DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

DIF Fotboll

Inlägg av Zephyrox »

Alkoholens vara eller icke vara känns meningslöst att diskutera när dessa grupper planerar i veckor hur de ska mötas och slåss. Dom tar sig dit först och främst för att slåss, då kvittar det väl om man kan köpa öl eller inte?

Tror inte firmorna bryr sig om vilken veckodag det är dags att slåss på.

Tillåt bengaler så det inte finns någon vettig anledning att maskera sig längre. Dom som bränner pyro idag kommer inte sluta för dom ser inte sig själva som huliganer (med all rätt!)
Sen kan man gå hårt fram mot dom som fortfarande maskerar sig!

Edit.
En sak till, det här var inget slagsmål (box, fight eller nån annan matcho beteckning). Det var en feg misshandel! Det hoppas jag firmorna ser. Var dom där för att slåss så misslyckades dom!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Skidlöparn »

Det svåra är att detta inte var ett typiskt Firmaslagsmål som gick snett, utan ett random och fegt överfall som slutade extremt fel. Därför kommer firmorna inte ta till sig alls, våldet kommer fortsätta och inget bli bättre tyvärr. Är det någon som har en lösning på detta får gärna delge gärna det, men jag tror att detta är en avspegling av hur våldet i samhället i stort ökat dramatiskt senaste åren. Klimatet blir hårdare vilket ger extra krydda för våldspersoner på fotbollen också.

Angående bengaler borde det verkligen ändras i lagen till att organiserade bengaltifon som meddelas i förväg ska tillåtas för att minska maskeringen. Sen borde knallskott fan försvinna från denna jord.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

#10 skrev:Bengaler, brandlarm, supporter på planen och saker haglar in på planen, detta händer ( på friends) dagen efter att 4 barn misst sin pappa, en oskyldig man blir mördad, är det så jävla svårt att få in i pannbenet på folk att nu får det vara nog.
En nioårig pojke träffades av en bengal, men skyddades från att skadas tack vare sin keps.
Fotboll var roligare förr, när gängen slogs i folkparken och fyrverkerierna skickades upp på nyårsafton. Då fotboll var fotboll.
Senast redigerad av minalman den 2014-03-31 21:26:52, redigerad totalt 1 gånger.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:Jag tycker nog pulverapa går alldeles för långt i de flesta av sina förslag. Inga matcher längre på helger.. Då ger vi vika för våldet. Låter dom vinna.

Jag tror mest det handlar om supporteruppfostran. Vi måste uppfostra varandra på läktaren i hur man beter sig, på och utanför läktaren. Och kanske sluta hetsa upp matcherna på samma sätt som vi har förut. 90% klarar av det och taggas till av det. Resten gör tydligen inte det och går över gränsen istället så fort det är stormatch.

Är lösningarna nya lagstiftningar, bara vardagsmatcher och stoppad alkoholförsäljning. Nä, då kan vi lika gärna lägga ner. Lagstiftningar? Ja, beror väl på vad. Inga matcher fre-sön? Aldrig i livet. Ingen alkholförsäljning på eller runt om arenan? Tror inte det är genomförbart eller något som är bra att ta till. Själv dricker jag aldrig alkohol i samband med matcher, och väldigt sällan överhuvudtaget. Men nej, det tycker jag inte är en bra idé.
Som sagt, jag står inte bakom alla de där förändringarna, men jag försöker i alla fall komma med förslag på hur man kan stävja våldet, förslag som kan vara värda att utvärdera. Jag tycker inte att mina förslag är att ge efter, för mig är de att förebygga. I alla fall på kort sikt. I det längre perspektivet måste föräldrar och samhället ta ansvar för nästa generation djurgårdare, barn upp till 15 år, och få dem att förstå att våld inte accepteras överhuvudtaget. Här kan ju firmorna och annat löst folk som tycker det är kul med våld och vandalisering lägga ner omedelbart.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Har själv aldrig fattat grejen med varför eldning tillhör fotboll, kvällens match Aik-IFK blev bitvis parodi med brandlarm och evakuering av arenan.
Huvudproblemet är att de fans som själva ser sig större/viktigare än klubben (spelet på planen) alltid kommer tänja på gränserna, hitta nya vägar och hävda att vissa saker är självklara "för det hör ju till kulturen".

Personligen ser jag mycket hellre DIF fotbolls matcher på TV, så kan man stänga av eller göra annat när matchen bryts/skjuts fram.
Frukt/mynt-kastning, eldning, stormning av planen osv är ju numera standardinslag i allsvenskan när storstadsklubbarna är inblandade.

Så förutsägbart och så förbannat tröttsamt.
Jag är långt ifrån ensam om att för det mesta välja bort arenabesök, känner fler som lessnat rejält.
Så nånting radikalt kommer behöva ändras, någon grupp kommer bli grymt besvikna.
Det är ofrånkomligt nu
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: DIF Fotboll

Inlägg av _Skogis »

Jag orkar inte längre! Jag har brunnit för idrotten i allmänhet och Djurgården i synnerhet i över 40 år!

Måttet är rågat och nu är Djurgårdsfamiljen drabbad av det meningslösa våldet! Det är nu vår tid att ställa oss upp och säga: Detta accepterar VI inte och VI kommer att städa upp i våra egna led! Något vi alla måste ställa upp på, vi som även är medlemmar har en plikt att gå på årsmöten och se till att vi får den styrelsen och de stadgar som håller idrotten ren från sådan här ohyra!

Speciellt när det finns ohyra i våra egna led som påstår att de utsätter andra för meningslöst våld i Djurgårdsfamiljens namn!
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av pulverapa »

_Skogis skrev:Jag orkar inte längre! Jag har brunnit för idrotten i allmänhet och Djurgården i synnerhet i över 40 år!

Måttet är rågat och nu är Djurgårdsfamiljen drabbad av det meningslösa våldet! Det är nu vår tid att ställa oss upp och säga: Detta accepterar VI inte och VI kommer att städa upp i våra egna led! Något vi alla måste ställa upp på, vi som även är medlemmar har en plikt att gå på årsmöten och se till att vi får den styrelsen och de stadgar som håller idrotten ren från sådan här ohyra!

Speciellt när det finns ohyra i våra egna led som påstår att de utsätter andra för meningslöst våld i Djurgårdsfamiljens namn!
Jag håller med, det borde rensas i de egna leden. Men problemet är att jag inte känner till någon som stökar och håller på. Inte en enda. Så är det nog för många. Det känns som att det rör sig om grupperingar där folk skyddar varandra.
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: DIF Fotboll

Inlägg av _Skogis »

pulverapa skrev:
_Skogis skrev:Jag orkar inte längre! Jag har brunnit för idrotten i allmänhet och Djurgården i synnerhet i över 40 år!

Måttet är rågat och nu är Djurgårdsfamiljen drabbad av det meningslösa våldet! Det är nu vår tid att ställa oss upp och säga: Detta accepterar VI inte och VI kommer att städa upp i våra egna led! Något vi alla måste ställa upp på, vi som även är medlemmar har en plikt att gå på årsmöten och se till att vi får den styrelsen och de stadgar som håller idrotten ren från sådan här ohyra!

Speciellt när det finns ohyra i våra egna led som påstår att de utsätter andra för meningslöst våld i Djurgårdsfamiljens namn!
Jag håller med, det borde rensas i de egna leden. Men problemet är att jag inte känner till någon som stökar och håller på. Inte en enda. Så är det nog för många. Det känns som att det rör sig om grupperingar där folk skyddar varandra.
Inte jag heller, dock kan vi som medlemmar stötta styrelsen så att denna ohyra inte får makten att diktera villkoren! Eller rättare sagt, inte kan. Det är vår förbannade skyldighet!
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

pulverapa skrev:
_Skogis skrev:Jag orkar inte längre! Jag har brunnit för idrotten i allmänhet och Djurgården i synnerhet i över 40 år!

Måttet är rågat och nu är Djurgårdsfamiljen drabbad av det meningslösa våldet! Det är nu vår tid att ställa oss upp och säga: Detta accepterar VI inte och VI kommer att städa upp i våra egna led! Något vi alla måste ställa upp på, vi som även är medlemmar har en plikt att gå på årsmöten och se till att vi får den styrelsen och de stadgar som håller idrotten ren från sådan här ohyra!

Speciellt när det finns ohyra i våra egna led som påstår att de utsätter andra för meningslöst våld i Djurgårdsfamiljens namn!
Jag håller med, det borde rensas i de egna leden. Men problemet är att jag inte känner till någon som stökar och håller på. Inte en enda. Så är det nog för många. Det känns som att det rör sig om grupperingar där folk skyddar varandra.
Jag har pratat med några stycken genom åren, men det är egentligen lönlöst, får bättre respons när jag pratar med mina silverfiskar på toaletten.
För det är nämligen ALLTID någon annans fel, "någon" börjar alltid provocera dessa stackare.
Ordningsvakter/polis/gubbe med fel tröja på sig osv...
Det är liksom inte värt att ha någon dialog med såna individer för dom ser sig nämligen själva alltid som offer

Inför stramare regler och se till att det får konsekvenser när dessa bryts
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: DIF Fotboll

Inlägg av _Skogis »

Lee Harvey Oswald skrev:
pulverapa skrev:
_Skogis skrev:Jag orkar inte längre! Jag har brunnit för idrotten i allmänhet och Djurgården i synnerhet i över 40 år!

Måttet är rågat och nu är Djurgårdsfamiljen drabbad av det meningslösa våldet! Det är nu vår tid att ställa oss upp och säga: Detta accepterar VI inte och VI kommer att städa upp i våra egna led! Något vi alla måste ställa upp på, vi som även är medlemmar har en plikt att gå på årsmöten och se till att vi får den styrelsen och de stadgar som håller idrotten ren från sådan här ohyra!

Speciellt när det finns ohyra i våra egna led som påstår att de utsätter andra för meningslöst våld i Djurgårdsfamiljens namn!
Jag håller med, det borde rensas i de egna leden. Men problemet är att jag inte känner till någon som stökar och håller på. Inte en enda. Så är det nog för många. Det känns som att det rör sig om grupperingar där folk skyddar varandra.
Jag har pratat med några stycken genom åren, men det är egentligen lönlöst, får bättre respons när jag pratar med mina silverfiskar på toaletten.
För det är nämligen ALLTID någon annans fel, "någon" börjar alltid provocera dessa stackare.
Ordningsvakter/polis/gubbe med fel tröja på sig osv...
Det är liksom inte värt att ha någon dialog med såna individer för dom ser sig nämligen själva alltid som offer

Inför stramare regler och se till att det får konsekvenser när dessa bryts
Självklart måste idrotten ha stöd av samhället och våra lagar! Kan vi dock minska denna ohyras makt så de inte har möjlighet till "sk kvartssamtal" med spelare, tränare och styrelse så är det ett steg på rätt väg!
Det är dags för oss "andra" att ta tillbaka makten över våra föreningar!
Jag är övertygad på att väldigt många vet vilka ohyran är men kraften/modet, medlen och framförallt lagarna finns inte där.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av förevigtdjurgården »

Bara så fruktansvärt tröttsamt att veta hur allting kommer sluta.

Politikerna kommer prata om hur de letar lösningar, alla vill komma fram till lösningar av ett eller annat slag, men ingenting - ingenting - kommer förändras. 30/4-14 kommer bli det datum från vilket vi räknar fram tills nästa dödsfall.

Det är så otroligt tragiskt.

Någonstans måste det ju finnas en gräns. Vi har gått förbi den för länge sen. Det är ärligt talat dags att politiker och klubbarna själva börjar städa upp. Rensa upp.

Jag är absolut för anmälningsplikt på folk som är bevisade bråkstakar, precis som i England. Låt inte den lilla massan förstöra för majoriteten. Det är så otroligt tråkigt. Man vet liksom inte vad man ska ta sig till.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

Apropå alkohol så har jag varit på många Elitlopp där ölen flödar i två dygn. Dyngraka svennar i drivor. Inte finns det något som liknar slagsmål då, trots fyllan. Så att bara skylla på alkoholen är ganska ihåligt.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av förevigtdjurgården »

minalman skrev:Apropå alkohol så har jag varit på många Elitlopp där ölen flödar i två dygn. Dyngraka svennar i drivor. Inte finns det något som liknar slagsmål då, trots fyllan. Så att bara skylla på alkoholen är ganska ihåligt.
På Elitloppen är det väl sällan folk från de lägre sociala klasserna som närvarar. Det är nog där den största skillnaden är.

Alkoholen ska man definitivt inte beskylla till fullo, men allt som kan tänkas flytta trösklar ett par snäpp blir ju bokstavligt talat livsfarliga i såna här fall.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Skidlöparn »

minalman skrev:Apropå alkohol så har jag varit på många Elitlopp där ölen flödar i två dygn. Dyngraka svennar i drivor. Inte finns det något som liknar slagsmål då, trots fyllan. Så att bara skylla på alkoholen är ganska ihåligt.
Dessutom en massa pengar som slösas på betting. Borde dyka upp en hel del ilska och avundsjuka. Däremot är väl medelåldern 40 istället för 22.
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: DIF Fotboll

Inlägg av _Skogis »

minalman skrev:Apropå alkohol så har jag varit på många Elitlopp där ölen flödar i två dygn. Dyngraka svennar i drivor. Inte finns det något som liknar slagsmål då, trots fyllan. Så att bara skylla på alkoholen är ganska ihåligt.
Det är olagligt att vara påtänd, ändå finns det ohyra som går på matcher med diverse olagliga droger i sig eller på sig. Har svårt att tro att en alkoholfri zon runt arenan löser problemen! Just nu är jag dock beredd på att acceptera det mesta! Vi har hamnat i en omvänd bevisbörda då det är publikens uppgift att bevisa att vi kan sköta oss och det är kanske den enda vägen framåt.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Skriv svar