Skadetråden

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Skadetråden

Inlägg av Praetori »

LG08 skrev: 2024-03-17 23:08:54 När vi började rada upp segar efter att Honken tog över så skadade sig Kruger ganska omgående och vi vann ett tiotal raka matcher, där Norman var grym och vår första center.

Om John inte kan spela mer i år så finns det inte en chans i helvetet att vi ens kan utmana.
Frågan är om vi ens klarar löven nu.?

Så tunn är vår trupp egentligen. Sen kan KG skryta med att han kontrakterat en massa dyra och oproducerande forwards som breddar långt ner. Bra jobbat KG !
KG har synnerligen förstört alla chanser till avancemang med sina dåliga beslut.
Det här är väl typ femtioelfte säsongen i rad som vi värvat med centerfokus och överskott och varje säsong har det varit knas på centersidan med skador och annat så folk frågat sig hur det ska gå ihop. Jag är mest nöjd över att vi kan ställa 4 skolade centrar på isen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
jsson
Inlägg: 1647
Blev medlem: 2015-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Skadetråden

Inlägg av jsson »

Det är läskigt när man tänker tillbaka på vilka spelare vi tappade för att satsa på våra trasiga hemvändare.

Där och då kändes det rätt, men med facit i hand kunde vi istället för en trasig Engqvist och Josefson istället haft kvar Linus Johansson och Markus Ljungh som våra toppcentrar.

Norman och framförallt Krüger är tufft. Ingen har riktigt åsidosatts internt efter att dom anslöt. Vi har juniorer som gör det bra och flyger vidare. Kvar står vi med skadade legender.
Senast redigerad av jsson den 2024-03-18 13:39:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Skadetråden

Inlägg av DIF_Soldier »

jsson skrev: 2024-03-18 13:34:38 Det är läskigt när man tänker tillbaka på vilka spelare vi tappade för att satsa på våra trasiga hemvändare.

Där och då kändes det rätt, men med facit i hand kunde vi istället för en trasig Engqvist och Josefson istället haft kvar Linus Johansson och Markus Ljungh.
Om de hade stannat i DIF hade Markus Ljungh brutit nacken och LJ hade bytt kön. Det är träningen som är sjuk här
Säg den glädje som varar
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Skadetråden

Inlägg av Praetori »

DIF_Soldier skrev: 2024-03-18 13:38:18
jsson skrev: 2024-03-18 13:34:38 Det är läskigt när man tänker tillbaka på vilka spelare vi tappade för att satsa på våra trasiga hemvändare.

Där och då kändes det rätt, men med facit i hand kunde vi istället för en trasig Engqvist och Josefson istället haft kvar Linus Johansson och Markus Ljungh.
Om de hade stannat i DIF hade Markus Ljungh brutit nacken och LJ hade bytt kön. Det är träningen som är sjuk här
Folk bryter inte fötterna eller blir huvudtacklade till hockeyinvalider pga vår träning. I så fall finns nåt jäkligt lurigt orsakssamband som åtminstone inte jag kan se. Vi har haft skador på tongivande spelare i rätt många år. Efter Fernholm och Fällström var det lugnt ett tag men sen säsongen 18/19 har det ju varit nån generalknas varje år men inte som enkelt går att koppla till träningen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

Skadetråden

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2024-03-18 14:00:50
DIF_Soldier skrev: 2024-03-18 13:38:18
jsson skrev: 2024-03-18 13:34:38 Det är läskigt när man tänker tillbaka på vilka spelare vi tappade för att satsa på våra trasiga hemvändare.

Där och då kändes det rätt, men med facit i hand kunde vi istället för en trasig Engqvist och Josefson istället haft kvar Linus Johansson och Markus Ljungh.
Om de hade stannat i DIF hade Markus Ljungh brutit nacken och LJ hade bytt kön. Det är träningen som är sjuk här
Folk bryter inte fötterna eller blir huvudtacklade till hockeyinvalider pga vår träning. I så fall finns nåt jäkligt lurigt orsakssamband som åtminstone inte jag kan se. Vi har haft skador på tongivande spelare i rätt många år. Efter Fernholm och Fällström var det lugnt ett tag men sen säsongen 18/19 har det ju varit nån generalknas varje år men inte som enkelt går att koppla till träningen.
Just dessa två du nämner är svåra att argumentera emot, såklart.
Men det finns mängder med skador som folk tar för givet är otur, men som kan skrivas på fysteam om man inte är tillräckligt uppdaterad kring ämnet och fortfarande bygger större delen av fysupplägget kring knäböj, marklyft och frivändningar.

Moderna fyscoacher idag lägger lika stor vikt vid att bygga an atletisk kropp som ska kunna ta emot smällar bättre, och göra dig stark. Inte bara det sistnämnda.
Explosivitet, rörlighet och elastisitet är EXTREMT viktigt och kan göra din kropp väldigt tålig mot hårda smällar. Och även om du kan träna exempelvis explosivitet genom ryck/stöt så är skaderisken mycket större, därav har många tagit bort ett sådant moment för idrottsmän som tränar lagsporter som ishockey, fotboll, amerikansk fotboll osv (det har sin plats, såklart, men inte lika stor som förr).

Hur Djurgården tränar vet jag inte, men om man inte tränar dessa moment så kommer laget ha betydligt fler förslitningsskador än andra lag.

Kort och gott, i de lag/föreningar som ligger i framkant runt om i hela världen, så bygger man upp en atlet, inte bara en ishockeyspelare. Det är viktigt att komma ihåg.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Skadetråden

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-18 14:07:05
Praetori skrev: 2024-03-18 14:00:50
DIF_Soldier skrev: 2024-03-18 13:38:18
jsson skrev: 2024-03-18 13:34:38 Det är läskigt när man tänker tillbaka på vilka spelare vi tappade för att satsa på våra trasiga hemvändare.

Där och då kändes det rätt, men med facit i hand kunde vi istället för en trasig Engqvist och Josefson istället haft kvar Linus Johansson och Markus Ljungh.
Om de hade stannat i DIF hade Markus Ljungh brutit nacken och LJ hade bytt kön. Det är träningen som är sjuk här
Folk bryter inte fötterna eller blir huvudtacklade till hockeyinvalider pga vår träning. I så fall finns nåt jäkligt lurigt orsakssamband som åtminstone inte jag kan se. Vi har haft skador på tongivande spelare i rätt många år. Efter Fernholm och Fällström var det lugnt ett tag men sen säsongen 18/19 har det ju varit nån generalknas varje år men inte som enkelt går att koppla till träningen.
Just dessa två du nämner är svåra att argumentera emot, såklart.
Men det finns mängder med skador som folk tar för givet är otur, men som kan skrivas på fysteam om man inte är tillräckligt uppdaterad kring ämnet och fortfarande bygger större delen av fysupplägget kring knäböj, marklyft och frivändningar.

Moderna fyscoacher idag lägger lika stor vikt vid att bygga an atletisk kropp som ska kunna ta emot smällar bättre, och göra dig stark. Inte bara det sistnämnda.
Explosivitet, rörlighet och elastisitet är EXTREMT viktigt och kan göra din kropp väldigt tålig mot hårda smällar.
Man tränar också mycket på blick och hur du ska göra dig redo för impact.

Hur Djurgården tränar vet jag inte, men om man inte tränar dessa moment så kommer laget ha betydligt fler förslitningsskador än andra lag.
Kort och gott så bygger man upp en atlet, inte bara en ishockeyspelare.
Jag säger inte att det är omöjligt att det finns ett samband. Är kroppen sliten så kan man sätta sig i sämre situationer än om man är 100. Men det känns ju som att det är i momenten på is det brister. Om det inte finns någon väldigt lurig orsakskedja förstår jag inte hur vi både kan köra barmark och is i nån kombination att folk skadar sig i matchsituationer och på isträningar. Toms korsband, Guters skalle, Odelius fot, Normans fot, Ante, Högga, Josefs skallar. Krügers axel, Hävelid, Jensen, CalleR, Schilling, Lindbom. Det finns ju ett tjog till inkl Broddas landslagsäventyr som kostade korsband med gav en bebbe. Nog för att skador och hockey går hand i hand men de senaste åren har varit nånting i hästväg. Så pass mycket att jag inte heller riktigt tror att det enbart är slumpen.
Antingen värvar vi skador och ser mellan fingrarna eller missar i kontrollen eller så är det nåt med träningskombon (is och/eller barmark).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

Skadetråden

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2024-03-18 14:15:02
Nattuggla_ skrev: 2024-03-18 14:07:05
Praetori skrev: 2024-03-18 14:00:50
DIF_Soldier skrev: 2024-03-18 13:38:18
jsson skrev: 2024-03-18 13:34:38 Det är läskigt när man tänker tillbaka på vilka spelare vi tappade för att satsa på våra trasiga hemvändare.

Där och då kändes det rätt, men med facit i hand kunde vi istället för en trasig Engqvist och Josefson istället haft kvar Linus Johansson och Markus Ljungh.
Om de hade stannat i DIF hade Markus Ljungh brutit nacken och LJ hade bytt kön. Det är träningen som är sjuk här
Folk bryter inte fötterna eller blir huvudtacklade till hockeyinvalider pga vår träning. I så fall finns nåt jäkligt lurigt orsakssamband som åtminstone inte jag kan se. Vi har haft skador på tongivande spelare i rätt många år. Efter Fernholm och Fällström var det lugnt ett tag men sen säsongen 18/19 har det ju varit nån generalknas varje år men inte som enkelt går att koppla till träningen.
Just dessa två du nämner är svåra att argumentera emot, såklart.
Men det finns mängder med skador som folk tar för givet är otur, men som kan skrivas på fysteam om man inte är tillräckligt uppdaterad kring ämnet och fortfarande bygger större delen av fysupplägget kring knäböj, marklyft och frivändningar.

Moderna fyscoacher idag lägger lika stor vikt vid att bygga an atletisk kropp som ska kunna ta emot smällar bättre, och göra dig stark. Inte bara det sistnämnda.
Explosivitet, rörlighet och elastisitet är EXTREMT viktigt och kan göra din kropp väldigt tålig mot hårda smällar.
Man tränar också mycket på blick och hur du ska göra dig redo för impact.

Hur Djurgården tränar vet jag inte, men om man inte tränar dessa moment så kommer laget ha betydligt fler förslitningsskador än andra lag.
Kort och gott så bygger man upp en atlet, inte bara en ishockeyspelare.
Jag säger inte att det är omöjligt att det finns ett samband. Är kroppen sliten så kan man sätta sig i sämre situationer än om man är 100. Men det känns ju som att det är i momenten på is det brister. Om det inte finns någon väldigt lurig orsakskedja förstår jag inte hur vi både kan köra barmark och is i nån kombination att folk skadar sig i matchsituationer och på isträningar. Toms korsband, Guters skalle, Odelius fot, Normans fot, Ante, Högga, Josefs skallar. Krügers axel, Hävelid, Jensen, Calle, Lindbom. Det finns ju ett tjog till inkl Broddas landslagsäventyr som kostade korsband med gav en bebbe. Nog för att skador och hockey går hand i hand men de senaste åren har varit nånting i hästväg. Så pass mycket att jag inte heller riktigt tror att det enbart är slumpen.
Det är precis det här som kan vara ett av problemen.
Man tränar inte kroppen tillräckligt mycket för situationer som sedan kommer på is.
Träningen du lägger på sommaren måste förbereda dig för situationer som händer när du har skridskorna på dig.
Ishockeyspelare är inte tyngdlyftare och ska inte träna som en tyngdlyftare.

Sen finns det självklart mängder av skador som bara är otur också. Jag fattar det. Och vissa av grejerna du nämner går ju inte att träna sig till.
Antingen värvar vi skador och ser mellan fingrarna eller missar i kontrollen eller så är det nåt med träningskombon (is och/eller barmark).
Det kan ju vara en kombination av allt?
Det sportsliga har vi ju pratat om väldigt länge att där har Djurgården varit efter ganska många år.
Kanske är samma sak här. Fys/medteam som inte riktigt hänger med i utvecklingen?
Svårt att veta exakta orsaken.
Användarvisningsbild
Eriksson
Inlägg: 742
Blev medlem: 2012-02-18

Skadetråden

Inlägg av Eriksson »

DIF_Soldier skrev: 2024-03-18 13:38:18
jsson skrev: 2024-03-18 13:34:38 Det är läskigt när man tänker tillbaka på vilka spelare vi tappade för att satsa på våra trasiga hemvändare.

Där och då kändes det rätt, men med facit i hand kunde vi istället för en trasig Engqvist och Josefson istället haft kvar Linus Johansson och Markus Ljungh.
Om de hade stannat i DIF hade Markus Ljungh brutit nacken och LJ hade bytt kön. Det är träningen som är sjuk här
Va, Hade LJ blivit en man?
Vad vet jag, jag är bara en supporter som gnäller
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4514
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Skadetråden

Inlägg av captcash »

Ytterell trasig för resten av slutspelet nu då? Är ju ingen slump att troglotyden går för knäna som alla vet Ytterell haft problem med.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Nattuggla_
Inlägg: 3130
Blev medlem: 2021-08-14

Skadetråden

Inlägg av Nattuggla_ »

captcash skrev: 2024-03-19 07:57:51 Ytterell trasig för resten av slutspelet nu då? Är ju ingen slump att troglotyden går för knäna som alla vet Ytterell haft problem med.
Man minns ju denna från förra säsongen som gav 1 match, den var inte ens särskilld hård heller och ändå i matchsituation:
https://hockeynews.se/nyheter/lovenstja ... vstangning

Den igår borde ge minst 2 matcher. Jag hoppas dock på 3 men det lär väl inte ske.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4514
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Skadetråden

Inlägg av captcash »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-19 08:05:38
captcash skrev: 2024-03-19 07:57:51 Ytterell trasig för resten av slutspelet nu då? Är ju ingen slump att troglotyden går för knäna som alla vet Ytterell haft problem med.
Man minns ju denna från förra säsongen som gav 1 match, den var inte ens särskilld hård heller och ändå i matchsituation:
https://hockeynews.se/nyheter/lovenstja ... vstangning

Den igår borde ge minst 2 matcher. Jag hoppas dock på 3 men det lär väl inte ske.
Ja det borde ge ett rejält straff, inte bara för att den var ruggigt ful men den kommer bakifrån, i knävecket (noll skydd där typ) och dessutom på en lirare som är 3 meter från puck och absolut inte i spel (då släpper man ofta lite guarden pga att man inte är i någon situation).

Syns på Wiklund att han är född ca 1miljon år för sent.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
thelinho
Inlägg: 985
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Skadetråden

Inlägg av thelinho »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-19 08:05:38
captcash skrev: 2024-03-19 07:57:51 Ytterell trasig för resten av slutspelet nu då? Är ju ingen slump att troglotyden går för knäna som alla vet Ytterell haft problem med.
Man minns ju denna från förra säsongen som gav 1 match, den var inte ens särskilld hård heller och ändå i matchsituation:
https://hockeynews.se/nyheter/lovenstja ... vstangning

Den igår borde ge minst 2 matcher. Jag hoppas dock på 3 men det lär väl inte ske.
Weigel fick en match för denna slashing. Tycker WIklunds är ännu fulare iom att Yterrell inte är puckförare.

Wikegårds järnkaminer
DIFLuWi
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Skadetråden

Inlägg av DIFLuWi »

Skillnaden mot Weigels är ju att den går att argumentera som en kamp om puck. Han har ju iaf en avsikt att störa puckföraren.

Wiklund igår var ju bara för att skada. Han är sur för att ha blivit crosscheckad och går in för att ge igen.
Bara ett sånt uppsåt i sig borde ge två matcher, plus matcher för att det är så jävla fult.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Skadetråden

Inlägg av DIF_Soldier »

DIFLuWi skrev: 2024-03-19 10:00:03 Skillnaden mot Weigels är ju att den går att argumentera som en kamp om puck. Han har ju iaf en avsikt att störa puckföraren.

Wiklund igår var ju bara för att skada. Han är sur för att ha blivit crosscheckad och går in för att ge igen.
Bara ett sånt uppsåt i sig borde ge två matcher, plus matcher för att det är så jävla fult.
Ja får han typ en match vilket jag gissar är det inte mer än rätt att rappa hans knäveck åt helvete när han kommer tillbaka och ta samma straff. Det är minst fem matcher om de är vettiga. Men det är de ju inte.
Säg den glädje som varar
coden
Inlägg: 153
Blev medlem: 2010-03-18

Skadetråden

Inlägg av coden »

När kommer DN's beslut månntro?

grottmänniskan ska ju ha MINST 5 om det finns någon rättvisa...lex Grewe!
Skriv svar