DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Husmusen »

Som småbarnsfar får man en redig klump i magen och blöta ögonen när man tänker på de fyra barnen som aldrig får hem sin pappa som skulle på fotbollsmatch. Har själv haft med mig min äldsta son på fotbollsmatch då jag varit övertygad om att våldet sker inom en krets som "är med på det".

Jag hade jävligt fel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Mattias_87 »

Husmusen skrev:då jag varit övertygad om att våldet sker inom en krets som "är med på det".
Har alltid tänkt likadant. "Huliganer som sparkar ner varandra, vem bryr sig sålänge samtliga är med på det?"

Jag hade också fel.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
JackHeart
Inlägg: 48
Blev medlem: 2012-07-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Åkersberga

Re: DIF Fotboll

Inlägg av JackHeart »

Denna dödsmisshandel är så fruktansvärt hemsk så det är svårt att sätta ord på det. Alla mina tankar går till familj och anhöriga.

Lösningen på allt våld som ingen vill prata om:

Ta bort alkohol från sporten.
Sluta sälj alkohol på arenor, inför nykterhetskontroll vid insläpp så folk måste komma nyktra.

Även om dom allra flesta kan hantera alkohol, så är det dom få som inte gör det som förstör.
Alkohol sätter ner omdömmet och får folk att göra saker dom aldrig skulle göra annars.

Det kommer aldrig att genomföras, det förstår jag också. Tyvärr tror jag dock att det är det enda sättet.
Div1Norra
Inlägg: 94
Blev medlem: 2012-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Div1Norra »

Fy fan vad meningslöst allt känns just nu. Utan tvekan den tyngsta dagen i mitt Djurgårdsliv. Nu är det nog tyvärr så att jag kommer avstå fotbollen en lång tid framöver. Det är inte värt risken. Jag var inte långt ifrån rusningarna efter derbyt på Tele2 i höstas. Detta kunde ha hänt redan då. Som många är inne på så måste vi bli av med dessa avskum från hela supporterkulturen. Supporterkulturen rör sig i ett större sammanhang än på arenorna, vi kommer aldrig ifrån det. Frågan är för komplex för att kunna ge ett entydigt svar på vad som måste göras. Men vi supportrar måste tydligare markera mot de grupperingar som förespråkar våld och aktioner utanför arenorna. Sluta sjung med i de grövsta hatramsorna, be medlemmar i dessa grupperingar att avlägsna sig från alla DIF-sammanhang, kanske t.o.m. markera med banderoller på läktarna? Jag är dock osäker på om vi andra är redo att ta ställning mot dem?

Jag sitter fortfarande och tittar på mina egna barn och undrar om jag nånsin kommer våga ta med dem på fotboll och hockey - idag är första gången jag verkligen känner så. Jag har också tidigare trott att man som vanlig supporter är säker. Jag lider otroligt med Stefans (kände honom inte personligen) familj och barn och tänker på dem. Frågan är om jag orkar bry mig om hockeyn i morgon...
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: DIF Fotboll

Inlägg av JohanPez »

JackHeart skrev:Denna dödsmisshandel är så fruktansvärt hemsk så det är svårt att sätta ord på det. Alla mina tankar går till familj och anhöriga.

Lösningen på allt våld som ingen vill prata om:

Ta bort alkohol från sporten.
Sluta sälj alkohol på arenor, inför nykterhetskontroll vid insläpp så folk måste komma nyktra.

Även om dom allra flesta kan hantera alkohol, så är det dom få som inte gör det som förstör.
Alkohol sätter ner omdömmet och får folk att göra saker dom aldrig skulle göra annars.

Det kommer aldrig att genomföras, det förstår jag också. Tyvärr tror jag dock att det är det enda sättet.
Om det nu var riktiga danskar är det frågan om de ens gick på matchen. Visst skulle din åtgärd säkert göra skillnad men
i grund och botten är det ju inställningen hos vissa (som även smittar av sig på andra) att det är ett krig.

Hittar inte inlägget på SF nu men någon skrev att "vi vet vilka de är, när de går förbi så tystnar vi och sänker blicken." etc
Firmorna är herrarna på täppan av svensk klubbfotboll, de glorifierar sig själva och sina våldsdåd och vi andra rättfärdigar det för dem med ramsor om att hugga osv. De "skyddar oss" men för varje övertramp åt något håll kommer ett dubbelt värre tillbaka och till slut hamnar man här. Om vi med vårt massiva antal med stöd från starka supporterföreningar som JK, BA osv markerar tror jag att vi tagit ett första stapplande steg åt rätt håll.


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av pulverapa »

JackHeart skrev:Denna dödsmisshandel är så fruktansvärt hemsk så det är svårt att sätta ord på det. Alla mina tankar går till familj och anhöriga.

Lösningen på allt våld som ingen vill prata om:

Ta bort alkohol från sporten.
Sluta sälj alkohol på arenor, inför nykterhetskontroll vid insläpp så folk måste komma nyktra.

Även om dom allra flesta kan hantera alkohol, så är det dom få som inte gör det som förstör.
Alkohol sätter ner omdömmet och får folk att göra saker dom aldrig skulle göra annars.

Det kommer aldrig att genomföras, det förstår jag också. Tyvärr tror jag dock att det är det enda sättet.
Vi kanske måste gå längre än så? Det är mycket snack och liten verkstad.

Här är en lista på radikala förändringar man borde ta ställning till (jag kanske inte är positiv till alla själv):

-Matchdagar endast måndag-torsdag, ej fre-lör-sön.

-Stoppa ALL försäljning av alkohol tre timmar innan match inom en radie av ungefär 1 kilometer från arenorna eller sätt åtminstone en åldergräns på alkohol till minst 25.

-Ännu fler kameror och tiodubbla hårdheten på straff.

-JK stryker minst 5 ramsor om aik som inte är okej att sjunga, bl.a. "Vi ska hugga er-ramsan" som för övrigt är en totalt värdelös ramsa.

-DFG samt alla andra firmor runt om i landet måste upphöra sin verksamhet - lagstiftningen måste bli mycket hårdare mot personer i firmorna

Det håller inte att DFG ringer upp Bosse Andersson/Kareel Lehiste och säger att polisen har två dagar på sig att hitta den skyldige, annars tar man lagen i egna händer. Det är fan inte okej. Det förvärrar bara situationen. Vi måste få ett slut på det här nu. Jag har varit lika bedrövad om en Leksandssupporter hade blivit misshandlad till döds.
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: DIF Fotboll

Inlägg av sthlm1891 »

JackHeart skrev:Denna dödsmisshandel är så fruktansvärt hemsk så det är svårt att sätta ord på det. Alla mina tankar går till familj och anhöriga.

Lösningen på allt våld som ingen vill prata om:

Ta bort alkohol från sporten.
Sluta sälj alkohol på arenor, inför nykterhetskontroll vid insläpp så folk måste komma nyktra.

Även om dom allra flesta kan hantera alkohol, så är det dom få som inte gör det som förstör.
Alkohol sätter ner omdömmet och får folk att göra saker dom aldrig skulle göra annars.

Det kommer aldrig att genomföras, det förstår jag också. Tyvärr tror jag dock att det är det enda sättet.
Fast just det här hände ju utanför arenan och skulle inte hjälpt tyvärr.

Det enda som kommer hjälpa är vad de flesta inom supporter leden har sagt hela tiden, bestraffa individen och inte kollektivet, endast då kommer vi kunna komma någonstans.
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF Fotboll

Inlägg av medu82 »

Problemet är att detta trappades upp under fredagen(då små gäng djurgårdare hotades utav frontline) eskalerade i lördags då en massa gäng utav hbgare hade "Fri jakt" på oss djurgårdare och sedan urartade när DFG ville sätta dessa gäng på plats o dem sprang in på HS o sprang ut bakvägen(detta var folk som ville bråka men fegade ur när dem fick motstånd, om jag har förstått det rätt) o då råkade oskyldiga hamna i skottgluggen...

Alla dessa incidenter ledde till det som skedde...

Jag försvarar inget som har hänt utan bara denna vidriga upptrappning utav våld o folk som hade behov av o visa sin e-penis...

Förövrigt så var det min morbrors vän och en kompis till migs vän/chef...

Försökte varna de jag visste var nere... Tänk om jag hade ringt min kompis och bett han ringa sina vänner...
Min kompis skulle egentligen med ner men kunde inte... Tänk om... Alla dessa jävla OM!
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

pulverapa skrev:
Vi kanske måste gå längre än så? Det är mycket snack och liten verkstad.

Här är en lista på radikala förändringar man borde ta ställning till (jag kanske inte är positiv till alla själv):

-Matchdagar endast måndag-torsdag, ej fre-lör-sön.

-Stoppa ALL försäljning av alkohol tre timmar innan match inom en radie av ungefär 1 kilometer från arenorna eller sätt åtminstone en åldergräns på alkohol till minst 25.

-Ännu fler kameror och tiodubbla hårdheten på straff.

-JK stryker minst 5 ramsor om aik som inte är okej att sjunga, bl.a. "Vi ska hugga er-ramsan" som för övrigt är en totalt värdelös ramsa.

-DFG samt alla andra firmor runt om i landet måste upphöra sin verksamhet - lagstiftningen måste bli mycket hårdare mot personer i firmorna


Det håller inte att DFG ringer upp Bosse Andersson/Kareel Lehiste och säger att polisen har två dagar på sig att hitta den skyldige, annars tar man lagen i egna händer. Det är fan inte okej. Det förvärrar bara situationen. Vi måste få ett slut på det här nu. Jag har varit lika bedrövad om en Leksandssupporter hade blivit misshandlad till döds.
Agree!

Alla ni som värderar er egen medverkan högre än DIF, med tuffa slogans som –Det är VI som är DIF!
Ni borde tänka om…. eller byta ”självbekräftelse-hobby”.

För tro mig, DIF behöver inte er
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
dif_uk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-11-05
Ort: Newcastle/Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av dif_uk »

Lee Harvey Oswald skrev: För tro mig, DIF behöver inte er
Exakt.
För mig personligen kände jag redan efter Berlin-matchen att min glädje för fotbollen (i allmänhet) börjat tvina. Sen händer sånt här och man tänker, herregud det kunde varit jag. Många tråkiga händelser på kort tid.

Sånt här ska inte behöva hända någon.
Djurgårdens IF finns även i Newcastle
Mash
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-23

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Mash »

Egentligen så är det bara jätte sorgligt att det krävs ett dödsfall för att dessa tankar skalls tas upp på allvar. Det måste tydligen hände något för att vi ska kunna agera. Var egentligen bara ett faktum att det skulle gå så här efter allt annat som hänt runtom i landet. Att matchen ens fick spelas är ett jävla frågetecken, inte på tal om de senare matcherna som spelades. I min åsikt hade det bästa varit att skjuta upp premiären tills nästa helg för att visa på ett milt sätt att det här inte är acceptabelt. Våld har inget med sporten att göra och det är fan dags att agera NU.

Att det har gått så långt att hockeyderbyn inte "kan" spelas i Globen visar väl egentligen bara hur uppgivet det är hos polisen och andra berörda organisationer som jobbar på dessa evenemang. Sorgligt när man tänker efter. Är det fotbollens tur nu? Att spela derbyna utan bortapublik.

All lust som fanns inför slutspurten i Kvalserien och Allsvenskan har försvunnit. Det är dags att agera och våga gör något annars kommer det endast bli mer konsekvenser och liknande fall i framtiden.

Vila i frid Stefan.
#AldrigEnsam
Boharta
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-07-08

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Boharta »

Insiktsfull krönika av en djurgårdare/ungdomspolitiker.

http://nyheter24.se/debatt/765747-suppo ... unden-sjuk
Användarvisningsbild
Tapout1891
Inlägg: 98
Blev medlem: 2012-04-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: TUMBA
Kontakt:

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Tapout1891 »

Boharta skrev:Insiktsfull krönika av en djurgårdare/ungdomspolitiker.

http://nyheter24.se/debatt/765747-suppo ... unden-sjuk
Vidrigt! Nästan lika sämst som Oisin Cantwell.
Tar tillfället i akt i eget personligt intresse. fanns knappt en spalt
som handlade om det som tyvärr hänt.
"A fast body-contact game played by men with clubs in their hands and knives laced to their feet.” - Paul Gallico
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF Fotboll

Inlägg av SirDIFalot »

Jag försöker undvika att läsa åsikterna från de som bara utnyttjar detta för att plocka billiga politiska poäng.
Expert.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Jepe »

Vill ni läsa nått bra, läs Jonas Dahlquist http://fotbollsreportern.cafe.se/en-skitsondag/
2014-04-07, vad hände?
Skriv svar