DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
20002001
Inlägg: 582
Blev medlem: 2013-01-01

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 20002001 »

Lidingö DIF skrev:Efter all penismätning ovan i vem som är bäst Djurgårdsfan kan jag nämna att jag som vanligt satt på plats på 328, men önskar verkligen att jag stannat hemma med CMore och min polare Johnnie Walker. Därför att orka genomleva tillställningar som denna behöver åtminstone jag kemisk hjälp och det går inte när man tvingas ratta hem ekipaget efter bedrövelsen.

Antar att jag i ämnet fan-penis-storlek får godtjänt i närvaro, men underkänt i inställning. Gott så.
Det handlar inte om vem som är mest Djurgårdare, inte alls.Tror inte ens det har nämnts någonstans. Det handlar om att hjälpa DIF att bli bättre, och det gör man bäst på plats. Det räcker så.
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Axel_K »

Saken är att publiksiffran ändå är OK. Den kan och kommer bli bättre ifall det fortsätter jobbas för det.
Inställningen hos turisterna kommer också ändras förhoppningsvis då de till slut inser att de måste bidra.

Det är långsiktiga mål, inte saker som sker över en säsong eller två.

Tabelläget hör inte till heller i det långsiktiga (självklart så går snittet ner ifall vi åker ur någon gång), fast när det går bra kommer bara nya turister så det är inte där felet ligger heller. Jag tror att inom 5 år så kommer vi ha ett stabilt snitt på 15k+ och en ännu bättre stämning på matcherna.

Kanske är ute helt åt helvete och bara svamlar på men det är de första tankarna kring detta som kommer upp!
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Salas »

Första fotbollsmatchen sedan Göteborg hemma. För första gången på kanske 7-8 matcher kommer jag hem med en "OK"-inställning till matchen. Inte alls roligt, men helt ok. En sådan match var precis vad jag behövde efter den rad av matcher som jag sett på sistone, där majoriteten av matcherna avbrutits.

Tråkigt förstås med en förlust, men bortsett från skärpa i avsluten så tycker jag faktiskt att laget spelade en bra och ganska underhållande fotboll idag. Mycket att ta med till nästa helg från spelet, men Jawo gör nog bäst i att börja på bänken. Komiskt hur dålig han är... Han löper rätt och har en fantastisk speluppfattning, men avsluten är så bedrövliga att man ibland undrar vad dom gör på träningarna. Att träna avslut verkar inte vara ett moment.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: DIF Fotboll

Inlägg av ciirree »

20002001;

Gillar verkligen hur du hypar alla matcher här inne men som Morrison skriver så har det gått lite överstyr nu.

Ibland känns det som om du inte vet att vissa har familj, man kanske är arbetslös, eller så har man helt enkelt andra saker för sig, som ja, är viktigare.

Jag har älskat Djurgården sedan jag har förstått vad hockey innebär och lägg därtill att jag varit live på sammanlagt kanske 4-5 matcher. Gör det mig till ett mindre bra fan? Svar Nej.

Jag växte upp i ett ganska medelmåtta hushåll och jag har nu själv en familj att försörja. Ifjol gick jag på två matcher, Almtuna hemma och Troja borta, ja, de absolut tråkigaste matcherna. Men det var det jag hade råd med.

Kom med samma hets nästa gång du är arbetslös, har en familj att försörja och pluggar samtidigt. Det är inte så lätt som många tror.

Är du i den situationen nu? Ja då kan du gärna berätta hur du gör.
20002001
Inlägg: 582
Blev medlem: 2013-01-01

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 20002001 »

Jag har familj. Jag har ett arbete, och ja, jag tjänar rätt medelmåttiga summor på mitt arbete.
Hur jag gör?
På arbetet har jag sagt till min chef att jag skippar semestrar och liknande, istället tar jag ut mina semesterdagar jag har rätt till under Djurgårdens bortamatcher i hockey och fotboll. Om jag måste jobba under en hemmamatch tar jag ut en semesterdag på det. Min familj är förstående för de vet att det är min livsstil, och att jag lägger upp mitt schema efter DIF. De vet att om de låter mig gå på Djurgårn så lägger jag min fulla energi på dem och mitt arbete därefter. Jag väljer att skippa semestrar, och därefter kan jag lägga mer pengar på DIF, och min familj. I mitt liv är det mina prioritering nummer 1, familjen och Djurgårn. Där har du ett svar på hur jag gör.

Jag säger inte till någon att jag är mer Djurgårdare än någon annan, för den mentalitet avskyr jag. Mitt enda mål med min hets är att vilja det bästa för Djurgårdens IF. Mer folk på matcherna, ger bättre publikstöd, som lockar ännu mer folk till matcherna, som sedan ger mer pengar till DIF som kan värva sportsligt bättre, och detta lockar ännu mer folk, som sedan ger DIF ännu mer pengar, som sedan lockar ännu mer folk. Det är mitt enda mål med min hets. Bor man inte i Sthlm har man självklart ursäkter, men ett säsongskort i klacken kostar mellan 1000-2000 och bor man i Sthlm så kan man skippa en utgång två/tre helger under en säsong så har man råd med sitt säsongskort.
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Rix »

20002001 skrev:Jag har familj. Jag har ett arbete, och ja, jag tjänar rätt medelmåttiga summor på mitt arbete.
Hur jag gör?
På arbetet har jag sagt till min chef att jag skippar semestrar och liknande, istället tar jag ut mina semesterdagar jag har rätt till under Djurgårdens bortamatcher i hockey och fotboll. Om jag måste jobba under en hemmamatch tar jag ut en semesterdag på det. Min familj är förstående för de vet att det är min livsstil, och att jag lägger upp mitt schema efter DIF. De vet att om de låter mig gå på Djurgårn så lägger jag min fulla energi på dem och mitt arbete därefter. Jag väljer att skippa semestrar, och därefter kan jag lägga mer pengar på DIF, och min familj. I mitt liv är det mina prioritering nummer 1, familjen och Djurgårn. Där har du ett svar på hur jag gör.

Jag säger inte till någon att jag är mer Djurgårdare än någon annan, för den mentalitet avskyr jag. Mitt enda mål med min hets är att vilja det bästa för Djurgårdens IF. Mer folk på matcherna, ger bättre publikstöd, som lockar ännu mer folk till matcherna, som sedan ger mer pengar till DIF som kan värva sportsligt bättre, och detta lockar ännu mer folk, som sedan ger DIF ännu mer pengar, som sedan lockar ännu mer folk. Det är mitt enda mål med min hets. Bor man inte i Sthlm har man självklart ursäkter, men ett säsongskort i klacken kostar mellan 1000-2000 och bor man i Sthlm så kan man skippa en utgång två/tre helger under en säsong så har man råd med sitt säsongskort.
Men samtidigt måste du förstå att lägga 1000-2000 kronor på säsongkort i fotboll och 1000-2000 kr i hockey är mycket för vissa. Jag har säsongskort i hockeyn och har endast missat en match de senaste tre säsongerna (Magsjuka är piss), däremot har jag under dessa tre år varit på kanske 10 matcher, dåligt tycker väl du och det får du tycka men samtidigt måste folk få prioritera olika med sina pengar.

Att du hetsar folk till match och bortaresor är kanon, fortsätt gärna med det! Men att klanka ner på folk för att det är hemma istället för där är rätt onödigt. Dels vet du inte om folk ens bor i Stockholm, någon kanske är sjuk eller är på jobbet och en del har helt enkelt inte råd (dvs prioriterar annat, typ hushåll & familj). Att du tar ut din semester och går på DIF är bra, men jag skulle inte göra likadant, jag vill gärna åka iväg ett par veckor av året och ha småledigt här och där.

Som sagt, bara för man själv är väldigt intresserade av att gå på så mycket matcher som möjligt kan man inte klaga på att inte alla är det.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

När jag träffade Nettan första gången så sa jag
-Bara så ru vet, DIF och bärs går före kärring och knoddar alla dagar i veckan, passar det inte så är det bara att dra

Så tänker väl de flesta?
Senast redigerad av Lee Harvey Oswald den 2014-07-23 09:34:26, redigerad totalt 1 gånger.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Cirith Ungol
Inlägg: 415
Blev medlem: 2014-05-21

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Cirith Ungol »

Fast när man går på match spenderar man betydligt mer pengar än bara matchbiljetten eller mer tid än 60/90 minuter som en hockey- eller fotbollsmatch tar.

Jag bor utomlands och då är det helt meningslöst för mig att köpa säsongskort, så jag är tvungen att köpa biljetter för varje match jag ska gå på. Jag gick på 4 hockeymatcher under januari när jag var i Sverige och lyckligtvis var det så många kampanjer att jag betalade endast full pris (160 spänn för klacken) för en enda match. Under den månaden fanns det en 2 för 1-kampanj och den där Rögle-matchen där biljetterna enbart kostade serviceavgiften på 30 kronor. Jag tog med min brorsa på de tre av matcherna, och jag räknade ut att om varje biljett jag köpte hade kostat fullt pris hade det gått på nästan 1000 spänn, men jag kom undan med drygt hälften av summan. Räknar jag med utgifterna som tillkom när man käkar innan match, när man köper en dricka eller en korv på Hovet så gick det upp till en tusenlapp det med. Det är rätt mycket pengar när man studerar utomlands och inte har tid att jobba vid sidan av.

När man tänker på all den tid man spenderar för att ta sig till matchen, väntan innan den början samt pauserna, resan hem osv. så kan spenderar man totalt kanske 3-5 timmar borta hemifrån. Det är inte heller alla som kan avvara den tiden. Jag planerar in att gå på 2 fotbollsmatcher nu i sommar eftersom det funkar med schemat jag har på sommarjobbet, men då är det 6-8 timmar jag förlorar som jag annars skulle lägga på mitt pluggande eftersom jag har en tenta kvar jag måste läsa till.

Jag har full förståelse för de som prioriterar bort DIF av ekonomiska eller tidsmässiga skäl, jag är själv i en situation där jag måste ta hänsyn till min ekonomiska och akademiska situation och jag kommer alltid prioritera dessa två saker före en match. I slutändan är det jag som ser till att jag blir läkare, att det är jag som får en bra karriär och kan försörja min familj - inte Djurgården.

Edit: Trots att jag har mycket att göra försöker jag undvika att missa en enda match när jag är utomlands, för jag vet att jag inte kommer kunna ha sinnesro om jag gör något annat medan en match pågår. Det är riktigt skönt för mig att det går att streama för annars sitter jag och stirrar på en liveuppdatering på Sportbladet trots att det bara är text :lol:
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av ciirree »

20002001 skrev:Jag har familj. Jag har ett arbete, och ja, jag tjänar rätt medelmåttiga summor på mitt arbete.
Hur jag gör?
På arbetet har jag sagt till min chef att jag skippar semestrar och liknande, istället tar jag ut mina semesterdagar jag har rätt till under Djurgårdens bortamatcher i hockey och fotboll. Om jag måste jobba under en hemmamatch tar jag ut en semesterdag på det. Min familj är förstående för de vet att det är min livsstil, och att jag lägger upp mitt schema efter DIF. De vet att om de låter mig gå på Djurgårn så lägger jag min fulla energi på dem och mitt arbete därefter. Jag väljer att skippa semestrar, och därefter kan jag lägga mer pengar på DIF, och min familj. I mitt liv är det mina prioritering nummer 1, familjen och Djurgårn. Där har du ett svar på hur jag gör.

Jag säger inte till någon att jag är mer Djurgårdare än någon annan, för den mentalitet avskyr jag. Mitt enda mål med min hets är att vilja det bästa för Djurgårdens IF. Mer folk på matcherna, ger bättre publikstöd, som lockar ännu mer folk till matcherna, som sedan ger mer pengar till DIF som kan värva sportsligt bättre, och detta lockar ännu mer folk, som sedan ger DIF ännu mer pengar, som sedan lockar ännu mer folk. Det är mitt enda mål med min hets. Bor man inte i Sthlm har man självklart ursäkter, men ett säsongskort i klacken kostar mellan 1000-2000 och bor man i Sthlm så kan man skippa en utgång två/tre helger under en säsong så har man råd med sitt säsongskort.
Tack för ett ärligt svar för det första.

Jo men vissa vill kanske spendera 2 semesterveckor för att åka utomlands efter ett års hårt arbete. Dessutom tog ju jag upp alternativet att vara arbetslös, som jag är. Då har man inte dem pengarna.

Vill andra också gå ut 3-4 ggr/mån så måste man låta dem göra det. Det jag menar är att man har olika prioriteringar, alla har inte samma förutsättningar heller.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

Jag måste komplettera med att när det är hockey 3-4 ggr i veckan, varav två på Hovet blir det som ett rus, ett beroende och jag bara måste vara på plats varje gång och skulle absolut kunna tänka mig bortamatcher också. Men på fotboll är det ju så sällan så att man glömmer bort vem som har vilket nummer mellan matcherna. Djävligt häftigt att vara på plats på Tele2, men när det är dags för nästa match är man redan avvänjd och har hunnit förlora suget. Trettio matcher på trettio veckor är trettio för lite.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
20002001
Inlägg: 582
Blev medlem: 2013-01-01

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 20002001 »

Först och främst skönt att diskussionen hålls på en bra nivå. Tacksam för det.

Här kommer ett svar till samtliga:
Ni måste förstå att vi ALLA har ett ansvar att göra Djurgården bättre. Ett exempel: Skulle 1000 pers till gå på fotbollens matcher hade vi med all säkerhet haft råd, eller bidragit till att Djurgården kunnat köpa en bättre spelare än Chibsah t.ex. Självklart; bor man utomlands, eller utanför Sthlm är det förstårligt att man inte går på varje match men om man bor i Stockholm tycker jag fortfarande att man ska kunna ta sig till hemmamatcherna minst. Nej, man behöver inte käka någonting på arenan innan matchen ( det kan man göra på jobbet eller hemma innan eller efter). Nej, man behöver inte köpa en massa öl på arenan. Själv dricker jag aldrig på matcherna, blir helt enkelt för nervös med alkohol i kroppen.
Jag vet även att DIF jobbar på att man köpa säsongskort på avbetalning, då finns det ännu en mindre ursäkt för att inte kunna köpa säsongskort.

Anledningen till mitt inlägg efter gårdagens match var självklart att det ofta känns som att det är samma människor som sitter härinne under match och klagar, och det är även människor som verkar gå på hockeymatcher. Istället för att klaga är min åsikt att man istället kan bidra till att göra föreningen bättre genom att vara på plats.

Sen är det självklart upp till er om ni ser Djurgården som en hobby eller livsstil men jag tycker att det känns tämligen självklart att vill man se Djurgården vinna titlar så är det enda sättet att bidra till det att vara på plats, och köpa souvenirer/medlemskap etc.

För mig är Djurgården en livsstil och jag kommer fortsätta hetsa lite mycket i framtiden för bara jag får en person extra att gå på matchen har DIF tjänat mer pengar och fått bättre stöd. Bara jag får en person extra att gå på 15 matcher har DIF på så sätt tjänat 3000 kronor mer på en säsong än om jag inte gjort det. Varenda krona bidrar till en förening som blöder ekonomiskt, och på lång sikt bidrar varenda en av oss till att Djurgårdens IF återigen ska bli Sveriges bästa lag
Senast redigerad av 20002001 den 2014-07-22 20:40:51, redigerad totalt 1 gånger.
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

Bra förtydligande "20002001"!
Men vi är väl redan den mest framgångsrika föreningen med lag i toppserien i alla tre största sporterna? Hockey, Fotboll och Golf.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
20002001
Inlägg: 582
Blev medlem: 2013-01-01

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 20002001 »

minalman skrev:Bra förtydligande "20002001"!
Men vi är väl redan den mest framgångsrika föreningen med lag i toppserien i alla tre största sporterna? Hockey, Fotboll och Golf.
Menar självklart att vi ska bli ett topplag igen och vara med i en guldstrid varenda år.
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Salas »

Problemet i hela den här diskussionen är att alla prioriterar olika. Jag älskar hockey och det ska till extrema händelser för att jag ska missa en match på Hovet (magsjuka eller familjeangelägenheter). Däremot är det tvärt om gällande fotbollen, ska faktiskt till en hel del för att jag ska vilja gå fotbollsmatcher. Jag tycker det är jättetråkigt att jag inte känner samma sug kring fotbollen som med hockeyn, men det är den jag är, och därför är det inte aktuellt att gå på mer än ett par matcher per säsonger.

Vissa brinner för Djurgårdens golfsektion, andra för Djurgårdens boulesektion. Man gör det som man älskar, precis som man gör med allt annat i livet.
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Doyle »

Håller med om allt Salas !!!
Skriv svar