11 September 2001 - Minns du dagen?

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av Mash »

Som många av oss nog vet så var det exakt tio år sedan terrorattacken mot USA där fyra passagerarflygplan kapades och användes som missiler mot väl utvalda mål på USAs östkust, två flög in i World Trade Center i New York, ett i Pentagon och det fjärde kraschade på ett fält i Pennsylvania. Tio år har passerat efter attackerna som förändrade världen, minns du vad du gjorde den eftermiddagen 2001? Vore intressant att se hur mycket ni alla här minns utav den dagen, och även hur fick ni reda på denna nyhet?

Dela med er :)
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av Magnutz »

Kom hem från föreläsning, satte på TVn och blev sittande med telefonen i ena handen och hakan i den andra. Surrealistiskt. Makabert. Såg i direktsändning hur det andra planet flög rakt in i det andra tornet.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av Jepe »

Kom precis in i klassrummet efter en paus i en lektion på gymnasiet i marknadsföring, våra lärare kom inrullandes med en TV. Vi trodde självklart att det handlade om en massa reklamfilmer vi skulle se på när läraren sa att ett plan hade flugit in i en av byggnaderna. Trodde verkligen inte att det var sant, rätt så sjukt att man kommer ihåg exakt vad man gjorde den tidpunkten.

Vet att jag om 10 år kommer att kunna svara exakt vad jag gjorde den 7:e september 2011!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
swallat
Inlägg: 267
Blev medlem: 2011-02-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Solna, Sumpan (Newark, NJ)

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av swallat »

kom hem från skolan och fritids, var 9 år gammal och både pappa och mamma satt i vardagsrummet med tv:n på och såg, jag kollade på bilderna (repris när något av planen kraschade) och sa typ coolt det där är ju hemma(var i Rochester när det hände) varpå mamma(Jänkaren) kollade lagom argt på mig då jag sett toppen från tornen från där vi bodde i Newark (flyttade hem februari 2002 då pappa fick jobb på Ericsson), jag fattade inte riktigt vad som hände och blev på kvällen förbannad för att barnprogramet jag brukade se var inställt på NBC pga extra nyhetssändning, som sagt jag fattade inte vad som skedde och först typ 1-2 år senare, "Förstod" jag omfattningen och kriget som precis börjat etc och nej, jag stöder inte kriget något
Suck för denna jävla säsong, så satans jävla uselt
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av seppuko »

Jag och ett par polare hade lanat som galningar i en vecka. Vi satt nere på våran favoritpizzeria nere i Nynäshamn tänkte dra oss hemåt. Väl hemma sätter vi oss i soffan för att dega istället för att gå ner i källaren och lana vidare. På 4:an rullar det en text om att snart kommer extrainsatta nyheter angående flygkraschen i USA (om jag minns rätt). Ena polaren är extremt nördig när det kommer till flygplan så han ville se nyheterna. Sen satt vi där, länge och väl.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av sensei »

Minns mardrömmen som om det vore igår. Var i början av min jobbkarriär och en kollega sade plötsligt att inte aftonbladet.se fungerade längre. Siten var helt nere, så vi förstod att något hade hänt. Via norrköpings tidningar (www.nt.se) så fick vi nyheterna.

Relativt kort därpå var jag i NYC och såg förödelsen. En enorm yta av flera kvarter var fullständigt mosade, en ofattbar förödelse. Hålen i marken var så stora att man kunde se tunnelbanan. Ett mirakel egentligen att inte fler miste livet.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av -daniel- »

Jag pluggade sista året då och var på väg hem när en polare ringde och berättade. Satte mig ner och stirrade på CNN resten av dagen och såg plan numero 2 flyga in.

Det sjuka är att vi så sent som veckan innan hade pratat om Bin Ladin och allt han hittils hade ställt till med (var av någon suspekt anledning inne på FBI's Most Wanted lista och såg han där och diskussionen kom igång).
Bild
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av Mash »

sensei skrev:Ett mirakel egentligen att inte fler miste livet.
Människor förbjöds att lämna södra tornet strax efter att det första flygplanet flugit in i det norra, dödsantalen kunde ha minskat drastiskt om dom i södra hade fått utrymt som dom ville men istället fick dom inte lämna tornet...

Jag minns det som förra veckan, satt i köket och åt lunch. Pappa hade radion på och sprang plötsligt till tvn, jag följde efter av ren nyfikenhet och såg andra planet flyga in i direktsändning, minns bilden i huvudet fortfarande. Vi satt där under hela händelsen, helt tysta. Jag var ung då, förstod inte vad som hände men nu är det helt annat, förstår hur och varför.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av SirDIFalot »

Jag satt hemma och spelade TV-spel och blev först lite halvbitter öven att morsan och grannen stampade in och sa att det var ett plan som flugit in i WTC. Så fick överge mitt TV-spel för att morsan skulle kolla på CNN. Sedan såg vi hur den andra planet flög rakt in i det andra tornet.

Sedan dess har jag glott på en hel del dokumentärer om hela händelsen, finns en hel del intressanta som lyfter fram flera konspirationsteorier om händelsen.

För övrigt spelade DIF mot MFF senare på kvällen och vann! Och var sensationellt i serieledning som nykomling 2001.
Expert.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av sensei »

Mash skrev:
sensei skrev:Ett mirakel egentligen att inte fler miste livet.
Människor förbjöds att lämna södra tornet strax efter att det första flygplanet flugit in i det norra, dödsantalen kunde ha minskat drastiskt om dom i södra hade fått utrymt som dom ville men istället fick dom inte lämna tornet...
Jag vill inte starta en debatt men jag får inte ihop matten riktigt. Om 90% av de som dog i WTC var på våningar ovanför krashpunkterna så att säga (http://en.wikipedia.org/wiki/9/11), så går det inte ihop med ditt påstående eftersom planen kraschade i den övre delen av byggnaderna. Vilket lagligt stöd skulle någon ha att hindra någon att gå ut, för övrigt?

Sanningen kan säkert ha vart att man uppmanas att stanna på sin plats av säkerhetsskäl, det var många rutiner på den tiden som helt enkelt inte var anpassade för det aktuella scenariot -- inte minst när det gäller flygsäkerhet. Om folk inuti tornet uttryckligen förbjöds att lämna det, så skulle det intressera mig om du hade en källa till det!
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av Mash »

sensei skrev: Jag vill inte starta en debatt men jag får inte ihop matten riktigt. Om 90% av de som dog i WTC var på våningar ovanför krashpunkterna så att säga (http://en.wikipedia.org/wiki/9/11), så går det inte ihop med ditt påstående eftersom planen kraschade i den övre delen av byggnaderna. Vilket lagligt stöd skulle någon ha att hindra någon att gå ut, för övrigt?

Sanningen kan säkert ha vart att man uppmanas att stanna på sin plats av säkerhetsskäl, det var många rutiner på den tiden som helt enkelt inte var anpassade för det aktuella scenariot -- inte minst när det gäller flygsäkerhet. Om folk inuti tornet uttryckligen förbjöds att lämna det, så skulle det intressera mig om du hade en källa till det!
Vid 8:46 blir kraschar AA11 in i WTC 1 (Norra Tornet) - Personer ovanför kollisonzonen blev fångade och kunde inte ta sig ut, korrekt. I WTC2 utrymdes så gott som hela tornet vid första kollisonen men de uppmanades att gå tillbaka för att byggnaden fortfarande var säker enligt myndigheterna.
Klicka fram till 11:15 ungefär.

Även i WTC 1 uppmanades folk att stanna vid deras kontor, ingen skada skedd vid det uttalandet dock då alla som kunde evakuera gjorde det. I WTC2 blev en hel trappuppgång intakt då planet träffade enbart halva tornet, 18 personer tog sig ner men egentligen kunde hela tornet tagit sig ner den vägen...04:45 ungefär. Sorgligt men sant.
Mer källor är tillgängligt om detta, dock ej tillgängliga på internet.

Jag rekommenderar länkarna jag har bifogat här, en dokumentär som är uppdelad på 10 avsnitt, varje avsnitt ca 10min. Lite mer insyn och berättelser från dom överlevande.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av JohanPez »

Med risk för att låta som en konspiratör finns det ju mängder med dokumentärer och annat som visar att det mer eller mindre var en sprängning/byggnadsdemolering med folk kvar i. Tydliga explosionspuffar långt under där det börjat rasa samt det faktum att byggnaderna rasade ner på bara några sekunder vilket aldrig skulle kunna inträffa om man inte hade sprängladdningar.
Det hela börjar ju lukta surt när man ser att ägaren (släkting till Bush) bara några dagar innan försäkrat allt för enorma summor några dagar innan och att man plockat bort bombkontroller med hund även det bara någon dag innan..
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av seppuko »

Visste att konspiratörerna kommer. Inte konstigt med tanke på att USA är USA. Man ska dock ta i beaktning att det var många människor som miste sitt liv här. Men även jag är inne på den konspiratoriska sidan, dock mest för att man lär sig mer av en händelse ju mer man läser på och forskar om den, så det är inte alltid negativt att konspirera :)

Se förövrigt septemberclues på youtube, som ger en annan liten vinkel på det hela. http://www.youtube.com/watch?v=AXda5Kn2LAM
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
swallat
Inlägg: 267
Blev medlem: 2011-02-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Solna, Sumpan (Newark, NJ)

Re: 11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av swallat »

seppuko skrev:Visste att konspiratörerna kommer. Inte konstigt med tanke på att USA är USA. Man ska dock ta i beaktning att det var många människor som miste sitt liv här. Men även jag är inne på den konspiratoriska sidan, dock mest för att man lär sig mer av en händelse ju mer man läser på och forskar om den, så det är inte alltid negativt att konspirera :)

Se förövrigt septemberclues på youtube, som ger en annan liten vinkel på det hela. http://www.youtube.com/watch?v=AXda5Kn2LAM
Hahaha, snacka om patetisk film att försöka få det till att det aldrig kraschade något andra plan...vilket jävla dumhuvud
Suck för denna jävla säsong, så satans jävla uselt
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

11 September 2001 - Minns du dagen?

Inlägg av seppuko »

Jupp, håller med. Dock är det en ganska intressant vinkel, med att alla nyhetskanaler satt i samma rum och rapporterade. Den är ju en förlängning på dom teorierna att det inte var Al-Qaida som låg bakom.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Skriv svar