Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Ny arena?

Inlägg av DIF_Soldier »

Mattias_87 skrev: 2022-06-20 17:09:19
Jim Morrison skrev: 2022-06-20 16:05:24Nej, så är det ju. Men jag hoppas någonstans att det blir mycket bättre än nu i alla fall. Säten ned till plexiglas hade ju hjälpt till med intimiteten till exempel - hittar inget om det i rapporten dock.

Säga vad man vill om Globens innanmäte, där vinner Hovet solklart. Men lika solklart vinner ju Globen ”utanför” arenan med massvis av barer och restauranger. Även bättre loger för sponsorer och samarbeten som kan dra in pengar till klubben. Bättre omklädningsrum som ökar professionaliteten och gör oss mer attraktiva för nyförvärv. En ren träningsrink/anläggning kan få bort oss från Myren i Mälarhöjden när man inte kan träna på Hovet. Kanske kan A-lag/J20-18 träna där och pojklag på Myren?

Därför hoppas jag att det blir så bra som möjligt inuti Globen för Djurgården som klubb har nog som störst chans att utvecklas där.
Från Protokollet: "Men i arenarummet kommer fokus att vara på att teleskopläktarna (som kan
skjutas undan) byts ut i sin helhet. I samband med detta ändras också läktar-konfigurationen så
att publikplatserna kommer närmare ishockeyrinken, vilket är gynnsamt för upplevelsen vid
hockeymatcher."
Ja Globen är klass på allt runt omkring, den bästa arena jag besökt. Hoppas också vi kan locka fler företag med "nya C-läktaren" då det är där man drar in pengarna idag. Trist att det bara blev en träningsrink på Hovets nuvarande yta, det pratades ju om två innan. Kanske för att det blir en liten läktare för juniorlag och damlag? Sedan måste vi såklart börja locka publik också, för har vi samma publiksnitt som på Hovet så kommer fortfarande Globen kännas relativt luftig oavsett.
Andspe skrev: 2022-06-20 16:27:24 Hoppas det inte blir för mycket evenemang som krockar med hockeyn nu bara
Det lär bli en del krockar, särskilt på våren med Melodifestivalen, träningslandskamper inför Hockey-VM och alla konserter. Hoppas verkligen inte det riskerar att bli slutspelsmatcher på Tele2.
Tack för all information Mattias. Och gällande krockar får de fan se till att förpassa allt annat till Tele2. Om de nu inte vill ge oss en ny hockeyarena kan de fan inte skicka oss från den enda arena som öht har en isyta. Nej, flyttar de oss från Globen en enda match vill jag fan se T Kraft skalla nån ansvarig kommungubbe rätt över näsan.

Tror inte på detta för fem öre. Globen är helt åt helvete för vilket evenemang som helst där stämning är av vikt. Den sista supporterkulturen hockeyn har dör här.

Att skapa stämning för "alla sorts evenemang" är nämligen dömt att misslyckas. "Den som är vän med alla är inte vän med nån"heter det ju, och som stort hockeyfan hade jag önskat att sporten prioriterades och gavs omsorg med en arena skapad för sporten. Här blir hockeyn bjuden med armbågen och får ta resterna efter Mello-muppar och annat löst dravel. Sorgligt.


Men, fattar att nåt måste göras
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9434
Blev medlem: 2009-12-01

Ny arena?

Inlägg av Jim Morrison »

Träningsanläggningar i Tallkrogen! Otroligt beslut!!

Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev: 2022-09-19 07:05:16 Träningsanläggningar i Tallkrogen! Otroligt beslut!!


Eftersom folk är lata: https://www.difhockey.se/article/vsr0al ... den-hockey

Den biten som känns oroande är ju att "byggnationen planeras starta om tre till fyra år" vilket skulle innebära att det är klart först 2026-27 nångång.

Sen har vi ju – Utan en ny träningsanläggning för de som idag har sin verksamhet på Hovet kan inte Hovet rivas som planerat av staden. vilket dock krockar med Från säsongen 2025/2026 blir klubbens hemmaarena Avicii Arena istället för Hovet och de tidigare uttalandena om att Hovet skall rivas när Globen är renoverad.

Jag tycker att det känns läskigt oklart hur träningsmöjligheterna ser ut 2025-2027 (fram tills när eller OM Tallkrogsbygget eventuellt blir färdigt, om alls i och med snacket om "kostnadsbild").
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1835
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Så den underjordiska blir inte av?
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8113
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Andspe skrev: 2022-09-19 10:42:05 Så den underjordiska blir inte av?
Det tror jag att den ska bli. Däremot kommer den väl inte att tillhöra oss?

Väldigt stort med två egna anläggningar och en av dom har 2000 i publikkapacitet.
Avskaffa tre mot tre.
OveFF
Inlägg: 1
Blev medlem: 2023-01-27

Ny arena?

Inlägg av OveFF »

Jag tror att ett renoverat Globen med en mer intim känsla kan bli riktigt bra. Kolla den här bilden, ser sjukt nice ut:
https://vaxer.stockholm/globalassets/om ... t=8x5-stor
Mina sajter: Ljudbokbarn.se & Mednamn.se
Nattuggla_
Inlägg: 3113
Blev medlem: 2021-08-14

Ny arena?

Inlägg av Nattuggla_ »

OveFF skrev: 2023-01-27 10:40:42 Jag tror att ett renoverat Globen med en mer intim känsla kan bli riktigt bra. Kolla den här bilden, ser sjukt nice ut:
https://vaxer.stockholm/globalassets/om ... t=8x5-stor
Om vi spelar i SHL, absolut.
Tror inte Djurgårdens supporterkultur överlever på lång sikt i den här ligan.
Manijock
Inlägg: 7787
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Ny arena?

Inlägg av Manijock »

OveFF skrev: 2023-01-27 10:40:42 Jag tror att ett renoverat Globen med en mer intim känsla kan bli riktigt bra. Kolla den här bilden, ser sjukt nice ut:
https://vaxer.stockholm/globalassets/om ... t=8x5-stor
Sjukt Nice är verkligen inte min känsla. Ser framför mig hur mycket röda stolar som kommer lysa när Tingsryd eller Karlskoga gästar i mitten av November...

Kommer bli sämre akustik vilket leder till sämre drag och ännu färre som sjunger. Hovet har räddat oss många gånger. 5000 på läktarna men låter som 7000 när vi har "rätt" folk på plats.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Ny arena?

Inlägg av DIF_Soldier »

OveFF skrev: 2023-01-27 10:40:42 Jag tror att ett renoverat Globen med en mer intim känsla kan bli riktigt bra. Kolla den här bilden, ser sjukt nice ut:
https://vaxer.stockholm/globalassets/om ... t=8x5-stor
Ser inte ens ut att finnas ståplats. Men skitsamma Det blir nog bra stämning med hudveck-i-nacken-fettogubbar
Säg den glädje som varar
Dauber
Inlägg: 146
Blev medlem: 2022-03-31

Ny arena?

Inlägg av Dauber »

Har hört runt lite inom branchen att Arbetet ska fortskrida som planerat, det som skrämmer mig däremot är att det tydligen ska vara någon amerikans arkitekt som ska göa dom slutgiltliga ritningarna och designen inomhus, noll checkback med supportrar eller dylikt utan dom kör och så blir det, skriker friends arena för mig alltihop
dr111DIF
Inlägg: 1013
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Ny arena?

Inlägg av dr111DIF »

Att ett fullsatt hovet är ren hockeyporr vet ju alla som har varit där för det. Ett fullsatt globen med världens bästa hockeysupportrar är ju inte så dåligt heller, vet man om man har varit där.

Bajsen vart ju röda i stjärten som babianer för att behöva flytta från världens bästa fotbollsarena!??! söderstadion. Hovet är förvisso legendarisk i hockey på riktigt och inte en romantisk dröm för pårökta fyllbultar, men lärdomen är väl att tiden går, hovet börjar bli fallfärdigt och allt nytt känns oftast bara dåligt i början.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1835
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Dauber skrev: 2023-04-15 19:54:39 Har hört runt lite inom branchen att Arbetet ska fortskrida som planerat, det som skrämmer mig däremot är att det tydligen ska vara någon amerikans arkitekt som ska göa dom slutgiltliga ritningarna och designen inomhus, noll checkback med supportrar eller dylikt utan dom kör och så blir det, skriker friends arena för mig alltihop
Samtidigt är bra akustik med i beställningsunderlaget från kommun iom att Globen är en flopp (sweetspot blir i centrum av en boll). Däremot kanske inte bra akustik och bra hockeyakustik är detsamma. Hade inte haft något emot att kakla taket och sätta in plåtskivor så det dånar riktigt ordentligt 😂
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Per-Allan
Inlägg: 630
Blev medlem: 2012-10-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Ny arena?

Inlägg av Per-Allan »

DIF_Soldier skrev: 2023-01-28 02:04:40
OveFF skrev: 2023-01-27 10:40:42 Jag tror att ett renoverat Globen med en mer intim känsla kan bli riktigt bra. Kolla den här bilden, ser sjukt nice ut:
https://vaxer.stockholm/globalassets/om ... t=8x5-stor
Ser inte ens ut att finnas ståplats. Men skitsamma Det blir nog bra stämning med hudveck-i-nacken-fettogubbar
Men det är utlovat att sveriges största popcorn muggar kommer säljas på nya Globen samt en ny fräck mediakub och kisscam med inspiration från NHL
Delägare, säsongskortsinnehavare, medlem. Följt DIF sedan div 1 norra och första säsongen i forna Elitserien.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Andspe skrev: 2023-04-15 20:21:50
Dauber skrev: 2023-04-15 19:54:39 Har hört runt lite inom branchen att Arbetet ska fortskrida som planerat, det som skrämmer mig däremot är att det tydligen ska vara någon amerikans arkitekt som ska göa dom slutgiltliga ritningarna och designen inomhus, noll checkback med supportrar eller dylikt utan dom kör och så blir det, skriker friends arena för mig alltihop
Samtidigt är bra akustik med i beställningsunderlaget från kommun iom att Globen är en flopp (sweetspot blir i centrum av en boll). Däremot kanske inte bra akustik och bra hockeyakustik är detsamma. Hade inte haft något emot att kakla taket och sätta in plåtskivor så det dånar riktigt ordentligt 😂
Det är lugnt. Eftersom folk knappt kan läsa eller skriva numera så felläser de "ecklesiastik" och låter installera en fet kyrkoorgel.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Ny arena?

Inlägg av Puckey »

Praetori skrev: 2023-04-19 07:23:36
Andspe skrev: 2023-04-15 20:21:50
Dauber skrev: 2023-04-15 19:54:39 Har hört runt lite inom branchen att Arbetet ska fortskrida som planerat, det som skrämmer mig däremot är att det tydligen ska vara någon amerikans arkitekt som ska göa dom slutgiltliga ritningarna och designen inomhus, noll checkback med supportrar eller dylikt utan dom kör och så blir det, skriker friends arena för mig alltihop
Samtidigt är bra akustik med i beställningsunderlaget från kommun iom att Globen är en flopp (sweetspot blir i centrum av en boll). Däremot kanske inte bra akustik och bra hockeyakustik är detsamma. Hade inte haft något emot att kakla taket och sätta in plåtskivor så det dånar riktigt ordentligt 😂
Det är lugnt. Eftersom folk knappt kan läsa eller skriva numera så felläser de "ecklesiastik" och låter installera en fet kyrkoorgel.
Så länge vi inte går tillbaka till DJ Yes kan jag leva med orgeln..
Skriv svar