DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF i Media

Inlägg av SirDIFalot »

Oscar hade väl varit intressant om vi inte redan hade 11 backar och han skulle nog inte vara bättre än ett par tre stycken av dom.
Expert.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: DIF i Media

Inlägg av sensei »

För mig är det helt hjärndött att inte testa Murray nu och inget som någon kan säga kommer få mig att ändra mig på den punkten. Tvärtom, jag blir bara mer sur och övertygad om att det är tramsliknande omständigheter till varför detta inte görs ju mer jag tänker på det.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF i Media

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:För mig är det helt hjärndött att inte testa Murray nu och inget som någon kan säga kommer få mig att ändra mig på den punkten. Tvärtom, jag blir bara mer sur och övertygad om att det är tramsliknande omständigheter till varför detta inte görs ju mer jag tänker på det.
Köln-fansen verkar inte tyckt att han höll i deras liga. Och den är väl sämre än SHL?
Expert.
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av Don66-2 »

sensei skrev:För mig är det helt hjärndött att inte testa Murray nu och inget som någon kan säga kommer få mig att ändra mig på den punkten. Tvärtom, jag blir bara mer sur och övertygad om att det är tramsliknande omständigheter till varför detta inte görs ju mer jag tänker på det.
Håller med!
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: DIF i Media

Inlägg av B.I.B.A »

När har Murray sagt att DIF är intressant i nuläget? Det enda jag läste var att han satsar mot NHL, då tror jag inte en SHL-tryout är så intressant.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8115
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av Mattias_87 »

http://www.svt.se/sport/djurgarden-har- ... l-spelarna

"Djurgården har bäst fans i SHL. I alla fall om man ska tro spelarna i ligan"
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1838
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av Andspe »

Mattias_87 skrev:http://www.svt.se/sport/djurgarden-har- ... l-spelarna

"Djurgården har bäst fans i SHL. I alla fall om man ska tro spelarna i ligan"
Bara 48% ?

Haha Tellan är ju skön!

- Blev du överraskad att ni lyckats värva Patrick Thoresen?

- Nej, jag vet att alla vill komma och spela för Djurgården. Så jag är definitivt inte förvånad :lol:
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4514
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Re: DIF i Media

Inlägg av captcash »

Nån med Plus som kan kolla vad Aftonblaskan tycker vi "inte är överrens om"?
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
johan_80
Inlägg: 343
Blev medlem: 2012-08-30
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av johan_80 »

captcash skrev:Nån med Plus som kan kolla vad Aftonblaskan tycker vi "inte är överrens om"?
handlade mer om jocke eriksson och säcken som ej var överrens hur vi spelade hockey förra säsongen.
Användarvisningsbild
MarcusDaze
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2013-03-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Mariestad / Leirvik, Norge

Re: DIF i Media

Inlägg av MarcusDaze »

Någon med plus som vill köra en copy-paste?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... easer=true
Användarvisningsbild
Thunder Bay Bombers
Inlägg: 26
Blev medlem: 2014-02-22

Re: DIF i Media

Inlägg av Thunder Bay Bombers »

Snart släpps pucken för SHL-premiär.
Sportbladet Plus räknar ned på allvar – med en djupanalys på varje lag.
Experten Hans Abrahamsson synar de 14 lagen in i minsta detalj med betyg och kommenterar om varje lagdel.

Del 3 av 14: Djurgårdens IF.
Del 1: Färjestad.
Del 2: Malmö

Tänkbar lineup
Mikael Tellqvist – Marcus Högström, Philip Holm – Marcus Sörensen, Tomi Sallinen, Alexander Fällström

Nuläget
Säkrade nytt SHL-kontrakt förra säsongen utan kval och sett till spelarmaterial och skadeproblem var det riktigt starkt. Nu, när man anses tillhöra SHL-familjen på riktigt – får Djurgården sex miljoner kronor mer att röra sig med. Pengar som till stor del har petats rakt in i spelartruppen, men även till att utöka den sportsliga organisationen.
Patrick Thoresen är en värvning som får djurgårdsfansen att drömma om en placering på den övre halvan. Och visst blir norrmannen viktig. En karaktär som leder genom exempel. På träning, i omklädningsrummet, i gymet och under match.
Något Djurgården har saknat sedan Marcus Ragnarsson la av.
Att Thoresen missar stora delar av försäsongen får alla djurgårdare verkligen hoppas är en säkerhetsåtgärd.

Hur fungerar samarbetet?
Mycket ser intressant ut, men det finns också en del frågetecken som jag återkommer till.
I övrigt en hel del förändringar i truppen där många av de äldre rutinerade spelarna (Eriksson, Holmqvist, Nordlund, Fernholm, Samuelsson, Laurtizen, Saviano, Gysbers) inte längre är kvar.
Om förra året handlade om överlevnad är det nu klubben ska ta nästa steg mot att på nytt bli en etablerad SHL-klubb och kämpa om en direktplats till slutspelet. Från den sportsliga ledningen har det också öppet uttalats att Djurgården ska bli ett mer spelförande och pucktryggt lag.

Hur hanteras den omställningen?
Joakim Eriksson tar steget från lagkapten till ny sportchef. Enligt vad jag hör var den kloke centern inte alltid helt överens med tränare Särkijävi om vilken hockey som skulle spelas förra säsongen. Nu har Eriksson blivit Särkijärvis högsta chef och det blir intressant att se hur samarbetet mellan de två fungerar.

Målvakter
Kör vidare med Mikael Tellqvist och Mantas Armalis och det känns som en stabil målvaktsuppställning. Tellqvist fyller 36 år lagom till SHL-premiären och var nog lagets viktigaste spelare förra säsongen. Veteranen var då uttalad etta och jag räknar med att han blir det i vinter, även om känslan är att Armalis får chansen i ännu fler matcher. Den litauiske målvakten känns svårbedömd, är han redo att ta ytterligare ett steg eller blir han i första hand en back up i SHL? De två verkar i alla fall ha en skön kemi där de hjälper och utvecklar varandra, sånt kan vara nog så viktigt under en lång säsong.

Backar
Snittåldern ligger strax över 21 år och här undrar jag lite hur Djurgården har tänkt. Ungt behöver inte vara dåligt, absolut inte, men vem är försvarsgeneralen som ska skapa trygghet och bära mycket istid i viktiga matchsekvenser? Nu vilar, återigen, ett tungt defensivt ansvar på unga backar som Norell, Englund och Ollas Mattsson.
Förra säsongen var det tänkt att Daniel Fernholm och Markus Nordlund skulle stå för rutinen och stabiliteten i en i övrigt väldigt oerfaren backsuppställning. Båda två missade delar av säsongen och ett stort ansvar hamnade tidigt på de unga backarna. Nu är Nordlund och (troligtvis) Fernholm borta, även Arnesson och Gysbers har lämnat. I stället har Djurgården plockat in två unga offensiva backar i Linus Hultström och Robin Press. Två spelskickliga högerskyttar som ofta spelar med stor riskfaktor och har en hel del att lära i det defensiva spelet. Hultström är lite av en revolverman. Har potential att vara en offensiv toppback på den här nivån, men uppträder stundtals för naivt och med för stort risktagande. Ett frågetecken om han får ihop alla bitar under en hel säsong och passar under Stefan Nymans hårda nypor.

Forwards
Bortsett från Marcus Sörensen var det stundtals trubbigt värre förra säsongen, vilket bland annat märktes i power play. Nu har det definitivt gjorts ett seriöst försök att åtgärda det. Offensiva ess som Tomi Sallinen (han gillar jag) och framför allt Patrick Thorensen har hämtats in. Även Matt Anderson är tänkt som en topp 6-forwad, men har inte visat så mycket hittills. Hur som helst har Djurgården en helt annan bredd på sin offensiva spets och får Thoresen vara hel (oj, så viktigt det är) kommer norrmannen betyda oerhört mycket. Dels med sitt spel på isen men också med sin mentala styrka och som ledare och kravställare.
Djupet i forwardsuppställning bakom det tilltänkta toppkedjorna är varken kanon eller kalkon. Daniel Brodin är enkel men kommer göra nytta. Gedigne Markus Ljungh kan ta ytterligare ett kliv och juniorforwarden Lukas Vejdemo har potential.

Tränare
Hans Särkijärvi och assisterande tränaren Stefan Nyman är inga sång- och dansmän som sprutar ur sig lustigheter. Däremot två väldigt gedigna och konsekventa hockeytränare. Att grovjobbaren Henrik Eriksson utsetts till lagkapten är lite talande för vilken typ av ishockey och karaktärsdrag de förespråkar.
Bakom den lite trubbiga fasaden är Särkijärvi en god människokännare och har förmågan att hantera olika personligheter.
Men i mina mina ögon har Särkijärvi varit som bäst när han haft enkla, nederlagstippade lagbyggen som har slagit ur underläge. Utgångsläget nu är markant förändrat jämfört med förra säsongen, då enda kravet var att Djurgården skulle slåss för sin överlevnad.
Särkijärvis utgångspunkt är definitivt försvarsspelet – och det hårda jobbet. Det blir intressant att se hur han lyckas balansera det med ett vägvinnande offensivt spel när det finns tillgång till skickliga hantverkare ett helt annat sätt.
Som tredjelänk har Djurgården plockat in SHL-legendaren Mikael Håkanson, vars huvudfokus blir forwards och det offensiva spelet. Oprövad på den här nivån, men Håkanson har definitivt ett skarpt hockeyöga och höga ambitioner.

Genombrottet
Ollas Mattsson kommer säkert få en hel del istid. Forwarden Lukas Vejdemo blir också intressant att följa.

Floppen
Orättvist kanske, men jag tror att Robin Press har en bit kvar innan han håller på SHL-nivå. Sedan vet jag inte vilka krav man kan ställa på den unge backen.

Poängkungen
En hel och frisk Patrick Thoresen ska vara Djurgårdens ledande forward. Även i poängligan.

Slutplacering i SHL
Nia

De missar premiären
Daniel Fernholm är borta på obestämd tid efter sin hjärnskakning.
"Wanna go, pretty boy?"
robinnr10
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-10-11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF i Media

Inlägg av robinnr10 »

Vet inte om man egentligen kan kalla det media...
Men här finns en kortare intervju (några frågor) med Jocke Eriksson om sin roll som strategisk sportchef!
www.idrottscoach.se
Användarvisningsbild
mawa
Inlägg: 200
Blev medlem: 2014-09-15
Ort: Stockholm

Re: DIF i Media

Inlägg av mawa »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 1375795.ab

Oerhört intressant, ser fram emot morgondagens match!
I framgång och motgång, Djurgården.
sPTNC
Inlägg: 872
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Göteborg

Re: DIF i Media

Inlägg av sPTNC »

Någon som vet om matchen sänds imorgon?
Bengan08
Inlägg: 729
Blev medlem: 2013-12-15
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av Bengan08 »

sPTNC skrev:Någon som vet om matchen sänds imorgon?
Brynäs Tv
Skriv svar