Tintintråden.

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Tintintråden.

Inlägg av Magnutz »

DIF_Soldier skrev:
Sidney Crosby skrev:Finns inte Kalkyl med alls? Varför i helvete inte då? Han gör ju dessutom sin debut i Enhörningens hemlighet.
Jag tycker det verkar skitlustigt. Ubåten, hallå? Men snart får vi se.

Magnutz - det är ju lika mycket Spielbergs göra om inte mer. I hollywood är det för övrigt alltid regissören som har the final cut.
Då ska Spielberg läggas in på samma demensklinik som Gollum.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
MGC
Inlägg: 378
Blev medlem: 2011-10-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Tintintråden.

Inlägg av MGC »

Har nu sett filmen. Om man förväntarsig en film som följer albumen, stanna hemma. Den inbitna Tintin delen i mig skriker "katastrof någon måste skjutas". Hel fel skurk, misshandlade historier, avsaknad av karaktärer mm. Listan kan bli lång men jag ska inte förstöra för de som har tänkt att se den. Så skyll er själva om ni läser detta.
Herr Sackarin görs till ärkeskurk och ättling till Rackham den Röde. Helt utanför allt förstånd saknas bröderna Fogel. Kan bara gissa att man försöker skapa en seglivad skurk som typ Rastapopulos eller något. Filmen börjar med delar från Enhörningens hemlighet, går över till Krabban med guldklona och Haddocks återberättelse av sin förfader Riddaren av Hadoque sker ute i öknen? Tillslut hamnar vi på Moulinsart. Ingen skattjakt till havs och ingen Kalkyl. En cliffhanger till nästa film är att det blir skattjakt. Suck! :(

Om man går dit för att se en film med vissa karaktärsdrag av Herge´s figurer så har man lyckats med Milou, Tintin, Kappten Haddock (super men svär alldeles för lite), Dupontarna, Alan, Nestor och Tintins portvakt. Filmen känns mer gjord för en bred barnvänlig publik än den "vuxen" publik böckerna i orginalutgåva riktade sig till (likt den senaste svenska). Dock är det lite för mycket action tempo med "skoj karaktär" för min smak men blev en del skratt i alla fall. :)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Tintintråden.

Inlägg av pulverapa »

Helt okej film. Lite synd där med att vissa karaktärer har förvrängts och vissa har blivit utelämnade... Men en helt okej film. Man kan inte sluta förundras över hur bra animering har blivit. Helt fantastiskt.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Tintintråden.

Inlägg av DIF_Soldier »

SPOILER! LÄS ENBART OM DU VILL VETA SKILLNADERNA


Skillnaderna från albumen som jag minns dem:

1. Tintin köper skeppet av egenintresse, istället för att det är en present till Kapten.
2. Dawes från Krabban med guldklorna och Barthold i Enhörningen blir ihopsvetsade till samma person. Han heter Dawes men ser ut som Barthold, och är både narkotikapolis och modellsamlare.
3. Dawes (Barthold) är den som ger ledtråden om Karaboudjan på en tidning, istället för den avrivna papperslappen från krabburken man hittar på Dawes i KMG. Eftersom bröderna Fågel inte finns med använder han sina sista andetag till att bokstavera Karaboudjan istället för att peka på fåglarna.
3. Kalkyl är borta, Hajubåten och hela vrakutforsknings-scenen är borta. Både han och den scenen dyker förmodligen upp i nästa film.
4. Bröderna Fågel är ersatta helt av Sakharine. Det är alltså han som äger Moulinsart.
5. Rackham är Sakharines förfader.
6. Omar Ben Salaad är ingen som smugglar narkotika i krabburkar, utan är helt plötsligt den som äger tredje skeppet.
7. Bianca Castafiore är med (men inte professorn...)
8. Riddar Hadoques vistelse på ön är helt borta, så anledningen till att de trycker rätt ö på halvgloben i Moulinsart är för att Haddock seglat de haven och vet att den ön inte existerar. Till skillnad från i albumet där de ser att det är "Riddarens ö" på kartan.
9. Champagnekorken träffar inte Allan i ögat, utan i magen på hans kompanjon.
10. Det är två piloter istället för en i planet (varför, undrar man)

Visuellt är det den snyggaste filmen någonsin - vilken resa!
Men mitt Tintinhjärta blöder ändå när man tagit bort genialiteten med bröderna Fågel-ledtråden, agendorna med olika ageranden blir därför slätstrukna.

Ska man bortse från allt detta så är det en fullträff av högsta klass.
Skall man inte bortse från det är det ett hån mot Hergés flerbottnade verk, då man har ersatt de riktiga bovarna med en klassisk skurk som känns platt i jämförelse.
Säg den glädje som varar
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Tintintråden.

Inlägg av kaminor »

DIF_Soldier skrev: Barnaby Dawes - Niklas Falk
Hur skötte sig Falken? Trist att hans förnamn är felstavat.

;)
MGC
Inlägg: 378
Blev medlem: 2011-10-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Tintintråden.

Inlägg av MGC »

DIF_Soldier skrev:SPOILER! LÄS ENBART OM DU VILL VETA SKILLNADERNA


Skillnaderna från albumen som jag minns dem:

1. Tintin köper skeppet av egenintresse, istället för att det är en present till Kapten.
2. Dawes från Krabban med guldklorna och Barthold i Enhörningen blir ihopsvetsade till samma person. Han heter Dawes men ser ut som Barthold, och är både narkotikapolis och modellsamlare.
3. Dawes (Barthold) är den som ger ledtråden om Karaboudjan på en tidning, istället för den avrivna papperslappen från krabburken man hittar på Dawes i KMG. Eftersom bröderna Fågel inte finns med använder han sina sista andetag till att bokstavera Karaboudjan istället för att peka på fåglarna.
3. Kalkyl är borta, Hajubåten och hela vrakutforsknings-scenen är borta. Både han och den scenen dyker förmodligen upp i nästa film.
4. Bröderna Fågel är ersatta helt av Sakharine. Det är alltså han som äger Moulinsart.
5. Rackham är Sakharines förfader.
6. Omar Ben Salaad är ingen som smugglar narkotika i krabburkar, utan är helt plötsligt den som äger tredje skeppet.
7. Bianca Castafiore är med (men inte professorn...)
8. Riddar Hadoques vistelse på ön är helt borta, så anledningen till att de trycker rätt ö på halvgloben i Moulinsart är för att Haddock seglat de haven och vet att den ön inte existerar. Till skillnad från i albumet där de ser att det är "Riddarens ö" på kartan.
9. Champagnekorken träffar inte Allan i ögat, utan i magen på hans kompanjon.
10. Det är två piloter istället för en i planet (varför, undrar man)

Visuellt är det den snyggaste filmen någonsin - vilken resa!
Men mitt Tintinhjärta blöder ändå när man tagit bort genialiteten med bröderna Fågel-ledtråden, agendorna med olika ageranden blir därför slätstrukna.

Ska man bortse från allt detta så är det en fullträff av högsta klass.
Skall man inte bortse från det är det ett hån mot Hergés flerbottnade verk, då man har ersatt de riktiga bovarna med en klassisk skurk som känns platt i jämförelse.
Håller med om det mesta men det är två piloter i Krabban med guldklorna. Bianca dyker väl upp första gången i Kung Ottokars spira om jag minns rätt? Kan också se att leken med spriten i flygplanet är inspererat av Månen ToR.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Tintintråden.

Inlägg av DIF_Soldier »

Exakt. Tyngdlösheten.

"Jag ska hem... Till Moulinsart!"
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Tintintråden.

Inlägg av -daniel- »

Helvete, har ju glömt den här tråden.

Såg filmen för första gången i lördags på svenska, blir en engelsk version till helgen (tror jag). Förbluffad över alla ändringar av storyn, även om det var tämligen väntat, men annars tycker jag den var över all förväntan. Riktigt maffigt gjord rent tekniskt och de svenska rösterna passade förbluffande väl (tyckte dock dupontarna var tvärusla; här skall det vara fransk/belgisk brytning! Skärpning). Men som flera varit inne på så lär man bli gruvligt besviken om man bara förväntar sig att filmen skulle följa böckerna.

In alles - very good gummi snodd!
Bild
MGC
Inlägg: 378
Blev medlem: 2011-10-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Tintintråden.

Inlägg av MGC »

I allt som händer börjar längtan för nästa film att komma. Peter Jackson som ska regissera. Eventuellt baseras den på "Det hemliga vapnet". Någon som vet något mer?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Tintintråden.

Inlägg av DIF_Soldier »

Nästa film blir "Solens Tempel" om man ska tro Moviezine.


Mitt favoritäventyr. Kan inte bli bättre.
Säg den glädje som varar
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Tintintråden.

Inlägg av Magnutz »

Tintin är min seriedrog. Fan vilken man han var "Hergé" (Georges Prosper Remi). Vilka bilder och vilka sköna äventyr.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
MGC
Inlägg: 378
Blev medlem: 2011-10-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Tintintråden.

Inlägg av MGC »

Magnutz skrev:Tintin är min seriedrog. Fan vilken man han var "Hergé" (Georges Prosper Remi). Vilka bilder och vilka sköna äventyr.
Delar den drogen med dig. Har du varit på seriemuseet i Bryssel? Om inte är det värt ett besök. Där kan man se mycket runt hans verk. Det som förvånade mig var att när man tittade på andra serietecknare så ser man hur inspirerade dom har varit av Hergés sätt att teckna / beskriva sina figurer. Håller på med hylltillverkning för att få upp mina ca 40 modeller av Tintin bilarna. Nörd varning, ja jag vet. :lol:
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Tintintråden.

Inlägg av Magnutz »

MGC skrev:
Magnutz skrev:Tintin är min seriedrog. Fan vilken man han var "Hergé" (Georges Prosper Remi). Vilka bilder och vilka sköna äventyr.
Delar den drogen med dig. Har du varit på seriemuseet i Bryssel? Om inte är det värt ett besök. Där kan man se mycket runt hans verk. Det som förvånade mig var att när man tittade på andra serietecknare så ser man hur inspirerade dom har varit av Hergés sätt att teckna / beskriva sina figurer. Håller på med hylltillverkning för att få upp mina ca 40 modeller av Tintin bilarna. Nörd varning, ja jag vet. :lol:
Ett klart måste den dagen jag drar till Bryssel, helt klart!

Tintin-bilar, 40 stycken, inte illa! ;)

Jag är såld på "det gamla" gillar klädstilen (som är modern igen) och ser fram emot att se nästa Tintinfilm som vilket barn på julafton som helst.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Tintintråden.

Inlägg av DIF_Soldier »

Samma här, pojkar. Få seriefigurer är lika tidlösa som de i Tintin, och jag kan längtar så oerhört efter att få se Kalkyl göra debut i Motion Capture.

"Min syster har inget med det här att göra! ... Jag ska för övrigt säga er en sak - jag har ingen syster, jag har aldrig haft någon syster!"

Det som stör mig är att man gjort en bok baserat på en film baserad på... albumet.

WHY?!
Säg den glädje som varar
MGC
Inlägg: 378
Blev medlem: 2011-10-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Tintintråden.

Inlägg av MGC »

I väntan på fler filmer hittade ja en dokumentär som heter "En resa i Tintins fotspår"
Otroligt bra skildring av de olika platserna som inspirerat Herge. Det berättas också en hel del om vart han har fått sina karaktärer ifrån.
Så om ni har tid över kan dessa dvd:er starkt rekommenderas.
Skriv svar