Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Beslut klubbades på kommunfullmäktigemöten i måndags att renovera enligt förslaget som finns.

Beräknas alltså vara färdigställd till 2025-03-31. Hoppas det blir bra!
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev: 2022-06-19 15:55:19 Beslut klubbades på kommunfullmäktigemöten i måndags att renovera enligt förslaget som finns.

Beräknas alltså vara färdigställd till 2025-03-31. Hoppas det blir bra!
Är interiörförslaget spikat?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Praetori skrev: 2022-06-19 16:31:22Är interiörförslaget spikat?
Ur protokollet:

Färger: Främst teleskopläktare och stolar som ska bytas ut. Stolarnas klädsel kan vara
röd, men själva stolen (inklusive undersida) kan ha en annan färg. Detta kommer att
bevakas för att finna en lösning som respekterar ursprungsvisionen, men som bidrar till
att skapa en passande miljö för arrangörer och tv-produktioner eftersom den röda
färgen tydligt markerar tomma platser i arenan – vilket inte är önskvärt.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev: 2022-06-19 16:40:33
Praetori skrev: 2022-06-19 16:31:22Är interiörförslaget spikat?
Ur protokollet:

Färger: Främst teleskopläktare och stolar som ska bytas ut. Stolarnas klädsel kan vara
röd, men själva stolen (inklusive undersida) kan ha en annan färg. Detta kommer att
bevakas för att finna en lösning som respekterar ursprungsvisionen, men som bidrar till
att skapa en passande miljö för arrangörer och tv-produktioner eftersom den röda
färgen tydligt markerar tomma platser i arenan – vilket inte är önskvärt.
Det var ju snack om rinkside-platser... :?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1810
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Mattias_87 skrev: 2022-06-19 15:55:19 Beslut klubbades på kommunfullmäktigemöten i måndags att renovera enligt förslaget som finns.

Beräknas alltså vara färdigställd till 2025-03-31. Hoppas det blir bra!
Skulle du kunna bifoga länk? :)
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Praetori skrev: 2022-06-19 16:43:17Det var ju snack om rinkside-platser... :?
Och färger på stolar och säten?
Andspe skrev: 2022-06-19 18:34:20Skulle du kunna bifoga länk? :)
https://edokmeetings.stockholm.se/commi ... 2022-06-13
Ärende 18.

Intressant att man förväntas på in 2.5 miljarder för marken där Hovet och Söderstation legat som ska amortera av större delen av kostnaden för Tele2 arena och därmed minska ränteutgifterna med 22 miljoner om året, med dagens ränta. Alltså lär man spara in ännu mer framöver med stigande räntor. Hoppas vi kan få ett bättre hyresavtal då man sparar in driftkostnader också på Hovet.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev: 2022-06-19 19:30:34
Intressant att man förväntas på in 2.5 miljarder för marken där Hovet och Söderstation legat som ska amortera av större delen av kostnaden för Tele2 arena och därmed minska ränteutgifterna med 22 miljoner om året, med dagens ränta. Alltså lär man spara in ännu mer framöver med stigande räntor. Hoppas vi kan få ett bättre hyresavtal då man sparar in driftkostnader också på Hovet.
Det råder ju knappast någon konkurrenssituation så varför skulle de sänka vinstmarginalen när klubbarna (kunderna) kommer vara hänvisade till den enda arenan med erforderlig kapacitet?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4408
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Ny arena?

Inlägg av captcash »

Jag är inte helt insatt men ska vi inte smälla upp en ny arena för hockey på Hovets plats nu då? Hur fasen ska man annars tänka sig att lira HA hockey på Globen, måste ju skärma av 75% av platserna för att det inte ska eka tomt och se patetiskt ut.

Finns det några details att läsa nånstans ang allt detta? Jag hade fått för mig att Globen bara var temporär och man skulle bygga underjord träningsrink på Hovets plats och sen ny arena ovanpå allt... måste ha drömt?
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9355
Blev medlem: 2009-12-01

Ny arena?

Inlägg av Jim Morrison »

Är ju sorgligt att Hovet ska rivas men om man ska vara rent krass är väl en renovering av Globen enda vägen att gå. Speciellt om vi ska kunna mäta oss med resten av landet vad gäller faciliteter och modernitet. Problemet kvarstår väl dock att vi inte äger utan hyr så vi går miste om massvis av intäkter oavsett.

Hoppas verkligen att det blir rätt och bra nu. Det måste byggas ett nytt tak så vi får borta den där ödsliga känslan samt får samma intimitet som på Hovet. En träningsanläggning där Hovet står idag hade också varit ovärderligt såklart vilket även det står i beslutet.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
wardo
Inlägg: 100
Blev medlem: 2015-03-05

Ny arena?

Inlägg av wardo »

captcash skrev: 2022-06-20 10:52:47 Jag är inte helt insatt men ska vi inte smälla upp en ny arena för hockey på Hovets plats nu då? Hur fasen ska man annars tänka sig att lira HA hockey på Globen, måste ju skärma av 75% av platserna för att det inte ska eka tomt och se patetiskt ut.

Finns det några details att läsa nånstans ang allt detta? Jag hade fått för mig att Globen bara var temporär och man skulle bygga underjord träningsrink på Hovets plats och sen ny arena ovanpå allt... måste ha drömt?
Vi kommer inte att spela HA 2025 och om det ekar för tomt i ”nya globen” får väl AIK flytta till Ritorps ishall.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4408
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Ny arena?

Inlägg av captcash »

wardo skrev: 2022-06-20 11:17:30
captcash skrev: 2022-06-20 10:52:47 Jag är inte helt insatt men ska vi inte smälla upp en ny arena för hockey på Hovets plats nu då? Hur fasen ska man annars tänka sig att lira HA hockey på Globen, måste ju skärma av 75% av platserna för att det inte ska eka tomt och se patetiskt ut.

Finns det några details att läsa nånstans ang allt detta? Jag hade fått för mig att Globen bara var temporär och man skulle bygga underjord träningsrink på Hovets plats och sen ny arena ovanpå allt... måste ha drömt?
Vi kommer inte att spela HA 2025 och om det ekar för tomt i ”nya globen” får väl AIK flytta till Ritorps ishall.
Den där skriver jag def inte under på, det är ju inte direkt busenkelt att lämna HA helvetet. Vi lyckas väl senaste men en stor portion tur med målskillnader osv så skulle inte bli förvånad om vi lirar HA till 2030. :(
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

captcash skrev: 2022-06-20 10:52:47Finns det några details att läsa nånstans ang allt detta? Jag hade fått för mig att Globen bara var temporär och man skulle bygga underjord träningsrink på Hovets plats och sen ny arena ovanpå allt... måste ha drömt?
https://edokmeetings.stockholm.se/commi ... 2022-06-13 Ärende 18.
Idén om att bygga en ny arena på Hovets tomt skrotades för många år sedan då man vill att markförsäljningen ska finansiera renoveringen av Globen. Jag hade hellre sett en utförsäljning av Globen till privat aktör och sedan låtit den finansiera ett nytt Hovet, men man kan inte få allt här i världen.
Jim Morrison skrev: 2022-06-20 10:54:41Hoppas verkligen att det blir rätt och bra nu. Det måste byggas ett nytt tak så vi får borta den där ödsliga känslan samt får samma intimitet som på Hovet. En träningsanläggning där Hovet står idag hade också varit ovärderligt såklart vilket även det står i beslutet.
Samma intimitet på Hovet blir det ju aldrig då det nya taket kommer att vara ovanför läktare C på Globen, det kommer fortfarande vara väldigt luftigt tyvärr.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9355
Blev medlem: 2009-12-01

Ny arena?

Inlägg av Jim Morrison »

Mattias_87 skrev: 2022-06-20 12:28:33 Samma intimitet på Hovet blir det ju aldrig då det nya taket kommer att vara ovanför läktare C på Globen, det kommer fortfarande vara väldigt luftigt tyvärr.
Nej, så är det ju. Men jag hoppas någonstans att det blir mycket bättre än nu i alla fall. Säten ned till plexiglas hade ju hjälpt till med intimiteten till exempel - hittar inget om det i rapporten dock.

Säga vad man vill om Globens innanmäte, där vinner Hovet solklart. Men lika solklart vinner ju Globen ”utanför” arenan med massvis av barer och restauranger. Även bättre loger för sponsorer och samarbeten som kan dra in pengar till klubben. Bättre omklädningsrum som ökar professionaliteten och gör oss mer attraktiva för nyförvärv. En ren träningsrink/anläggning kan få bort oss från Myren i Mälarhöjden när man inte kan träna på Hovet. Kanske kan A-lag/J20-18 träna där och pojklag på Myren?

Därför hoppas jag att det blir så bra som möjligt inuti Globen för Djurgården som klubb har nog som störst chans att utvecklas där.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1810
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Hoppas det inte blir för mycket evenemang som krockar med hockeyn nu bara
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7941
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Jim Morrison skrev: 2022-06-20 16:05:24Nej, så är det ju. Men jag hoppas någonstans att det blir mycket bättre än nu i alla fall. Säten ned till plexiglas hade ju hjälpt till med intimiteten till exempel - hittar inget om det i rapporten dock.

Säga vad man vill om Globens innanmäte, där vinner Hovet solklart. Men lika solklart vinner ju Globen ”utanför” arenan med massvis av barer och restauranger. Även bättre loger för sponsorer och samarbeten som kan dra in pengar till klubben. Bättre omklädningsrum som ökar professionaliteten och gör oss mer attraktiva för nyförvärv. En ren träningsrink/anläggning kan få bort oss från Myren i Mälarhöjden när man inte kan träna på Hovet. Kanske kan A-lag/J20-18 träna där och pojklag på Myren?

Därför hoppas jag att det blir så bra som möjligt inuti Globen för Djurgården som klubb har nog som störst chans att utvecklas där.
Från Protokollet: "Men i arenarummet kommer fokus att vara på att teleskopläktarna (som kan
skjutas undan) byts ut i sin helhet. I samband med detta ändras också läktar-konfigurationen så
att publikplatserna kommer närmare ishockeyrinken, vilket är gynnsamt för upplevelsen vid
hockeymatcher."
Ja Globen är klass på allt runt omkring, den bästa arena jag besökt. Hoppas också vi kan locka fler företag med "nya C-läktaren" då det är där man drar in pengarna idag. Trist att det bara blev en träningsrink på Hovets nuvarande yta, det pratades ju om två innan. Kanske för att det blir en liten läktare för juniorlag och damlag? Sedan måste vi såklart börja locka publik också, för har vi samma publiksnitt som på Hovet så kommer fortfarande Globen kännas relativt luftig oavsett.
Andspe skrev: 2022-06-20 16:27:24 Hoppas det inte blir för mycket evenemang som krockar med hockeyn nu bara
Det lär bli en del krockar, särskilt på våren med Melodifestivalen, träningslandskamper inför Hockey-VM och alla konserter. Hoppas verkligen inte det riskerar att bli slutspelsmatcher på Tele2.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar