexempel här. Den Norska hobbiten blir duktig manglad.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/sport/ ... 3840132.ab
Jockmaniac
Inlägg: 2143
Blev medlem: 2007-06-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Jockmaniac »

http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... hans-boter

Ta bort sådana här idioter istället säger jag. Nog för att en fight då och då kan liva upp stämningen men att åka runt och leta slagsmål måste vara det mest barnsliga jag hört. Vilken obota tönt den där Goren är alltså.
100% DJURGÅRDSJ***L
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Kahnberg-incidenten. Har ej sett. Antar att den var jävligt stygg.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Jokester
Inlägg: 163
Blev medlem: 2011-09-01
Säsongskort: Ja

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Jokester »

Japp, armbåge mot huvudet. Riktigt fult. Men Kahnberg står och kladdar med pucken med blicken ner i isen. Boom.
Jockmaniac
Inlägg: 2143
Blev medlem: 2007-06-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Jockmaniac »

Årets fulaste utan tvekan om man frågar mig. Här gäller det ett stenhårt straff! Allt annat än 10+ matcher är skandal... Påminner lite om Hedmans på Honken tycker jag. Helt klart att han är ute efter huvudet.

Men som Jokester även skriver, oansvarigt av Kahnberg att stå och titta rätt ner i isen, men jag antar att han fått sitt straff redan. Lär nog tänka sig för nästa gång...
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Jepe »

Jokester skrev:Japp, armbåge mot huvudet. Riktigt fult. Men Kahnberg står och kladdar med pucken med blicken ner i isen. Boom.
Var väl axel mot huvud? Vilket som så är det en ful tackling.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av JohanPez »

Magnutz skrev:Kahnberg-incidenten. Har ej sett. Antar att den var jävligt stygg.
http://www.elitserienplay.se/#/video.1260271666001
0:59 in i klippet ses tacklingen - rätt grisig var den allt.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

JohanPez skrev:
Magnutz skrev:Kahnberg-incidenten. Har ej sett. Antar att den var jävligt stygg.
http://www.elitserienplay.se/#/video.1260271666001
0:59 in i klippet ses tacklingen - rätt grisig var den allt.
Psykbryt på den tacklingen. Det är sånt som också påverkar sporten och ser till att alla andra inte vågar proppa. Varför ska han trycka till Kahnberg i huvudet? Riktigt fult.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Domarna måste bli bättre på att döma och vara konsekventa. Sporten ÄR snabb, jag vet men kravet kvarstår. De är inte tillräckligt bra.

Spelarna måste förbättra/vässa sitt konsekvens-tänk. Det man gör får verkningar i den omgivning man befinner sig i när man gör det man.. gör. Det finns inget konsekvenslöst handlande. När en spelare gör det som Karlsson gjorde på Kahnberg ska han bort. Det ska kosta att vara så in åt helvete huvudlös (pun intended), det ska kosta att vara så slarvig och det ska kosta att vara så respektlös. Konsekvenserna måste bli kraftiga, för det visar att hockeyspelare INTE FÅR förstöra varandra.

Till sist.
Domarna måste bli bättre på att se vad som är en juste tackling och vad som inte är det.
Disciplinnämnden måste ersättas av en enväldig bedömare. Då blir det konsekventa bedömningar. (Långt mer så än nu)
Spelarna måste visa varandra respekt och sedan också lära sig tackla och att ta emot rejäla smällar. Det är inte innebandy. Det är inte boule. Det är ishockey.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Skriv svar