Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av AMMC »

Östgöten skrev: Extra
Alexander Deilert, b
Stefan Lassen, b - alternativt Oscar Eklund, b
Arvid Strömberg, f
Marcus Sörensen, f - forward från J20
Mika Zibanejad, f - center från J20
Stefan Söder, f
Jag ser ganska mycket J20 och jag tror tyvärr inte att Zibanejad kommer vara redo nästa säsong. Han är fortfarande ojämn på den nivån och behöver nog lite mer tid. Vissa matcher/byten ser det ut som att någon släppt in Malkin på isen när han forsar fram, i andra matcher undrar man ifall han ens varit med. Han kommer bli något stort dock, och det här kanske jag får revidera efter vintern...

Ska bli mycket intressant att fortsätta följa lillebror Krüger också, han har utvecklats massor sedan början av den här säsongen och går framåt ordentligt. Liten varning redan till nästa säsong alltså.
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av AMMC »

Till sist, vi ska inte glömma bort Henrik Eriksson som växt i Mora i Allsvenskan. Vi har möjligheten att ta hem honom nästa säsong. Om han fortsätter utvecklas och mogna så kan han bli en bra energispelare i tredje/fjärdelina.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av crike »

Jag förstår inte varför så många i mitt tycke vill ha in lipsillen från platsklubben. Okej hur mycket jag än inte vill erkänna det så är han en hyfsad hockeyspelare men vad jag har hört så är han inte så jäkla hemma under hjälmen. Så för mig att sitta och drömma om den här spelaren är ju helt ofattbart. Aja alla har vi olika lirare vi vill ha in i laget.

För övrigt, Krüger gick in på under 20 i likhet med alla(?) juniorer, har svårt att se att han fått detta ändrat.
Jhaan
Inlägg: 11
Blev medlem: 2010-08-25

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Jhaan »

Intressant att så många tror att Falk (Andreas) är självklar för nästa år, Vad får er att tro att han skulle lämna Hv så enkelt?!

En som ni faktiskt glömt bort är den alltid lika hårdjobbande Oscar Sundh känns som det är större chans att ni skulle kunna locka till er honom än Falk. Hursomhelst tror jag inte ni får någon av dem men ni kan ju alltid försöka! :)
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Kall-El »

OM man fick drömma lite kanske truppen vår kunde se ut så här nästa säsong:

Ölvestad - Otto - Nilson
VI vet att det fungerar

Tjärnqvst - ny - Ekman
Klasscenter här och vi har en mycket bra kedja.

Kempe - Norman - Erikson
Borde fungera och bli bättre nästa säsong.

Cehlin - Falk - Brodin
Jag tror alltså inte att pappa Falk pensionerar sig riktigt ännu. Här kan det också bli tal om att pröva yngre spelare både centrar och forwards, men det skulle förvåna om inte Cehlin och Broding fick spela mycket

Krüger, Widing och Fimpen blir inte kvar.

Drömmen säger att Ante inser hur jävla trisst det är i AHL och väljer att komma hem och bilda kedja med Tjärnqvist och Ekman.

Finns också en del andra tänkbara hemvändare här som t ex Hannula.

Backar och målvakter kännsbetydlgit svårare att sia om så det återkommer jag till senare, men att Daniel Tjärnqvist ersätter Ragge ser jag som högst sannolikt.
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av AMMC »

Jhaan skrev:Intressant att så många tror att Falk (Andreas) är självklar för nästa år, Vad får er att tro att han skulle lämna Hv så enkelt?!

En som ni faktiskt glömt bort är den alltid lika hårdjobbande Oscar Sundh känns som det är större chans att ni skulle kunna locka till er honom än Falk. Hursomhelst tror jag inte ni får någon av dem men ni kan ju alltid försöka! :)
Antagligen för att Andreas Falk är Djurgårdare.

Om DIF vill ha honom har jag ingen aning om däremot.
YNWA
Inlägg: 351
Blev medlem: 2010-03-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av YNWA »

Kall-El skrev:OM man fick drömma lite kanske truppen vår kunde se ut så här nästa säsong:


Drömmen säger att Ante inser hur jävla trisst det är i AHL och väljer att komma hem och bilda kedja med Tjärnqvist och Ekman.
Ja, det hade inte varit helt fel. Dock tror jag inte detta kommer ske då Ante gör bra ifrån sig borta i AHL och är en av dom bästa i laget enligt säkra källor. Inte omöjligt att vi får se han i NHL snart med andra ord.

Andreas Falk hade inte varit helt fel att få in faktiskt.
Stavhoppet
Inlägg: 389
Blev medlem: 2010-11-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Stavhoppet »

Jag skulle vilja säga att prio 1 till nästa år borde vara en stabil förstå målvakt.
Jag gillade Riddarn till iår och hoppades att han skulle ta ett stort steg framåt när han nu fick vara förstakeeper. Dock så får man väl säga att han hittills inte visat det iaf.
Owuya är en puckstoppare mer än en stadig förstakeeper enligt mig då han släpper väldigt mkt returer.
Sandberg kan komma att bli en riktigt bra keeper men man får inte glömma att killen är ung. Han har några år på sig. Jag tror på att låta honom utvecklas och bli en riktig tbra allsvensk målvakt (vilket han är på god väg till) och sen ta steget upp som andremålvakt ett år.

Så frågan sen känns som vem är det som ska in? Ja bra fråga men jag ser gärna någon med mera erfarenhet. Weesalu var ruggig i slutspelet men vi ska inte glömma att han och Riddarn hade precis samma räddnings% i serien förra året.
Tellqvist skulle kunna fylla den luckan och vara stabil förstakeeper ett par år innan Sandberg tar över. Det är iaf vad jag tror för stunden. Dock är väl frågan om man kan locka honom från KHL?

På Backsidan så känns våran uppställning idag riktigt bra med

Holmqvist - Kronwall
Boumedienne - Lassen
Printz - Eklund

Där känns det som en ren bonus om vi kan få behålla dessa. Jag skulle gärna se Klubertanz tillbaka eller Ossi men det känns som att det är att önska lite för mkt. Samma med Tjärnqvist Sr som är en etablierad NHL back.

Offensivt så är väl mest frågan hur många vi får behålla?

Att Krüger lämnar känns nästan helt säkert, jag tror tyvärr att det finns risk för att både Cehlin och Norman kan lämna. Widing kanske ser sig om efter utlandspel igen eller kollar runt efter övriga elitklubbar.

Då återstår:

Ekman
Nilsson
Tjärnqvist
Otto
Ölvestad
Falk
Fimpen
Eriksson
Kempe
Brodin

Dessa 10 ser jag som en möjlighet att behålla och sen att man låter J20 spelare fylla på underifrån som back-up och för en del matcher här och där. Falk känns som han skulle kunna agera back och därmed se till att vi har 7 ok backar.

Så vad behövs?

I mitt tycke en förstacenter som tekar bra och som kan agera deffensiv styrka mellan Ekman och Tjärnqvist. Där skulle jag gärna se Thoresen om man kan få loss honom från KHL. Kan man inte få loss Thoresen så skulle jag gärna vilja se Bremberg tillbaka. Oavsett vad man tycker om att han inte kom "hem" så anser jag att han är en riktig klassspelare. 2 st kejdekamrater till Kempe i tredjelinan, Där ser jag gärna att man plockar upp Måns Krüger då han verkar kunna fylla ut brorsans kostym bra. Sen så kollade jag runt lite och hitade en 25 årig kille från malmö som sprutar in poäng (19 Matcher, 4 mål och 19 ass) i allsvenskan Carl Söderberg. Kanske en kille värd att ge en chans.

Jag skulle vilja ställa upp laget så här..
Keeper.
Tellqvist

1. Femma --- --- Alt 2.

Ekman - Thoresen (ny) - Tjärnqvist ------- Bremberg (ny) - Ekman - Tjärnqvist
Kronwall - Holmqvist

2. Femma

Nilsson - Otto - Ölvestad
Boumedienne- Lassen

3. Femma

Carl Söderberg (ny) - Krüger Jr (J20) - Kempe
Printz - Eklund

4. Kedja

Brodin - Fimpen - Eriksson


Vad tros om detta laget?

//Henke
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Kall-El »

Det stora problemet är att de 6 backarna inte räcker till.

Thoresen är väl i NHL nu eller?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av DIF_Soldier »

Kall-El skrev:Det stora problemet är att de 6 backarna inte räcker till.

Thoresen är väl i NHL nu eller?
Salavat Yulaev, KHL. Fyra i KHLs poängliga, 15+8 på 23 matcher.
Säg den glädje som varar
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Östgöten »

Stavhoppet skrev:På Backsidan så känns våran uppställning idag riktigt bra med

Holmqvist - Kronwall
Boumedienne - Lassen
Printz - Eklund
Min reflektion gällande nuvarande backbesättning är att det är precis tvärt om. DIF har bland den sämsta backbesättningen i hela Elitserien. Om vi studerar ett sampel nedan på hur många skott i genomsnitt DIF släpper mot SITT mål varje match ligger laget sist i hela Elitserien. Luleå släpper 22 SoGA (Shots on Goal on Average) varje match mot DIF som släpper 30 SoGA.

Rk Team SoGA
1 LHF 22
2 MODO 25
3 LHC 26
4 SSK 26
5 FRÖ 27
6 FBK 27
7 SAIK 27
8 HV71 28
9 AIK 28
10 BIF 29
11 TIK 29
12 DIF 30

Det är för närvarande populärt att skylla DIF:s tabelläge på Mark Owuya. Mark ligger sjua i SVS% och DIF:s backar ligger sist i SoGA. DIF tycker inte att laget behöver värva ytterligare en back. Jag undrar om det inte är dags för DIF:s sportchef att ta upp huvudet ur sanden och värva en toppback som en ersättare för Ragge för DIF:s backar är inte elitseriemässigga.

Rk Name Team SVS%
1 Salak, A FBK 93
2 Rautio, D LHF 93
3 Fast, V AIK 93
4 Norrena, F LHC 92
5 Hadelöv, A SAIK 92
6 Larsson, D HV71 92
7 Owuya, M DIF 91
8 Holmqvist, J FRÖ 91
9 Nilsson, A LHF 90
10 Sjögren, P SSK 90
11 Pitkämäki, J TIK 90
12 Tarkki, T MODO 90
13 Svedberg, N BIF 90

DIF:s sportchefs satsning på backar från Allsvenskan är pinsam. De senaste åren har Fredrik Eriksson, Niklas Andersson och nu Stefan Lassen förgyllt laget med sin närvaro. Föregående år kunde JJ skylla på brist på pengar - men att ersätta Kyle/Timmy med Stefan Lassen och därefter krydda med Lennhammer/Deilert/Oscar E när det fanns pengar till Daniel Widing är UNDERKÄNT!
fidyekcoh
Inlägg: 110
Blev medlem: 2010-05-10

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av fidyekcoh »

Östgöten

Hockey är ett lagspel. Visst vi släpper till för mycket skott men det beror inte enbart på backarna. Jämför vi med förra säsongen så är det stor skillnad på vårt spel. Då lyckades vi nagla fast motståndarna i deras egen zon och när dom väl fick ut pucken orkade dom inte anfalla. Våra forwards jobbade stenhårt, hjälpte varann och backarna i att återta pucken i backcheckingen. Vi behöll pucken väldigt mycket inom laget också.

Utan backchecking från forwards blir det mycket svårare för backarna att våga stå upp.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av android »

Grymt bra surr i den här tråden. Långa genomtänkta inlägg av kunniga skribenter. Skönt att slippa massa "VÄRva OvCkin, bra som fan på nhl11!!". Lite överdrivet kanske..

Nästa år vill jag se att vi bygger laget bakifrån. Vi har kontrakt med spelare som kan och ska producera framåt. Vi har juniorer på forwardssidan som kan komma in med glöd och energi. Det saknar vi på backplatsen.

Angående målvaktssidan är jag tudelad. Tycker Riddarn gör det helt okej. Men att vara skadad eller förkyld så mycket hämmar killens utveckling. Det kan inte bara vara otur säsong efter säsong.

Jag vill ha en målvakt som är JÄMN, han behöver inte vara bäst i serien, men topp5. Han behöver inte göra idioträddningar varannan match, men han ska suga åt sig puckarna. Tellqvist är väl ett förslag, kan säkert finnas bättre. Vill se bra scouting. Tellan ska inte hem på gamla meriter.

På backsidan vill jag också se jämnhet, men nästan främst pondus. Det behöver inte vara ledare på isen, men det ska vara bestämt. Claesson har pondus men är ojämn. Lassen hade en jävla pondus första matchen, den har försvunnit. Deilert visar pondus, men är för vek.
Vi kommer inte ha råd med sex klassbackar. Jag skulle gärna se:

Kronwall - Printz
BomBom - Ossi
Holmqvist - Deilert ( som jag personligen ser rätt mycket i)

Det är en hyfsad ES-klass på den backuppsättningen. Kräver dock att Printz spelar sådär hårt som han gör ibland och att Holmqvist skickar förstapassen direkt och att BomBom skjuter på mål och åker skridskor.

Framåt försvinner ju Kruger, Widing och ett par till. En riktig klasscenter ska in. Ottosson har burit den rollen år efter år, men han är inte lika kvick i vändningarna längre. Riktigt bra defensivt. Tror att Cehlin och Norman tar ett steg till. Behövs dock en Bengan också. Någon med målsinne som kan tråckla in pucken överallt. Blir Linkan kvitt sina ljumskskador kan han ta en plats också.

Mackan - Riktigt jävla bra center - Ekman
"Bengan"/Cehlin - Otto - Bremberg
Cehlin/kempe - Norman - Tjärna
Ölvestad - Fimpen - Brodin

Hade ju gärna spelat både ölvestad och Tjärna högre upp..
Kruger - Riktigt bra center
Widing - Bremberg

Jag kan inte hålla mig inom budgeten, hoppas dock den kan öka nån miljon.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
ludde-
Inlägg: 643
Blev medlem: 2007-11-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av ludde- »

android skrev:Grymt bra surr i den här tråden. Långa genomtänkta inlägg av kunniga skribenter. Skönt att slippa massa "VÄRva OvCkin, bra som fan på nhl11!!". Lite överdrivet kanske..

Nästa år vill jag se att vi bygger laget bakifrån. Vi har kontrakt med spelare som kan och ska producera framåt. Vi har juniorer på forwardssidan som kan komma in med glöd och energi. Det saknar vi på backplatsen.

Angående målvaktssidan är jag tudelad. Tycker Riddarn gör det helt okej. Men att vara skadad eller förkyld så mycket hämmar killens utveckling. Det kan inte bara vara otur säsong efter säsong.

Jag vill ha en målvakt som är JÄMN, han behöver inte vara bäst i serien, men topp5. Han behöver inte göra idioträddningar varannan match, men han ska suga åt sig puckarna. Tellqvist är väl ett förslag, kan säkert finnas bättre. Vill se bra scouting. Tellan ska inte hem på gamla meriter.

På backsidan vill jag också se jämnhet, men nästan främst pondus. Det behöver inte vara ledare på isen, men det ska vara bestämt. Claesson har pondus men är ojämn. Lassen hade en jävla pondus första matchen, den har försvunnit. Deilert visar pondus, men är för vek.
Vi kommer inte ha råd med sex klassbackar. Jag skulle gärna se:

Kronwall - Printz
BomBom - Ossi
Holmqvist - Deilert ( som jag personligen ser rätt mycket i)

Det är en hyfsad ES-klass på den backuppsättningen. Kräver dock att Printz spelar sådär hårt som han gör ibland och att Holmqvist skickar förstapassen direkt och att BomBom skjuter på mål och åker skridskor.

Framåt försvinner ju Kruger, Widing och ett par till. En riktig klasscenter ska in. Ottosson har burit den rollen år efter år, men han är inte lika kvick i vändningarna längre. Riktigt bra defensivt. Tror att Cehlin och Norman tar ett steg till. Behövs dock en Bengan också. Någon med målsinne som kan tråckla in pucken överallt. Blir Linkan kvitt sina ljumskskador kan han ta en plats också.

Mackan - Riktigt jävla bra center - Ekman
"Bengan"/Cehlin - Otto - Bremberg
Cehlin/kempe - Norman - Tjärna
Ölvestad - Fimpen - Brodin

Hade ju gärna spelat både ölvestad och Tjärna högre upp..
Kruger - Riktigt bra center
Widing - Bremberg

Jag kan inte hålla mig inom budgeten, hoppas dock den kan öka nån miljon.
Svårt att se Ossi lämna sin moderklubb igen, särskilt nu när han är kapten.

Blir nog tyvärr ingen mer Ossi i DIF.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Kall-El »

Tyvärr har det varit så rätt länge inom denna organisation att mesta av resurserna lagts på forwards / centrar.

Tyvärr har man valt att chansa med backar från Allsvenskan och jag kan inte påminna någon som lyckats.

Det smarta är ju att bygga lag bakiffrån, men vi tycks göra tvärtom.

Och ja jag tror alla kan vara överrens om att Widings 300k borde gått till antingen en back eller toppmålvakt.
Låst