Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1830
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Jag har inget emot att vi inte lirar finalerna i Globen utan på Hovet. Men det är riktigt fel när lag utan Stockholmsanknytning i innebandy går före, på vad som ska bli vår hemmaborg. Vi behöver en egen arena här med, inte bara i fotbollen. Men det känns extremt långt borta. Känns respektlöst på något sätt. Sen förstår jag att bokade evenemang går före, men nu menar jag mer premisserna.

Fotbollen känns ändå som att det kommer finnas en lösning vid kaknäs 10+ år framöver när Tele2 inte känns splitterny. Men i hockeyn så renoveras Globen och thats it. Att spara för att köpa en egen arena känns helt orealistiskt. Jag menar gör vi ”rekordresultat på 30m” i tio år så har vi knappt insatsen.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8094
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Andspe skrev: 2023-04-22 08:11:19 Jag har inget emot att vi inte lirar finalerna i Globen utan på Hovet. Men det är riktigt fel när lag utan Stockholmsanknytning i innebandy går före, på vad som ska bli vår hemmaborg. Vi behöver en egen arena här med, inte bara i fotbollen. Men det känns extremt långt borta. Känns respektlöst på något sätt. Sen förstår jag att bokade evenemang går före, men nu menar jag mer premisserna.

Fotbollen känns ändå som att det kommer finnas en lösning vid kaknäs 10+ år framöver när Tele2 inte känns splitterny. Men i hockeyn så renoveras Globen och thats it. Att spara för att köpa en egen arena känns helt orealistiskt. Jag menar gör vi ”rekordresultat på 30m” i tio år så har vi knappt insatsen.
Jag är rädd för att man kommer att göra dessa bokningar i framtiden när Hovet är borta. Men jag antar att man måste låta Globen stå obokad hela våren för om vi eventuellt går långt i slutspel, som man gör i andra städer. Rädslan är ju att vi kommer bli tvungna att spela Hockey på Tele2 arena ibland.

En egen arena i Stockholm kommer aldrig att hända. Någonsin.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13722
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Andspe skrev: 2023-04-22 08:11:19 Fotbollen känns ändå som att det kommer finnas en lösning vid kaknäs 10+ år framöver när Tele2 inte känns splitterny. Men i hockeyn så renoveras Globen och thats it. Att spara för att köpa en egen arena känns helt orealistiskt. Jag menar gör vi ”rekordresultat på 30m” i tio år så har vi knappt insatsen.
Kolla på HV. De löste det. Men ja jämförelsevis skulle ju vi isf behöva låna och bygga utanför stan (en bra bit utanför) i och med att bara marken som krävs för en arena går på tresiffrigt antal miljoner i Stockholmsområdet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8094
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Praetori skrev: 2023-04-22 09:45:47
Kolla på HV. De löste det. Men ja jämförelsevis skulle ju vi isf behöva låna och bygga utanför stan (en bra bit utanför) i och med att bara marken som krävs för en arena går på tresiffrigt antal miljoner i Stockholmsområdet.
Tänk då på att deras arena är ensam i hela stan och hat alla övriga evenemang. Dessa övriga evenemang kommer fortfarande gå i Globen i Stockholm. Och då går redan samtliga arenor redan med enorma förluster som det är.
Avskaffa tre mot tre.
Per-Allan
Inlägg: 612
Blev medlem: 2012-10-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Ny arena?

Inlägg av Per-Allan »

Ny arena, men nästa år ska vi ev. få möta Kalmar HC som stakade ut vägen för 3 år sedan med målet att nå AS. Detta i en arena som har plats för 1900 sittande och 600 ståplatser. Vilket drag att få möta ytterligare ett kommundopat lag.
Kalmar kommun kommer skjuta till pengar om det behövs för att Kalmar ska etablera sig i AS.

Väsby blir än värre där Mika, Dick och alla deras polare kommer slanta in deg ifall Väsby vänder mot Kalmar och tar steget upp i AS.

Brynäs med fallskärm från SHL och tydligen har Allmänna från solna fått eller kommer få stora kapitaltillskott.

Nu måste DIF vinna 3 matcher mot Modo annars kommer vi hanka fram i AS lika länge som AIX.

Ny arena borde förläggas i någon annan kommun än Stockholm.

Sudbyberg, Nacka, Huddinge, men inte i Stockholm med tanke på hur Stockholmsstad misshandlat både DIF och Aik hockey under väldigt lång tid.
Delägare, säsongskortsinnehavare, medlem. Följt DIF sedan div 1 norra och första säsongen i forna Elitserien.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2641
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Ny arena?

Inlägg av klintan85 »

Per-Allan skrev: 2023-04-22 15:49:08 Ny arena, men nästa år ska vi ev. få möta Kalmar HC som stakade ut vägen för 3 år sedan med målet att nå AS. Detta i en arena som har plats för 1900 sittande och 600 ståplatser. Vilket drag att få möta ytterligare ett kommundopat lag.
Kalmar kommun kommer skjuta till pengar om det behövs för att Kalmar ska etablera sig i AS.

Väsby blir än värre där Mika, Dick och alla deras polare kommer slanta in deg ifall Väsby vänder mot Kalmar och tar steget upp i AS.

Brynäs med fallskärm från SHL och tydligen har Allmänna från solna fått eller kommer få stora kapitaltillskott.

Nu måste DIF vinna 3 matcher mot Modo annars kommer vi hanka fram i AS lika länge som AIX.

Ny arena borde förläggas i någon annan kommun än Stockholm.

Sudbyberg, Nacka, Huddinge, men inte i Stockholm med tanke på hur Stockholmsstad misshandlat både DIF och Aik hockey under väldigt lång tid.
Jag vill inte ha Globen som hemmaarena. För det första är det inte jättebra hockey arena och sen så måste man dela den med massa andra både andra sportevenemang och andra typer av evenemang. Men det har ju varit problemet i massa år att Sthlm inte satsar alls på hockey.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8094
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Kommit två nya bilder såhär mitt i sommaren. Gillar att man kör på mörkare stolar.

Bild

Bild
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Ny arena?

Inlägg av Philly Flu »

Mattias_87 skrev: 2023-07-22 23:25:18 Kommit två nya bilder såhär mitt i sommaren. Gillar att man kör på mörkare stolar.

Bild

Bild
Jag är försiktigt positiv. Stolar fram till sargen ser det ut som. Taket ser ut som ljuddämpande material, kanske inte optimalt för DIF. På sista bilden ser det ut att vara väldigt generöst med benutrymme mellan raderna. Undrar hur många platser det är totalt?
Per-Allan
Inlägg: 612
Blev medlem: 2012-10-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Ny arena?

Inlägg av Per-Allan »

Är varje plats gjord för att världens längsta män/kvinnor ska få plats med sina ben?

Taket i tyg kommer döda all akustik så det påminner om Cirkus Scotts François Bronett klassiska uttryck "Största möjliga tyssstnad".

Arenan passar nog bättre för en konsert sound of silence, men arenabolaget vill väl bara ha slipsnissar på besök.
Delägare, säsongskortsinnehavare, medlem. Följt DIF sedan div 1 norra och första säsongen i forna Elitserien.
Praetori
Inlägg: 13722
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Per-Allan skrev: 2023-08-04 12:32:05 Är varje plats gjord för att världens längsta män/kvinnor ska få plats med sina ben?

Taket i tyg kommer döda all akustik så det påminner om Cirkus Scotts François Bronett klassiska uttryck "Största möjliga tyssstnad".

Arenan passar nog bättre för en konsert sound of silence, men arenabolaget vill väl bara ha slipsnissar på besök.
Jag vet inte. Det är som att säga att ljudet på Tele2 är kasst för att det är öppet tak. Jag tror inte det lär bli sämre än Globen idag iaf.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Ny arena?

Inlägg av Philly Flu »

Praetori skrev: 2023-08-09 09:12:17
Per-Allan skrev: 2023-08-04 12:32:05 Är varje plats gjord för att världens längsta män/kvinnor ska få plats med sina ben?

Taket i tyg kommer döda all akustik så det påminner om Cirkus Scotts François Bronett klassiska uttryck "Största möjliga tyssstnad".

Arenan passar nog bättre för en konsert sound of silence, men arenabolaget vill väl bara ha slipsnissar på besök.
Jag vet inte. Det är som att säga att ljudet på Tele2 är kasst för att det är öppet tak. Jag tror inte det lär bli sämre än Globen idag iaf.
När jag tänker efter, är inte taket på Hovet vadderat? Det ser ut som någon isolering som sitter på insidan under ett nät mot yttertaket.
Praetori
Inlägg: 13722
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Jo det är typ rockwool med folie över.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1830
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Praetori skrev: 2023-08-10 12:21:28 Jo det är typ rockwool med folie över.
Finns det specat? Finns ju diffusers i andra material med som t.ex. träskivor. Är ju till för spridningen av ljudet snarare än absorption. Gamla globen hade ju problemet att ”sweet spot” var i mitten.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Praetori
Inlägg: 13722
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Andspe skrev: 2023-08-10 15:47:23
Praetori skrev: 2023-08-10 12:21:28 Jo det är typ rockwool med folie över.
Finns det specat? Finns ju diffusers i andra material med som t.ex. träskivor. Är ju till för spridningen av ljudet snarare än absorption. Gamla globen hade ju problemet att ”sweet spot” var i mitten.
Finns det säkert nånstans. I fallet Globen och renoveringen kan man ju bara 'hoppas' att akustik inte är en fråga som tappats bort eller ignorerats.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
DifLars
Inlägg: 53
Blev medlem: 2016-02-06

Ny arena?

Inlägg av DifLars »

En kompis till mig jobbar med bland annat det där projektet.
Det akustikerna har gått efter när de planerat är att de gjort en projektion av Hovet inne i Globen och tanken är att mer eller mindre återskapa Hovet inne i Globen. Men detta ska man då kunna få mer eller mindre samma akustik som Hovet har.

Han tror starkt på det där och att det kommer bli riktigt bra.
Skriv svar