Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Användarvisningsbild
Jokester
Inlägg: 163
Blev medlem: 2011-09-01
Säsongskort: Ja

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Jokester »

Mycket läsvärt av Henrik Rehnberg.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3898903.ab
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av kaminor »

Garpenlöv tycker till om tacklingar:

"Det som är lite farligt med det här är att vi får inte göra så att folk är rädda för att tacklas. Att spelarna inte vill ge sig in i närkamperna. Det är ju en kampsort det här och vi måste vara lite rädda om tacklingarna också. Men jag försvara absolut inte det som hände i helgen. Men det är en lite farlig linje det här om vi börjar skrika för mycket så kanske vi får en hockey utan tacklingar och jag tror inte att någon vill se hockey utan tacklingar."

http://www.hockeykanalen.se/1.2353137/2 ... for_mycket
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av sensei »

kaminor skrev:Garpenlöv tycker till om tacklingar:

"Det som är lite farligt med det här är att vi får inte göra så att folk är rädda för att tacklas. Att spelarna inte vill ge sig in i närkamperna. Det är ju en kampsort det här och vi måste vara lite rädda om tacklingarna också. Men jag försvara absolut inte det som hände i helgen. Men det är en lite farlig linje det här om vi börjar skrika för mycket så kanske vi får en hockey utan tacklingar och jag tror inte att någon vill se hockey utan tacklingar."

http://www.hockeykanalen.se/1.2353137/2 ... for_mycket
Det tragiska är att den sista incidenten ens associeras med tidigare avstängningar. I många fall har de vart rent felaktiga avstängningar för helt korrekta tacklingar enligt mitt sätt att se på saken.

Risken är mycket påtaglig att hockeyfans "går över" till NHL. De gaphalsiga journalister som försöker överträffa varandra i puttignuttighet sågar av den grenen de själva sitter på.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Jokester
Inlägg: 163
Blev medlem: 2011-09-01
Säsongskort: Ja

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Jokester »

Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Jokester skrev:11 matcher blev det för Karlsson.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3902811.ab
Media-drevet måste ta sitt ansvar i detta. De ger samma rubriker på denna incident som på alla andra och ger sken av att alla smällar är lika fula?!

Angående Kahnberg-incidenten: Tacklingar som den S Karlsson delade ut på Kahnberg ska ge hårda straff eftersom de är regelrätta överfall. Att tacklingar som Jimpa delar ut ens ger avstängning är sjukt. Det är inte Jimmies och andra tacklande spelares fel att allt för många av elitseriens "innebandyspelare" inte kan ta emot en tackling eller ta ansvar för sin egen säkerhet på isen.

Tacklingen som Jimmie satte på S Enterfeldt i K6 som han senare blev anmäld och avstängd för är precis som den som nyligen drabbade Frögren i FBK. Den som är på väg att bli tacklad sjunker ihop vid sargen och får därför en fullkomligt regelrätt tackling i huvudtrakten. Detta måste disciplinnämnden inse och förstå. I dessa två fall är det den tacklade som bär skulden. Spelaren ska tamejfan stå upp och ta smällen och inte falla ihop som en liten fjolla för att få motståndare utvisade. Jimmies tackling denna säsong som gav 4 matchers avstängning är inte helelr den blindsided eller elak. Några påstår att han hoppar in tacklingen. Om Jimmie hoppar in den är i stort sett varenda tackling i hockey regelvidrig för alla spelare lyfter en smula när de smäller nån. Jimmies tackling är inte elak. Den är hård.

Jag tycker att Elitserien måste lära sig vad som är vad i den här soppan. Just nu är det tombola och du kan egentligen bli avstängd för vad som helst. Bjud in NHL-representant som kan gå igenom vad som anses vara rätt och fel. Jag är inget stort fan av NHL som företeelse men i detta fall är de ljusår före oss.

Klubbarna måste också vidta åtgärder mot egna spelare som uppträder respektlöst mot andra spelare. Det duger inte att låta kompletta dårar spela i laget trots att man vet att de är fullkomligt indian-lösa.

Lite rörigt, hoppas något jag skrev här går fram. :oops:
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av DIF_Soldier »

Återigen - Nils Ekman fick 8 (!) matcher.
Säg den glädje som varar
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

DIF_Soldier skrev:Återigen - Nils Ekman fick 8 (!) matcher.
Helt jävla oförklarligt. De skulle ha granskat vad Svedberg m fl gjorde strax innan och vidare stängt av Silfverberg för årets fegaste filmning. hans avhuggna arm verkade funka alldeles felfritt sekunderna efter.

Disciplinnämnden... aj aj aj. Tyvärr är det inte det enda serien dras med.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av crike »

Lite "regelrätta" exempel enligt Brendan Shanahan
http://www.youtube.com/watch?v=r4nsYpvcVpw

Personligen tycker jag att vissa duster ser lite mjäkiga ut. Delar av en tackling är ju att "ta musten" ur motspelaren, inte skada honom, utan göra han tröttare. Du kan putta en kille ur balans så att han temporärt tappar pucken men det ger ingen direkt långvarig effekt. Som sagt jag vill inte att dom ska skada sig men fina tacklingar med axeln/armen gillar jag.

Det Krüger gör ca 25s in i klippet är ju hål i huvudet. Han vänder sig mot sargen när han mycket väl kan stå med sidan emot och det trots att han vet att Letang är på väg, han ser det när han vrider och vänder på huvudet som han alltid gör :wink: ). Nästan så han förtjänat sig en näsbrännare där för att förstå att han ska vara mer uppmärksam. Som sagt när dom ställer sig en bit ifrån sargen och börjar titta neråt utan insikt om att det kan komma en tackling, då är dom ute på hal is.

Det jag tycker är absolut fulast med Karlssons tackling på Kahnberg är att han kommer som tredje spelare in i situationen och det från en "blind" sida. Om du har två motståndare som du kämpar mot, då kan jag ta att man inte räknar med att en till kommer bakifrån och sänker dig.
Användarvisningsbild
Jokester
Inlägg: 163
Blev medlem: 2011-09-01
Säsongskort: Ja

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Jokester »

@crike

Det mest komiska med det där klippet är när han visar hårda tacklingar som är ok då jag tror att en del av de skulle ge både utvisning och avstängning i ES.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av crike »

Jokester skrev:@crike

Det mest komiska med det där klippet är när han visar hårda tacklingar som är ok då jag tror att en del av de skulle ge både utvisning och avstängning i ES.
Ja vissa har ju trots allt händerna farligt nära ansiktet.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Om man skulle sluta följa leffe Boork på twitter då kanske. Karln är ju snöblind, harmynt och vindögd. Sitter och hyllar DN.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av seppuko »

Han har dock rätt i en sak. Det där med att om folk fortsätter köra på folk på 50 väg så blir det 30 väg, dvs att det bli högre straff för likartade förseelser är inte så konstigt. Ett straff ska ju helst vara en varning och en markering, till alla och inte bara den som döms.

Men han är lite tradig, förståeligt att han fortsätter hylla, skapar ju rubriker :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

seppuko skrev:Han har dock rätt i en sak. Det där med att om folk fortsätter köra på folk på 50 väg så blir det 30 väg, dvs att det bli högre straff för likartade förseelser är inte så konstigt. Ett straff ska ju helst vara en varning och en markering, till alla och inte bara den som döms.

Men han är lite tradig, förståeligt att han fortsätter hylla, skapar ju rubriker :)
Frågan är ju då: Vilken "hastighetsgräns" ska vi ha? Jag tycker liknelsen han gör är korkad som fan. Den är bara användbar om tacklingarna är lika. Jag håller med om vi talar om ENBART Checking from Behind, ENBART Checking to the Head. Då ska vi ha "50km/h blir 30km/h" efter upprepade situationer.

Nu är det ju inte så. Det saknas en hel del för att det ska funka. Det som är mest viktigt att diskutera är nog att DN och domarna inte verkar bedöma den som tar emot tacklingen (eller inte tar emot den). Den spelare som kryper ihop och som sätter sig själv i en utsatt position är den som ska hutas åt! Hur ska tacklingsutdelande spelare kunna rå för om tacklingsmottagande spelare sjunker ihop av rädsla och därför får en i 9 fall av 10 helt OK tackling i plytet?

Som sagt. När du tacklar en spelare bakifrån, utan att spelaren ser dig (Blindside) är du en feg skit och såna spelare får gärna stängas av. Hedmans armbåge i Honkens ansikte är en sån incident och där Hedman borde fått ett år eller två som straff. Vidrigt tilltag.

"Ser du siffrorna på motspelarens rygg tacklar du inte" är en bra regel.

Boork generaliserar och drar alla incidenter över en kam. Tröttsamt och populistiskt.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Kolla tacklingen som Hardy reagerar på i klippet som förövrigt visar hur Tim E kan åka lite Ingmar Stenmark-slalom. 0.44sek in.



Inget att yla om. Pang bara. Inget fult.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av kaminor »

Magnutz skrev:Kolla tacklingen som Hardy reagerar på i klippet som förövrigt visar hur Tim E kan åka lite Ingmar Stenmark-slalom. 0.44sek in.



Inget att yla om. Pang bara. Inget fult.
Var väl interference Hardy ville ha den till.
Ser dock mest ut som att de krockar, inte en tackling.
Skriv svar