Europaliga?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Europaliga?

Inlägg av minalman »

Mattias_87 skrev:Denna tråd är värd att bumpas. Jag börjar bli mer och mer sugen på en europaliga nu. Där man såklart först kan bli svenska mästare och sen vinna EM-guldet. Troligen kommer vi att kunna ha högre löner och framförallt kunna få spelare att spela i Europaligan istället för KHL.
Är det detta som är DIF ABs hemliga plan? Att skapa ett begär efter europaligan? Man har tröttnat på DIF IF och vill gå All-In som hockey-bolag i en förhoppningsvis fylld Glob? Man anar konspirationer.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
PNY
Inlägg: 612
Blev medlem: 2008-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Hägersten

Re: Europaliga?

Inlägg av PNY »

Vi kan ju skita i allsvenskan och istället gå in i KHL. 8-)
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Europaliga?

Inlägg av sensei »

Som jag har skrivit alla år så är jag all in för en europaliga med regionala divisioner, precis som NHL.

Men den absolut centrala punkten är att allt detta måste styras på marknadsmässiga grunder och inte under något socialdemokratiskt hockeyförbund med Christer Englund och andra hockeyhatare i täten.


Fatta vilka matcher vi skulle kunna få se. Vi som gillar het stämning kan nog vara rätt lugna över att det kommer byggas upp ett agg mot finska och ryska klubbar. Kan bli riktigt bra om det görs på rätt sätt.

Ni som är emot -- jag förstår inte riktigt vad det är med Rögle, Timrå, Bofors och Växjö som lockar så mycket. Varför är vi så rädda att ta detta steg? Varför sådan separationsångest från dessa marginella landsortslag?

Våra barn och barnbarn kommer tacka oss om vi tar steget ut i världen och gör hockeyn till en riktigt het internationell europakamp, där vi på allvar kan konkurrera om de bästa spelarna.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7176
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Europaliga?

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Kan någon förklara hur den ekonomiska biten ska lösas?

Hur ska vi med vårt skattesystem och ekonomiska förutsättningar kunna tävla på lika villkor mot andra länder med olika regler och lagar?

Ska Tv-bolagen betala olika summor till föreningarna beroende på lagens nationella tillhörighet?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Europaliga?

Inlägg av -daniel- »

Men det är väl inte bara TV-bolagen som står för kulorna, jag tänker mig stora företag som sponsorer. Naturligtvis kommer det inte bli en jämn fördelning mellan alla länder, det finns ju så klart helt olika förutsättningar för sponsorer till exponering i större länder som exempelvis Tyskland. Men det är väl som med allt annat...

Jag är som jag nog redan tagit upp tidigare i den här tråden positiv till en form av europeisk liga. Dock inte som ersättning för den inhemska men jag gillar idén med en inhemsk liga där seriesegrarna går vidare till internationellt spel. Lite som Champions League i fotbollen som fungerar riktigt bra.
Bild
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Europaliga?

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

-daniel- skrev:Men det är väl inte bara TV-bolagen som står för kulorna, jag tänker mig stora företag som sponsorer. Naturligtvis kommer det inte bli en jämn fördelning mellan alla länder, det finns ju så klart helt olika förutsättningar för sponsorer till exponering i större länder som exempelvis Tyskland. Men det är väl som med allt annat...

Jag är som jag nog redan tagit upp tidigare i den här tråden positiv till en form av europeisk liga. Dock inte som ersättning för den inhemska men jag gillar idén med en inhemsk liga där seriesegrarna går vidare till internationellt spel. Lite som Champions League i fotbollen som fungerar riktigt bra.
Mmh, förutsatt då att ishockey hade varit en världssport, då skulle det förmodligen varit precis lika intressant.
Men hur hett är det egentligen att möta Norska, Tyska, Finska & Schweiziska lag?
Då känns DIF-Åtvidaberg i April på en lerig Stadion som en riktig nagelbitare i jämförelse
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Europaliga?

Inlägg av sensei »

På något sätt känns finland och ryssland hetare, helt klart.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Europaliga?

Inlägg av -daniel- »

Hur upphetsande är matcher mot Timrå, Växjö, MoDo, Rögle då? Föredrar internationellt motstånd alla dar i veckan...
Bild
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Europaliga?

Inlägg av minalman »

-daniel- skrev:Hur upphetsande är matcher mot Timrå, Växjö, MoDo, Rögle då? Föredrar internationellt motstånd alla dar i veckan...
Men det är ju bara finnar, slovaker, norrmän och danskar i alla skitlag vi möter. ES är den internationella bakgården.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Europaliga?

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

-daniel- skrev:Hur upphetsande är matcher mot Timrå, Växjö, MoDo, Rögle då? Föredrar internationellt motstånd alla dar i veckan...
Det handlar kanske bara om vanor ("traditioner").
Personligen känns det alltid bra mot lag som Timrå & Modo.
Växjö & Rögle känns det däremot ingenting mot.
Förmodligen på samma sätt som det skulle göra mot Isbjörnarna från Berlin......de första 15-20 åren

Historik & tradition är en rätt så väsentlig del av sportsligt engagemang.
Kommer bli en låååång startsträcka för en eventuell Europaliga
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Europaliga?

Inlägg av -daniel- »

Lee Harvey Oswald skrev:
-daniel- skrev:Hur upphetsande är matcher mot Timrå, Växjö, MoDo, Rögle då? Föredrar internationellt motstånd alla dar i veckan...
Det handlar kanske bara om vanor ("traditioner").
Personligen känns det alltid bra mot lag som Timrå & Modo.
Växjö & Rögle känns det däremot ingenting mot.
Förmodligen på samma sätt som det skulle göra mot Isbjörnarna från Berlin......de första 15-20 åren

Historik & tradition är en rätt så väsentlig del av sportsligt engagemang.
Kommer bli en låååång startsträcka för en eventuell Europaliga
Fast jag tycker inte det finns någon direkt historia mot varken Timrå eller Modo, åtminstone inte historiskt. Lag från skitbyggder ute på landet (Heart of Hockey my ass) som är så tråkiga så klockorna stannar. Jag vet att vi spelat en del tuffa slutspelsbataljer mot bägge lagen men den där riktiga känslan infinner sig aldrig ändå för egen del. Totalt intetsägande.

Stor skillnad mot klubbar som Färjestad eller Brynäs. Och naturligtvis Solna Aik.

Men mitt förslag är ju som sagt inte att sluta spela en inhemsk liga, det här handlar ju bara om det bästa laget som vinner SM-guld som får möta andra framgångsrika klubbar (således kommer vi aldrig spela något annat än vanliga ES ändå), eller kanske alla de 4 lag som går till semifinal eller nåt.
Bild
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Re: Europaliga?

Inlägg av Kagen »

European Trophy är väl det som kan utvecklas till en europaliga på sikt, gruppindelningen där är klar nu iaf.

East division

Bili Tygri Liberec
Brynäs IF
Djurgårdens IF
HC CSOB Pojistovna Pardubice
HC Fribourg-Gottéron
SC Bern
Tappara
TPS

http://www.europeantrophy.com/teams.php
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Europaliga?

Inlägg av minalman »

Kagen skrev:European Trophy är väl det som kan utvecklas till en europaliga på sikt, gruppindelningen där är klar nu iaf.

East division

Bili Tygri Liberec
Brynäs IF
Djurgårdens IF
HC CSOB Pojistovna Pardubice
HC Fribourg-Gottéron
SC Bern
Tappara
TPS

http://www.europeantrophy.com/teams.php
men de måste göra något åt lagnamnen de där utlänningarna ;-)
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Re: Europaliga?

Inlägg av Kagen »

Exakt, säga vad man vill om Braunaes och Djaurgardeen men vad fan.. HC CSOB Pojistovna Pardubice, det går ju bara inte!?
Konversation mellan en tjeck(?) och en finne under Europeah Trophy.


- Hi I'm a fan of [each see see ess ou be påojiståvna pardoubijse] what is your favourite team?
- Tappara
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Leijon
Inlägg: 539
Blev medlem: 2009-06-14
Säsongskort: Ja
Ort: Söder Om Söder

Re: Europaliga?

Inlägg av Leijon »

Lite OT:


HC Fribourg-Gottéron ligger mest syd och mest väst, men lirar i östra divisionen.

Är namnen på grupperna bara namn och inget med geografiskt läge? Varför inte bara Heta A, B, C...?
För övrigt anser jag att Solna ska förgöras.
Skriv svar