Europaliga?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
tifojohan
Inlägg: 15
Blev medlem: 2009-08-04

Europaliga?

Inlägg av tifojohan »

Har sett flertalet rykten om att ett antal svenska klubbar verkligen tänker sätta sig ner och diskutera med utländska klubbar ang en Europeisk NHL-version...

herregud, jag hoppas att de skämtar.
Är vi fans verkligen intresserade av att se på tps-DIF ?

jag vet inte om jag bara talar för mig själv, men jag vill ha en elitserie med alla "vanliga" lag. "vanliga" känslor i matcherna...

jag går hellre på DIF- ( vad som helst i elitserien ) ist för något europeiskt lag man inte har koll på.

vad tycker ni andra? är detta ens att tänka på för oss fans?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7186
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Europeisk liga ?

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Håller med i att det vore tråkigt att se andra lag än de vanliga. Det saknas flerårig historisk rivalitet som inte är så lätt att ersätta.

Men lugn bara. INGEN har ännu pratat om mer än den sportsliga aspekten.
Nu ska de börja diskutera den svåra biten, nämligen den ekonomiska.

Hur ska vi kunna tävla mot länder med ett helt annat skattetryck? (för att bara ta ett exempel.)
Vilka nya företag (eller nuvarande) kommer att vilja ösa pengar in i något som tappar publik?
Vi är nämligen många som kommer att minska ned på besöken i ishallarna om detta blir en verklighet.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Josefsson
Inlägg: 142
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Europeisk liga ?

Inlägg av Josefsson »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Håller med i att det vore tråkigt att se andra lag än de vanliga. Det saknas flerårig historisk rivalitet som inte är så lätt att ersätta.
Utkastet till en europeisk liga som diskuteras verkar ju innehålla 8-10 svenska elitserielag som ska delta i den europeiska ligan, så den enda chansen att få möta lag man har flerårig historisk rivalitet med är väl snarare att gå med i den ligan?

Ställer sig DIF utanför ligan så får man möta Växjö, Almtuna och liknande lag som det väl inte finns någon särskild historisk rivalitet med.
tifojohan
Inlägg: 15
Blev medlem: 2009-08-04

Re: Europeisk liga ?

Inlägg av tifojohan »

Enligt en rosa sporttidning var det väl sex eller sju lag som var "klara" och två på ingång?

vad ska resterande lag göra ? (farmalag eller vadå?)

som du säger Josefsson: att vi får möta almtuna och växjö t ex. ( varför kan då inte alla inblandade lag bojkotta? )

vad ligger suget i från klubbarna? pengarna?
mer pengar i denna europeiska nhl-variant innebär mindre fans.
vill man ha fansen och en klassisk elitserie eller vill man ha pengar och mindre fans ?

detta anser jag kommer bara bli en maximalt sämre variant av NHL med massa pengar, spelare som inte bryr sig om klubbtillhörighet och matcher med tomma läktare ist för de fulla vi har nu?

eller ?
Användarvisningsbild
AMMC
Inlägg: 857
Blev medlem: 2006-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Europeisk liga ?

Inlägg av AMMC »

tifojohan skrev:Enligt en rosa sporttidning var det väl sex eller sju lag som var "klara" och två på ingång?

vad ska resterande lag göra ? (farmalag eller vadå?)

som du säger Josefsson: att vi får möta almtuna och växjö t ex. ( varför kan då inte alla inblandade lag bojkotta? )

vad ligger suget i från klubbarna? pengarna?
mer pengar i denna europeiska nhl-variant innebär mindre fans.
vill man ha fansen och en klassisk elitserie eller vill man ha pengar och mindre fans ?

detta anser jag kommer bara bli en maximalt sämre variant av NHL med massa pengar, spelare som inte bryr sig om klubbtillhörighet och matcher med tomma läktare ist för de fulla vi har nu?

eller ?
Känns som att du bara häver ur sig en massa osammanhängande rappakajla.

Nog för att det finns många frågetecken kring en eventuell europaliga, men på vilket sätt menar du att spelarnas klubbtillhörighet skulle påverkas? Och hur drar du slutsatsen att det kommer betyda "mindre" fans?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7186
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Europeisk liga ?

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Josefsson skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Håller med i att det vore tråkigt att se andra lag än de vanliga. Det saknas flerårig historisk rivalitet som inte är så lätt att ersätta.
Utkastet till en europeisk liga som diskuteras verkar ju innehålla 8-10 svenska elitserielag som ska delta i den europeiska ligan, så den enda chansen att få möta lag man har flerårig historisk rivalitet med är väl snarare att gå med i den ligan?

Ställer sig DIF utanför ligan så får man möta Växjö, Almtuna och liknande lag som det väl inte finns någon särskild historisk rivalitet med.
OM den blir av ska DIF självklart gå med. Vore idiotiskt att vinka adjö till HV, Frölunda, FBK m.m.

Min poäng är att jag skulle ha svårt att bry mig över mötena med Berlin, Davos, Vålerengen, TPS osv.
Jag skulle helt enkelt ägna min fritid till annat.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Europaliga?

Inlägg av Mäklaren »

Nej, nej, nej och återigen NEJ till en Europaliga. Det skulle vara förödande för svensk hockey i allmänhet och Djurgårdens IF i synnerhet.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Europaliga?

Inlägg av -daniel- »

Jag är inte så skeptisk som alla andra. Tanken är att du möter inhemst motstånd i 65-70% av matcherna, och sen andra lag i samma division resterande matcher (och några enstaka från andra divisioner). Ärligt talat så är det vääääääääääldigt många sportintresserade personer jag känner som tycker Elitserien är så jävla urvattnad med "spela 5 matcher mot samma lag per säsong"; vi som är hockeynördar tycker fortfarande en match en tisdagskväll i november mot Luleå kan vara ruskigt spännande men väldigt många tycker inte det. Just eftersom man möts för många gånger under en säsong.... Hursomhelst så känns det här konceptet en smula intressant i varje fall. Viktigt att man fortfarande korar nationella mästare som sedan får spela internationellt om den totala titeln. Hade man gått ifrån en inhemsk liga helt & hållet hade det varit bedrövligt men det här behöver - i mina ögon i varje fall - inte betyda katastrof som jag först hade förväntat mig.

Naturligtvis är målet att bygga upp en starkare liga så att man rent ekonomiskt kan ha möjlighet att locka till sig bättre spelarmaterial. På sikt kan inte ES (och alla andra europeiska ligor) urholkas på samma sätt som det är nu mot NHL & KHL. Hur roligt är det att ta fram talanger som lagen har noll chans att behålla mer än 1 säsong? Säger inte att en Europeisk liga kommer lösa det här på en gång, men ett samarbete har nog en klart mycket större chans att på sikt kunna konkurrera på något mer jämna villkor.
Bild
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Europaliga?

Inlägg av DIF_Soldier »

Det som absolut ska smälla högst är ju att bli svensk mmästare. I en sån här liga blir bara det nån sorts bonus.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Europaliga?

Inlägg av -daniel- »

Förstår inte riktigt vad du menar... man tävlar ju fortfarande mot de svenska lagen om en mästartitel. Sen är nästa steg bonusen.
Bild
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Europaliga?

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev:Förstår inte riktigt vad du menar... man tävlar ju fortfarande mot de svenska lagen om en mästartitel. Sen är nästa steg bonusen.
Att bli svensk mästare ska även innebära slut på säsongen. Svensk mästare = sista steget.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Europaliga?

Inlägg av -daniel- »

Fast tycker du det är lika fel i Allsvenskan i fotboll när topplagen får kvala för europaligspel efter säsongens slut?
Bild
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Europaliga?

Inlägg av sensei »

Jag är för en europaliga som är inspirerad av nhl med flera divisioner. Det viktigaste är dock att hockeyn kommerisaliseras och utvecklas i sin egenskap som underhållningsprodukt.

Kompisgäng, familjer, etc, måste välja hockeyn framför tvprogram som idol och annan konkurrerande underhållning. Vad man kan se av ligans agerande så är det här en polett som ännu inte har trillat ner; se till skapa en bättre och mer publikvänlig produkt!

Touch icing, bättre arenor med facilititer och bra serveringar utan köer, proffesionella funktionärer, mindre rinkar, mer fartfyllt spel, 5 min major för fighting, osv osv osv. Recepten är många. Problemet är att varken insikten eller viljan finns hos hockeyligan. "Förbättringen" i år: Strafffar?! Kom igen..

Vi skall ha ambitionen att ha ett minst lika bra evenemang som i NHL. Just nu halkar vi efter allt mer för varje dag som går. En europeisk nhl-liknande liga kan vara lösningen på problemet.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Europaliga?

Inlägg av -daniel- »

Håller med dig i mycket du skriver, men samtidigt får man inte stirra sig totalt blind på NHL och kopiera allt däröver.

I slutändan handlar den publikvänliga produkten till 99% om att kunna erbjuda de som tittar på sporten ett underhållande spel. Det i sin tur får man om ligan hyser duktiga spelare. Som läget i de europeiska ligorna är nu så urholkas ju samtliga lag på de stora namnen, samtidigt som nya talanger sticker över till NHL/AHL efter en futtig lyckad säsong på hemmaplan. Det hela gör ju klubbarnas situation helt ohållbar i längden. Europeisk hockey måste ekonomiskt bli starkare och om inte kunna konkurrera på exakt likadana villkor med NHL / KHL åtminstone kunna vara ett vettigt alternativ. Som det är nu är ju exempelvis ES fyllt av "hemvändare som redan gjort sig ekonomiskt oberoende i andra ligor" samt en stor del medelmåttor som inte platsar någon annanstans...

Lagen i europa blöder ju och kommer på sikt inte överleva om den här utvecklingen fortsätter. Som exempel kan vi ju ta HV71. Helt sinnesjukt att klubben gör en vinst på ynka 4 miljoner en säsong när man tar guld... Här pratar vi alltså om ett lag som äger sin egen arena och har i praktiken 100% beläggning på varje match.
Bild
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Europaliga?

Inlägg av Mattias_87 »

Denna tråd är värd att bumpas. Jag börjar bli mer och mer sugen på en europaliga nu. Där man såklart först kan bli svenska mästare och sen vinna EM-guldet. Troligen kommer vi att kunna ha högre löner och framförallt kunna få spelare att spela i Europaligan istället för KHL.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar