DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Staten »

Jag tycker inte det är så konstigt att man stoppar pyroteknik. Den här säsongen har knappt börjat och vi har redan två (kanske är fler) allvarliga incidenter där bengaler är inblandade. De ofta i händerna på folk som inte har vett nog att hantera dem på rätt sätt.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Axel_K »

Staten skrev:Jag tycker inte det är så konstigt att man stoppar pyroteknik. Den här säsongen har knappt börjat och vi har redan två (kanske är fler) allvarliga incidenter där bengaler är inblandade. De ofta i händerna på folk som inte har vett nog att hantera dem på rätt sätt.
Det mellan Aik och IFK var dock en lögn från polisens sida enligt säkerhetsansvariga hos IFK och Aik.
Ingen person hade blivit träffad av en brinnande bengal enligt dem!
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Praetori »

Axel_K skrev: Det mellan Aik och IFK var dock en lögn från polisens sida enligt säkerhetsansvariga hos IFK och Aik.
Ingen person hade blivit träffad av en brinnande bengal enligt dem!
Ja fast så där har det låtit i evigheter. Inget har någonsin hänt och allting är någon annans fel. Polisen är dum osv osv. Faktum är att det hände både det ena och det andra och att säkerhetsansvariga inte stämmer i bäcken är tragiskt och en del av problemet.

Har en källa som satt i närheten av där det hände som intygade att det ramlade/kastades ner en pysande fackla av något slag (även om den förmodligen var i stort sett utbrunnen). H*n såg inte om någon fick den i huvudet eller dylikt men det blev viss uppståndelse på sektionen där den ramlade ner.
Det utbröt ju dessutom en mindre brand på en annan del av läktaren och det var hyfsat mycket rök inne på friends. Fotbollen måste sluta vara en frizon för idiotiskt beteende eftersom de förutsättningarna drar till sig idioter som går över gränsen. Det finns inga bortförklaringar och det går inte att skylla på de andra eller Polisen (de kastar inte bengaler eller prylar på plan).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av mforce »

Förstår inte riktigt fascinationen över bengaler. Visst, de ger ett vackert rött ljus, men det sprider rök och på många arenor kräver det avblåst spel och vädring.
Och framför allt så är det en helt onödig risk att utsätta matchbesökarna för.
Jag hoppas att de som gillar pyro klarar av att låta bli. Om man fortsätter att hamra in budskapet kanske det finns en liten chans. Det gäller att fortsätta påminna om det. Detsamma när det gäller maskering och hatramsor.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Think if... »

Axel_K skrev:Det mellan Aik och IFK var dock en lögn från polisens sida enligt säkerhetsansvariga hos IFK och Aik.
Ingen person hade blivit träffad av en brinnande bengal enligt dem!
Helt seriöst, tror du själv på att polisen "ljuger"? Dom tillhanda håller sällan ngn information över huvudtaget innan saker och ting är rätt väl genomgångna. Möjligen kan dom säga att ngn har anmält en skada av det ena eller andra slaget - det är inte samma sak som att det är sant.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 817
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

DIF Fotboll

Inlägg av Rojk »

Think if... skrev:
Axel_K skrev:Det mellan Aik och IFK var dock en lögn från polisens sida enligt säkerhetsansvariga hos IFK och Aik.
Ingen person hade blivit träffad av en brinnande bengal enligt dem!
Helt seriöst, tror du själv på att polisen "ljuger"? Dom tillhanda håller sällan ngn information över huvudtaget innan saker och ting är rätt väl genomgångna. Möjligen kan dom säga att ngn har anmält en skada av det ena eller andra slaget - det är inte samma sak som att det är sant.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jag delar inte din helgonförklaring av den svenska polisen. Speciellt inte när vi själva har upplevt hur de kan ljuga i media kring våra arrangemang.
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: DIF Fotboll

Inlägg av _Skogis »

Handlar inte enbart om pyro och bengalers vara eller icke vara.

Just nu är det inte tillåtet att använda pyro eller bengaler på läktarna.
Ska klubbarna ta kontollen och bevisa att de har kontrollen så är det nolltolerans som gäller just nu!

Jag köper det fullt ut för vinner inte klubbarna tillbaka publikens förtroende så kommer publiken minska. Det publiktappet kan gå väldigt fort.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Think if... »

Tja, om man likställer det som står i AB med information fr Polisen så har vi nog en rimlig analys att göra av sanningshalterna.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av mforce »

Givetvis har polisen sin subjektiva syn på saker och ting, alla andra har sin.
Men faktum kvarstår: bengaler och annan pyro förekommer. Det ska det inte göra.
Det stora problemet är inte just nu att polisen möjligen ljuger om vissa händelser. Tar man med sig bengaler in på arenan är man inte i någon position att gnälla, i min mening.
20002001
Inlägg: 582
Blev medlem: 2013-01-01

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 20002001 »

http://www.axs.com/se/events/249370/dju ... denfotboll
Köp biljetter till hemmapremiären på söndag, så sjunger vi tillsammans för Stefan och visar hans familj att vi är där för dem, alltid oavsett.

Det är otroligt tungt att vara fotbollssupporter i allmänhet och Djurgårsssupporter i synnerhet just nu. Men en hemmapremiär får man bara inte missa och vi ska visa oss från vår allra bästa sida denna gång.

Säsongen börjar nu, och vi ska göra detta till en värdig läktarsäsong och vi ska hylla Stefan.

Vi ses på Tele2 på söndag 14.30!
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Boharta
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-07-08

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Boharta »

Helsingborg tar ordningsfrågan till en ny nivå.

http://www.svt.se/sport/fotboll/hif-s-k ... ler-portas

Alla såna här åtgärder är säkert svåra att efterleva och kontrollera men det blir intressant att följa. Även om mycket av våldet flyttat ut från arenorna så tror jag att det är oerhört viktigt att minska stöket under själva matcherna. Nånstans tror jag att det finns ett samband mellan tyst acceptans och våld.
Div1Norra
Inlägg: 94
Blev medlem: 2012-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Div1Norra »

Stor eloge till alla klubbar och supportorganisationer som nu tar tag i detta på allvar. Det som DIF gått ut med i "Det är nog nu" är mycket lovvärt och något som jag ställer upp på till 100%.

Men det intressanta blir ju hur detta kommer påverka läktarkulturen mer konkret. Hur agerar vi supportrar, säkerhetsvakter och polis när någon bryter mot reglerna? Vad krävs av oss för att detta inte bara ska bli vackra ord på ett papper?

Vilka ramsor är nu ok och vilka är det inte? Vad definierar en hatisk ramsa? Typ "Vi är från Stockholm...", kan vi sjunga den nu - där ingår ju ordet hata...? Och kommer vi kunna hålla oss från att skrika diverse okvädningsord och istället använda ord som filmare som i matchen mot Örebro på hovet? Måste erkänna att jag smålog lite vid den incidenten.

Jag brukar hålla tyst i hatramsor och ibland säga ifrån när det ropas diverse opassande ord. Men jag vill inte ta bort rivaliteten och tycker att ramsor som "Vi är inte aik" och "Den som inte hoppar..." anspelar mer på rivalitet och humor än på hat. Men gränsen är ju inte knivskarp.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Div1Norra skrev: Vilka ramsor är nu ok och vilka är det inte? Vad definierar en hatisk ramsa? Typ "Vi är från Stockholm...", kan vi sjunga den nu - där ingår ju ordet hata...? Och kommer vi kunna hålla oss från att skrika diverse okvädningsord och istället använda ord som filmare som i matchen mot Örebro på hovet? Måste erkänna att jag smålog lite vid den incidenten.

Jag brukar hålla tyst i hatramsor och ibland säga ifrån när det ropas diverse opassande ord. Men jag vill inte ta bort rivaliteten och tycker att ramsor som "Vi är inte aik" och "Den som inte hoppar..." anspelar mer på rivalitet och humor än på hat. Men gränsen är ju inte knivskarp.
Jepp, och helt på individnivå vad man anser vara ok.
Svårt att "rätta till" sånt här när det handlar om så stora grupper människor samlade under samma tak.

I min bok är gnagarsvin ok, nedvärderande förvisso, men det anspelar på en smeknamn som aik själva ändå tycker är halv ok (gnagare).
Däremot Horungar, Hugga er osv tycker jag är lika lite ok som att skrika negerjävel när Amartey missar markeringen.

Men som sagt, detta blir förmodligen en omöjlig nöt att knäcka.
Finns dock mycket annat som går att införa, reglera och bevaka direkt.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Div1Norra
Inlägg: 94
Blev medlem: 2012-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Div1Norra »

Lee Harvey Oswald skrev:
Div1Norra skrev: Vilka ramsor är nu ok och vilka är det inte? Vad definierar en hatisk ramsa? Typ "Vi är från Stockholm...", kan vi sjunga den nu - där ingår ju ordet hata...? Och kommer vi kunna hålla oss från att skrika diverse okvädningsord och istället använda ord som filmare som i matchen mot Örebro på hovet? Måste erkänna att jag smålog lite vid den incidenten.

Jag brukar hålla tyst i hatramsor och ibland säga ifrån när det ropas diverse opassande ord. Men jag vill inte ta bort rivaliteten och tycker att ramsor som "Vi är inte aik" och "Den som inte hoppar..." anspelar mer på rivalitet och humor än på hat. Men gränsen är ju inte knivskarp.
Jepp, och helt på individnivå vad man anser vara ok.
Svårt att "rätta till" sånt här när det handlar om så stora grupper människor samlade under samma tak.

I min bok är gnagarsvin ok, nedvärderande förvisso, men det anspelar på en smeknamn som aik själva ändå tycker är halv ok (gnagare).
Däremot Horungar, Hugga er osv tycker jag är lika lite ok som att skrika negerjävel när Amartey missar markeringen.

Men som sagt, detta blir förmodligen en omöjlig nöt att knäcka.
Finns dock mycket annat som går att införa, reglera och bevaka direkt.
Enig. Men (hämtat från länken ett par poster bakåt):
Tidigare har ordningsvakter och publik hållits borta från klacken. Nu blir det annorlunda ifall det uppstår situationer.

– Då ska vi ta hand om dem och ta bort dem. Det krävs också att vi får stödet av polis, de måste också kunna agera på läktaren, vilket man inte har gjort i svensk fotboll under väldigt lång tid, säger Myllenberg.
Det har ju funkat sådär med ingripanden på läktaren tidigare. Lex hockeyderbyn...

Edit: Såg nu att de hållit publiken borta från klacken... Där har vi det 8)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av pulverapa »

Sånger/ramsor som jag tycker JK borde överväga att stryka ur repertoaren:

Vi ska hugga er
Jag kängade en gnagare
Andra sidan kan ni Svenska (ej officiell)

Jag har varit av uppfattningen att dessa sånger är harmlösa men känner att vi lika gärna kan stryka dessa nu. Vissa av dem har varit uppe för debatt förut.

Framförallt är hugga-ramsan extremt aggressiv...
Skriv svar