What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
4.9.5
Inlägg: 722
Blev medlem: 2013-11-16
Säsongskort: Ja
Ort: Solna(tattare)

Re: Sv: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av 4.9.5 »

JohanPez skrev:Pizza på grillen är awesome, blir riktigt varmt så bottnen blir frasig och så går det fort. Rekommenderas till er som inte provat.
rekommenderar då att man har en baksten för bästa effekt

Swype:at från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av JohanPez »

4.9.5 skrev:
JohanPez skrev:Pizza på grillen är awesome, blir riktigt varmt så bottnen blir frasig och så går det fort. Rekommenderas till er som inte provat.
rekommenderar då att man har en baksten för bästa effekt

Swype:at från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Korrekt!
Användarvisningsbild
Blå Helgonet
Inlägg: 199
Blev medlem: 2005-06-11
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Blå Helgonet »

Fläskfilé, Saganaki, Tzatziki, ciabatta bröd och en grekisk bondsallad... perkele Finnen kör Grekisk.
Blue Saints...
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: Sv: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av _Skogis »

Resultatet efter en grillningen tidigare i våras.
Bild

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
DifLarson
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av DifLarson »

Kvällens middag från den nyköpta rökgrillen. Helgrillad fläskfilé med egengjord rubb, klyftpotatis även den gjord i grillen å givetvis en ljuvlig Albergare [SMILING FACE WITH SMILING EYES][img07/26/re9a8yta.jpg[/img]


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Think if... »

Ja, inte fan är det fisk iaf!
Using Tapatalk
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Magnutz »

Hem-pressade hamburgare. Nöttkött + bacon. Grymt gott.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sPTNC
Inlägg: 872
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Göteborg

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av sPTNC »

Missat denna tråden totalt.

Helgens grill blev rökta revben enligt 3-2-1 (3h rök - 2h i folie med smör och farinsocker - 1h med glaze) metoden med hickory och äpple som rök.
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Magnutz »

sPTNC skrev:Missat denna tråden totalt.

Helgens grill blev rökta revben enligt 3-2-1 (3h rök - 2h i folie med smör och farinsocker - 1h med glaze) metoden med hickory och äpple som rök.
Maester Grill.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Lakrisal
Inlägg: 488
Blev medlem: 2008-11-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Lakrisal »

Enda 3-2-1 metoden jag känner till är för Margaritas men det där lät ju snuskigt gott
sPTNC
Inlägg: 872
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Göteborg

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av sPTNC »

Lakrisal skrev:Enda 3-2-1 metoden jag känner till är för Margaritas men det där lät ju snuskigt gott
Ja, de revbenen går inte av för hackor.
I helgen som var startades röken 05:45 och sedan vart det kamben enligt 3-2-1 och en karré (pulled pork) på 1.4 kg som fick gå till 17:00 då innertempen stod på 95 grader. Fantastiskt gott! :)
Grannarna undrar nog om det inte är dags att ringa "vitrockarna" när man studsar upp och drar igång grillen så tidigt dock, men det får det vara värt. :)
Magnutz
Inlägg: 12167
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av Magnutz »

Har kört två omgångar beer can burgers nu. Den burgaren går inte av för hackor.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av sensei »

Kan den här 3-2-1-metoden för ribs beskrivas mer i detalj?

Grillningsmetod, val av produkter osv. Ju mer detaljer desto bättre.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
sPTNC
Inlägg: 872
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Göteborg

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av sPTNC »

Självklart Sensei!
Ska försöka förklara på ett bra sätt. Annars får du googla dig fram till resten.

Jag brukar köra med kamben då de är lite tjockare än de vanliga svenska "tunna revben/spare ribs".
Dagen innan tar jag bort hinnan och gnider in dem med lite senap, Johnnys Mango & Habanero är grym.
Efter senapen tar jag en rub som jag också gnider in dem rikligt i. Sedan virar jag in dem i plastfolie och in i kylen över natten.

När det kommer till grillningen av dessa godingar så funkar det bra på en vanlig klotgrill om man inte har tillgång till en rök.
För en vanlig klotgrill brukar jag köra "snakemetoden / snakemethod". Den får du nästan googla dig till för den är lite komplicerad att förklara men det går ut på att du lägger 2+2 briketter längs med ena sidan av grillen med rökspån/chunks ovanpå. Sedan tänder du bara ena sidan av ormen så den brinner långsamt och sakta.
Har du en rök av typ Weber Smokey Mountain så kör jag "Minionmetoden" vilket ger en grymt stabil temperatur.
Jag brukar köra en blandning av hickory och äpple rök till mina ribs.

Nackdelen med vanlig kolgrill är att man får passa upp lite med temperaturen som ska ligga mellan 110-125 grader. Det är jätte viktigt så det varken blir för varmt eller för kallt. I en rök brukar detta inte vara några problem då de är tillverkade för "low and slow".

När du tänt din orm/grill/rök och tempen stigit upp till bra temperaturer slänger du på köttet med "köttsidan" uppåt, eller så långt från värmekällan som möjligt och på med locket så klart. Helst ska du heller inte tjuvkika under dessa timmarna, dvs, "Lagt lock ligger". ;)
Man kan spruta köttet med äppeljuice eller liknande med hjälp av en blomspruta om man känner för det. Jag brukar inte göra det.
Avtar röken så är det bara att slänga i mer rökflis/chunks.

Efter 3 timmar tar du av ribsen och lägger de i aluminium tillsammans med lite koncentrerad äpplejuice, farinsocker, smör och honung. Äppeljuice räcker gott och väl men det är var jag brukar göra. Vira aluminiumfolien runt köttet och slut tätt.
Sedan slänger du på ribsen i ytterligare 2 timmar.

Under dessa två timmarna brukar jag styra upp en BBQ sås. Enkelt är att köpa en Sweet Baby Ray´s Barbecue Sauce som finns i massa fina smaker.
Jag brukar blanda i lite thai sweet chili, ytterligare lite farinsocker och en hel del hetta samt en liten del av ruben. Man får pröva sig fram lite.

Efter 2 timmar tar jag ur köttet och penslar/glazear dem rikligt med BBQ såsen och slänger på dem en sista timme på grillen. Även här brukar jag köra med en avslutande rökning så röken sätter sig i glazen fint också. Man kan glazea dem ytterligare under denna timmen om man känner att det behövs.

När de gått 1 timme tar du av dem, låter dem villa lite och sedan är det bara att börja njuta.

Av de som smakat på mina ribs så har de flesta tyckt att det är de godaste ribsen de har ätit.

Det mesta finns som sagt på nätet och Youtube har många bra filmer som illustrerar hur man ska göra på ett bra sätt!

Bon apetit!
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: What's on yer barbie?! (Vad har DU på grillen?)

Inlägg av sensei »

Tusen tack för den detaljerade beskrivningen!

Jag ser fram emot att testa detta inom kort och kommer rapportera hur det gick :shock:

Detta låter som ett klockrent komplement till min reportoar som består av enklare/standard rätter. Gillar också att receptet öppnar upp för rejält med kvalitetstid med en bättre burbon och ginger medan godsakerna ligger och puttrar.

Lagt lock ligger är också det något jag tar med mig, har sedan tidigare en tendens att tjuvkika lite under indirekt grillning, ändring på det nu.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Skriv svar