Fysträning

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Fysträning

Inlägg av crike »

Ha sökt lite och inte hittat någon tråd som passade för detta. Framförallt har jag tänkt mig att man här kan snacka om DIF´s fysträning (framförallt då den på försäsongen) men även om fysträning i allmänhet. Finns absolut en viss risk för en hel del hobby-experter (som om inte hela forumet består av sådana) i en sådan här tråd och man kan ju direkt fastslå att det som funkar på en person inte alls behöver funka på en annan.

En anledning över skapandet av tråden är att jag, precis som Mäklaren uppmärksammade i en annan tråd, reagerade över hur spelarna gjorde pull-ups (chins som vissa skriver). Både antal och teknik var något jag reflekterade över. Det fick mig också att fundera på vem det är som har hand om killarnas fysträning. Vad jag har förstått är det Patrik Högberg som har yttersta ansvaret för detta, förutom spelarna själva då. Jag har under min skoltid haft Patrik som idrottslärare och även varit med i svängarna när han tränade handbollsjuniorer i Stockholm. Jag får personligen hoppas att han har utvecklats sedan dess för då var det mest bänkpress och frivändningar som gällde. Jag hoppas även att man självklart tar in experter (om inte Patrik utvecklats till en sådan) på t.ex. olympiska lyft (push-press, push-jerk, power-snatch m.m.) innan man tar in detta till fullo i träningen.

Okej det här är killar (spelarna då) som har styrketränat sedan början av tonåren men det finns inget som säger att dom gjort rätt för det. Själv tränar jag på en CrossFit anläggning och jag kan säga att det har kommit en hel del på förhand vältränade personer in dit som är totalt körda efter ett pass och framförallt har dom insett hur mycket mer dom klarar med rätt teknik. Säger inget om min egen status när jag satte min fot där för första gången men det är by far den bästa träningsform jag någonsin provat på.

Det jag tänker ge DIF´s styrketräning är att jag upplever det som att spelarna inte råkar ut för lika många förslitningsskador som vissa andra lag. Kanske inte stämmer alls men upplever det så. Det är rätt många spelare som kör merparten av säsongen och är det några skador som håller dom borta länge är det t.ex. skott på foten eller skador som stört spelaren i flera säsonger. Tror även att de tester som spelarna blir utsatta för är riktigt bra i det fortsatta arbetet med deras personliga utveckling. Finns dock inget i ovanstående som säger att dom inte kan bli ännu bättre.

Va fan, fyll på med era egna tankar.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Fysträning

Inlägg av android »

DIF har en ruggig databas med testvärden på sina spelare dom senaste >10 åren. Genom det har man om jag har förstått det rätt byggt upp en kravprofil som sedan individen anpassas mot. Man pulserar träning mycket (med läger etc) och har tydliga diskussioner.

DIF kör inte alltför mycket tung styrketräning längre. Man vill köra mycket av sin styrketräning med "flås" (även om man har många perioder med riktigt tung träning). Detta bygger på forskning, influenser från NHL samt erfarenheter. Trots allt avgörs många matcher med mjölksyra i kroppen. Du pratar om CrossFit, det jag vet om DIFs upplägg är att det är ganska likt detta. Särskilt i hammarbybacken (även om inte variationen är lika stor).

Dock ska det poängteras att det inte är något hälsoinstitut, det är elitidrott. Hockey är visserligen en sinnesjukt komplex idrott, samtidigt ska inte någon träningstid läggas på någon onödig övning. Varje pass, övning, set, rep måste ha en mening att utveckla individen för att göra laget bättre. Visst kan man snacka om att lägga på sig tyngd, men till en viss gräns. Att ha starka armar, ha stora armar och ha explosiva armar. En junior har mycket lättare att lägga på sig muskelmassa och bygga kondition, vilket ska man prioritera?


Ingen förening i ES har samma testdatabas som DIF, inga har samma minutiösa tester heller. Detta spelar dock ingen roll då man inte vinner matcher på träning.

Sedan så bygger man inte ishockey-fysik i gymmet. Där bygger du grunden. Det är på isen det byggs. Det kan man se på testvärdena. Det är brutal skillnad på spelarnas testvärden under/efter säsong med Hardys intensiva träningar/spelidé jämfört med när typ Säcken var här (Backa hem stänga mittzon någon?), det var även lugnare på träningarna då.

DIF hade ett år väldigt mycket ljumsk-skador. Man tittade då igenom sin databas, kollade skadestatistiken, hittade ett år med mindre, analyserade träningen, tog tillbaka vissa övningar och vips gick det ner till nästintill 0. Tur eller inte?

Sedan handlar ju mycket om individer, en spelare som Honken har ju fan noll snabba muskelfibrer. Hur mycket han tränar så kommer han inte bli någon Jimmie på skridskorna. Självklart ska han maximera sin potential ändå, men på läktaren kan det se ut som att "fan Holmqvist tränar inget, fan vad seg han är".

Sedan är det den eviga debatten om alkohol. Frihet under ansvar?
Jag kan tycka att ishockey och fotbollsspelare in är proffs. Det är stor skillnad i kultur mellan lagidrotter och enskilda idrotter. Friidrottare är inte ute och dricker 3-5 öl ett par gånger i månaden under säsong exempelvis. Skulle DIF få in mantrat "full satsning" så tror jag att man hade seglat ifrån övriga Sverige. Trots allt är det välkänt att alkohol, även i mindre mängder, sänker teststeron-nivån i kroppen i upp till en vecka (kan ha kommit ny forskning om detta, var ett tag sedan jag uppdaterade mig), och mig veterligen så hjälper testo att bygga muskler och prestera "aggressivt" på isen.

Dåligt exempel nu kanske. Zibanejad, har om jag förstått det rätt, inte druckit pga sin religion. Detta tror jag absolut gett honom mer muskelmassa än sina jämnåriga. (fotnot: jag kan ha helt fel här, han kanske krökar varje helg).

Spelarna tjänar mellan 30-250 lakan i månaden. Dom är idrottsmän och förväntas prestera på topp i 55 omgångar. Att då inte göra ALLT för att vinna känns inte rätt. Man kanske inte behöver vara idrottsman 24/7 365 dagar om året. Men åtminstone 11 månader per säsong.

Varje gram onödigt fett försämrar accelerationen. Nu kan ju inte en spelare vara lika slimmad som en maraton-löpare, men finns nog en del som skulle kunna gå ner iaf ett par kg.

Därför är kulturbärare som typ Otto otroligt viktig för klubben. Otroligt seriös i sin träning, aldrig några skandaler, ett riktigt proffs.

Hoppas bara att det här inte blir någon alkodebatt nu.

Intressant trådstart Crike!
Född till sportchef.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Fysträning

Inlägg av Magnutz »

"Komplext" är ett bra beskrivande ord på hockey som sport. Sen är det väl som med absolut allt annat. När vi har med människor att göra måste t ex träning individanpassas. Spelare X skadar sig lätt när han kör allt för mycket av träningstyp Y medan spelare Z utvecklas mycket snabbt när han kör träningstyp Y - Det är en - antar jag - otroligt flexibilitet som krävs för att få ett lag att fungare som allra bäst. Sämst fungerar det nog om man tvingar en hel grupp att underkasta sig exakt samma träningsrutin.

Intressant tråd!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Fysträning

Inlägg av android »

Magnutz skrev:"Komplext" är ett bra beskrivande ord på hockey som sport. Sen är det väl som med absolut allt annat. När vi har med människor att göra måste t ex träning individanpassas. Spelare X skadar sig lätt när han kör allt för mycket av träningstyp Y medan spelare Z utvecklas mycket snabbt när han kör träningstyp Y - Det är en - antar jag - otroligt flexibilitet som krävs för att få ett lag att fungare som allra bäst. Sämst fungerar det nog om man tvingar en hel grupp att underkasta sig exakt samma träningsrutin.

Intressant tråd!
Schumi nämner den viktigaste komponenten med all träning. Kontinuitet. Träning är färskvara. Lägg av dig 1,1½ månad och du tappar det du byggt upp under 3-4 månader. Börja om igen. Det blir ingen utveckling. Hellre då hålla igen lite med träningen och slippa sjukdomar och skador.

Jag är nyfiken på och veta hur man jobbar med bålen i DIF. Kör man specialträning för balansen eller tycker man att det räcker med basövningarnas synergi? Är ju onekligen viktigt för en sådan som Mackan Nilson att vara riktigt stabil på isen.Kunna skaka av sig en smäll och behålla pucken.
Född till sportchef.
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Fysträning

Inlägg av Mäklaren »

Bra tråd. Något jag reflekterat över är att DIFs spelare i regel är mer fit än övriga lag i Elitseriens. Nu har jag inte duschat med alla spelare i ES, men min allmänna uppfattning är att man i Djurgården tränar på ett jobbigare sätt då det verkar innehålla mer kondition än vad övriga klubbar tillämpar. De andra lagens spelare ser ofta både biffigare och fläskigare ut i mitt tycke vilket bör bero på att de tränar mer tung styrketräning med mindre syreupptagningsträning.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Fysträning

Inlägg av Magnutz »

Mäklaren skrev:Bra tråd. Något jag reflekterat över är att DIFs spelare i regel är mer fit än övriga lag i Elitseriens. Nu har jag inte duschat med alla spelare i ES, men min allmänna uppfattning är att man i Djurgården tränar på ett jobbigare sätt då det verkar innehålla mer kondition än vad övriga klubbar tillämpar. De andra lagens spelare ser ofta både biffigare och fläskigare ut i mitt tycke vilket bör bero på att de tränar mer tung styrketräning med mindre syreupptagningsträning.
Jag tror som du att det är så. I klubbar på landsort finns nog många inslag från forna tiders träningsupplägg kvar... Starkast vinner etc. Jag har tyckt under ett par år att DIF ser rätt fräscha ut i period 3 och det kan vara därför vi ofta, som s2010/2011, ligger under efter 1-2 spelade perioder för att sedan börja upphämtningen i period 3 när motstådnet är slutkört. ;)

heja våra fystränare!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Fysträning

Inlägg av -daniel- »

Grym tråd!

Jag tycker DIF verkar göra ett gediget jobb med försäsongsträningen; det är naturligtvis oerhört viktigt att bygga upp kroppen inför halvåret då du skall prestera på max och det märks - av vad jag har förstått åtminstone - som man satsat en hel del resurser på just den här delen. Tror det rent generellt är stenhårt och en hög disciplin. Fusk märks ju direkt när du har sådana uppföljningar som det verkar vara.

Har ingen direkt koll på hur det är i andra klubbar men jag tror kanske inte det är precis lika seriöst i alla andra ES-lag (önsketänkande?) och jag tycker framförallt det här som android skriver ovanför märks med vissa typer av förslitningsskador som klubbens spelare varit relativt förskonade ifrån. Jag tror man kan tacka den här databasen som nämns för mycket.

Det som skall bli mest spännande den här försäsongen är att se resultatet när framföralt Marcus Nilson får en hel försäsongsträning i seriös regi. Jag tror om jag skall vara ärlig hans träning på egen hand förra försäsongen var ett rent skämt.
Bild
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Fysträning

Inlägg av crike »

Att inte snacka alkohol i samband med fysträning är en omöjlighet. En dagsfärsk artikel i ämnet som jag tyckte var bra hittar ni här http://hockey.expressen.se/trekronor/1. ... l-festande. Den behandlar inte bara alkoholen utan hur viktigt det är med försäsongsträningen sett till vad som presteras under resten av säsongen.

Mitt absolut första intryck av en ny spelare som DIF värvade inför förra säsongen var när han var ny i stan och var ute en runda på stan med grabbarna. Önskar så att jag hade förevigat när man ser 6 st relativt stora hockeyspelare stå och försöka gömma sig mellan några bilar för att lätta blåsan kl 01 på natten :) Även om jag alltid vetat det så var det då jag verkligen förstod att dom gör samma sak som jag också gör kl 01 en lördagsnatt. Jag har egentligen inga större invändningar mot att dom dricker under pågående säsong (eller försäsong). Problemet är att det är fullt bevisat att det hämmar träningseffekten och återhämtningen. Det borde således ligga i deras eget intresse att skippa bärsen för att prestera på topp, för det är väl ändå det idrott handlar om? Att vara bäst.

Jag är också rätt säker på att DIF´s databas och tester är något i hästväg jmft med de flesta klubbar i Sverige. Vi kan nog till stor del tacka Bosön för detta då jag förstått att dom iaf tidigare använt deras lokaler och resurser rätt mycket.

Som jag skrev i första inlägget är det inte säkert att det som funkar på mig även funkar på dig. Vilket medför att de individuella träningsprogram som spelarna får inför "semestern" är grymt viktiga. Det jag bara hoppas är att seplarna inte missköter detta. Kanske inte så dåligt som Patrik gjorde (artikeln) så att det är helt uppenbart att dom skött det dåligt, utan att dom "fuskar" på samma sätt alltid och på så sätt blir det inga större avvikelser men man får samtidigt inte se deras fulla potential.

Att Mackan hade fuskat förra året är nog ingen högoddsare, här är Lidas ett riktigt föredömme för en spelare som tar stenhårt på sin försäsongsträning och på så sätt (en del tur och skicklighet självklart också) har sluppit riktigt jobbiga skador i sin karriär.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Fysträning

Inlägg av crike »

Så glad som Mackan blev när han gjorde mål i innebandyn såg jag inte en enda gång i vintras. Får hoppas att han tar med sig det till kommande säsong.
I övrigt kan man väl säga att spelarna såg lite hämmade utav de något kortare klubborna än vad dom är vana vid. Okej nu var det ingen superproduktion vi kunde se men jag hade faktiskt en sinnesbild av att dom skulle vara lite hetare på fejk-bandy än vad dom var 8)
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Fysträning

Inlägg av Magnutz »

crike skrev:Så glad som Mackan blev när han gjorde mål i innebandyn såg jag inte en enda gång i vintras. Får hoppas att han tar med sig det till kommande säsong.
I övrigt kan man väl säga att spelarna såg lite hämmade utav de något kortare klubborna än vad dom är vana vid. Okej nu var det ingen superproduktion vi kunde se men jag hade faktiskt en sinnesbild av att dom skulle vara lite hetare på fejk-bandy än vad dom var 8)
De var ganska tjuriga vid några tillfällen - jag såg många vinnarskallar på den innebandyplanen... ;) Ta den tjurigaste killen på idrotten i plugget - sätt honom i ett lag med 21 likasinnade. Fan va roligt att se!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Fysträning

Inlägg av crike »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3062864.ab

Kör två ispass i veckan även under försäsongen, intressant av LHC får jag säga. Sen kan det nog vara svårt att säga exakt vilket utfall det kommer att få. Då jag håller dom som kvartsfinalister kommande år men inte mycket mer så kanske vi kan säga att det har hjälpt om dom klarar sig till semifinal :)
Att variera träningen tror jag är a&o men som Schillgard säger är det ändå hockey dom sysslar med och således kanske man inte ska skippa isträningen helt i 3 månader för att sen på 10 matcher komma upp i form.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Fysträning

Inlägg av crike »

crike skrev:
En anledning över skapandet av tråden är att jag, precis som Mäklaren uppmärksammade i en annan tråd, reagerade över hur spelarna gjorde pull-ups (chins som vissa skriver). Både antal och teknik var något jag reflekterade över. Det fick mig också att fundera på vem det är som har hand om killarnas fysträning. Vad jag har förstått är det Patrik Högberg som har yttersta ansvaret för detta, förutom spelarna själva då. Jag har under min skoltid haft Patrik som idrottslärare och även varit med i svängarna när han tränade handbollsjuniorer i Stockholm. Jag får personligen hoppas att han har utvecklats sedan dess för då var det mest bänkpress och frivändningar som gällde. Jag hoppas även att man självklart tar in experter (om inte Patrik utvecklats till en sådan) på t.ex. olympiska lyft (push-press, push-jerk, power-snatch m.m.) innan man tar in detta till fullo i träningen.
Kom att tänka på detta nu när man hörde om Honkens ryggskada. Är inte alls omöjligt att tekniken har brustit och att det är där man kan finna en del i förklaringen till hans ryggproblem. Dålig teknik i kombination med en lång kropp kan påfresta rätt mycket när en stång ska transporteras från mark till ovan huvud.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Fysträning

Inlägg av Magnutz »

Jag undrar hur vanligt det är med träningsnarkomaner inom hockeyn. Om man VET att man behöver 5-10kg muskler, kör man Gunde-träning då, för att bygga eller sitter man i soffan framför playstation istället? Inom fotbollen vet jag att chipshakorna finns. Hur är det i hockeyn tro?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Fysträning

Inlägg av JohanPez »

Magnutz skrev:Jag undrar hur vanligt det är med träningsnarkomaner inom hockeyn. Om man VET att man behöver 5-10kg muskler, kör man Gunde-träning då, för att bygga eller sitter man i soffan framför playstation istället? Inom fotbollen vet jag att chipshakorna finns. Hur är det i hockeyn tro?
Jag kan självfallet vara helt ute och hoja nu men jag har fått bilden av att man i allmänhet behöver vara bättre tränad som fotbollsspelare än som hockeyspelare.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Fysträning

Inlägg av Kentta »

JohanPez skrev:
Magnutz skrev:Jag undrar hur vanligt det är med träningsnarkomaner inom hockeyn. Om man VET att man behöver 5-10kg muskler, kör man Gunde-träning då, för att bygga eller sitter man i soffan framför playstation istället? Inom fotbollen vet jag att chipshakorna finns. Hur är det i hockeyn tro?
Jag kan självfallet vara helt ute och hoja nu men jag har fått bilden av att man i allmänhet behöver vara bättre tränad som fotbollsspelare än som hockeyspelare.
Tror det också, i hockey har man lättare att leva på sin talang, istället för sin fysiska kondition. Titta bara på Ovechkin (188 cm, 106 kg), Byfuglien (191 cm, 115 kg). Det skulle knappast funka att i fotboll ha dessa siffror.

Har man bara en bra skridskoåkning och väger en del har man redan mycket vunnet i hockey.
Skriv svar