DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Doyle 1
Inlägg: 117
Blev medlem: 2023-08-23

DIF i Media

Inlägg av Doyle 1 »

Oj, Wennerholm är redan ute o svingar o ser DIF som vinnare av allsvenskan o tillbaka i SHL nästa säsong. Mycket TACK Vare Wikegårds o Kimbys inträde i klubben😂😂😂

1. DJURGÅRDEN
Kommentar: Tredje gången gillt? Ja, det känns som Djurgården byggde tidigt för den kommande vintern, med Niklas Wikegård tillbaka som sportchef och tränaren Robert Kimby på ingång från Almtuna. Och efter två raka finalförluster tror jag Djurgården både vinner serien och går hela vägen.


Jag har ingen aning om hur de hockeyallsvenska lagen kommer att se ut när de åker ut till premiären i september.
Men jag vet så mycket att de allsvenska topplagen fått vittring på en SHL
När Oskarshamn åkte ut var det inte ett lag som Brynäs eller HV71, där det finns helt andra ekonomiska muskler och där många trotjänare valde att stanna för att spela upp sina lag igen.
Att Brynäs skulle tillbaka var i princip klart redan från början.
De var skyhöga favoriter, de defilerade genom en grundserie de vann överlägset och var sedan obarmhärtiga i slutspelet där det blev 12-1 i matcher.
De enda som orkade ge dem en match var BIK Karlskoga i semifinalen.
Stjärnorna har lämnat IKO
Oskarshamn står inte lika stadigt.
Där var de största namnen försvunna över en natt när kontrakten slutade att gälla.
Viktor Lodin till Färjestad, Patrik Karlkvist till Örebro, Oscar Engsund till HV71.
För att nämna några.
Oskarshamn har inte haft någon egentlig stomme, utan överlevde fem säsonger i SHL via smarta värvningar och väl förvaltade tv-miljoner.
Det har sitt pris.
Nu kommer de fortfarande ha ett försprång med fallskärmen på omkring sju miljoner från SHL, men jag tror inte det räcker nu när de andra allsvenska toppklubbarna ser chansen.
Björklövens sportchef Per Kenttä har redan börjat storstädningen efter vinterns djupdykning, sparkat ett gäng trotjänare, tränaren Viktor Stråhle och hunnit presentera prestigevärvningen Marcus Nilsson från Färjestad.
Men bästa allsvenska värvningen hittills heter Niklas Wikegård.
En tillgång för hela serien
Jag har ingen aning om hur hans fingertoppskänsla är eller hur stor plånbok Djurgården har efter två raka finalförluster.
Men som ansikte utåt blir han en tillgång för hela hockeyallsvenskan.
Han kommer röra om i grytan mer än en gång och har redan sparkat det sportråd tidigare sportchefen K-G Stoppel lutade sig mot.
Wikegård blir direkt seriens mest kända ansikte efter alla år som tvärsäker expert i tv-rutan.
Nu tar han klivet till andra sidan och kommer själv att granskas och bedömas.
En kittlande situation minst sagt, men Wikegård är som född för den rollen.
Jag såg honom intervjuas om Djurgårdens framtid direkt efter finalförlusten och det bara sprutade självförtroende.
Och han skulle kunna stå som synonym till ordet järnkamin, med sin syn på den fysiska hockeyn och var gränserna ska dras.
Perfekt för Djurgården i det här läget, då de förlorat två raka allsvenska finaler och skriker efter en ny ledare.
Dessutom är tränaren Robert Kimby på ingång från Almtuna, även om det återstår att se hur Djurgården delar upp tränaransvaret efter Michael Holmqvists succé sedan han tog över i båset.
Stockholmarna är min favorit inför nästa säsong, tätt följda av Björklöven.
Tydlig uppdelning i serien
Det är första gången jag inte har det nedflyttade SHL-laget som favorit, men av en anledning jag redan nämnt.
Det kommer att trigga igång storsatsningar hos många allsvenska topplag som ser en gyllene chans att ta sig upp till SHL.
Det kommer att märkas i tabellen.
Men till skillnad från SHL finns det en tydlig uppdelning i hockeyallsvenskan, med ett gäng givna på övre halvan och ett lika givna lag på den nedre.
Det blir alltid någon överraskning, men i det stora hela är det en sanning som gäller.
Nu är Vimmerby årets nykomlingar och smålänningarna är i stort sett omöjliga att förutspå.
Den här vintern gick båda nykomlingarna Nybro och Kalmar till slutspel och även om Nybro storsatsade, så var Kalmars slutspelsplats en sensation.
Småland kommer också att dominera den allsvenska kartan ännu mer än förra vintern, trots att Västervik åkt ur.
Men Oskarshamn klev ner från SHL, samtidigt som sensationen Vimmerby tog sig upp från Hockeyettan.
Det gör att det kommer att vara en egen småländsk division med massor av derbyn och sparade reskostnader för de inblandade lagen – Oskarshamn, Kalmar, Nybro, Tingsryd och Vimmerby.
Hujedamej.
thelinho
Inlägg: 986
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

DIF i Media

Inlägg av thelinho »



För er som missade Wikegårds uppfriskande gästspel i TV4 direkt efter slutsignalen mot Brynäs.
Wikegårds järnkaminer
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17526
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

DIF i Media

Inlägg av SirDIFalot »

Intervju med kimby i hockeymorgon. Cirka 30 min in
https://www.youtube.com/live/n0qaORrYuS ... WMPT7WCSc9
Expert.
Osten östlund
Inlägg: 1713
Blev medlem: 2022-08-10

DIF i Media

Inlägg av Osten östlund »

Wikegård avslutar ett kapitel!

Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 819
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

DIF i Media

Inlägg av Rojk »

SirDIFalot skrev: 2024-04-30 08:34:20 Intervju med kimby i hockeymorgon. Cirka 30 min in
https://www.youtube.com/live/n0qaORrYuS ... WMPT7WCSc9
Tycker han gör ett bra och moget intryck.
It's easier to be an asshole to words than to people
Skriv svar