Våra målvakter och allting runt omkring dem

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17516
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av SirDIFalot »

Det är väl Tellans prislapp som varit problemet senaste åren? Inte hur vida DIF eller han vill återförenas.
Expert.
Wayne
Inlägg: 211
Blev medlem: 2010-01-23

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Wayne »

SirDIFalot skrev:Det är väl Tellans prislapp som varit problemet senaste åren? Inte hur vida DIF eller han vill återförenas.
Så är det nog. Men jag vet också att Järlan fruktar Tellans skadeproblem som har stört i något/några år nu.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Crashmash »

Sen har det väl inte varit optimal målvaktssituation i DIF de gånger han velat hem. Inför förrförra säsongen så stack Daniel rätt sent vilket öppnade för en panikvärvning (Wesslau) och då hade väl Tellan redan klubb. Det var väl tänkt att Daniel och Riddarn skulle dela på det den säsongen men blev Riddarn/Wesslau då. Sen skrev man ju 2-års med Wesslau (om jag inte minns helt fel) och det var väl inte fullkomligt galet såhär i efterhand. Inför den här säsongen hade Owuya och Sandberg kontrakt, kan tyckas onödigt att de förlängde med Ridderwall i våras istället för att satsa på att få hem Tellan.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av DIF_Soldier »

Det här är Stefans fjärde säsong han får chansen att visa att han är en potentiell förstakeeper. Fyra säsonger är väldigt mycket.

Om han inte förmår att peta Mark och hålla sitt bästa spel kontinuerligt (för Stafan kan stå på huvudet, det har han visat ett antal gånger), så känner jag tyvärr att chansen för Stefan i Djurgården runnit ut i sanden. Speciellt när en så etablerad målvakt med DIF-anknytning står för dörren och hans kollega Mark spelar stabilt.

Den enda räddning som finns för Riddarn i dagsläget är att han måste ta rejäla kliv upp och konkurrera ut Owuya med råge för att DIF-ledningen ens ska överväga att inte ta tillbaka Tellan. För det är så det blir - antingen fortsätter man med Owuya/Ridderwall med Riddarn som uttalad etta eller så blir det Owuya/Tellqvist som gör upp.

Fast vem vet? Kan Mark fortsätta att utvecklas åt rätt håll finns det en möjlighet att målvaktsparet kommande säsong heter Owuya/Sandberg - för likt Stefan så vill ju inte Mark vakta båsdörren om han avslutar nuvarande säsong starkt.
Säg den glädje som varar
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Mäklaren »

DIF_Soldier skrev:Det här är Stefans fjärde säsong han får chansen att visa att han är en potentiell förstakeeper. Fyra säsonger är väldigt mycket.

Om han inte förmår att peta Mark och hålla sitt bästa spel kontinuerligt (för Stafan kan stå på huvudet, det har han visat ett antal gånger), så känner jag tyvärr att chansen för Stefan i Djurgården runnit ut i sanden. Speciellt när en så etablerad målvakt med DIF-anknytning står för dörren och hans kollega Mark spelar stabilt.

Den enda räddning som finns för Riddarn i dagsläget är att han måste ta rejäla kliv upp och konkurrera ut Owuya med råge för att DIF-ledningen ens ska överväga att inte ta tillbaka Tellan. För det är så det blir - antingen fortsätter man med Owuya/Ridderwall med Riddarn som uttalad etta eller så blir det Owuya/Tellqvist som gör upp.

Fast vem vet? Kan Mark fortsätta att utvecklas åt rätt håll finns det en möjlighet att målvaktsparet kommande säsong heter Owuya/Sandberg - för likt Stefan så vill ju inte Mark vakta båsdörren om han avslutar nuvarande säsong starkt.
Herregud, nej tack.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av -daniel- »

Sandberg ser jag inget som helst överhuvudtaget i... Alldeles för liten i mitt tycke. Vad man än gör får man inte satsa på Owuya + en till orutinerad keeper nästa säsong. Där går fanimig gränsen.

Owuya + Tellqvist = ja tack.
Bild
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Mäklaren »

-daniel- skrev:Sandberg ser jag inget som helst överhuvudtaget i... Alldeles för liten i mitt tycke. Vad man än gör får man inte satsa på Owuya + en till orutinerad keeper nästa säsong. Där går fanimig gränsen.

Owuya + Tellqvist = ja tack.
Bra Daniel. Det vore den ultimata lösningen. Owuya står tio matcher och Tellan resten.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
mårten
Inlägg: 820
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sverige

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av mårten »

Tellan skall hem , vem som vaktar båsdörren skiter jag i

Håller med dig Dif soldier om Ridderwall , han har haft en del säsonger nu och blommar aldrig riktigt ut , väldigt synd
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev:Sandberg ser jag inget som helst överhuvudtaget i... Alldeles för liten i mitt tycke. Vad man än gör får man inte satsa på Owuya + en till orutinerad keeper nästa säsong. Där går fanimig gränsen.

Owuya + Tellqvist = ja tack.
Sett till DIFs övertro till sina målvakter tidigare år så ser jag det inte alls som en omöjlighet, därmed inte sagt att jag samtycker med det. Min ovanstående tes byggde på resonemanget att Owuya spikar igen för resten av säsongen, vilket ju inte är en omöjlighet (många har redan jämfört Owuyas form med Wesslau).

Ponera att Owuya nu spikar igen och Riddarn inte höjer sig: Vad är oddsen att Mark går med på att samsas med Tellan följande säsong? Killen har ju egna intressen också, även om Tellqvist/Owuya nu skulle vara ett bra par för föreningen så ser nog Mark personligen helst att man litar till honom, precis som Riddarn gjorde iår.

Att värva Tellan är en markering att man har tröttnat på ovissheten på målvaktsposten. Indirekt visar man att man inte är nöjd med Mark om man gör detta val. Men om Mark nu skulle gå in och dominera i ett slutspel, vilket vi absolut inte ska förkasta som en omöjlighet, så har förutsättningarna förändrats.

Det, blandat med Djurgårdens generositet med målvakterna från tidigare år, ser jag det mycket svårt att man värvar Tellan om nu Mark gör ett starkt år. Sedan behöver jag väl inte nämna hur mycket hellre jag föredrar Magnus Hellberg som målvaktskollega i DIF än Sandberg, men min prognos bygger som sagt på DIFs målvaktsval tidigare år - så OM Owuya gör det riktigt bra och väljer att stanna får vi nog se Sandberg som back-up iallafall...

Sedan att det blir en hälsosam konkurrenssituation med en het Mark och Tellan behöver väl inte nämnas - frågan är om Mark med utgående kontrakt är villig att sätta sig själv i den situationen... Då är nog han personligen bekvämare i att konkurrera med ett oprövat kort.
Säg den glädje som varar
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Mäklaren »

Om inte Mark ''går med på'' att vi tar hem Tellan så bör han sparkas med huvudet före. Tellqvist går först, oavsett hur Mark spelar denna säsong. Jag tror inte att Wesslau på långa vägar hade varit lika bra denna säsong som han var under semifinalen och i början av finalen.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av DIF_Soldier »

Mäklaren skrev:Om inte Mark ''går med på'' att vi tar hem Tellan så bör han sparkas med huvudet före. Tellqvist går först, oavsett hur Mark spelar denna säsong. Jag tror inte att Wesslau på långa vägar hade varit lika bra denna säsong som han var under semifinalen och i början av finalen.
Är lite bekymrad med denna övertro till Tellqvist. Har du sett honom spela? Vad jag förstår är han extremt duktig när han är som bäst men har ändå problem att vara konsekvent - han är, med andra ord, ganska ojämn.

"Oavsett hur Mark spelar går Tellqvist före". På vilka preferenser då? Jag ser helst att den målvakt som presterar bäst ska vakta DIF-kassen, oavsett vad han heter eller vilka känslosamma band han må ha till Djurgården och dess fans.

Wesslau spelar förövrigt riktigt bra därborta i Nordamerika har jag hört.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2011-01-15 21:59:37, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Mäklaren skrev: Owuya + Tellqvist = ja tack.

Bra Daniel. Det vore den ultimata lösningen.
Owuya står tio matcher och Tellan resten.

10 matcher....ok.
Men helst då från omgång 45 & framåt, när slutspelsplatsen förhoppningsvis redan är säkrad
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Mäklaren »

DIF_Soldier skrev:
Mäklaren skrev:Om inte Mark ''går med på'' att vi tar hem Tellan så bör han sparkas med huvudet före. Tellqvist går först, oavsett hur Mark spelar denna säsong. Jag tror inte att Wesslau på långa vägar hade varit lika bra denna säsong som han var under semifinalen och i början av finalen.
Är lite bekymrad med denna övertro till Tellqvist. Har du sett honom spela? Vad jag förstår är han extremt duktig när han är som bäst men har ändå problem att vara konsekvent - han är, med andra ord, ganska ojämn.

"Oavsett hur Mark spelar går Tellqvist före". På vilka preferenser då? Jag ser helst att den målvakt som presterar bäst ska vakta DIF-kassen, oavsett vad han heter.

Wesslau spelar förövrigt riktigt bra därborta i Nordamerika har jag hört.
Tellan är en etablerad toppmålvakt som alla i laget vet vad de får av och som är bäst när det gäller. Stefan Liv har tagit HV till toppen med hjälp av kontinuitet och att alltid vara bäst i slutspelen. DIF behöver en målvakt som älskar klubben och kan stanna tre-fyra år, är fruktansvärt noggrann och seriös samt är en vinnarskalle. Där har vi Tellqvist i ett nötskal. Fladder-Owuya kan bli bra på sikt, men han vill till NHL och struntar förmodligen i hur det går för Djurgården. Tellan vill inget hellre än att spela i DIF.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Östgöten »

Märkligt att så många fokueserar på att DIF har svaga målbakter när det är uppenbart att DIF:s svagaste del är backarna. Stefan är idag 7:e back och får därmed istid i samband med skador. Stefan Lassen är tyvärr inte elitseriemässig. Han är inte bra. Stefan har ingen i ES att göra. JJ har återigen hittat en kass back i Allsvenskan (fjärde under sin tid som sportchef) som inte håller i ES. Stefan har -13 i +/- statistiken och frågan är om han inte är sämre än Tero Konttila (som DIF lånade för att de hade så bra kontakter...).

DIF har haft tur att Kronwall har kommit hem och att Claesson är ok för annars hade Lassen startat varje match för DIF. Laget behöver framförallt ersätta Stefan Lassen nästa säsong. Om DIF även efter det har råd med Tellqvist - fine - men tills dess tycker jag att fokus är att ytterligare en toppback ska in i laget - och Falk är inte toppback.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av DIF_Soldier »

Mäklaren skrev:
DIF_Soldier skrev:
Mäklaren skrev:Om inte Mark ''går med på'' att vi tar hem Tellan så bör han sparkas med huvudet före. Tellqvist går först, oavsett hur Mark spelar denna säsong. Jag tror inte att Wesslau på långa vägar hade varit lika bra denna säsong som han var under semifinalen och i början av finalen.
Är lite bekymrad med denna övertro till Tellqvist. Har du sett honom spela? Vad jag förstår är han extremt duktig när han är som bäst men har ändå problem att vara konsekvent - han är, med andra ord, ganska ojämn.

"Oavsett hur Mark spelar går Tellqvist före". På vilka preferenser då? Jag ser helst att den målvakt som presterar bäst ska vakta DIF-kassen, oavsett vad han heter.

Wesslau spelar förövrigt riktigt bra därborta i Nordamerika har jag hört.
Tellan är en etablerad toppmålvakt som alla i laget vet vad de får av och som är bäst när det gäller. Stefan Liv har tagit HV till toppen med hjälp av kontinuitet och att alltid vara bäst i slutspelen. DIF behöver en målvakt som älskar klubben och kan stanna tre-fyra år, är fruktansvärt noggrann och seriös samt är en vinnarskalle. Där har vi Tellqvist i ett nötskal. Fladder-Owuya kan bli bra på sikt, men han vill till NHL och struntar förmodligen i hur det går för Djurgården. Tellan vill inget hellre än att spela i DIF.
Min fråga kvarstår - har du sett honom spela? Vad jag har hört så är han ojämn till och från. Det finns ingen tvekan om att han är en duktig målvakt, men varför denna övertro? Har någon ens lekt med tanken att han kommer hem och totalfloppar?

Jag hoppas verkligen att DIF Hockeys ansvariga har större koll på Tellqvist kontinuerliga form än de flesta härinne, mig inkluderat. Missförstå mig inte - jag älskar Tellqvist enormt. Min första DIF-tröja från säsongen -00 pryder "32 TELLQVIST".

Trots det ser jag honom inte som Gud utan ifrågasätter sakligt hans form. Jag föreslår att du gör detsamma,
Säg den glädje som varar
Skriv svar