Tintintråden.

Prat om allt mellan himmel och jord, som inte nödvändigtvis har med ishockey att göra.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Tintintråden.

Inlägg av DIF_Soldier »

Född på 90-talet som jag är så växte jag upp med Tv-serien Tintin från 1991. De som har varit med längre menar att det är "fel röster" och att Tomas Bolme är den rätta Tintin, men inte för mig. Jag lyssnade visserligen på de gamla Tintinkassetterna med Tomas Bolme, men den äkta Tintin har alltid varit Mats Qviström från tv-serien. Självklart pryder även albumen min bokhylla.

Tintin var och är min barndomshjälte. Hård men rättvis till de som förtjänar det. Smart med ett hjärta av guld. Grunden och sensmoralen i alla Tintin-berättelser är att ta tillvara och värna om nära och kära. Tintin och Haddock offrar liv och lem för varandra och andra i många berättelser;

Vi minns alla hur Haddock och Tintin reser jorden runt för att rädda Kalkyl i "Solens tempel", men även i "Det Hemliga Vapnet". Han räddar många liv när han i det sista äventyret hos Gerillan använder sin smartness och hjälper Alcazar till en stadskupp utan blodsutgjutelser. Tintin trotsar också allt förnuft och ger sig fan på att rädda sin vän Tchang i Tibet, och trots att Haddock är ytterst tveksam kan han bara inte lämna Tintin i sticket. Det, mina vänner, är prov på äkta vänskap!

Mitt favoritäventyr är De 7 kristallkulorna/Solens tempel och Enhörningens hemlighet/Rackham den Rödes skatt. Därför glädjer det mig enormt att regissörerna Steven Spielberg och Peter Jackson slagit sina påsar ihop för att producera tre Tintin-filmer baserat på berättelserna.

Den första, Enhörningens hemlighet, regisseras av Spielberg och har premiär 2011. De två andra är inte bestämda, men det lutar åt att Peter Jackson, som regisserar den andra filmen, kommer välja "De 7 kristallkulorna/Solens tempel". Den tredje, som båda hjälps åt att regissera, blir av allt att döma "Plan 714 till Sydney".

Spännande men lite läskigt att se mumien Rascar Capac CGI-animerad! :O

Sverige är ett Tintintokigt land, och vad det verkar finns det även några härinne. Era tankar om Tintin?
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Tintintråden.

Inlägg av -daniel- »

Härlig tråd!

Jag är nog lika Tintin-frälst som dig, har naturligtvis alla seriealbum också (de gamla klassiska orginalen, kanske inte första upplagan iofs men inte heller de nya censurerade...de nya där all Whiskey-drickande från min kära vän Kapten tagits bort, och där alla gamla klassiska "neger"-uttryck också "diskret" plockats bort. Var väl "Tintin i Kongo" som anmäldes för hets mot folkgrupp och fick cenureras hårt....).

Favoriter utan tvekan är 7 Kristallkulorna / Solens Tempel. Kommer ihåg jag gick och såg den på bio när den hade premiär i Sverige, kan det ha varit 1991? Tror jag var elva bast i alla fall så det bör ha varit då.

Kapten Haddock tyckte jag som liten enbart var en rolig prick men har med åren verkligen kommit att uppskatta hans cynism (men ändå med ett "gott hjärta") och enormt sköna humor. Faktum är just att Kapten Kolja alltid får mig att dra på smilbanden så fort jag ser en bild av den tecknade filuren.

De nya filmerna blir spännande, dock precis som du något skeptisk till att inte ha de klassiska svenska rösterna.... i vilket fall blir det jäkligt intressant att se hur & om Jackson lyckas behålla den klassiska Tintin-prägeln i filmerna.
Bild
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Tintintråden.

Inlägg av Magnutz »

Rama in honom.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Tintintråden.

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Jag har Solens Tempel på LP från 1971.
Där TV-sportens Jacob Hård (då 15år) är Tintin :)



Anfäkta och anamma och regera, Krabbsaltade tångräkor, Nu blommar asfalten!!!
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
PNY
Inlägg: 612
Blev medlem: 2008-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Hägersten

Re: Tintintråden.

Inlägg av PNY »

Bästa är väl att Tomas Bolme som spelade Tintin på skivorna håller på Djurgården!!!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Tintintråden.

Inlägg av DIF_Soldier »

To whom it may concern.

De första bilderna till "Enhörningens Hemlighet", signerat Spielberg/Jackson är här. Som tvättäkta Tintin-fan kan man inte undgå att bli blöt i byxan. Fullständigt sagolikt, mina vänner! Njut!

Bild

Bild

Bild

Bild

"Mitt namn är Barthold. Jag måste tala med er. Men inte här, det är farligt."
Bild

"Bomber och granater!"
Bild
Säg den glädje som varar
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Tintintråden.

Inlägg av Magnutz »

inte helt säker på om jag kommer gilla 3d-versionen av Tintin. Det känns som det blir lite för verkligt?! har ju vuxit upp med originalet. ;) Vilket är lysande.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Tintintråden.

Inlägg av DIF_Soldier »

Magnutz skrev:inte helt säker på om jag kommer gilla 3d-versionen av Tintin. Det känns som det blir lite för verkligt?! har ju vuxit upp med originalet. ;) Vilket är lysande.
Jag tycker tvärtom att man lyckats bibehålla den äkta "Hergé-känslan" ganska väl vad bilderna beträffar. En vanlig spelfilm hade ju dock varit ett riktigt bottennapp.

Vad som oroar mig är hur de svenska dubbningsansvariga kommer att agera. Jag hoppas verkligen på en svensk dubb, trots att originalet Åke Lindström är avliden. Det allra bästa vore att återinsätta Kenneth Mildoff som dubbade den tecknade serien från 1991, den röst jag växte upp med.

Att höra Haddock vråla "Bomber och granater!" istället för "Blistering Barnacles"( :? ) är trots allt bättre.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Tintintråden.

Inlägg av pulverapa »

Återupplivar den här tråden nu när det är mindre än 1 månad kvar till premiären av Tintin. Som jag förstår det så väver de ihop Enhörningens Hemlighet och Rackham Den Rödes Skatt men lånar vissa moment från bl.a. Krabban Med Guldklorna och Den Mystiska Stjärnan. Jag tror den här filmen kommer vara grymt bra.

Frågan är om man ska se den på engelska eller på svenska. Tintin är nog en av väldigt få filmer som kan göra sig bra på svenska. Är det Tomas Bolme som gör Tintin? Jag har inte hittat någon information angående vem som gör rösten till Tintin. Är det inte Tomas Bolme så känns den engelska versionen rätt så given. Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Tintintråden.

Inlägg av DIF_Soldier »

Den Mystiska Stjärnan har jag inte hört något om, men det stämmer att man väver ihop Krabban med Guldklorna med Enhörningen och Rackam.

Jag har frågat runt lite för att få grepp om eventuell svensk dubbning men har inte fått något definitivt svar (det var iochförsig en månad sedan). Men eftersom filmen förmodligen även riktar sig till en ung publik skulle det förvånna mig mycket om man inte gör det.

Hur nostalgisk man än må vara så är ju Tomas Bolme 66 år gammal. Även om han gjorde det bra på 70-talet får han det nog svårt att porträttera Tintin idag.

Jag växte ju upp med tv-serien från 1991 och har vant mig vid Mats Qviström som Tintin, även om jag givetvis äger alla ljudalbum också.

Personligen vill jag nog ändå se den på svenska. Vem vill höra Haddock utbrista blistering barnacles? Inte jag.

Dessutom har Speilberg och Jackson av någon anledning gjort honom skotsk. Whaaa?
Näpp, svenska får det bli.

För övrigt har jag väntat som en dåre på detta ögonblick och snart är det här. Tre års väntan är äntligen över. Vid alla glödstekta gulsparvar, detta kommer bli mentalt.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Tintintråden.

Inlägg av -daniel- »

Haha jag håller med dig i allt du skriver Soldaten. Inte fan vill man höra en skots Haddock; känns helt absurt!

Skall bli så sjukt skoj att se den här tappningen av min gamla favorit; problemet är bara att förväntningarna är skyhöga. Sågningarna kommer hagla fritt om man blir missnöjd (där ligger sågningarna av Hardy & Co i lä om man säger så...).
Bild
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Tintintråden.

Inlägg av Magnutz »

Haddock är fransos. Basta. Ska bli intressant att se denna film.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Tintintråden.

Inlägg av pulverapa »

Det är tydligen någon "Jesper Adefelt" som gör rösten till Tintin. Jag är osäker på hur han låter. Det finns nog en risk att den svenska dubbningen blir en besvikelse när man har så höga förväntningar på den.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Tintintråden.

Inlägg av DIF_Soldier »

Var hittar du den informationen?

Han låter iallafall såhär;

Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Tintintråden.

Inlägg av pulverapa »

Det stod på Sony pictures facebook-sida.
Skriv svar