DIF måste förstärka, men hur?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

DIF måste förstärka, men hur?

Inlägg av Ritterwand »

Som man så sent som i Inför HV71-matchen notisen kunde läsa så söker DIF att förstärka truppen. Nu talades det dock om att bredda truppen, vilket tyder på att de nu inte har några större förhoppningar om att hitta den spetskompetens som DIF så desperat behöver. Varför har man sänkt förväntningarna?

Strategin att vänta kan vara orsaken. Klubben har en uttalad önskan om att förstärka med en center och två backar. NHL-säsongen är nu igång och både NHL och AHL-camperna är över och de eventuella klasspelare som inte fick plats i NHL har nästan samtliga skrivit på för lag i AHL eller lag i Tyska, Schweiziska eller Ryska ligan.

De få spelare som finns kvar och söker klubb känner givetvis resten av elitserieklubbarna till lika väl som DIF. Är det troligt att DIF då kan förstärka med två backar och en center av tillräckligt hög klass för att göra klubben till ett slutspelslag? HV71 letar forwardsförstärkningar. Luleå och Linköping också. Färjestad nappar alltid om en klasspelare blir tillgänglig och vill de ha en spelare så kan vi inte matcha deras löner.

Nej, det som återstår för DIF blir att försöka locka över spelare som redan har kontrakt i AHL eller spelare som floppar ute i Europa. Tillfälligheterna kommer avgöra om det är spelare som kan tillföra det här laget något.


Nu är det väl mycket möjligt att Garpenlöv känner någon som känner någon som är polare med någons kusins förra rumskamrat som känner någon spelare som desperat vill spela i Stockholm, men hur troligt är det? Nej, vi kan lika gärna hoppas på att spelare som Eklund, Nordfeldt och Falk höjer sig och att vi får ihop åtminstone två backpar som klarar av att mota ett medelbra elitserieanfall.
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av jensa öhling »

var ju snack om att Fernholm eventuellt kunde återvända. han skulle gå rakt in i första backparet bredvid Adam och höja klassen.

dagens lag är ju inte så pass bra att det behövs någon riktig stjärna för att höja nivån. så nog borde det kunna gå att finna bra nyförvärv, om än inte stjärnor.
Användarvisningsbild
peter gustafson
Inlägg: 18
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av peter gustafson »

de måste agera snabbt...uppförsbacken blir bara brantare och brantare... :(
/pege
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Det skvallras ju om Albelin som står utan kontrakt på andra sidan Atlanten. Jag har mailat Tommy idag och återkommer så snart jag har fått svar.

Har i många år nu mailat honom inför varje ny säsong för att höra om han är på väg "hem". Hitills har dörren alltid stått på glänt.

Trots sina 41 år så hör man ju fortfarande goda omdömmen om honom där borta. En lysande tvåvägspelare som framför allt skulle kunna tillföra rutin och lite jävlarannamma till ungtupparna.
Hultsfredsdifaren
Inlägg: 37
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Hultsfred

Inlägg av Hultsfredsdifaren »

"Djurgården kan glömma Albelin


Djurgården söker desperat efter bra
spelare efter sin usla inledning av
säsongen. Men Tommy Albelin kan
klubben glömma.

Enligt en kvällstidning är Dif på
jakt efter den 41-årige NHL-backen.
Men Albelin tränar för fullt med New
Jersey Devils i NHL och hoppas skriva
kontrakt i veckan.

-Han hänger med bra på träningen och
känner att han kan ta en plats. Om
han inte skulle göra det kommer han
inte hem till Sverige i år i alla
fall, säger Tommy Albelins far till
SVT Sport".

Så ja tror inte det blir nån Tommy tyvärr
Användarvisningsbild
Johaan
Inlägg: 200
Blev medlem: 2005-10-06
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Johaan »

Varför slänga bort ännu mer pengar? Vi har INGA pengar att köpa ettablerade spelare för, är det fortfarande någon som har missat det?

Ta er en titt på den truppen vi har och leta efter en riktigt rutinerad spelare. Hur många hittar du? Jag har hittat 12 stycken, se här:

Kristoffer Ottosson: Riktigt duktig och verkar ha "tänt" till igen efter att ha hoppat in i landslaget igen.

Ronnie Pettersson: Sprider lugn omkring sig som alla nya och unga backar borde ta åt sig.

Jimmie Ölvestad: En grovjobbare som alltid gör sitt bästa och aldrig ger upp. Kan även kallas Järnkamin

Erik Ryman: Åldern säger sitt, han har vart med ett par år, kolla på vilka lag han har spelat för. Erik är en stabil back som gör sitt jobb.

Daniel Rudslätt: Daniel har imponerat stort på mig. Han kan tackla och åka skridskor, värt att lägga till är att han har ett ruskigt bra skott.

Mika Strömberg: Mika är en "riktig" finsk back, han är alltid på rätt plats men tyvärr allt för ofta skadad.

Petter Rönnqvist: Vad ska man säga om Petter? Han får ju inte stå så mycket men han är nog en bra backup till Lassila. Petter har nog en hel del bra tips att komma med när det behövs.

Nichlas Falk: Falk börjar bli gammal, nästan lite för gammal. Men syns det? Det tycker inte jag. Han betyder nog en hel del för de unga grabbarna.

Per Eklund: Eklund kom från Linköping som var ett topplag i fjol. Han fick inte spela allt för mycket i slutspelet men i Djurgårdens trupp är han given.

Henrik Nordfeldt: Har inte gjort allt för många poäng - än så länge. Jag tror att Henrik kommer igång så småningom, och när han gör det kommer det bli många målgivande passningar från honom, var så säker på det.

Fredrik Bremberg: Linkan är som han är. I vissa matcher ser han totalt ointrisserad ut, men när han är på spelhumör ser ni ju själva hur det går. (3 assist och 1 mål är ett rätt bra facit efter kritiken från "experten" Calle Johansson)

Marcus Kristoffersson: Marcus liknar Jimmie en hel del. Han är stor och stark och vågar trycka till när det behövs.

Vad ska vi säga om resten av truppen? Jo, att den ser ung och lovande ut. Alexander Ribbenstrand och Adam Andersson är två mycket duktiga backar. Man får inte glömma bort Patrick Thoresen, han är en målskytt som skrapar ihop poäng, glöm inte att Patrick bara är 21 år gammal(!).

Vad är det då som inte stämmer? Jo, att vi har 14 nya spelare. Efter lockuten i fjol tappade vi 13 spelare och en riktigt grym tränare, vid namn Niklas Wikegård. Jag saknar Wikegård, inte på grund av att han har en speciell personlighet, den största anledningen är att han vågar, han vågar verkligen satsa på något som han tror på. Att plocka ut målvakten med fyra minuter kvar är ingenting för honom och det är det som gör honom så speciell. För att ni ska förstå vad jag menar ska jag ut trycka mig på ett lämpligt sätt: Niklas Wikegård tänker inte på vilket lag som står för motståndet. I slutspelet mot Frölunda i fjol vågade Niklas satsa för att vinna. Och visst var det nära, men vad hjälper det? Det finns alldeles för lite tränare som håller den klass som Djurgården skulle behöva i dagens läge. Jag tror att Leif Boork skulle platsa in hos Djurgården. Han är också en sådan tränare som VÅGAR leda sitt lag. Om han är missnöjd med något eller om någon inte gör sitt jobb så får spelarna höra det när det behövs, det vill säga i matchen och inte efter matchen.

Så på din fråga om vad vi skulle behöva värva är mitt svar: En tränare av klass. Inget ont om Hans Särkijärvi och Challe, men hur många elitserielag har dem båda tränat tidigare?

Ta er en titt på följande länkar och tänk till lite:
http://difhockey.se/nyhet.php?news=2758
http://difhockey.se/nyhet.php?news=2462
http://difhockey.se/nyhet.php?news=2725

Inför semifinalen mot Frölunda förra året sade Wikegård såhär efter sjunde och avgörande matchen i Timrå:

- Det spelar ingen roll vem vi möter. Det står mellan Frölunda och Färjestad och det är inget vi kan påverka.

Nu förstår ni nog hur jag resonerar. Vi har ett lag som duger - men ingen riktigt bra tränare. Visst, det är spelarna som presterar, men utan en begåvad och ettablerad tränare är det svårt, mycket svårt.[/b]
GOGO FIMPEN!
Användarvisningsbild
Sinkan
Inlägg: 101
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Stallarholmen

Inlägg av Sinkan »

Djurgården har faktiskt lite mer pengar till spelare än vad många tror..

Läs slutet på denna artikel.
http://expressen.se/index.jsp?a=449834

Hoppas förövrigt på en forward som kan göra en del poäng.. En säker, spelskicklig och lite mer defensiv back, och en Producerande back med ett bra skott (typ Adam Andersson) som är duktig i powerplay..

Det sägs ju faktiskt att det letas efter två backar och en forward.
Hovet är DIF!
Användarvisningsbild
Johaan
Inlägg: 200
Blev medlem: 2005-10-06
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Johaan »

Sinkan skrev: Djurgården har faktiskt lite mer pengar till spelare än vad många tror..
Visst, vi har pengar till två nya spelare. Men det räcker inte med att skaffa en bra back eller att erätta Ottosson. Det är inte det som är felet, vi saknar en riktigt duktig tränare!
GOGO FIMPEN!
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Ritterwand »

Ja, det blir säkert bättre av en skrikig glappkäft som kan ryta lite.. ärligt talat, det var ju med Wikegård det började gå riktigt utför. Första året han satt vid skutan såg det OK ut. Andra året började det se illa ut, med lågvattenmärken som Oduyas fight med Ledin och 1-8 gånger två i slutspelet. Sista året blev DIF nollat 9 (!) gånger i grundserien och stora delar av hela säsongen led de av en total frånvaro av något som helst grundspel.

Det är ju de rutinerade spelarna som brister, Johaan. Ungdomarna gör vad de kan och mer därtill. Dock kan jag hålla med om att man ska nog se till att inte slänga bort mer pengar. Det räcker med värvningarna av Mattsson, Björck, Ryman och Nordfeldt.
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av jensa öhling »

skitsnack att Säcken och Challe inte skulle hålla måttet.

Vi har inget bra lag. Av de spelarna du radade upp lirar inte Ottosson, Falken och Eklund är slut. Nordfeldt och Ryman har visat sig vara riktiga floppar och Krisse har aldrig varit mer än en brunkare.
Användarvisningsbild
Johaan
Inlägg: 200
Blev medlem: 2005-10-06
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Johaan »

Ritterwand skrev:Ja, det blir säkert bättre av en skrikig glappkäft som kan ryta lite.. ärligt talat, det var ju med Wikegård det började gå riktigt utför. Första året han satt vid skutan såg det OK ut. Andra året började det se illa ut, med lågvattenmärken som Oduyas fight med Ledin och 1-8 gånger två i slutspelet. Sista året blev DIF nollat 9 (!) gånger i grundserien och stora delar av hela säsongen led de av en total frånvaro av något som helst grundspel.

Det är ju de rutinerade spelarna som brister, Johaan. Ungdomarna gör vad de kan och mer därtill. Dock kan jag hålla med om att man ska nog se till att inte slänga bort mer pengar. Det räcker med värvningarna av Mattsson, Björck, Ryman och Nordfeldt.
Att det började gå dåligt med Wikegård vid rodret kan jag inte hålla med om. Det viktigaste är inte att vinna varje match eller att göra mål, det gäller att se till helheten. Att DIF blir nollade nio gånger kan Wikegård inte göra något åt, det är ju spelarna som sköter jobbet på isen, inte tränaren. En annan anledning till att DIF blev nollade nio gånger kan bero på att det fanns otroligt många duktiga målvaketer i Elitserien i fjol. 1-8 förlusten var riktigt usel, men återigen är det spelarna som inte bjöd upp till kamp. Jag såg matchen på TV och av det som jag såg så kan man verkligen inte klaga på att Wikegård inte försökte, tvärt om. Kolla på följande länkar:

http://difhockey.se/nyhet.php?news=2719
http://difhockey.se/nyhet.php?news=2724

Där var det "gubbarna" som presterade, inte juniorerna. Men i serien än så länge har det väl inte gått sådär jätte bra för Falken poängmässigt. Men inviduellt sköter han sig lysande, precis som vanligt. Kolla vilka spelare Falk har runt om sig i andrafemman:

Jimmie Ölvestad - Nichlas Falk - Per Eklund
Ronnie Pettersson - Jonas Liwing

Du vet likaväl som jag att Falk inte är en stor poängplockare, han gör inte så hemskt mycket väsen av sig heller för den delen. Han har gjort sitt jobb än så länge. Falk är ingen stor målskytt så kräv inte att han ska göra målen, vi har tre namn som är givna bland Djurgårdens mål-liga:

Thoresen, A. Andersson och Ottosson.

Thoresen gör mål.
Adam gör mål.
Ottosson är inte tillgänglig.

Finns det någon mer av "gubbarna" som vi ska gnälla lite på så är det Linkan. Som jag sade tidigare är han helt osynlig i vissa matcher och i matchen efter är han en stjärna. Det håller inte! Vi har redan ont om stjärnor i det här laget, killar som Bremberg, Thoresen, Ottosson, Ölvestad & Rudslätt måste prestera. Det är inte meningen att killarna från juniorlaget ska gå in i det här laget och vara nya stjärnspelare bara sådär.

Tänk till lite innan ni skriver och läs gärna hela texten så att ni förstår vad jag menar. Tack på förhand!
GOGO FIMPEN!
Användarvisningsbild
Jojje
Inlägg: 828
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Östermalm

Inlägg av Jojje »

Johaan skrev: Inför semifinalen mot Frölunda förra året sade Wikegård såhär efter sjunde och avgörande matchen i Timrå:

- Det spelar ingen roll vem vi möter. Det står mellan Frölunda och Färjestad och det är inget vi kan påverka.

Nu förstår ni nog hur jag resonerar. Vi har ett lag som duger - men ingen riktigt bra tränare. Visst, det är spelarna som presterar, men utan en begåvad och ettablerad tränare är det svårt, mycket svårt.[/b]
Jag hoppas att du förstod att han syftade på lottningen och inte insinuerar att han menade att det skulle vara kört oavsett vilket lag vi skulle få möta.
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av jensa öhling »

"Henrik Nordfeldts insats på isen har väl inte direkt charmat publiken."

årets underdrift
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1433
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Inlägg av Stocky »

Vem är det? Visste inte ens att han va med i laget :D
DJ The real one..
Inlägg: 55
Blev medlem: 2005-08-29

Inlägg av DJ The real one.. »

Är det några som ska träna just det här laget så är det Säcken och Challe tror jag! Säcken känner o kan de unga killarna sen tidigare, Challe de äldre samt att han brinner.

Wikegård är/var Kunglig!!!

Boork skulle inte heller göra ont o se i vårat bås igen!

Tommy borde absolut komma hem o hjälpa DIF, inte minst för att han har sagt att han skulle komma hem igen!

In med ett par andra skapliga spelare oxå så tror jag vi grejar det här.
Div. 2 Djurgår´n ändå!
Skriv svar