DIF DVD/Bue ray

Hur ska hemsidan och forumet bli bättre? Kom med synpunkter!
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

DIF DVD/Bue ray

Inlägg av BaronVonDif »

Det finns ju en hel del böcker om DIF men det vore kul med en DIF dvd där man intervjuar legender,spelare, visar klipp från bortglömda matcher osv i sann dokumentär anda. Nåt annat som vore kul vore om man kunde släppa DIF's final matcher (vet ej vem som har rättigheterna) på DVD, tänk er tex final 6 mot FBK 2001 på DVD, som bonus ett kommentator spår där tex Ölvestad,Falk och Micke Johansson kommenterar matchen. :lol: Här skulle man även kunna ha en disk 2 där man har en dokumentär om hela säsongen, tankarna inför lagbygget osv där så många som möjligt från/runt laget kunde medverka.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av Magnutz »

BaronVonDif skrev:Det finns ju en hel del böcker om DIF men det vore kul med en DIF dvd där man intervjuar legender,spelare, visar klipp från bortglömda matcher osv i sann dokumentär anda. Nåt annat som vore kul vore om man kunde släppa DIF's final matcher (vet ej vem som har rättigheterna) på DVD, tänk er tex final 6 mot FBK 2001 på DVD, som bonus ett kommentator spår där tex Ölvestad,Falk och Micke Johansson kommenterar matchen. :lol: Här skulle man även kunna ha en disk 2 där man har en dokumentär om hela säsongen, tankarna inför lagbygget osv där så många som möjligt från/runt laget kunde medverka.
Det som krävs här är en handfull jävligt bestämda och hängivna supporters som ordnar lite. Det är ett helsikes arbete men ge det ett år eller två så kan det ros i hamn. Det vore grymt.

Det behövs en BRA filmkamera och ett par riktigt bra systemkameror. Det behövs ett par personer som kan hantera apparaterna. Det behövs tillgång till redigerings-mjukvara (Adobe Premiere/AfterEffects använder jag ibland). Det behövs ett par personer som kan skapa BRA intervjumaterial samt få tillgång till legendarerna för intervjuer. Det behövs också en sittning med några av spelarna från laget 2001 där de får lägga sina kommentarer på matchen.

Någon som är sugen på att dra igång detta? (Allvarligt menat)

Jag är gärna med och hjälper till! :)
Senast redigerad av Magnutz den 2011-04-16 17:42:56, redigerad totalt 1 gånger.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av DIF_Soldier »

Aldrig i helvete att Premiere skall användas till något så nobelt som en DIF-DVD. Men After Effects är mysigt.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

DIF DVD/Bue ray

Inlägg av JohanPez »

Fan vilket bra intiativ!
Jag skulle lätt kunna tänka mig att medverka i denna produktion.
Har studerat media med inriktining rörlig bild och foto och sedan digital mediadistribution så något skulle jag nog kunna bidra med :)
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av Magnutz »

Det är som sagt inget litet arbete det handlar om utan tvärtom.. Roligt? Jo, det är det! Jobbigt?! Som fa*. Tråkigt?! Jo, det med... lite av varje. :)

Först - en BrainStorm som tar fram allt man kan tänka sig inom de ramar gruppen ställer upp. Sen sorteras det gruppen skakat fram i "mappar" som sedan ordnas i den ordning de ska finnas med i dokumentären.

ett litet exempel som jag slänger ihop nu (arbetar med sån här "projektledning")

-- Disposition --

1. Intro - Ett fade-in/fade-out-bildspel på kända och medverkande Djurgårdare till tonerna av Oasis låt Stand by Me

2. En legendar uttalar sig: Kenneth Kennholt om sina enorma slagskott.

3. En kavalkad med spelare från de allra tidigaste spelarna som dragit på sig DIF-tröjorna - kanske lite extrafokus på någon/några? (Rolle Stoltz, etc) + en intervju med Sven Tumba.

4. Snack med nu spelande legender: Otto, Falk.

5. En titt på DIFs resa genom tiden: Alla guld...

6. Xxxxxx

7. Yyyyy

8. Avslutningen där Oasis fadar in och bilder som rullar pekar mot framtiden: Mika Zibanejad etc.. (fast i det här projektet lär det bli andra som dyker upp...) Slutbilden DIF-skölden i mitten med ett ansikte på vardera sidan: Vänster [Rolle Stoltz] SKÖLDEN [Mika Zibanejad] - lite som Past - Present - Future....... Fast då borde det vara tre ansikten...

Hur som helst. Ger vi oss in i ett sånt här projekt är det Musketörs-ed på det. En för alla, alla för en. No retreat, no surrender... :)

Vilka är med?! :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av BaronVonDif »

G
Magnutz skrev:Det är som sagt inget litet arbete det handlar om utan tvärtom.. Roligt? Jo, det är det! Jobbigt?! Som fa*. Tråkigt?! Jo, det med... lite av varje. :)

Först - en BrainStorm som tar fram allt man kan tänka sig inom de ramar gruppen ställer upp. Sen sorteras det gruppen skakat fram i "mappar" som sedan ordnas i den ordning de ska finnas med i dokumentären.

ett litet exempel som jag slänger ihop nu (arbetar med sån här "projektledning")

-- Disposition --

1. Intro - Ett fade-in/fade-out-bildspel på kända och medverkande Djurgårdare till tonerna av Oasis låt Stand by Me

2. En legendar uttalar sig: Kenneth Kennholt om sina enorma slagskott.

3. En kavalkad med spelare från de allra tidigaste spelarna som dragit på sig DIF-tröjorna - kanske lite extrafokus på någon/några? (Rolle Stoltz, etc) + en intervju med Sven Tumba.

4. Snack med nu spelande legender: Otto, Falk.

5. En titt på DIFs resa genom tiden: Alla guld...

6. Xxxxxx

7. Yyyyy

8. Avslutningen där Oasis fadar in och bilder som rullar pekar mot framtiden: Mika Zibanejad etc.. (fast i det här projektet lär det bli andra som dyker upp...) Slutbilden DIF-skölden i mitten med ett ansikte på vardera sidan: Vänster [Rolle Stoltz] SKÖLDEN [Mika Zibanejad] - lite som Past - Present - Future....... Fast då borde det vara tre ansikten...

Hur som helst. Ger vi oss in i ett sånt här projekt är det Musketörs-ed på det. En för alla, alla för en. No retreat, no surrender... :)

Vilka är med?! :)
Jag startade tråden så självklart ställer jag upp, jag tror intresset för en dif dokumentär är större än vad folk anar och jag tror den skulle tjäna in det den kostar. Vinsten köper vi in en topp spelare för. :D
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av Magnutz »

Jag tror att det finns ett stort intresse, frågan är hur många som skulle kunna tänka sig vara intresserade av att aktivt bidra. Planeringsstadiet är det tyngsta men också det absolut viktigaste.

Låt oss leka med tanken att projektet förverkligas:

När kan det tidigast dra igång?
Hur lång ska dokumentären vara? 1h30min åtminstone?!
Visst material (om inte allt) är upphovsrättsskyddat och tillstånd behöver efterfrågas.
Intervjumaterial måste skapas och personer att intervjua måste kontaktas.

När kan det tänkas vara färdigt?

Hur många ska involveras i arbetet?

Kan man fråga Jack Vreeswijk om han kan tänka sig att ställa upp med en nykomponerad stämningsfull låt till DIF?!

:)

Fortsätt spåna. Vem vet. Kanske blir det verklighet. Jag är på och jag är väldigt kreativ. :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av BaronVonDif »

Magnutz skrev:Jag tror att det finns ett stort intresse, frågan är hur många som skulle kunna tänka sig vara intresserade av att aktivt bidra. Planeringsstadiet är det tyngsta men också det absolut viktigaste.

Låt oss leka med tanken att projektet förverkligas:

När kan det tidigast dra igång?
Hur lång ska dokumentären vara? 1h30min åtminstone?!
Visst material (om inte allt) är upphovsrättsskyddat och tillstånd behöver efterfrågas.
Intervjumaterial måste skapas och personer att intervjua måste kontaktas.

När kan det tänkas vara färdigt?

Hur många ska involveras i arbetet?

Kan man fråga Jack Vreeswijk om han kan tänka sig att ställa upp med en nykomponerad stämningsfull låt till DIF?!

:)

Fortsätt spåna. Vem vet. Kanske blir det verklighet. Jag är på och jag är väldigt kreativ. :)
Absolut,
man får nog kolla på externa finansiärer också, risk att det kostar mer än vad man tror. Gör man en dokumentär om DIF's historia vill man ju även intervjua lite opposition också, tex Håkan Loob,Jörgen Jönsson men även opartiska personer som Arne Hägerfors och dom befinner sig inte nödvändigtvis i Stockholm, och vad vore en DIF dokumentär utan Espen, där måste en Norge resa bokas in. Sen vill man ha en duktig berättare i bakgrunden, gärna nån känd med DIF hjärta, Kjell Berqvist?Loa Falkman?
Bästa vore kanske Bengt Magnusson men dom jobbar inte gratis.
Tyvärr är inte idrottsmän dom mest tacksamma att intervjua och många halkar in på klyschor eller är bara allmänt fåordiga, det gäller att ha en skicklig editering, det ska ju vara gripande,underhållande och flyta på i ett bra tempo.
Sen har vi det där med längden, hela DIF's historia på 1:30 min? Ska man skita i pre-elitserien historia eller köra rubbet? Eller kanske två dokumentärer a 1:30?
Sen får man ju rota en hel del i SVT/Canal Plus och 4:ans arkiv efter material men även fotografier och tidnings artiklar.
Vidare vill jag påstå att detta kan vara av intresse för andra än DIF fans också så jag ser ingen omöjlighet att tex SVT vill visa den, du och jag skulle säkert titta på en dokumentär om FBK,LHC osv på tv utan att ha för avsikt att köpa den, tror t.o.m med att den skulle kunna gå på bio. Tänk dig, DIF 1:a på bio toppen! Haha. :lol:
Angående musik är jag musiker själv och kan skriva en hel del passande till detta projekt.

Vi kan ju träffas upp på nån pub och brain storma lite?
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av Magnutz »

Vore riktigt kul att göra detta! Innan vi träffas vore det bra om vi är
Fyra personer som vill göra detta. Finns det såna personer här på forumet tro?

Är DU intresserad? Gör dig hörd här!

Skulle vilja träffas och kolla igenom ideer ganska snart :)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av Magnutz »

JohanPez har ju redan anmält intresse kom jag just på!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av BaronVonDif »

Magnutz skrev:JohanPez har ju redan anmält intresse kom jag just på!
Då är vi tre, fler hakar nog på vart efter, JohanPez verkade ju även kunnig inom området så det var en bra värvning, hittills har vi lyckats bättre än Järlan :lol:
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av Magnutz »

Sitter med bärbara datorn och skriver ner ideer. Är på resande fot ett par dar med relativt gott om tid på kvällarna.

Det vore jäkligt juste om intervjuerna framstår mer som samtal än som intervjuer.

Mats Sundin vore en fin deal om han kunde medverka också!

Fortsätt idéspruta så samlar vi allt och ser vad vi har!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av Magnutz »

BaronVonDif skrev:
Magnutz skrev:JohanPez har ju redan anmält intresse kom jag just på!
Då är vi tre, fler hakar nog på vart efter, JohanPez verkade ju även kunnig inom området så det var en bra värvning, hittills har vi lyckats bättre än Järlan :lol:
Hehe, bara att fortsätta glänsa!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
BaronVonDif
Inlägg: 1359
Blev medlem: 2011-03-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Bromma

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av BaronVonDif »

Magnutz skrev:Sitter med bärbara datorn och skriver ner ideer. Är på resande fot ett par dar med relativt gott om tid på kvällarna.

Det vore jäkligt juste om intervjuerna framstår mer som samtal än som intervjuer.

Mats Sundin vore en fin deal om han kunde medverka också!

Fortsätt idéspruta så samlar vi allt och ser vad vi har!
Tänkte faktiskt precis samma sak! Det är dom som intervjuas som för handlingen fram och en berättare , kommer även krävas en del grafik, framför allt måste man ju visa tabeller för hur DIF låg till vid vissa tidpunkter. Läser just min hockey bok om DIF's historia som gavs ut 2000 signerad av hela laget, man får ju rysningar. Det kommer bli underhållande.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: DIF DVD/Bue ray

Inlägg av Magnutz »

BaronVonDif skrev:
Magnutz skrev:Sitter med bärbara datorn och skriver ner ideer. Är på resande fot ett par dar med relativt gott om tid på kvällarna.

Det vore jäkligt juste om intervjuerna framstår mer som samtal än som intervjuer.

Mats Sundin vore en fin deal om han kunde medverka också!

Fortsätt idéspruta så samlar vi allt och ser vad vi har!
Tänkte faktiskt precis samma sak! Det är dom som intervjuas som för handlingen fram och en berättare , kommer även krävas en del grafik, framför allt måste man ju visa tabeller för hur DIF låg till vid vissa tidpunkter. Läser just min hockey bok om DIF's historia som gavs ut 2000 signerad av hela laget, man får ju rysningar. Det kommer bli underhållande.
Ser fram emot att se dessa tankar bli förverkligade! Mycket snack, liten verkstad vill jag inte att det blir :) snart dags att föra denna diskussion via pm och Facebook, mail etc.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Skriv svar